گروه سیاسی مشرق _ حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد در جمع دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد.
وی در ابتدا با اشاره به تاریخچه انتخابات در جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در اولین انتخابات در ایران، فضا فضای انقلابی بود و بنیصدر هم کسی بود که از پاریس خودش را همراه امام نشان دادو تصوری بوجود آورد که جزء مشاورین امام هست و با زیرکی خاصی موضعگیری کرد و با ملاقاتی که با امام داشت چنین وانمود کرد که من برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری از امام تائیدیه گرفتم.
حسین فدایی افزود: نامزد جامعه روحانیون مبارز بنیصدر بود و در همان روزهای اول نیز بنیصدر با روحانیت مقابله کرد، از همان جایگاهی که رأی آورده بود به مقابله برخواست، وی با تبعیت از امام وارد انتخابات شد اما در ادامه با همین جایگاه مقابله کرد.
وی افزود: اما به هرحال مردم و انقلاب از دیدگاه التقاطی و لیبرالیستی این جریان عبور کردند، این ظرفیت انقلاب است که در درون خودش افرادی که افکارشان با مبانی انقلاب سازگاری ندارند را حذف میکند.
دبیرکل جمعیت ایثارگران ادامه داد: این عظمت امام و رهبری است که به آراء مردم احترام میگذارند و شاهدیم که با تمام آنچه بنیصدر در قبال انقلاب و امام انجام داد، امام در همه موارد بنیصدر را نصیحت میکرد و زمانی که بنیصدر با منافقین یکی شد و اقدامات مسلحانه را شروع کردند، نظام با وی برخورد جدی کرد.
وی همچنین با اشاره به رئیس جمهور شدن هاشمی بعد از جنگ تحمیلی،خاطرنشان کرد: ما بعد از جنگ به دنبال رئیسجمهوری بودیم که اصول و ارزشهای انقلاب و شهیدان را ادامه دهد، هاشمی نیز کسی بود که یار امام بود و توانست در آن دوران رئیس جمهور شود، تیمی که همراه وی بود بخصوص تیم اقتصادی، چقدر گفتمان انقلاب اسلامی را باور داشتند؟ تیمی که بعدها به حزب کارگزاران معروف شدند چقدر مسیر شهدا و مسیر جبهه و جنگ را باور داشتند؟ در این دوران دولت شاخصههای گفتمان انقلاب را نقل میکرد و نه اصل گفتمان را.
وی افزود: در دوره هاشمی، مدیریت با پول و نه مدیریت بر پول وجود داشت . آن دولت فرهنگ رفاه طلبی را به وجود آورد، فرهنگی که شکلگیری طبقه ویژهها در حکومت را جایز میداند زیرا توسعه اقتصادی را بدینگونه معنی میکردند که عدهای باید سرمایهدار شوند تا عده دیگری زیر سایه آنان به نون و نوایی برسند.
فدایی خاطرنشان کرد: البته انقلاب از این طرز تفکر هم عبور کرد، در دوره بنیصدر اصل نظام مورد حمله بود اما در دوره هاشمی، ما شاهد حمله به شاخصهای گفتمان انقلاب را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: مسئول مطالعات استراتژیک در این دوره موسوی خوئینیها بود و تمام تیمی که بعدها به مشارکت معروف شد و آنان در این مرکز برای ساقط کردن جمهوری اسلامی مشاوره میدادند، اینان گفتمانی را طراحی کردند که بتواند با گفتمان انقلاب اسلامی مقابله کند در حالیکه رهبری در همان دوران بیان داشتند که توسعه منهای عدالت برای ما قابل قبول نیست.
دبیرکل جمعیت ایثارگران در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد تصریح کرد: مردم برای چه هدفی انقلاب کردند و حال مسئولان اجرایی کشور در دوره هاشمی برای چه هدفی بر سر کار آمدند، در این دوره اشرافیگری آرام آرام در ذهن مسئولان شکل میگرفت و این طرز تفکر را تئوریزه کردند و میخواستند باورهای انقلابی مردم را به اشرافیگری سوق دهند و ما شاهدین که این طرز تفکر و این مسلک نه تنها جای گفتمان انقلاب را نگرفت بلکه به حاشیه رفت.
حسین فدایی افزود: به علت اینکه در دوره هاشمی فضای بسته سیاسی حاکم بود باعث شد شعار دولت بعدی که توسعه سیاسی بود مورد اقبال مواجه شود ، در حقیقت یک نامزدی برای اینکه رأی بیاورد خود را معتقد به امام و گفتمان انقلاب معرفی میکند، دولت اصلاحات نیز با شعار «سه سید حسینی» ورود پیدا کرد با شعار «خط امام» وارد انتخابات شدند ، حال آیا در همین مسیر حرکت کردند؟
وی ادامه داد: در روزنامههای زنجیرهای در دوره اصلاحات به تمام مقدسات مردم توهین شد، به پیامبر، به امام حسین و به شهدا، مسئولان دوره اصلاحات میگفتند چرا باید اسم کوچهها را به نام شهدا کنیم با این کار مردم افسرده میشوند، آیا خط امام و شهدا این بود؟ البته در این مرحله نیز انقلاب در قبال افرادی که با گفتمان انقلاب آمده بودند اما شاخصهای گفتمان را مورد هجمه قرار دادند عبور کرد، این نشان از عظمت گفتمان انقلاب است.
دبیرکل جمعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: بعد از این دو دولت، آحاد ملت گفتند: ما به دنبال فردی هستیم که ویژگیهای گفتمان انقلاب را اجرا کند البته رهبری با فرمایشات و جهتدهیهایشان گفتمان اصیل انقلاب را زنده نگه داشته بودند، در همین مسیر مردم احمدینژاد را برای ریاست جمهوری انتخاب کردند.
وی با اشاره به اینکه جهتگیری مردم در انتخابات سال 84 درست بود افزود: مردم به دنبال احیای گفتمان انقلاب اسلامی بودند و از دولتهای گذشته درس گرفتند، رأی مردم رأی به احیای گفتمان انقلاب اسلامی بود، این اشتباه بزرگی از اطرافیان احمدینژاد است که فکر میکنند رأی مردم رأی ذاتی به احمدینژاد است.
وی افزود: احمدینژاد از عدالت و ساده زیستی و از امام و رهبری سخن میگفت ، وی سخن از مبارزه با فقر و فساد و تبعیض میکرد، در همین راستا نیز عدهای برای عبور از گفتمان توسعه سیاسی و اقتصادی دو دولت قبل و رسیدن به گفتمان انقلاب اسلامی چلّهنشینی کردند.
وی تصریح کرد: اما زمانی نگذشت که آن باورها در ذهن مسئولان اجرایی کشور عوض شد و برای اینکه به نظر رهبری عمل نکنند 11 روز خانه نشینی کردند، برای عدم تمکین به امر مولا چنین اقدامی صورت گرفت و حال شاهدیم که انقلاب با پدیدهای به نام جریان انحرافی مواجه است.
حسین فدایی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) فرمود: امام (ره) میفرمایند: فقه فلسفه عملی حکومت است بدین معنی که مسئولان اجرایی ما راهی ندارند جز اینکه از مسیر فقاهت و مرجعیت حرکت کنند، حال کسی از راه میرسد و گفتمان ایرانیت را در مقابل گفتمان اسلام قرار میدهد، گفتمان بیداری انسانی را در مقابل گفتمان بیداری اسلامی قرار میدهد، این یعنی انحراف؛ و باز ما شاهد عظمت فرهنگ انقلاب هستیم که این جریان را نیز در درون خود هضم میکند.
وی ادامه داد: البته نمی توان جریان عمومی دولت را اینگونه تفسیر کنیم، جریان عمومی کشور و دولت خدمات بسیاری را برای کشور انجام داده است اما دغدغه ما این است که این طرز تفکر جریان انحرافی با گفتمان انقلاب زاویه پیدا میکند و نتیجهاش این است که خودشان به حاشیه خواهند رفت.
حسین فدایی با اشاره به اینکه حال باید به گونهای عمل کنیم که به گذشته بر نگردیم، خاطرنشان کرد: حال ما در آستانه یک انتخاب قرار گرفتهایم، ما باید کسی را انتخاب کنیم که نقاط ضعف دولتهای گذشته را نداشته باشد و نقاط مثبت دولتهای گذشته را در دولت آینده شاهد باشیم.
وی در ادامه در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد با اشاره به ائتلافهای موجود تصریح کرد: ائتلافهای موجود میخواهد در درون گفتمان اصلی انقلاب حرکت کند، تنها در مقام نوع باورمندی و نحوه تحقق گفتمان اصلی انقلاب توسط این افراد شک و تردید وجود دارد.
فدایی افزود: عدهای خود را متعلق به اصلاحات میدانند و نه جریان فتنه و مدعی هستند اصلاحات را در ذیل گفتمان انقلاب قبول داریم، گروه دیگری نیز وجود دارند که مشهور به جریان انحرافی هستند ، یک عدههم که اصولگرا هستند با نام ائتلاف پیشرفت و ائتلاف پنجگانه و مستقل در انتخابات ورود پیدا کردند.
دبیرکل جمعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: در گذشته ارزیابی صلاحیتهای فردی ، ارزیابی کارآمدی و ارزیابی مقبولیت مهم بود و هرکسی در این سه شاخه بیشترین امتیاز را میآورد، برای انتخاب اولویت داشت در حالیکه طرح جدید این است که کاندیدای موجود ظرفیت عملیاتی کردن گفتمان انقلاب را داشته باشند، کاندیدا باید ظرفیت تعامل برای تامین منافع ملی را داشته باشد، اینها شرط لازم است و کارآمدی و مقبولیت شرط کافی است.
حسین فدایی در ادامه خاطر نشان کرد: قطعاً افرادی مانند جلیلی و زاکانی افرادی هستند که به گفتمان انقلاب اسلامی، باورمند هستند و کارنامه شفاف و درخشانی دارند. اینان باورمندیشان به گفتمان امام و انقلاب معلوم و آشکار است.
وی همچنین در این باره که چه تضمینی وجود دارد رئیس جمهور آینده از گفتمان انقلاب زاویه نگیرد و منحرف نشود، گفت: این تضمین را در انتخاب درست باید بوجود آوریم؛ دیگر اینکه بر انتخابمان نیز نظارت کنیم و هرجا انحراف دیدیم تذکر دهیم پس انتخاب درست و نظارت درست تضمینکننده آینده است.
فدایی همچنین درباره جبهه پایداری تصریح کرد : جبهه پایداری مدتها است اسم معرفی میکند اما نامزد قطعی خود را هنوز به طور رسمی معرفی نکرده است، بدنه اصلی جبهه پایداری را افراد حزبالهی و متدنی شکل میدهند البته نقدهایی به این جبهه نیز وجود دارد.
فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران در پایان سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: ائتلاف پیشرفت، ائتلاف درستی است چون مرجعیت تصمیمگیری درحال حاضر در اصولگرایی دچار خدشه شده است همچنین تکثر در اصولگرایان در نهایت به ضرر اصولگرایان خواهد بود و هرکس بتواند نقش مرجعیت را اجرا کند و بر اصول انقلاب بایستد کار ارزشمندی انجام داده است حال اگر این ائتلاف همین مسیر را اجرا کند کار درستی کرده است و در واقع این ائتلاف باید اصلح را با شاخصهای رهبری بسنجد.
وی در ابتدا با اشاره به تاریخچه انتخابات در جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در اولین انتخابات در ایران، فضا فضای انقلابی بود و بنیصدر هم کسی بود که از پاریس خودش را همراه امام نشان دادو تصوری بوجود آورد که جزء مشاورین امام هست و با زیرکی خاصی موضعگیری کرد و با ملاقاتی که با امام داشت چنین وانمود کرد که من برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری از امام تائیدیه گرفتم.
حسین فدایی افزود: نامزد جامعه روحانیون مبارز بنیصدر بود و در همان روزهای اول نیز بنیصدر با روحانیت مقابله کرد، از همان جایگاهی که رأی آورده بود به مقابله برخواست، وی با تبعیت از امام وارد انتخابات شد اما در ادامه با همین جایگاه مقابله کرد.
وی افزود: اما به هرحال مردم و انقلاب از دیدگاه التقاطی و لیبرالیستی این جریان عبور کردند، این ظرفیت انقلاب است که در درون خودش افرادی که افکارشان با مبانی انقلاب سازگاری ندارند را حذف میکند.
دبیرکل جمعیت ایثارگران ادامه داد: این عظمت امام و رهبری است که به آراء مردم احترام میگذارند و شاهدیم که با تمام آنچه بنیصدر در قبال انقلاب و امام انجام داد، امام در همه موارد بنیصدر را نصیحت میکرد و زمانی که بنیصدر با منافقین یکی شد و اقدامات مسلحانه را شروع کردند، نظام با وی برخورد جدی کرد.
وی همچنین با اشاره به رئیس جمهور شدن هاشمی بعد از جنگ تحمیلی،خاطرنشان کرد: ما بعد از جنگ به دنبال رئیسجمهوری بودیم که اصول و ارزشهای انقلاب و شهیدان را ادامه دهد، هاشمی نیز کسی بود که یار امام بود و توانست در آن دوران رئیس جمهور شود، تیمی که همراه وی بود بخصوص تیم اقتصادی، چقدر گفتمان انقلاب اسلامی را باور داشتند؟ تیمی که بعدها به حزب کارگزاران معروف شدند چقدر مسیر شهدا و مسیر جبهه و جنگ را باور داشتند؟ در این دوران دولت شاخصههای گفتمان انقلاب را نقل میکرد و نه اصل گفتمان را.
وی افزود: در دوره هاشمی، مدیریت با پول و نه مدیریت بر پول وجود داشت . آن دولت فرهنگ رفاه طلبی را به وجود آورد، فرهنگی که شکلگیری طبقه ویژهها در حکومت را جایز میداند زیرا توسعه اقتصادی را بدینگونه معنی میکردند که عدهای باید سرمایهدار شوند تا عده دیگری زیر سایه آنان به نون و نوایی برسند.
فدایی خاطرنشان کرد: البته انقلاب از این طرز تفکر هم عبور کرد، در دوره بنیصدر اصل نظام مورد حمله بود اما در دوره هاشمی، ما شاهد حمله به شاخصهای گفتمان انقلاب را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: مسئول مطالعات استراتژیک در این دوره موسوی خوئینیها بود و تمام تیمی که بعدها به مشارکت معروف شد و آنان در این مرکز برای ساقط کردن جمهوری اسلامی مشاوره میدادند، اینان گفتمانی را طراحی کردند که بتواند با گفتمان انقلاب اسلامی مقابله کند در حالیکه رهبری در همان دوران بیان داشتند که توسعه منهای عدالت برای ما قابل قبول نیست.
دبیرکل جمعیت ایثارگران در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد تصریح کرد: مردم برای چه هدفی انقلاب کردند و حال مسئولان اجرایی کشور در دوره هاشمی برای چه هدفی بر سر کار آمدند، در این دوره اشرافیگری آرام آرام در ذهن مسئولان شکل میگرفت و این طرز تفکر را تئوریزه کردند و میخواستند باورهای انقلابی مردم را به اشرافیگری سوق دهند و ما شاهدین که این طرز تفکر و این مسلک نه تنها جای گفتمان انقلاب را نگرفت بلکه به حاشیه رفت.
حسین فدایی افزود: به علت اینکه در دوره هاشمی فضای بسته سیاسی حاکم بود باعث شد شعار دولت بعدی که توسعه سیاسی بود مورد اقبال مواجه شود ، در حقیقت یک نامزدی برای اینکه رأی بیاورد خود را معتقد به امام و گفتمان انقلاب معرفی میکند، دولت اصلاحات نیز با شعار «سه سید حسینی» ورود پیدا کرد با شعار «خط امام» وارد انتخابات شدند ، حال آیا در همین مسیر حرکت کردند؟
وی ادامه داد: در روزنامههای زنجیرهای در دوره اصلاحات به تمام مقدسات مردم توهین شد، به پیامبر، به امام حسین و به شهدا، مسئولان دوره اصلاحات میگفتند چرا باید اسم کوچهها را به نام شهدا کنیم با این کار مردم افسرده میشوند، آیا خط امام و شهدا این بود؟ البته در این مرحله نیز انقلاب در قبال افرادی که با گفتمان انقلاب آمده بودند اما شاخصهای گفتمان را مورد هجمه قرار دادند عبور کرد، این نشان از عظمت گفتمان انقلاب است.
دبیرکل جمعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: بعد از این دو دولت، آحاد ملت گفتند: ما به دنبال فردی هستیم که ویژگیهای گفتمان انقلاب را اجرا کند البته رهبری با فرمایشات و جهتدهیهایشان گفتمان اصیل انقلاب را زنده نگه داشته بودند، در همین مسیر مردم احمدینژاد را برای ریاست جمهوری انتخاب کردند.
وی با اشاره به اینکه جهتگیری مردم در انتخابات سال 84 درست بود افزود: مردم به دنبال احیای گفتمان انقلاب اسلامی بودند و از دولتهای گذشته درس گرفتند، رأی مردم رأی به احیای گفتمان انقلاب اسلامی بود، این اشتباه بزرگی از اطرافیان احمدینژاد است که فکر میکنند رأی مردم رأی ذاتی به احمدینژاد است.
وی افزود: احمدینژاد از عدالت و ساده زیستی و از امام و رهبری سخن میگفت ، وی سخن از مبارزه با فقر و فساد و تبعیض میکرد، در همین راستا نیز عدهای برای عبور از گفتمان توسعه سیاسی و اقتصادی دو دولت قبل و رسیدن به گفتمان انقلاب اسلامی چلّهنشینی کردند.
وی تصریح کرد: اما زمانی نگذشت که آن باورها در ذهن مسئولان اجرایی کشور عوض شد و برای اینکه به نظر رهبری عمل نکنند 11 روز خانه نشینی کردند، برای عدم تمکین به امر مولا چنین اقدامی صورت گرفت و حال شاهدیم که انقلاب با پدیدهای به نام جریان انحرافی مواجه است.
حسین فدایی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) فرمود: امام (ره) میفرمایند: فقه فلسفه عملی حکومت است بدین معنی که مسئولان اجرایی ما راهی ندارند جز اینکه از مسیر فقاهت و مرجعیت حرکت کنند، حال کسی از راه میرسد و گفتمان ایرانیت را در مقابل گفتمان اسلام قرار میدهد، گفتمان بیداری انسانی را در مقابل گفتمان بیداری اسلامی قرار میدهد، این یعنی انحراف؛ و باز ما شاهد عظمت فرهنگ انقلاب هستیم که این جریان را نیز در درون خود هضم میکند.
وی ادامه داد: البته نمی توان جریان عمومی دولت را اینگونه تفسیر کنیم، جریان عمومی کشور و دولت خدمات بسیاری را برای کشور انجام داده است اما دغدغه ما این است که این طرز تفکر جریان انحرافی با گفتمان انقلاب زاویه پیدا میکند و نتیجهاش این است که خودشان به حاشیه خواهند رفت.
حسین فدایی با اشاره به اینکه حال باید به گونهای عمل کنیم که به گذشته بر نگردیم، خاطرنشان کرد: حال ما در آستانه یک انتخاب قرار گرفتهایم، ما باید کسی را انتخاب کنیم که نقاط ضعف دولتهای گذشته را نداشته باشد و نقاط مثبت دولتهای گذشته را در دولت آینده شاهد باشیم.
وی در ادامه در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد با اشاره به ائتلافهای موجود تصریح کرد: ائتلافهای موجود میخواهد در درون گفتمان اصلی انقلاب حرکت کند، تنها در مقام نوع باورمندی و نحوه تحقق گفتمان اصلی انقلاب توسط این افراد شک و تردید وجود دارد.
فدایی افزود: عدهای خود را متعلق به اصلاحات میدانند و نه جریان فتنه و مدعی هستند اصلاحات را در ذیل گفتمان انقلاب قبول داریم، گروه دیگری نیز وجود دارند که مشهور به جریان انحرافی هستند ، یک عدههم که اصولگرا هستند با نام ائتلاف پیشرفت و ائتلاف پنجگانه و مستقل در انتخابات ورود پیدا کردند.
دبیرکل جمعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: در گذشته ارزیابی صلاحیتهای فردی ، ارزیابی کارآمدی و ارزیابی مقبولیت مهم بود و هرکسی در این سه شاخه بیشترین امتیاز را میآورد، برای انتخاب اولویت داشت در حالیکه طرح جدید این است که کاندیدای موجود ظرفیت عملیاتی کردن گفتمان انقلاب را داشته باشند، کاندیدا باید ظرفیت تعامل برای تامین منافع ملی را داشته باشد، اینها شرط لازم است و کارآمدی و مقبولیت شرط کافی است.
حسین فدایی در ادامه خاطر نشان کرد: قطعاً افرادی مانند جلیلی و زاکانی افرادی هستند که به گفتمان انقلاب اسلامی، باورمند هستند و کارنامه شفاف و درخشانی دارند. اینان باورمندیشان به گفتمان امام و انقلاب معلوم و آشکار است.
وی همچنین در این باره که چه تضمینی وجود دارد رئیس جمهور آینده از گفتمان انقلاب زاویه نگیرد و منحرف نشود، گفت: این تضمین را در انتخاب درست باید بوجود آوریم؛ دیگر اینکه بر انتخابمان نیز نظارت کنیم و هرجا انحراف دیدیم تذکر دهیم پس انتخاب درست و نظارت درست تضمینکننده آینده است.
فدایی همچنین درباره جبهه پایداری تصریح کرد : جبهه پایداری مدتها است اسم معرفی میکند اما نامزد قطعی خود را هنوز به طور رسمی معرفی نکرده است، بدنه اصلی جبهه پایداری را افراد حزبالهی و متدنی شکل میدهند البته نقدهایی به این جبهه نیز وجود دارد.
فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران در پایان سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: ائتلاف پیشرفت، ائتلاف درستی است چون مرجعیت تصمیمگیری درحال حاضر در اصولگرایی دچار خدشه شده است همچنین تکثر در اصولگرایان در نهایت به ضرر اصولگرایان خواهد بود و هرکس بتواند نقش مرجعیت را اجرا کند و بر اصول انقلاب بایستد کار ارزشمندی انجام داده است حال اگر این ائتلاف همین مسیر را اجرا کند کار درستی کرده است و در واقع این ائتلاف باید اصلح را با شاخصهای رهبری بسنجد.