کد خبر 203888
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۷

روز سیزده بدر یکی از روزهایی است که بسیاری از خانواده ها کنار هم جمع می شوند و به دامن طبیعت می روند تا شاد باشند و یک غذای دور همی بخورند در این مطلب به همه خوراکی هایی که باید در این روز به همراه داشته باشید اشاره ای می کنیم.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، صدای جیغ و فریاد و سیخ و پاکت ذغال در کنار نوای رودخانه و صدای طبیعت از زیبایی های روز سیزده به در است. برخی خانواده هااز روز  12 فرودین و برخی دیگر دقیقا روز 13 را در طبیعت می گذرانند و لحظات خوشی را تجربه می کنند که البته مهمترین بخش این روز خوب، یک ناهار مفصل با تمام مخلفات است.

در این روز غذاهای سنتی و یا غذاهای آماده خورده می شود و به طور کلی غذاها به دو دسته تبدیل می شوند. دسته اول در خانه پخت شده و سپس به طبیعت برده می شود و دسته دیگر در همان طبیعت و با حال و هوای خاصی پخته می شود. در این مطلب به همه خوراکی هایی که باید در این روز به همراه داشته باشید اشاره ای می کنیم.

خوراکی های خانگی

این دسته از خوراکی ها بسیار سخت هستند و پخت آن ها در خانه راحت تر است،‌ چرا که به وسایل و زمان بسیار زیادی نیاز دارد. این دسته از خوراکی ها به درد آن خانواده هایی می خورد که قصد دارند ساعت 11 از خانه خارج شوند و دیگر زمانی برای درست کردن غذا ندارند و می توانند ناهار خود را در خانه و از شب قبل آماده کنند.

لوبیاپلو

برنج اعلا  4 پيمانه
گوشت خورشتي بدون چربي  300 گرم
لوبياي سبز تازه  300 گرم
پياز داغ طلايي و ريز  دو قاشق
رب گوجه ،ادويه ، نمك ، زردچوبه ،دارچين  و زعفران  به مقدار كافي
روغن  به ميزان لازم
سيب زميني براي ته ديگ  به مقدار كافي



طرز تهيه :

برنج را پاك  كرده با آب و نمك خيس مي كنيم و كنار ميگذاريم ، گوشت  را به قطعات كوچك خرد كرده با لوبياي ريز خرد شده تفت ميدهيم و سپس پياز داغ را كه از پيش آماده كرده بوديم به همراه دو قاشق رب و نمك و زردچوبه اضافه كرده و ميگذاريم تا به آرامي بپزد .

نكته ي مهم براي معطر شدن لوبيا پلو اينه كه ادويه ي مخصوص پلو و دارچين و زعفران را فقط بايد موقعي در مايه ي غذا بريزيد كه تا حدودي سرد شده باشد  در غير اين صورت حرارت باعث از بين رفتن عطر ادويه ها و تلخ شدن غذا ميشود . پس مايه ي لوبيا پلو كه پخت در ظرف را بر ميداريم كه اين نكته ي آخر رمز خوشرنگ شدن خورشتها هم هست، در ظرف را بر ميداريم و صبر مي كنيم تا كمي سرد شده سپس يك قاشق چايخوري دارچين و يك قاشق ادويه و نصف قاشق زعفران اعلا را اضافه مي كنيم و هم ميزنيم.

در مرحله ي بعدي آب برنج را جوش آورده بعد از آبكش كردن ته قابلمه را با سيب زميني حلقه شده ي ميپوشانيم و بعد حدود دو سوم برنج را ريخته سپس مايه ي لوبيا پلو را در وسط گودالي كه با كفگير از برنج درست كرده ايم ريخته و بقيه ي برنج را ميريزيم و پلو را دم ميكنيم .
غذا كه حاضر شد مقداري روغن داغ كرده روي برنج ميدهيم و آن را با سالاد شيرازي و سبزي خوردن و كمي ترشي به همراه كساني كه دوستشان داريم نوش جان ميكنيم .

ساندویچ الویه

سينه مرغ متوسط   یک عدد
سيب زميني     750 گرم
خيار شور      200 گرم
نخود سبز         یک قوطی
تخم مرغ آب پزشده سفت     4 عدد
هويج آب پز     2 عدد
پياز متوسط     1 عدد
خامه               نصف فنجان
سس مايونز     2 فنجان
سركه يا آبليمو     4 قاشق سوپخوري
روغن زيتون     2 قاشق سوپخوري
نمک و فلفل     به مقدار دلخواه



طرز تهيه :

سينه مرغ را با پياز، هويج، 2 قاشق آبليمو، كمي نمك و يك ليوان آب مي گذاريم كه پخته شود و آب آن كاملاً كشيده شود. سيب زميني را بعد از آب پزشدن پوست گرفته، خيلي ريز خرد مي كنيم. استخوانهاي مرغ را جدا كرده و گوشت آن را خرد مي كنيم.
بعدهويج وخيار شور را خرد و با كليه مواد خرد شده مخلوط كرده و در ظرف بزرگي مي ريزيم. تخم مرغ را بعد از خردكردن با بقيه آبليمو ، روغن زيتون، خامه،نصف مقدار سس مايونز، كمي نمك و فلفل خوب مخلوط مي كنيم. سپس در يك ظرف مناسب مواد سالاد الويهرا ريخته و آن را به شكل دلخواه درست مي كنيم. بقيه سس مايونز را با كاردك بر سطح سالاد مي كشيم و با خيار شور، گوجه فرنگي گل شده ، جعفري ،تعدادي زيتون و نخود فرنگي روي آن را تزئين مي كنيم.

"یک پیشنهاد متفاوت"

پلو یونانی

مرغ پخته و خردشده= يك پيمانه
فلفل دلمه‌اي سبز و قرمز= يك پيمانه
آب مرغ =دو ليتر
نخود پخته شده= 250 گرم
روغن= 150 گرم
ذرت= 250 گرم
پياز =دو عدد
زعفران دم‌كرده= نصف پيمانه
قارچ پخته شده= يك پيمانه
نمك و فلفل= به ميزان لازم
كره=100 گرم



طرز تهيه:

پياز را خلال كرده و با روغن سرخ مي‌كنيم. برنج خيس شده را با پياز تفت مي‌دهيم. آب مرغ، زعفران، نمك و فلفل را داخل برنج مي‌ريزيم و با حرارت ملايم مي‌پزيم، زماني كه آب آن كشيده شد دم‌كني را روي برنج مي‌گذاريم تا به مدت يك ساعت دم بكشد بعد از دم كشيدن كليه مواد را به آن اضافه كرده، كره آب شده را روي برنج مي ريزيم.

غذاهای دل طبیعت

غذاهایی که در دل طبیعت درست می شوند معمولا آسان و با همکاری گروهی هستند و فضای شادی را برای خانواده ها ایجاد می کنند. این غذا معمولا کباب های متفاوت هستند که البته قبلا در خانه باید برنج آن ها پخته شود تا مشکلی پیش نیاید. شاید آموزش پخت کباب ها را بلد باشید اما مرور آن ها به مانند حرفه ای ها خالی از لطف نیست.

کباب کوبیده

گوشت چرخ كرده:یك كیلوگرم گوشت گوسفندی و یا ترکیبی از گوشت گوساله و گوسفندی ( به نسبت 50%)
پیاز: 300 گرم یا یک عدد پیاز بزرگ برای هر کیلو گوشت
زعفران ساییده شده: یك قاشق چای‌خوری
نمك و فلفل؛ به مقدار كافی

نکاتی به نگام خرید گوشت مورد نیاز:

1* مناسب ترین گوشت برای پخت کباب کوبیده، گوشت قلوه گاه (گوشت بین دنده ها) گوسفند است. در صورت تمایل به استفاده از گوشت گوساله بهتر است راسته را انتخاب کنید که چربی کمتری دارد چرا که چربی مورد نیاز توسط گوشت گوسفندی تامین می شود. پخت كباب كوبیده با گوشت گوساله به‌تنهایی امكان ندارد زیرا گوشت گوساله فاقد چربی لازم است. البته استفاده از قسمت‌های خیلی چرب گوشت گوسفند نیز برای پخت كباب كوبیده و سلامتی شما مناسب نیست.

2* گوشت خریداری شده باید حتما چندین بار (دست کم 4 بار) چرخ شود. این کار به ورز داده شدن گوشت کمک کرده و از متلاشی شدن کباب شما جلوگیری می کند.



روش آماده سازی و عمل آوری:

1* ابتدا كاسه بزرگی آماده كرده و پیازها را پس از پوست كندن و شستن با رنده ریز در آن رنده كنید.

نکته1:  مقدار پیاز نباید زیاد باشد چراکه گوشت را آبدار کرده و موجب ریختن آن به هنگام پخت می شود و دیگر اینکه کباب را شیرین و بد مزه می کند.

نكته 2: حتما پیاز رنده شده را  با دست بچلانید و آب اضافی آن را خالی كنید.

2* گوشت چرخ كرده را همراه با نمك و فلفل به پیاز رنده شده اضافه كنید.

نکته: افزودن فلفل تنها برای گرفتن بوی بد گوشت است و نباید موجب تند شدن غذای شما شود.

3*  زعفران ساییده شده را نیز در كمی آب‌جوش حل كرده و در این مخلوط گوشتی بریزید و با دست‌تان مواد را خوب ورز دهید تا مایه كباب حالت چسبنده پیدا كند.  همانطور که گفته شد این چسبندگی راز موفقیت شما در پخت این کباب است بنابراین گوشت را آنقدر ورز دهید که بتوانید با یک حرکت همه آن را از داخل ظرف بلند کنید و گوشت جدا نشده و نریزد. سپس مخلوط گوشتی را به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال و یا بیرون از آن قرار دهید تا اصطلاحا عمل آید.

به سیخ کشیدن کباب ها:

1* برای سیخ كردن كباب هم باید توجه داشته باشید که از سیخ های پهن برای پخت این کباب باید استفاده کنید.

2* قبل از اینکه شروع به کار کنید هم مقدماتی لازم است. ابتدا در كاسه كوچكی مقداری آب سرد بریزید و كنار دست‌تان قرار دهید. حالا پیش از برداشتن مایه كباب دست‌تان را در آب خیس كرده، یك مشت از مایه را بردارید و به شكل دوك درآورید؛ سپس همان‌طور كه مواد در دست راست‌تان قرار دارد، سیخ را روی مایه دوكی بگذارید و شروع به پوشاندن سطح سیخ با مایه كباب كنید.
در پایان دوباره دست‌تان را در آب سرد فرو كنید و روی سیخ فشار دهید تا اثر انگشتان شما بر گوشت باقی بماند. حالا ابتدا و انتهای كباب را به سیخ بچسبانید و كناری بگذارید. همین كار را درباره همه مواد و سیخ‌ها انجام دهید.

نحوه پخت:

اکنون آتش را بر پا كرده، سیخ‌ها را روی آن قرار دهید. دقت کنید که اگر آتش را توسط ذغال و هیزم دایر کرده اید باید صبر کنید تا شعله آن فروکش کرده و تنها ذغال گداخته در منقل شما وجود داشته باشد. این برای این است که در صورتی که از مواد اشتعال زایی همچون نفت استفاده کرده باشید، بوی آن از بین رفته و غذای شما بد بو نشود و یا اینکه دوده هیزم و یا ذغال شما به طور کامل سوخته باشد و بر روی غذای شما ننشیند.

سپس سیخ های کباب را روی آتش بچینید. فقط به خاطر داشته باشید كه ابتدا باید سیخ ها را مرتب و با دقت به دفعات بچرخانید تا گوشت خودش را بگیرد؛ وگرنه به دلیل خام بودن یک طرف کباب و سفت شده طرف دیگر کباب متلاشی شده و بر روی آتش می ریزد. وقتی گوشت كمی برشته شد، دیگر باد زدن لازم نیست.

نكته: با وجود اینكه طبق این دستور دیگر نباید نگران ریختن كباب باشید ولی برای اطمینان بیشتر یكی دو تخم‌مرغ به مایه كباب اضافه كنید.

جوجه کباب زعفرانی
 
مرغ     ۱ عدد
پیاز     ۲ عدد
آب لیمو    ۱ لیوان
زعفران    به میزان لازم
نمک    به میزان لازم
 


طرز تهیه :

تکه های مرغ را از شب قبل در پیاز رنده شده و آبلیمو و زعفران قرار دهید . موقع به سیخ کشیدن گوشت سعی کنید که تکه های سینه را که پخت کمتری لازم دارد با هم و تکه های ران را جدا وبا هم به سیخ بکشید وبا حرارت کم مرغ را کباب کنید .

خوراکی هایی که نباید فراموش کنید

در میان خوراکی های ساده ای که می توانید در طبیعت و یا در خانه درست کنید خوراکی هایی نیز هستند که هرگز نباید فراموش کنید. این خوراکی ها از قدیم برای روز سیزده به در استفاده می شده اند.

آش رشته

رشته مخصوص آش  400گرم

سبزی آش  تره – جعفری – اسفناج – شوید – گشنیز 1 کیلو

نخود و لوبیا و عدس  مجموﻋﺄ به مقدار مساوی 450 گرم

نعناع خشک 4 قاشق یا نعناع تازه 200 گرم

پیاز متوسط 4 عدد

کشک ساییده غلیظ 2 لیوان

آرد 2 قاشق

روغن به میزان لازم

نمک و فلفل به مقدار کافی



طرز تهیه:

حبوبات را از قبل خیس می کنیم. سپس آنها را با پیاز سرخ کرده ( که ممکن است کمی زردچوبه به آن زده باشیم ) می گذاریم کاﻤﻸ بپزد. بعد سبزی را تمیز و خرد می کنیم و داخل حبوبات پخته شده می ریزیم و می گذاریم سبزی ها هم بپزند. سپس دو قاشق سوپ خوری آرد را در کمی آب سرد حل می کنیم و داخل آش می ریزیم و مرﺘﺒﺄ هم می زنیم. رشته را در آش می ریزیم ومی گذاریم آهسته بپزد، ولی رشته نباید خرد شود. نمک و فلفل و زردچوبه را هم اضافه می کنیم. سعی کنید نمک را با احتیاط در آش بریزید، چون کشک اصولاً شور است.  بعد آش را از روی شعله بر می داریم و با کشک مخلوط می کنیم . سپس در سوپخوری می ریزیم و روی آن را با کمی کشک ساده و پیاز سرخ کرده و نعناع داغ ( و در صورت دلخواه سیر داغ ) تزیین می کنیم .

نکات مورد توجه:

1) اگر کشک به آش مي زنيد نمک نريزيد و اگر دوغ مي ريزيد به ميزان لازم نمک بزنيد.

2) براي خوش رنگ شدن رشته آش، زردچوبه را همراه پياز داغ به آش بيفزاييد.

3) آشي که مي خواهيد دوغ بزنيد سفت برداشته و اگر کشک مي زنيد شل تر برداريد.

4) اگر اسفناج در بازار نيست از برگ چغندر استفاده کنيد.

5) نعنا داغ را با روغن مايع تهيه نکنيد چون وا مي رود.

6) براي تهيه کشک زرد، کشک را با زعفران و آب بجوشانيد.

7) تزيين کشک را با کيسه فريزر مثلثي شکل انجام دهيد.

8) آش را مي توانيد با کشک زرد و سفيد، نعنا داغ و لوبيا چيتي تزيين کنيد.

کاهو سکنجبن

•    شكر               3 كیلو
•    نعناع              2 كیلو
•    سركه            0.5 تا 1 پیمانه
•    گلاب              كمی



طرز تهیه:

شكر را با آب به اندازه كافی می‌جوشانیم و صاف می‌كنیم. نعناع را پاك كرده و می‌شوییم. نعناع را 3 تا 4 دسته می‌كنیم و با نخ یا چوب می‌بندیم. سپس داخل شكر آب ریخته آنقدر بجوشانید تا به قوام آید. سركه و گلاب را اضافه كرده بگذارید كمی بجوشد. هر گاه با كفگیر مایع را برداشته ریختیم مایع در لبه كفگیر نیم دایره جمع شود و وسطش شكاف بخورد، سكنجبین آماده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    خداییش دمتون گرم.ممنون
  • نصیر ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    خدایا!! چرا کباب از سیخ میفته ............. 4 تا سیخ گذاشتم روی منقل همش افتاد... بحران ملی یعنی این.......
  • پزشک ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    این جوجه کباب شما که سوختس... لطفا بخش های سوخته کوبیده جوبه و...را اصلا نخورید چون به شدت ضرر داره.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس