کد خبر 203502
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

همه ساله در ایام نوروز و با حركت كاروان‌هاي مردمي "راهيان نور" عطر خلوص و ايثار از دامن دشت‌هاي مناطق جنگي دوران دفاع مقدس به مشام مي‌رسد.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، زائران كوي نور پس از بازديد از يادمان والفجر 8، كربلاي 5، فكه، دهلاويه، بستان، فاو، بيت‌المقدس و طريق‌القدس با رود كارون و تجسم صحنه عبور رزمندگان از پهناي اروند به‌ وسيله راويان حاضر در شناور آشنا مي‌شوند.

در راستاي استقلال ارزش‌هاي دفاع عاشورايي و ترويج فرهنگ ايثار، شهادت و مقاومت انتقال ارزش‌هاي دفاع مقدس نقش تاثير‌گذاري در تعالي اجتماعي دارد.

عملياتي شدن برنامه فرهنگي، ارزشي راهيان نور براي حفظ آثار و بركات گنجينه تمام نشدني دفاع مقدس و در راستاي حفاظت از اين ارزش‌هاي گرانقدر بوده است.

يادمان‌هاي دفاع مقدس و مشهد شهيدان سال‌هاي جنگ تحميلي اكنون به يك آوردگاه بزرگ فرهنگي اجتماعي تبديل شده به گونه‌اي كه مردم، به‌ويژه جوانان و نوجوانان با حضور در اين مكان‌هاي مقدس و خاكريزهاي خط مقدم جبهه فرهنگي و نبرد با دشمن با تجديد روحيه‌اي مضاعف، سال جديدشان را آغاز مي‌كنند.

اردوهای راهیان نور پیوند دهنده نسل جديد با نسل جنگ تحميلي

جانشين فرمانده سپاه استان سمنان با تاكيد بر نقش انكار ‌ناپذير حركت راهيان نور در پيوند نسل جديد با نسل جنگ تحميلي و آشنايي جوانان با واژه‌هاي عشق، ايثار و از خودگذشتگي ضرورت استمرار برپايي اردوهاي راهيان در ايام مختلف سال به ويژه‌ ايام نوروز با هدف زنده نگه داشتن ياد و خاطره حماسه‌آفرينان هشت سال دفاع مقدس و پاسداشت ارزش‌هاي پاك اسلامي را خواستار شد.

 اسحاق هراسانیان گفت: نسل جديد تشنه معرفت پاك و اصيل جبهه و جنگ و دلاورمردي انسان‌هايي است كه از تمام علايق دنيا بريدند و براي حفظ نظام و ارزش‌هاي اسلامي از خودگذشتگي را به حد اعلاء رساندند.

وي ادامه داد: سرزمين دفاع مقدس مرز پيوند كربلاي خميني با نينواي حسيني(ع) است.

جانشين فرماندهي سپاه استان سمنان گفت: سفر به مناطق عملياتي در قالب راهيان نور حركتي ارزشمند است كه انقلاب و نظام را در مقابل دشمنان بيمه مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: آشنايي جوانان، نوجوانان و خانواده‌ها با محورهاي عملياتي هشت سال دفاع مقدس ترويج فرهنگ ايثار و شهادت از مهم‌ترين اهداف حضور كاروان‌هاي راهيان نور در اين مناطق است.

حضور 2700 نفر از سراسر استان سمنان در مناطق عملياتي دفاع مقدس

جانشين فرماندهي سپاه استان سمنان گفت: كاروان‌هاي عمومي راهيان نور از 26 اسفند ماه رهسپار مناطق عملياتي شده‌اند و تا كنون بيش از دو هزار و 700 نفر از طريق كاروان‌هاي اعزامي از شهرستان‌هاي دامغان، گرمسار و شاهرود در مناطق حضور يافته‌اند.
هراسانیان بيان داشت: سفر به سوي سرزمين نور به مدت پنج روز رفت و برگشت در نظر گرفته شده است و بدين ترتيب هر كاروان سه شبانه‌روز در مناطق حضور دارند.

وی خاطرنشان كرد: مقرهايي جهت اسكان و تغذيه كاروانيان از جمله مقر شهيد زين‌الدين در موقعيت شهيد شوكت‌پور و مقر شهيدشاطري در خرمشهر در نظر گرفته شده است.

بازديد كاروان‌هاي راهیان نور از يادمان‌ها و مناطق عملياتي جنوب کشور

جانشين فرماندهي سپاه استان سمنان با بيان اينكه كاروان‌هاي اعزامي در مدت حضور خود در مناطق عملياتي از يادمان‌هاي مختلف بازديد خواهند كرد، افزود: كاروان‌هاي اعزامي در اين مدت از مناطق عملياتي شرهاني، فكه، طلائيه، هويزه، شلمچه، دهلاويه، اروندكنار، فتح‌المبين و پادگان دو كوهه ديدن خواهند كرد.

هراسانيان بيان داشت: برگزاري مسابقات فرهنگي، ‌راه‌اندازي ايستگاه‌هاي بلوتوث، ايجاد نمايشگاه جنگ نرم در اردوگاه‌‌ها، بازديد از موزه دفاع مقدس در خرمشهر، معراج شهداي شهيد محمودوند و اجراي رزمايش از جمله برنامه‌هايي است كه جهت عموم زائران در نظر گرفته شده است.

وی عنوان كرد: حضور خادمان شهدا، مبلغان، راويان، مداحان اهل بيت به همراه كاروان‌ها از ديگر اقداماتي است كه جهت ارائه و برگزاري هر چه بهتر اردوي راهيان نور به لحاظ كمي و كيفي در دستور كار قرار گرفته است.

جانشين فرماندهي سپاه استان سمنان افزود: زائران و به ویژه جوانان با شرکت در اردوهای راهیان نور بیش از پیش با ایستادگی‌ها و مقاومت‌های دلیرانه فرزندان این آب و خاک آشنا شده و با الگوگیری از آنها در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران و مقابله با دشمن استوارتر گام بردارند؛ هرچند به واسطه طرح اردوهای راهیان نور دانش‌آموزان در قالب درس آمادگی در طول سال شاهد حضور کاروان‌های راهیان نور در منطقه هستیم، اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال روز‌به‌روز بر تعداد کاروان‌ها افزوده می‌شود و با رسیدن به روزهای پایانی اسفندماه و دهه نخست فروردین هر سال اوج حضور کاروان‌ها را شاهد هستیم و زائران از شهرهای مختلف به قصد زیارت راهی کربلای ایران می‌‌شوند. در اردوهای راهیان نور می‌توان همه نوع افراد و گروه‌ها را مشاهده کرد.

اردوهای راهیان نور مختص ایران نیست

مسئول نمايندگي ولي فقيه سپاه ناحيه سمنان گفت: اردوهای راهیان نور تنها مختص به کشور ما نیست و تمامی کشورها از قبیل فرانسه، ‌انگلیس، آلمان، بلژیک و ... که به نحوی با جنگ آشنا هستند یاد و خاطره سربازان و حتی مناطق جنگی خودشان را زنده نگه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام محمدتقي خيري گنجی اردوهای راهیان نور تنها مختص به کشور ما نیست و تمامی کشورها از قبیل فرانسه، ‌انگلیس، آلمان، بلژیک و ... که به نحوی با جنگ آشنا هستند یاد و خاطره سربازان و حتی مناطق جنگی خودشان را زنده نگه داشته‌اند به عنوان مثال فرانسه در قالب تورهای گردشگری افرادی را برای بازدید به منطقه "نورماندی" که در جنگ جهانی دوم از مناطق حساس درگیری بوده و موزه‌هایی در آنجا ساخته شده است، می‌برد.

فرهنگ ايثار و شهادت انقلاب اسلامي را بيمه كرده است

مسئول نمايندگي ولي فقيه سپاه ناحيه سمنان ضمن تاکید بر اینکه فرهنگ ایثار و شهادت، انقلاب اسلامی را بیمه کرده است گفت: به همین خاطر، دشمنان انقلاب و اسلام درصدد نابودی این فرهنگ هستند.

خيري گنجی با اشاره به اینکه مقابله با جنگ نرم امروز مستلزم آگاهي و بصيرت است اظهار داشت: نبايد دلخوش به همان اطلاعات و آگاهي‌هاي گذشته باشيم؛ چرا كه روش‌ها، تاكتيك‌ها و تكنيك‌ها هر روز و هر لحظه در حال تغيير و تحول است.

وی گفت: علم و فناوري سيرصعودي فوق‌العاده‌اي دارد و بايد در شرايط كنوني همگام با زمان علم و آگاهيمان را افزايش دهيم.

خيري گنجی با بیان اینکه در برهه کنونی، سكون و بي‌تحركي نتيجه‌اي جز تسلط بيگانگان و شكست ندارد افزود: يكي از راه كارهاي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمنان فرهنگ‌سازي متناسب با مقوله‌اي كه دشمنان بر آن تأكيد  و توجه دارند.

تبعيت از ولايت رمز پيروزي رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس بود

خيري گنجی گفت: تبيعت از ولايت‌فقيه رمز پيروزي رزمندگان، ايثارگران و دلاورمردان اين مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس بوده است.

مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه سمنان اظهار داشت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و آشنايي آحاد جامعه به ويژه نسل جوان با آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب و اسلام از دستاوردهاي ارزنده سفر به مناطق عملياتي جنوب است.

وي افزود: غيرت و مردانگي از جمله خصايص بارز و آشكار شهداي عزيزمان است و اگر مي‌خواهيم دشمن آسيبي به ما نرساند بايد اهداف و راه و روش شهيدان را الگوي زندگي فردي و اجتماعي خويش قرار دهيم.

دشمن قصد تسخير ذهن و فكر جوانان و نوجوانان را دارد

 مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه سمنان بیان کرد: امروز دشمن از راه‌های مختلف از جمله از طریق فضای مجازی، اینترنت، ماهواره قصد تسخير ذهن و فكر جوانان و نوجوانان را دارد و بايد مسئولان امر به ويژه متوليان فرهنگي كشور اهتمام جدي داشته‌ و از طرق مختلف مانع انحراف جوانان از مسير اصلي شوند.

خيري گنجی گفت: شهدا با شهادت خودشان دشمن را مرعوب کردند و به زانو در آورند به همين دليل دشمنان از ترويج فرهنگ ايثار و شهادت هراس دارند.

وي افزود: بايد علاوه بر بصيرت‌افزايي و تشخيص حق از باطل و دشمن‌شناسي مطيع محض ولي‌فقيه مان باشيم.

راهيان نور تداوم حركت رزمندگان و حضور مردم تجديد عهد و پيمان با مقام معظم رهبري

مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه سمنان در ادامه بيان داشت: مناطق عملياتي انسان را تحت تاثير روحي قرار مي‌دهد و در انتقال ارزش‌هاي عاشورايي به نسل‌هاي آينده نقش تاثير‌گذاري دارد و اين اقدام كاربردي‌ترين اقدام براي انتقال ارزش‌هاي دفاع مقدس به نسل آينده است.

وی فرصت توبه و استغفار در سفرهاي راهيان نور را فرصت مناسبي دانست و افزود: راهيان نور تداوم حركت رزمندگان و حضور مردم تجديد عهد و پيمان با مقام معظم رهبري است.

خيري گنجی در ادامه به نقش برپايي اردوهاي راهيان نور در زمينه خنثي‌سازي تهاجم فرهنگي دشمن به ويژه در ميان جوانان اين مرز و بوم اشاره كرد و عنوان داشت: همه ساله تعداد زيادي از زائران كاروان‌هاي راهيان نور را جوانان تشكيل مي‌دهند كه اين حركت خود ضربه محكمي به دشمنان اسلام است‌.

مردم با مقاومت مقابل تحریم ‏ها شیوه شهدا را ادامه می‏ دهند

مسئول کاروان راهیان نور شهرستان سمنان گفت: مردم ایران در شرایط جنگ اقتصادی امروز، با مقاومت مقابل تحریم‏ها مسلک شهدا را در زندگی پیاده می‌کنند.

مجتبی دهرویه با بیان اینکه شهدا ستارگان درخشانی هستند و مسیر زندگی را برای هر انسانی که ذره‌ای عقل و معرفت دارد، نشان می‌دهندتصریح کرد: دشمنان با نابود کردن فرهنگ ایثار و شهادت در پی گمراه ساختن جوانان از مسیر درست زندگی هستند.

وی افزود: هر ساله با برگزاری اردوی راهیان نور جوانان، نوجوانان و اقشار مختلف مردم با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق می‌کنند چرا که در فرهنگ دینی ایرانیان، شهید و شهادت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

دهرویه عنوان کرد: مردم ایران با پیروی از راه و سیره شهدا که یکی از ویژگی‌های آن‌ها داشتن عزم راسخ و اراده قوی بود، حاضر نشدند از سوی دشمنان به انقلاب و نظام اهانتی شود و تا آخرین قطره خون خود ایستادگی کردند.

ضرورت پیاده سازی مسلک شهدا در زندگی  

مسئول کاروان راهیان نور شهرستان سمنان ادامه داد: در شرایط جنگ اقتصادی امروز با مقاومت در مقابل تحریم‏ها مسلک شهدا را در زندگی پیاده می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: امروز دشمن افکار و فرهنگ مردم را نشانه گرفته است و ما باید هوشیارتر از گذشته عمل کنیم و همان‏طور که در تمام عرصه‌ها دشمن همیشه شکست خورده است، اکنون هم مانند گذشته ما باید پیروز میدان باشیم.

دهرویه گفت: با بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی و رفتار اجتماعی و شیوه زیستن می‌توانیم با برخورداری از امنیت روانی و رفتاری به مقابله با جنگ نرم دشمن برویم.

انتقال ارزش‌هاي دفاع مقدس نقش تاثير‌گذاري در تعالي اجتماعي دارد

مسئول کاروان راهیان نور شهرستان سمنان اظهار داشت: انتقال ارزش‌ها و رشادت‌هاي دوران دفاع مقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب كه جنگ را درك نكرده‌اند بايد مورد توجه قرار گيرد.

وی تصريح كرد: امرور وظيفه اين است كه نسل جوان را به‌وسيله نمايشگاه‌ها كه با موضوعات متنوع شامل پوشش و حجاب، موج فتنه و... برگزار مي‌شود از فتنه‌هاي دشمن آگاه كرد.

دهرویه اضافه كرد: حضور كاروان‌هاي راهيان نور بهترين فرصت براي انجام اين كار فرهنگي است.‌

مسئول کاروان راهیان نور شهرستان سمنان بر تقويت و توسعه حركت فرهنگي راهيان نور در راستاي استقلال ارزش‌هاي دفاع عاشورايي و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و مقاومت تاكيد و اضافه كرد: انتقال ارزش‌هاي دفاع مقدس نقش تاثير‌گذاري در تعالي اجتماعي دارد.

وي عنوان داشت: برگزاري اردوهاي راهيان نور يكي از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين راه‌هاي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن است.

تقويت روحيه شهادت‌طلبي با حضور در يادمان‌هاي شهدا

راوی دوران دفاع مقدس نیز گفت: حضور در يادمان شهدا و ديدن محل نبرد آنها موجب تقويت روحيه شهادت‌طلبي، ايثار و اعتقاد به آرمان شهيدان مي‌شود و كمك مي‌كند كه همواره اين فرهنگ در جامعه جاري و ساري شود.

علی شاکری گفت: به بركت خون شهدا ايران، جوانان به درجات رفيع علمي رسيده‌اند و اين خود گوياي اين است كه نسل جوان امروز به آرمان‌هاي انقلاب و راه شهدا وفادار هستند و با شناخت ارزش‌هاي دفاع مقدس به موفقيت‌هاي بزرگي دست مي‌يابند.

وي تاثير‌گذارترين حركت فرهنگي سپاه را حركت راهيان نور عنوان كرد و گفت: جوانان در اين حركت معنوي با ايثارگري‌ها و از خود‌گذشتگي‌ها دليرمردان دفاع مقدس آشنا مي‌شوند چرا كه امنيت و آسايش امروز مرهون خون شهيدان است.

شاکری افزود: امروز بنا به گفته بزرگان انقلاب حفظ ياد شهيدان كمتر از شهادت نيست.

این راوی دوران دفاع مقدس با اشاره به توطئه جديد استكبار عليه نظام اسلامي و تهديد نرم و فتنه سبز دشمن در مقابل جوانان و نوجوانان كشورمان گفت: حركت راهيان نور بهترين راه مقابله با اين توطئه‌هاست و مسئولان نيز بايد از اين حركت معنوي حمايت و پشتيباني كنند چرا كه تنها تفاوت دفاع مقدس با صحنه قيام كربلا زمان رويداد آن وقايع است.

فرهنگ ایثار فتنه را خنثی کرد

وی با اشاره به اینکه تحریم از توطئه‌های دشمنان است، افزود: امروز باید مقابل تحریم دشمنان با صرفه‌جویی، صبر و اسقامت ایستاد.

شاکری اظهار داشت: اشاعه بدحجابی، دین‌گریزی، بی‌تفاوتی، سرگرم‌کردن مردم با مسائل دنیایی و مادی، رواج مسائل غیراخلاقی و دوری از ولایت و عدم حمایت و اطاعت‌پذیری از رهبری از دیگر توطئه‌های دشمنان و بدخواهان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

راوی دوران دفاع مقدس تأکید کرد: حفظ هوشیاری، افزایش بصیرت و آگاهی و گوش جان سپردن به فرمایشات مقام معظم رهبری در برهه کنونی و عمل به منویات ایشان در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی راهکاری مناسب در تقابل با هجمه‌های دشمنان است.

وی اظهار داشت: دشمنان واقف هستند که این فرهنگ ایثار بود که سلطنت دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی را نابود کرد و انقلاب را پیش برد و همین ایثار و شهادت بود که حماسه 9 دی را آفرید و فتنه را خنثی کرد.

شاکری تأکید کرد: رابطه ما با استکبار رابطه گرگ و میش است و نباید فریب شعارها و وعده‌ها را بخوریم.

راوی دوران دفاع مقدس ‌افزود: به فضل الهی، با همین روحیه ایثار و شهادت و مقاومت تمامی فتنه‌ها را خنثی خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت فردی به آرمان‌های ما دست‌درازی کند.

ضرورت برنامه ریزی دقیق برای نهادينه‌سازي فرهنگ حماسي دفاع مقدس

وی تأثير اردوي راهيان نور در جوانان و نوجوانان به قدري زياد است كه لزوم برنامه‌ريزي دقيق و متنوع براي نهادينه‌سازي اين فرهنگ حماسي را مي‌طلبد.

شاکری افزود: اردوي راهيان نور يك دانشگاه است در اين دانشگاه بايد با برنامه‌ريزي دقيق اهميت سفر روحاني معنوي كه درون‌ساز است و عشق به معنويت را در نسل جوان افزايش مي‌دهد، هدايت كنيم.

این راوی در ادامه افزود: ترويج فرهنگ شهادت و انتظار از اقداماتي است كه به جوانان در كاروان‌هاي راهيان نور انعكاس داده مي‌شود.

بر اساس اين گزارش؛ امسال از استان سمنان شش كاروان از دامغان، گرمسار، شاهرود، مهديشهر، سمنان و ميامي به مناطق عملياتي اعزام خواهند شد.

اعزام كاروان راهيان نور استان سمنان از 27 اسفند ماه تا 11فروردين ماه ادامه خواهد داشت.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس