کد خبر 202943
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸

عيد كه مي آيد، به جاي آنكه همه خوشحال باشند كه فصل ديگر و سالي نو آغاز مي شود، همه استرس مي گيرند كه چه زماني ميوه تهيه كنند كه در تعطيلات نوروز يك موقع بدون ميوه نمانند! براي همين از چند روز قبل كلي ميوه در خانه ها انبار شده و در نهايت هم بيشتر ميوه ها فاسد و يك راست از يخچال وارد سطل زباله مي شود!

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، يادتان باشد ميوه هاي سالم، غير از اينكه بايد بدون لك باشند، حتماً بايد در جاي مناسبي نگهداري شوند كه دوام شان بيشتر شود. در ادامه به برخي نكات مهم در انتخاب و نگهداري از ميوه ها مي پردازيم تا شما مطمئن شويد امسال ميوه هايتان بيشتر از هميشه عمر مي كنند.

۱. ميوه و سبزيجات را در قسمت صاف روي پيشخوان يا داخل يخچال قرار دهيد.
۲. ميوه هاي وارداتي با هورمون هايي مثل اكسين درشت تر مي شوند اما مي تواند باعث بيماري هاي خوني، گوارشي و جهش ژنتيك شوند.
۳. ميوه هاي واردايت با موادي مثل واكس ميوه براق تر و ماندگار تر مي شوند اما اين ميوه ها را نبايد با پوست ميل كنيد.
۴. ميوه هايي كه شكستگي و بريدگي دارند، نخريد چون احتمال انتقال آلودگي هاي محيطي و سم ها به داخل ميوه هاي شكسته وجود دارد.
۵. ميوه ها را در فصل خودشان بخريد چون به صورت طبيعي و بدون استفاده از انواع كودهاي شيميايي و خارج از شرايط گلخانه اي توليد شده و طعم بهتري دارد.
۶. در روزهاي نوروز بهتر است ميوه هاي بادوامي مثل سيب، گلابي، خيار يا مركبات بخريد و بقيه ميوه ها را به اندازه مصرف ۲ تا ۳ روز تهيه كنيد و در يخچال يا زيرزمين خانه نگه داريد.
۷. ميوه ها را جدا از هم بگذاريد چون يكي از مسائلي كه معمولاً باعث رسيده تر و فاسد شدن سريع ميوه ها مي شود، نگهداري شان در كنار هم است.
۸. ايده آل ترين مكان براي نگهداري كيوي مي تواند كنار سيب زميني باشد.
۹. پس از خريد، ابتدا ميوه ها را برحسب درجه رسيدگي و سفتي يا نرمي دست چين كنيد و بعد آنها را به كمك برگه هاي كاغذ، در ظرفي جدا از هم بچينيد.
۱۰. ميوه هاي مناطق گرمسيري مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخي مركبات به سرما حساسند و به جاي يخچال بهتر است در ظرفي در اتاق نشيمن يا آشپزخانه نگهداري شوند.

 توت فرنگي هاي پرتقالي نخريد!

اين روزها ممكن است توت فرنگي هايي را ببينيد كه از دور شبيه پرتقال هاي تو سرخ كوچك باشند اما وقتي نزديك برويد، متوجه توت فرنگي بودن شان مي شويد؛ آن هم توت فرنگي هايي غول آسا! البته در برابر وسوسه خريدشان معمولاً كسي تاب نمي آورد اما يادتان باشد درشت تر بودن ميوه، به معني پرخاصيت تر و سلامت تر بودن آن نيست و حتي ممكن است قضيه كاملاً برعكس باشد! اين توت فرنگي ها بيشتر با افراط در مصرف كود شيميايي به اين اندازه مي رسند، بنابراين گزينه هاي چندان مناسبي براي خريد نيستند. توت فرنگي هاي ريزتر يا متوسط طعم بسيار مطبوع تري نسبت به اين توت فرنگي هاي پرتقالي شكل (!) دارند.

توت فرنگي هاي تازه و سالم كاملاً قرمز، سفت و حداكثر به ارتفاع ۲ بند انگشت (البته انگشت خانم ها!) هستند در نتيجه توت فرنگي هاي سبز رنگ، خيلي درشت يا كمي نرم اصلاً گزينه هاي خوبي براي خريد نيستند، همچنين كلاه سبزشان نبايد كنده شده باشد. وجود لكه هاي زرد و سبز هم نشان مي دهد، توت فرنگي ها نه تنها ارزش تغذيه اي ندارند، بلكه ترش مزه هم هستند.

 يك كف دست موز!

موزهاي سالم، رسيده، شيرين و حداكثر به اندازه يك كف دست هستند و پوستي كاملاً زرد رنگ دارند. اگر دانه هاي كوچك و كمي زبر و تيره رنگي روي پوست موز مشاهده كرديد، نگران نشويد؛ اين دانه هاي ريز نشان دهنده بيش از حد رسيدن موز هستند.

نگهداري موز براي مدت طولاني امكان پذير نيست و اين ميوه در مدت زمان كوتاهي از بين مي رود. براي اينكه مدت زمان بيشتري بتوانيد اين ميوه را نگهداري كنيد بايد آن را درون كاغذ آلومينيومي بپيچيد و در يخچال قرار دهيد. موز را در صورتي كه نرسيده باشد، در روزنامه بپيچيد و ابتدا ۲، ۳ روز خارج از يخچال نگه داريد. اين كار باعث شيرين شدن موز مي شود. بعد از زرد شدن پوست موز مي توانيد آن را ۲، ۳ روزي در يخچال نگهداري كنيد.

 گلابي نرم نخريد

پوست گلابي به رنگ زرد، سبز، قهوه اي يا تركيب اين رنگ ها با هم است و گوشت آن از رنگ سفيد تا كرم نوسان رنگ دارد و از لحاظ ظاهر، قسمت انتهاي آن پهن است و همانطور كه به قسمت سر مي رسد باريك مي شود. البته انواع زرد آن با خال هاي بسيار ريز متداول تر است. براي خريدن گلابي بهتر است اول آن را بين انگشتان خود فشار دهيد. گلابي رسيده نرم تر از بقيه گلابي هاست. گلابي نه بايد خيلي سفت باشد و نه خيلي نرم چون اگر نرم باشد از درون خراب شده است.

سيب با طعم واكس!

پوست سيب تازه يا كاملاً زرد يا كاملاً قرمز است. سيب هايي كه پوست زرد مايل به سبز يا صورتي دارند، بي مزه هستند. پوست سيب هاي زرد و شيرين بايد كمي هم زبر باشد و انگشتان دست به راحتي روي آن كشيده نشود. ضمن اينكه سيب هاي سالم، وزن بيشتري نسبت به سيب هايي كه داخل شان پوك و خراب است، دارند.

 در اين ميان سيب هاي قرمز ماندگاري و عمر طولاني تري دارند و معمولاً سفت و خوشمزه هستند. البته بايد حتماً قبل از خوردن شان، پوست آنها را كنيد، زيرا پوست اين نوع سيب، معمولاً با واكس ميوه پوشانده مي شود تا براق تر جلوه كند! براي اثبات شدن اين موضوع مي تواند لبه يك چاقو را روي پوست سيب بكشيد؛ به اين ترتيب سفيدي واكس روي لبه چاقو را حتماً خواهيد ديد.

معمولاً اين واكس با شستن سيب از بين نمي رود و از آنجا كه خوردنش براي سلامت شما مضر است، بهتر است پوست ميوه را جدا كنيد. البته اگر واكسي روي پوست سيب پيدا نكرديد، ديگر نيازي به نگراني نيست؛ شما يك سيب قرمز بدون واكس داريد كه مي توانيد بعد از شستن گازش بزنيد و لذت ببريد!

 كيوي نارس را همنشين سيب ها كنيد!

هنگام خريد اين ميوه، نوع نيمه سفت و سالم را تهيه كنيد. كيوي از جمله ميوه هايي است كه حالت نارس آن در دماي اتاق و به مرور زمان رسيده و قابل خوردن مي شود؛ اين روند در صورت مجاورت با سيب خوراكي با سرعت بيشتري انجام مي گيرد. بنابراين اگر مقدار زيادي كيوي نارس خريده ايد و مي خواهيد تا چند روز آينده براي پذيرايي از مهمانان تان برسد، حتماً در پلاستيك آن يكي، دو عدد سيب خوراكي قرار دهيد.

 گول ظاهر خيار را نخوريد!

خيارهاي سالم، خوشمزه، آبدار، كاملاً سبز رنگ و اندازه اي متوسط دارند. خيارهاي شكسته اصلاً مناسب نيستند. بهتر است از خريدن خيارهاي درختي يا گلخانه اي هم خودداري كنيد. معمولاً وقتي خيار ها تحت تاثير استرس هاي محيطي مثل باد، باران و... قرار مي گيرند، هورموني در آنها ترشح مي شود كه طعم شان را دلپذير و مطلوب مي كند، بنابراين خيارهاي گلخانه اي يا درختي كه معمولاً تحت تاثير هيچ نوع استرسي قرار نمي گيرند و در شرايط ايده آل رشد مي كنند، بي مزه مي شوند و فقط ظاهر خوبي دارند.

خيار بسيار حساس است و بعد از چند روز تازگي و طعم خود را از دست مي دهد. براي نگهداري خيار آن را از داخل كيسه پلاستيكي خارج كرده، شسته و بعد از خشك شدن در يك قابلمه تفلون يا ظرف پلاستيكي يا چيني در دار بريزيد و در يخچال بگذاريد.

 آناناس را بو كنيد؛ بعد بخريد!

پوست يك آناناس رسيده زمخت و داراي برش هايي سالم است. مهمترين فاكتور در انتخاب يك آناناس رسيده بوي آن است. آناناس نرسيده هيچ بوي خاصي ندارد و بيشتر شبيه به يك ماكت است تا ميوه. زيادرس ها هم بويي ترش دارند اما رسيده ها بويشان شيرين است.

با يك آزمايش ساده هم مي توانيد آناناس رسيده را انتخاب كنيد؛ برگي از مركز برگ هاي آناناس منتخاب تان جدا كنيد، اگر برگ به آساني جدا شد، رسيده است و اگر با سختي جدا شد، هنوز كال است!

 پرتقال يا دستنبو؟!

پوست پرتقال شيرين و آبدار معمولاً نازك و وزن پرتقال هاي پوك و تلخ كمتر از آنهاست. ضمن اينكه اگر پرتقالي تازه و آبدار باشد، نبايد پوست آن با فشار انگشتان دست به سادگي فرو رود.

 البته مدتي است با پرتقال هايي مواجه مي شويم كه بيش از حد درشت هستند و تفاوت چنداني با دستنبو ندارند! با اين حال همانطور كه گفته شد، اين پرتقال ها هم درست مثل توت فرنگي ها تحت تاثير كودهاي شيميايي استاندارد و غير معمول به اين اندازه رسيده اند و انتقال تركيب هاي باقيمانده اين كودهاي شيميايي به بدن با خوردن ميوه، مي تواند باعث ابتلا به انواع بيماري ها در افراد مختلف به خصوص بچه ها، سالمندان و زنان باردار شود. از آنجا كه نمي توان به سلامت و حتي طعم و مزه ميوه هاي خيلي درشت دلخوش بود، بهتر است پرتقال هايي بخريد كه درشتي معقولي دارند.

 يافا يا بندري؟!

نارنگي هاي تازه و شيرين، پوستي پفكي و سبك دارند كه به سادگي از گوشت آنها جدا مي شود. معمولاً تكه اي از ساقه و برگ نارنگي هم به سر آن چسبيده است كه اين موضوع، تازگي اين ميوه را نشان مي دهد. پوست نارنگي رسيده بايد كاملاً نارنجي و بدون لكه هاي سبز رنگ باشد. البته امسال شاهد انواع نارنگي در بازار بوديم كه از آن ميان مي توان به نارنگي بندري، نارنگي يافا، نارنگي انشو و نارنگي كينو اشاره كرد كه طعم متفاوت هر كدام از اين نارنگي ها مي تواند لذت بخش باشد.

 به ساقه هاي انگور دقت كنيد

چوب خوشه انگورهاي تازه بايد كاملاً قهوه اي و خشك باشد. خوشه هاي خيس نشان دهنده وجود حبه انگور له و خراب لابه لاي انگورهاي سالم سطحي است. مزه انگوري هم كه چوب خوشه آن سبز است، به ترشي مي زند و گاهي هم بي مزه است. انگور را براي نگهداري بيشتر نشسته درون كيسه نگه داريد. شستن انگور قبل از گذاشتن در يخچال موجب ترك خوردن دانه هاي آن مي شود.

منبع: سيب سبز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس