کد خبر 202445
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹

3500 دانشجوی دانشگاه‌های مازندران راهی مناطق جنوب شدند و از فکه، چزابه، طلائیه، دوکوهه، شلمچه، اروند گذشتند تا معبری به آسمان پیدا کنند.

به گزارش مشرق، اینجا قطعه ای از بهشت است و وامدار غیرت مردانی چون شهید چمران، شهید همت و برادران باکری و صدها بلبل عاشق دیگر. اینجا با چشم ظاهر چیزی جز مشتی خاک نمی بینی ، هر چه هست با چشم دل باید دید. باید دید، اینجا همان کربلاست. اینجا مقدس است ، مکه نیست ، طوبی نیست، اما شلمچه است و هویزه و دهلاویه. اینجا پاک است و مطهر. خون حسین (ع) ندارد ولی خون یاران حسین (ع) اینجا را مطهر کرده است.
 
خبرگزاری دانشجو نوشت: امسال شهدا میزبان 3500 نفر از عاشقانشان بودند و آنها کسانی نبودند جز دانشجویان دانشگاههای استان مازندران که به دعوت شهدا لبیک گفتند و در مناطق جنگی به میهمانی شهدا رفتند. این دانشجویان در این سفر از مناطقی گذشتند که بوی بهشت می دهد. آنها رفتند تا در طریقت عشق به آسمان برسند. آنها از فکه، چزابه، طلائیه، دوکوهه، شلمچه، اروند دیدن کردند.
 
دانشجویان به فکه رفتند، فکه ای که مثل هیچ جا نیست
 
فکه مثل هیچ جا نیست! نه شلمچه، نه ماووت، نه سومار، نه مهران، نه طلائیه، نه... فکه‌ فقط‌ فکه‌ است‌! با قتلگاه‌ و کانال هایش‌، با تپه‌ ماهور و دشت هایش‌. فکه‌ قربانگه‌ اسماعیل‌هاست‌ به‌ درگاه‌ خدای‌ مکه‌. فکه‌ را سینه‌ای‌ است‌ به‌ وسعت‌ میدان های‌ مین‌ِ گسترده‌ بر خاک‌. فکه‌ را دلی‌ است‌ به‌ پهنای‌ سیم های‌ خاردار خفته‌ در دشت‌ فکه‌، روحی‌ دارد به‌ لطافت‌ ابرهای‌ گریان‌ در شب‌ والفجریک‌. فکه‌، چشمانی‌ دارد به‌ بصیرت‌ دیده‌بان‌ خفته‌ در خون‌، بر ارتفاع‌ صد و دوازده‌. فکه‌، خفته‌ بر زیر گام هایی‌ است‌ که‌ رفتند و باز نیامدند. فکه معبریست به سوی آسمان....
 
آنها به چزابه رفتند، چزابه ای که بهترین دلیل برای اثبات وجود خداست
 
چزابه یعنی به مدت طولانی توی آب بودن و بی حرکت ماندن. چزابه یعنی هول و هراس و اضطراب، وحشت و نگرانی. چزابه یعنی نبرد بدون خاکریز و بدون سنگر و سرپناه. چزابه یعنی بارش مرگ از زمین و هوا، یعنی گیرکردن در وسط آتش. چزابه هزار کربلا زخم دارد، اینجا می‌شود کربلا را نقاشی کرد. حنجره پاره اصغر را کشید و ناله رباب را شنید. اینجا می‌شود شناسنامه ابلیس را لغو و باطل کرد. اینجا بهترین جایی است که می‌شود هوای نفس را زیر پا گذاشت. اینجا آسمان همیشه آبی است.  چزابه بهترین دلیل برای اثبات وجود خداست. چزابه یعنی بهشت یعنی معبری به آسمان....
 
دانشجویان در این سفر به زیارت طلائیه رفتند؛ جایی که محل نزول فرشته هاست
 
طلائیه یعنی خیبر، بدر، رمضان؛ یعنی3/12تا 22/12/1362. طلائیه یعنی محل نزول فرشته ها بإذن الله و رسوله. طلائیه یعنی حاج حسین خرازی، یعنی قطع دست راست .طلائیه یعنی یعنی القارعه، ماالقارعه، وما ادراک ماالقارعه .طلائیه یعنی قمقمه های تشنه لب، یعنی رقص میانه ی میدان .طلائیه یعنی مهدی زین الدین، یعنی همت، جنون، مجنون، خون. طلائیه یعنی عشق به توان دو .طلائیه یعنی دویدن بسوی کربلا، یعنی جستجوی مرگ در زیر زمین. طلائیه یعنی همبازی شدن با مرگ، یعنی دل بریدن از همه کس و همه چیز. طلائیه یعنی جگر شیر نداری سفر عشق مرو. طلائیه یعنی معبری به آسمان ......
 
آنها به پادگان عشق و پایگاه عشاق دوکوهه رفتند که مکانی دنج برای ملاقات با خداست
 
دو کوهه پادگان منتظران شهادت است و پایگاه عشاق. دو کوهه محل پرورش گل های آفتاب گردان است. در واقع گلخانه امام زمان(عج) است. دو کوهه خانه ی هزار مجنون و فرهاد است. دو کوهه یعنی حسینیه ی بچه های گردان تخریب یعنی محمدرضا شفیعی که بعد از شانزده سال، سالم و بدون هیچ تغییری بدن مطهرش از عراق به ایران و بعد به شهر مقدس قم انتقال داده شد. دو کوهه یعنی فتوکپی بهشت، یعنی بهانه ای برای گریه کردن، یعنی راهی ساده برای آشتی با خدا. دو کوهه یعنی مکانی دنج و عالی برای ملاقات با خدا. دو کوهه یعنی عشق بازی با خدا. دوکوهه یعنی معبری به سوی آسمان ....
 
دانشجویان یادمان شهدای شلمچه را زیارت کردند که قطعه ای از بهشت است
 
شلمچه یعنی به گور بردن آرزوهای ماهر عبدالرشید، شلمچه یعنی قطعه ای از بهشت، شلمچه یعنی بوی سیب و قتلگاه حاج حسین خرازی، حاج حسینی که ثابت کرد یک دست هم صدا دارد، شلمچه یعنی سید صمد حسینی که بعد از 13سال سرش سالم پیدا شد، شلمچه یعنی سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت، شلمچه یعنی پا به پای مرگ وشانه به شانه عزرائیل،   شلمچه یعنی پله پله تا خدا، شلمچه یعنی معبری تا کربلا، شلمچه یعنی ذبح شدن ناز دانه های پسر فاطمه و تشیع جنازه خورشیدها و ستاره ها یعنی دونیم شدن فرق ماه، شلمچه یعنی هبوط به اعماق زمین و صعود به ملکوت و اعلی علیین، شلمچه یعنی یک قدم تا خدا، معبری به آسمان .....
 
دانشجویان به اروندی زدند که معبر آسفالت بود
 
اروند، یعنی غواص، ترس، قناسه، مرگ و سرنوشتی نامعلوم. یعنی رفتن با خودت و برگشتن با خدا، اروند، یعنی شهید گمنام. یعنی سرما و آب یخ یخ یخ، اروند، یعنی پرپرشدن جلوی چشمهای هم. یعنی حرف زدن با چشم در تاریکی شب، یعنی سکوت مرگبار، اروند، یعنی پایداری، استقامت، نبرد با آب و دشمن و سختی، اروند، یعنی شهید و شهید و شهید، اروند، یعنی معبر آسفالت، یعنی شهید ردیف به ردیف، اروند، یعنی غواص هایی با فک های جابجا از شدت سرما و به هم خوردن دندان ها، اروند، یعنی خداحافظ دنیا، ساحل، سنگر، برادر و، اروند، یعنی دل بریدن از دلرباها، از همه چیز و همه کس، اروند یعنی پله
پله تا ملاقات خدا، اروند معبریست به آسمان ....
 
عدم حمایت دولت دانشجویان بیشماری را از این اردوها محروم کرد
 
سید جواد شهابی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص برگزاری اردوهای راهیان نور گفت: امسال با وجود تمامی مشکلاتی که بر سر راه برگزاری این اردوها وجود داشت توانستیم بیش از 3500 نفر از دانشجویان مشتاق و علاقمند را به مناطق عملیاتی جنوب اعزام کنیم.
 
مسئول روایت و مقاومت بسیج دانشجویی مازندران ادامه داد: از این 3500 نفر 1500 نفر از دانشجویان به شکل متمرکز اعزام شدند و در اردوگاه شهدای مازندران واقع در خرمشهر مسقر شدند و مابقی در غالب کاروان های آزاد اعزام شدند.
 
وی افزود: دانشگاههای مازندران، علوم پزشکی ساری، صنعتی بابل و علوم پزشکی بابل به ترتیب با 280، 160، 120 و 100 بیشترین اعزام ها را به مناطق عملیاتی داشتند.
 
شهابی با اشاره به برخی از مشکلات برپایی این اردوها تصریح کرد: در بحث بودجه ای ما مشکلات بسیار زیادی داشتیم، بطوریکه علیرغم درخواست بسیار زیاد دانشجویان نتوانستیم بیشتر از 3500 نفر را به این اردو اعزام کنیم.
 
وی افزود : امسال دولت هیچگونه حمایتی برای برگزاری این طرح انجام نداد و دانشگاهها با توجه به مشکلاتی که داشتند توانتسند فقط بخشی از بودجه را تامین کنند و به این دلیل بسیاری از دانشجویان نتوانستند در این اردوها شرکت کنند.
 
شهابی تاکید کرد: این عدم حمایت در مناطق عملیاتی هم مشهود بود چراکه یادمان های عملیاتی به دلیل نبود بودجه و مشکلاتی مالی به خوبی برای زائران آماده نشده بودند.
 
شهابی افزود: باید توجه داشت که اردوهای راهیان نور از ماموریت‌های بزرگ و مهم فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و جوانان و نوجوانان در قالب این حرکت بزرگ فرهنگی از نزدیک با واقعیات، ارزش‌ها و دستاوردهای حماسه دفاع مقدس آشنا می‌شوند.
 
وی در پایان تصریح کرد: این اقدام فرهنگی که با حمایت ولی‌امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) هر ساله با شکوه بیشتری برگزار می‌شود نقش مهمی در خنثی‌سازی تهاجم فرهنگی دشمن به ویژه در میان جوانان این مرز و بوم دارد.
 
اشک و تضرع دانشجویان برای ماندن بیشتر در مناطق عملیاتی
 
علی عبداللهی در این رابطه گفت: فرهنگ و ارزش‌های والای دفاع مقدس باید ماندگار شوند و در این خصوص باید از همه امکانات موجود استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه فرهنگ دفاع مقدس عامل تدوام ارزش‌های والای انقلاب است، خاطرنشان کرد: دشمن از ارزش‌های والای دفاع مقدس هراس دارد و به این دلیل است که برای نابودی ارزش‌ها برنامه ریزی کرده است.
 
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عنوان کرد: راهیان نور در خوزستان حماسه‌ای بزرگ است و باید قدر این حرکت عظیم فرهنگی را دانست.
 
وی با اشاره به اینکه نسل سوم انقلاب باید با دفاع مقدس آشناتر شود، گفت: باید برنامه‌ای اجرا کنیم تا نسل سوم انقلاب با دستاوردهای دفاع مقدس آشنا شود.
 
عبداللهی در پایان با بیان اینکه اردوی راهیان نور تاثیر معنوی عمیقی بر دانشجویان دختر و پسر دارد ، تصریح کرد: در روز پایانی اردو بسیاری از دانشجویان با اشک و تضرع تقاضا داشتند که مدت زمان اردو بیشتر شود و برخی حتی می‌گفتند ما حاضریم تا با نان و پنیر سر کنیم ولی چند روز دیگر نیز توفیق بیشتر زیارت مقتل شهدا را بیابیم.
 
در پایان از زبان دانشجو باید گفت، اینجا حس غربت ندارم. صمیمی تر از این زمین، در نقشۀ دلم خطه ای وجود ندارد. اگر خدا خانه ای در زمین داشته باشد اینجاست؛ فرشتگان در این سرزمین رفت و آمد می کنند، گوش اگر بسپاری صدای بال هایشان را می شنوی. اینجا حرم امن الهی است ، اینجا معبری است به سوی آسمان ....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس