به گزارش مشرق، دنياي اقتصاد نوشت: آنطور که نمايشگاهداران خودرو پايتخت ميگويند، با افزايش قيمت سوخت، مشتريان به نوعي مستاصل و سردرگم شده و براي خريد خودرو منتظر قيمتهاي جديد هستند. از آن سو اعلام مديرعامل ايران خودرو مبني بر کاهش دو تا پنج درصدي محصولات اين شرکت نيز، به سردرگميمشتريان دامن زده است، چراکه آنها در پي اين تخفيف، منتظر ابلاغ قيمتهاي جديد به نمايندگيها مانده اند.
اگرچه ايران خودرو قرار بود از همان روز ابتدايي اجراي قانون يارانهها، قيمتهاي جديد را اعمال کند، اما اين موضوع با دو روز تاخير عملي شده است. ظاهرا مشتريان از امروز ميتوانند نسبت به خريد محصولات ايران خودرو با قيمتهاي جديد، اقدام کرده و از تخفيفي 100 هزار الي يک ميليون توماني برخوردار شوند.
رکود فعلي بازار خودرو کشور در شرايطي است که به گفته نمايشگاهداران، اوضاع فعلي احتمالا تا «شب عيد» نيز ادامه مييابد.
آنها تاکيد ميکنند که با افزايش قيمت بنزين و گاز، مشتريان به دنبال اخذ بهترين تصميم براي خريد خودرو هستند، چراکه افزايش قيمت سوخت، ديگر اجازه خريد هر نوع خودرويي را به آنها نميدهد. آنطور که از گمانهزنيها بر ميآيد، کاهش قيمت محصولاتي پرمصرف مانند پژو 405، پارس و برخي شاسي بلندها، در آينده نزديک محتمل به نظر ميرسد و از آن سو خودروهايي مانند پژو 206 و تندر-90 به دليل اشتهاي کمتر، با افزايش تقاضا و رشد قيمت مواجه خواهند شد.
البته ايران خودرو قصد دارد با توليد هرچه بيشتر مدلهاي کم مصرف و دوگانه سوز پژو405 و پارس، بازار اين دو محصول پرتيراژ خود را تا حدي حفظ کند. بنا به گفته کارشناسان، پرايد به عنوان يکي از کم مصرفترين خودروهاي داخلي، احتمالا تغيير قيمت خاصي را در بازار تجربه نخواهد کرد، چراکه حدود نيم ميليون در سال تيراژ دارد و عرضه و تقاضاي آن متناسب است.
از خودروهاي داخلي که بگذريم، کارشناسان معتقدند بازار خودروهاي وارداتي با گراني سوخت افت نميکند. به گفته آنها، چون قشر مرفه جامعه مشتري خودروهاي وارداتي هستند و به بنزين ليتري 400 تومان عادت دارند، سوخت 700 توماني چندان توفيري براي آنها ندارد. از طرفي به دليل اعمال محدوديت در واردات، عرضه و تقاضاي خودروهاي خارجي نامتناسب شده و حتي بعيد نيست قيمت اين نوع خودروها افزايش يابد.