کد خبر 202137
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه تست الکل و اعتیاد شش درصد از 34 هزار راننده مشکوک و پرخطر در سال جاری مثبت بوده است،‌ از راه اندازی تیم‌های کنترل و تست سلامت رانندگان هم زمان با طرح نوروزی خبر داد.

 به گزارش مشرق به نقل از ایسنا؛ سردار موسی امیری روز یکشنبه در حاشیه راه اندازی تیم‌های کنترل و تست سلامت رانندگان با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی راهور کاهش حوادث و سوانح رانندگی است، گفت: آمارها نشان می‌دهد یک تخلف از 171 تخلفی که در قانون درج شده بسیار برای قانونگذار مهم بوده و می‌تواند حوادث تلخی را در رانندگی رقم بزند که بر این اساس پلیس نیز برای نخستین بار در کشور برای یک کد تخلف، تیم‌های ویژه کنترلی تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، استفاده از مواد مخدر و روانگردان و مشروبات الکلی 200 هزار تومان جریمه و 10 نمره منفی برای رانندگان شخصی و 20 نمره منفی برای رانندگان عمومی به همراه ضبط شش ماهه گواهینامه و معرفی آنها به مراجع قضایی در پی دارد.

امیری به نتایج آزمایشات انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد یک راننده مست در سرعت 75 کیلومتر بر ساعت 11 برابر یک راننده سالم در معرض تصادف است.

وی با اشاره به اینکه 898 فقره (معادل 37 درصد) تصادفات فوتی و جرحی به دلیل خواب آلودگی و واژگونی در نوروز 91 رخ داده است، افزود: دلیل اکثر این تصادفات خواب آلودگی و یکی از عوامل آن استفاده از مواد مخدر بوده است.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به انجام تست سلامت از رانندگان مشکوک در سال جاری اشاره کرد و گفت: در 11 ماهه امسال 22 هزار تست اعتیاد و 12 هزار تست الکل از رانندگان مشکوک گرفته شد که بر این اساس حدود شش درصد از این رانندگان تستشان مثبت بوده که این افراد ضمن جریمه، اختصاص نمره منفی، ضبط و ابطال گواهینامه به مراجع قضایی نیز معرفی شدند.

امیری با اشاره به اینکه از سال گذشته تعدادی ون پلیس راه و راهنمایی و رانندگی استان‌ها به تجهیزات تست سلامت اعم از تست الکل و اعتیاد مجهز شدند، گفت: هم اکنون 21 دستگاه ون در استان‌ها نسبت به انجام تست سلامت رانندگان اقدام می‌کنند و در آستانه نوروز 41 دستگاه ون ویژه نیز برای اولین مرحله به صورت متمرکز جهت کنترل و تست سلامت رانندگان در اختیار استان‌هایی که بیشترین تخلف را در این زمینه دارند، قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در تلاشیم تا تمامی استان‌های کشور در بخش راهنمایی و رانندگی و پلیس راه حداقل مجهز به یک دستگاه ون تست کنترل الکل و اعتیاد شوند.

وی همچنین به رانندگان حمل و نقل عمومی نیز هشدار داد و گفت: تاکید می‌کنیم که رانندگان بخش حمل و نقل عمومی در صورتی که تست الکل و اعتیاد آنها مثبت باشد دفترچه‌شان باطل شده و دیگر به هیچ عنوان اجازه فعالیت در این ناوگان را نخواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس