نام این چهل کتاب توسط چهار نفر از نویسندگان دفاع مقدس آقایان گلعلی بابایی، سید ناصر حسینی پور، سعید عاکف و داود امیریان برای مخاطبین نسل جوان و نوجوان برای مطالعه در ایام نوروز معرفی گردیده است.

گروه فرهنگی مشرق- ایام تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای آن دسته از  افرادی است که طرفدار مطالعه هستند. به خصوص برای نسل جوان که شیفته خواندن خاطرات سال‌های دفاع مقدس هستند.


به همین دلیل مشرق سراغ چهار نفر از نویسندگان دفاع مقدس: گلعلی بابایی، سید ناصر حسینی پور، سعید عاکف و داود امیریان رفت و به پیشنهاد این 4 نویسنده کتاب‌های مناسب برای مطالعه در ایام نوروز را به مخاطبین جوان و نوجوان خود پیشنهاد می‌کند:




* همپای صاعقه : این کتاب ـ کارنامه‌ عملیاتی لشکر ‌27 محمد رسول‌الله(ص)‌ در زمان سردار حاج احمد متوسلیان ـ که به همت «گل‌علی بابایی و حسین بهزاد» تالیف شده، سوره مهر در 912 صفحه منتشر کرده که اکنون در بازار موجود است. همچنین مقام معظم رهبری بر این کتاب تقریظی زدند و در این یادداشت نوشتند:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم»
این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت‌شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه‌ی نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد
. این مردان بزرگی که نام آن‌ها بسی آسان بر زبان و دل غافل ما می‌گذرد، از جنس همان اخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام‌الله‌ علیه آن‌ها را با عظمت و سوز و مهر، مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان او نثار روح مطهر آنان باد. در روز و شب‌هایی از آبان و آذر ‌86 صفحه به صفحه و سطر به سطر مطالعه و نیوشیده شد.»



* ضربت متقابل: این کتاب پانصد و هفتاد و پنجمين اثر از مجموعه كتاب هاي پژوهش و نقد دفتر ادبيات و هنر مقاومت است. اين اثر برگزيده دوازدهمين جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس در رشته پژوهش، به كارنامه عملياتي سپاه محمد رسول الله(ص) در عمليات رمضان ـ از تير تا پايان شهريور ماه 1361 ـ پرداخته است. "ضربت متقابل" در چهارده فصل با عناوين تدبير تعقيب متجاوز، اهداف طرح عملياتي كربلا، شناسايي و سازماندهي، تلاش هاي بازدارنده، ضربت متقابل، رخنه ناموفق، نبرد فطر، همت چاره ساز، انتخاب راه كار، مصاف با دژهاي مثلثي، مثلث سوم، آخرين تمهيدات، واپسين تكاپو و ترازبندي نبرد رمضان شكل گرفته است.
محمد مهدي همت در مصاحبه‌ای، درباره كتب منتشر شده با موضوع شهيد محمد‌ ابراهيم همت گفت: کتاب‌های زيادی درباره پدرم ديده ام ولی هيچ يك از بار محتوايی خوبی بر خوردار نبوده اند. برای من درد آور است وقتی مي‌بينم بدون هيچ تحقيقی، ماجراهايي را از پدرم نقل مي‌كنند كه صحت و سقم آنها مشخص نيست. بعضي از نويسندگان محتواي كتاب‌ها را با سليقه خود مي‌نويسند و بعضا" شاهد بوده ام که فقط برای در آمد مالی، ‌با استفاده از شهرت شهيد همت قلم به دست گرفته‌اند...محمدمهدي همت، در پايان دو كتاب "همپای صاعقه" و "ضربت متقابل" را براي مطالعه در زمينه جنگ پيشنهاد كرد و گفت: اين 2 کتاب در مورد تاريخچه لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) است. وقتي نويسنده كتاب قصد داشت دو نسخه از آن كتاب را برايم بياورد،‌ دوستی، حاج همت را در خواب ديده‌بود كه مي‌گفت: « به فرزندانم سلام برسانيد و بگوييد، دوستی دو کتاب برايشان خواهد آورد، بخوانيد تا بفهميد پدرتان چرا به جنگ رفت و كشته شد.»



* حرمان هور: این کتاب مجموعه مكتوبات شهيد والامقام احمدرضا احدي است كه به اهتمام عليرضا كمري اول بار در سال 67 چاپ و منتشر گرديده است . مجموعه يادداشت ها و آثار شهيد احمدرضا ، مشتمل است بر سه دفتر دست نوشت كه در واقع پاك نويس نوشته هايي است كه در حالات و مكان هاي گوناگون تحرير مي كرده و آن گاه در فرصتي مناسب به خط خود در اين دفاتر وارد كرده است .

گوشه اي از يادداشت ها : ... امشب صداي انفجار خمپاره هاي عراق لحظه اي قطع نمي شود . ظاهرا ، بعثي هاي مذدور ، مقدمات «تك» وسيعي را فراهم كرده اند . آسمان درياچه نمك لحظه اي از وجود منورها خالي نمي ماند . باران خمپاره ها و كاتيوشاهاي عراقي با صداي مهيبشان مي تواند آرامش هر كسي را بگيريد؛ اما اگر دشمن جاي جاي درياچه را خمپاره باران كند - كه كرده است - باز هم نمي تواند كاري از پيش ببرد .


*نونی صفر: این کتاب مشتمل بر خاطرات سيد حسن شكري از ايام حضور در جبهه‌هاي جنگ ايران و عراق است. وي در اين خاطرات به چگونگي رزم در مناطق جنگي فاو، ام‌القصر، مهران، كانال پرورش ماهي و عمليات‌هاي والفجر 8 (سه‌راه نمك)، كربلاي 1 (سنگ‌شكن) و عمليات تكميلي كربلاي 5 (نوني صفر) پرداخته است. سيد حسن شكري، چهره‌اي است كه منوّرهاي زيادي او را ديده‌اند. اين جوان خوش قد و بالا از بچه‌هاي گردان حبيب‌بن‌مظاهر بوده است. سيد حسن شكري نام كتابش را هم به نام يكي از همين عمليات‌ها نوني صفر گذاشته است. در كتاب به طور مفصل و جزبه‌جز به شرح سه عمليات پرداخته مي‌شود. ابتدا به عمليات والفجر 8 مي‌پردازد. عمليات و الفجر 8 در ساعت دَه شب ٢٠ بهمن‌ماه 1364 با رمز مقدس «صديقه كبري» شروع مي‌شود. اين عمليات نود و نه روز به طول مي‌انجامد و در انتها به پيروزي ايراني‌ها منجر مي‌شود فاو به تصرف در مي‌آيد و بزرگ‌ترين ضربه را به عراق در طول 8 سال دفاع‌مقدس وارد مي‌كند. در ادامه، عمليات كربلاي 1 (سنگ‌شكن) را توضيح مي‌دهد. اين عمليات براي باز‌پس‌گيري مهران در تاريخ ٩ تير‌ماه ١٣٦٥ با رمز «‌‌اباالفضل العباس‌(ع)» آغاز مي‌شود. رشادت‌ها و دلاوري‌هاي رزمندگان اسلام در اين عمليات نيز نتيجه مي‌دهد و با دادن تعداد مجروح و شهيد مهران بازپس گرفته مي‌شود. قسمت پاياني كتاب به عمليات تكميلي كربلاي 5 (نوني صفر) پرداخته است. اين عمليات در ١٠ اسفند 1365 با رمز «يا فاطمه‌الزهرا(س)» براي تصرف كانال نوني صفر كه تاكنون چند گردان براي تصاحب آن متلاشي شده بودند، آغاز مي‌شود. شكري در اين عمليات از ناحيه دست مجروح مي‌شود و برادرش سيد محمد شكري هم شهيد مي‌شود. سيد حسن شكري در اين كتاب به تفصيل آمادگي‌هاي قبل از عمليات، رزم‌هاي شبانه، مراحل مختلف عمليات و مناطق عمليات را توضيح مي‌دهد. علاوه بر اين، ايشان مناجات‌هاي عاشقانه و بي‌قراري‌هايشان براي استقبال از مرگ، توسل‌ها و دعاهايشان، پرپرشدن هم‌رزمانش را هم به زيبايي توصيف كرده‌ است.



* پایی که جاماند: كتاب «پایی كه جا ماند» یادداشت‌های روزانه‌ی سید ناصر حسینی‌پور در اردوگاه‌ها و زندان‌های مخفی عراق است كه انتشارات سوره‌ی مهر آن را منتشر كرده است. او این كتاب را كه شرح روزهای سخت اسارت خود در دست صدامیان و بعثیان عراقی است، از روی ۲۳ برگه‌ یادداشت‌برداری كرده است. او این ۲۳ برگه را كه مخفیانه و روی كاغذهای سیگار نوشته بوده، در عصای خود پنهان كرده تا به‌دست زندانبان‌ها نیفتد و بالاخره توانسته آنها را با خود به ایران بیاورد.
«پایی كه جا ماند» در ۷۶۸ صفحه و در سال۱۳۹۰ منتشر شده است. این محصول دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه‌ی هنری در سال گذشته بیش از بیست بار تجدید چاپ شده و علاوه بر متن روزنوشت‌ها، تصاویر و اسنادی از روزهای اسارت این آزاده‌ی جانباز را نیز پیش روی خوانندگان می‌گذارد.
متن مرقومه مقام معظم رهبری به شرح ذیل است
:
بسمه تعالی
تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما را در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آنچنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده‌ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را، و از سویی دیگر پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزء به جزء و کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می‌گذارد و او را مبهوت می‌کند. احساس خواننده از یک سو شگفتی و تحسین و احساس عزت است، و از سویی دیگر غم و خشم و نفرت.
درود و سلام به خانواده‌های مجاهد و مقاوم حسینی.
2/6/91
سیدعلی خامنه‌ای



* بابا نظر: بابانظر عنوان کتابی است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده‌است. این کتاب حاصل مصاحبه‌های شفاهی با سردار شهید محمدحسن نظرنژاد است که طی آن خاطرات راوی پیرامون انقلاب و جنگ تحمیلی بیان می‌شود. محمدحسن نظرنژاد ملقب به بابانظر در بیشتر زمان جنگ ایران و عراق را در جبهه‌های جنگ گذراند و جراحت‌ها و آسیب‌های جدی دید. مصاحبه‌های این کتاب توسط سیدحسن بیضایی انجام گرفته‌است و تدوین آن را مصطفی رحیمی به عهده داشته‌است. این کتاب در شهریور رونمایی و با تیراژ بیست هزار نسخه وارد بازار کتاب شد. این کتاب در طی اولین سال انتشار (از شهریور ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۸۹) بیست و چهار بار تجدید چاپ شده است.

*به روایت همت: کتاب «به روایت همت» در برگیرنده‌ منتخبی از مهم‌ترین مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های توجیهی ـ عملیاتی شهید «محمدابراهیم همت» در مقطع زمانی سال‌های 1359 تا 1362 مشتمل بر 32 گفتار از این فرمانده شهید است. مراحل پژوهش، تدوین و ویراستاری این اثر توسط «حسین بهزاد» و با مساعدت خدمات آرشیو سمعی و بصری مؤسسه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه محمدرسول الله(ص) و سردار مجتبی عسگری صورت گرفته است.



* در هاله ای از غبار: این کتاب نوشته گلعلی بابایی اثری جدید درباره زندگی سردار احمد متوسلیان است. این کتاب با 80 عکس از زندگی او توسط نشر صاعقه منتشر می‌شود. متوسلیان در 14 تیر سال 1361 توسط عوامل صهیونیست‌ها در لبنان به اسارت درآمد و تا امروز خبری از او به دست نیامده است. این کتاب راوی محور و در 22 فصل نوشته شده است. زندگی متوسلیان در این اثر از دوران کودکی تا زمان اسارتش در 14 تیر ماه سال 1361 دنبال می‌شود. در نگارش این اثر تلاش شد تا با راویانی صحبت شود که تاکنون کمتر از حاج احمد متوسلیان سخن گفته‌اند. مانند منصور کوچک محسنی،‌ صیف‌الله منتظری و محسن رفیق دوست و برخی از اعضای خانواده وی که خاطرات جدیدی را بیان کردند. کتاب «در هاله‌ای از غبار» در قطع جیبی چاپ می‌شود تا مطالعه آن برای افراد در مترو و اتوبوس راحت‌تر باشد. حجم کتاب 224 صفحه شده و برای جذابیت بخشیدن به اثر 47 صفحه مصور گنجانده شده که شامل80 عکس با شرح تصاویر است. مخاطب با دیدن تصاویر و خواندن این شرح به ماجراهای کتاب پی‌خواهد برد.

* ماه همراه بچه هاست: این کتاب زندگینامه مستند شهید محمد ابراهیم همت فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص) از کودکی تا شهادت در 271 صفحه و 27 فصل با عناوینی همچون آن چشم زیبا، کار ارباب خودمان است، حکم تیر، پاسدار کمیته، به حال مردم سیستان گریه کردم و اتاقی که همیشه چراغش روشن بود، توسط گلعلی بابایی به رشته تحریر درآمده است.

* روزهای آخر: این کتاب خاطرات نویسنده از آخرين روزهاي جنگ و تصاويري است از آن روزهاي سراسر خاطره و قبول قطع‌نامه‌اي كه سنگيني آن كمر بچه‌هاي جنگ را خم كرد. اين كتاب خاطرات تلخ و شيرين احمد دهقان از عمليات بيت المقدس هفت و غدير مي باشد كه ورق هاي پاياني كتاب دفاع هشت ساله ما بودند.» روزهاي آخر با چهار فصل با عناوين «بيت المقدس هفت»، «و...»، «غدير» و «عكس ها» به رشته تحرير درآمده است.
گزيده متن
:
از كنار چادرها مي‌گذريم. همه‌شان خاموش‌اند. هيچ‌كس چراغي روشن نكرده. عزاي ناگفته‌اي حكمفرماست. مي‌رسم به چادر خودمان. خاموش است و دلگير. اسلحه‌ام را گوشه‌اي مي‌اندازم. روي زمين مي‌نشينم. دستهايم را تكيه گاه مي‌كنم. سرم را به عقب مي‌اندازم و چشم مي‌دوزم به آسمان. از آنچه گذشت بهت زده‌ام ... خداي من! امروز چه روزي بود؟
" روزهای آخر " در دومین جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس رتبه دوم را به دست آورده است .



*تپه جاویدی و راز اشلو: کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» تالیف اکبر صحرایی در بخش زندگی‌نامه داستانی دفاع مقدس جایزه شهید غنی‌پور به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شد. اکبر صحرایی نویسنده کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» در خصوص انتخاب این اثر در بخش زندگینامه داستانی عنوان کرد: این اثر در خصوص یک شهید خاص به نام مرتضی جاویدی است؛ تنها شهیدی که امام پیشانی او را بوسیده است. به نظرم دلیل مهم این انتخاب به روایت ساده و روان این اثر باز می‌گردد که در طول 600 صفحه این رمان به چشم می‌خورد و موجب می‌شود افراد بسیاری با آن ارتباط برقرار کنند. نکته دیگر به عملکرد شهید مربوط می‌شود که شاید اگر هر نویسنده دیگری هم به سراغ این شهید می‌رفت، می‌توانست اثر جالب و زیبایی را بنویسد.
مرتضی جاویدی یکی از فرمانده گردان‌های تیپ لشکر المهدی بود. این تیپ در مواقعی که حملات ایرانی‌ها در خط مقدم با مشکل مواجه می‌شد و کار گره می‌خورد یا احتیاج به کارگشایی بود مورد استفاده قرار می‌گرفت. در نوک پیکان این تیپ گردان فجر قرار داشت که فرمانده آن مرتضی جاویدی بود.



* حکایت زمستان: نويسنده در اين كتاب به واگويي خاطرات يكي از رزمندگان دفاع مقدس مي‏پردازد و حكايت رزمنده‏اي را بيان مي‏كند كه در صحنه‏اي  نبرد مي‏رود تا توسط دشمن در يك گور دسته جمعي دفن شود ـ در واپسين لحظات ـ متوسل به وجود حضرت ابوالفضل العباس(ع) مي‏گردد و به معجزه آن حضرت از مرگ حتمي نجات مي‏يابد. پس از آن در دل دشمن و در ميان اردوگاه‏هاي مخوف چند بار دست به عمليات‏هاي شهادت‏طلبانه مي‏زند اما...
از نكات قابل توجهي كه نويسنده در اين كتاب تلويحا به آن اشاره مي‏كند، مسئله ارتباط رزمندگان و آزادگان با توسل به اهل‏بيت(ع) است كه رمز و راز موفقيت‏هاي آنها را در همين‏جا بايد جستجو كرد.


* خاک های نرم کوشک: این کتاب در مورد زندگی‌نامه و خاطرات سردار شهید عبدالحسین برونسی، فرمانده تیپ 18 جواد الائمه(ع) را روایت می‌کند که در قالب خاطراتی به نقل از خانواده و همرزمانش گردآوری شده است.
گزیده‌ی سخنان رهبر معظم درباره ‌ی كتاب "خاک ‌های نرم كوشک
"

«الان چند سالى است كه كتاب‌هایى درباره‌ى سرداران و فرماندهان جنگ باب شده و مى‌نویسند و بنده هم مشترى این كتاب‌هایم و مى‌خوانم. با این‌كه بعضى از این ‌ها را من خودم از نزدیک مى ‌شناختم و آنچه را هم كه نوشته، روایت‌هاى صادقانه است- این هم حالا آدم مى‌تواند كم و بیش تشخیص دهد كه كدام مبالغه‌آمیز است و كدام صادقانه است- بسیار تكان‌دهنده است. آدم مى ‌بیند این شخصیت ‌هاى برجسته، حتى در لباس یک كارگر به میدان جنگ آمده‌اند؛ این اوستا عبدالحسین بُرُنسى، یك جوان مشهدى بنّا كه قبل از انقلاب یک بنا بود و با بنده هم مرتبط بود، شرح حالش را نوشته‌اند و من توصیه مى‌كنم و واقعاً دوست مى‌دارم شماها بخوانید. من مى‌ترسم این كتاب ‌ها اصلاً دست شماها نرسد. اسم این كتاب "خاک ‌هاى نرم كوشک" است؛ قشنگ هم نوشته شده.
ایشان اول جنگ وارد میدان نبرد شده بود و بنده هم هیچ خبرى نداشتم. بعد از شهادتش، بعضى از دوستان ما كه به مجموعه‌هاى دانشگاهى و بسیج رفته بودند و با این جوان بى‌سواد- بى‌سواد به معناى مصطلح؛ البته سه، چهار سالى درس طلبگى خوانده بوده، مختصرى هم مقدمات و ابتدایى و این ‌ها را هم خوانده بوده- صحبت كرده بودند، مى‌گفتند آن‌چنان براى این‌ها صحبت مى‌كرده و حرف مى ‌زده كه دل ‌هاى همه ‌ى این‌ها را در مشت مى‌گرفته. به ‌‌خاطر همین كه گفتم؛ یک معرفت درونى را، یك ادراک را، یک احساس صادقانه را و یک فهم از عالم وجود را منعكس مى‌كرده؛ بعد هم بعد از شجاعت ‌هاى بسیار و حضور در میدان‌هاى دشوار، به شهادت مى‌رسد؛ كه حالا كارى به جزئیات آن ندارم. این زیبایی‌هایى كه آدم در زندگى یک چنین آدمى یا شهید همت و شهید خرازى مى‌ تواند پیدا كند و یا این ‌هایى كه حالا هستند، نظیرش را شما كجا مى‌توانید پیدا كنید؟ كجا مى‌شود پیدا كرد؟


* نسیم تقدیر : نسیم تقدیر روایتگر خاطرات "محمد جواد سالاریان" است که توسط سعید عاکف تالیف گردیده است. محمد جواد سالاریان آزاده ای است از شهر مقدس مشهد، که در سال 1364 در جزیره بوارین در جریان عملیات شدیداً مجروح می شود و سپس به اسارت مزدوران بعثی در می آید. او خاطراتش را با نقل وداع در آخرین اعزام خود با همسر و فرزندش، آغاز می کند و حال و هوای غریبش را در آن وداع بازگو می کند. در ادامه درباره مقدمات عملیات سخن به میان می آورد و پس از آن جریان حضور خود را در عملیات به تصویر می کشد. او بارها در آستانه شهادت قرار می گیرد. او در حال احتضار با حضرت زهرا ملاقات می کند اما به گفته خود تعلق او به فرزندش مانع از توفیقش می شود و در ادامه چگونگی اسارت خود را توضیح می دهد. او که بخشی از کودکی خود را در کشور عراق سپری کرده است با زبان عربی آشنا است و این موضوع باعث می شود که از او به عنوان مترجم برای ارتباط با اسرا استفاده کنند. این مسئله بسیار برایش رنج آور است زیرا بایستی شاهد شکنجه ها و بازجویی های وحشیانه آنها باشد تا سخنان اسرا را برای آنها توضیح دهد و از طرفی بعضی از اسرای ناآشنا او را به عنوان خائن قلمداد می کنند در حالی که با تغییر در متن ترجمه شده به آنها کمک می کند. او که خود از ناحیه صورت و پا مجروح است بیشتر در شکنجه ها زجر می کشد و عفونت زخم هایش برای مدت بسیار طولانی او را آزار می دهد. در این کتاب خاطرات با پیوستگی مناسب در دنبال هم می آیند و در آنها اتفاقات و حالات اسرا و توسل ها و ذکرها به تصویر کشیده می شود که یکایک خاطرات به وضوح بیانگر صبر و استقامت اسرا هستند. در انتهای کتاب چندین عکس و نامه از دوران اسارت محمد جواد سالاریان گنجانده شده است.



* چشم های خردلی: این کتاب زندگینامه داستانی اسماعیل جمالی از سوی انتشارات ملک اعظم منتشر شد. این کتاب که به قلم بابک طیبی نوشته شده به خاطرات جانباز شیمیایی، اسماعیل جمالی، می‌پردازد. بابک جمالی یکی از جانبازانی بود که پس از شیمیایی شدن در سال 1364 برای درمان به اروپا اعزام شد. پس از فرود آمدن هواپیما در آلمان و انگلیس، سرانجام اسماعیل جمالی در اسپانیا برای درمان پذیرفته شد و روانه بیمارستان شد.
کتاب «چشم‌های خردلی» نوشته بابک طیبی در 3000 نسخه و به قیمت 7500 تومان از سوی نشر ملک اعظم منتشر شده است.


* مسیح کردستان: کتاب "مسیح کردستان"، زندگی‌نامه داستانی سردار شهید محمد بروجردی به قلم نصرت‌الله محمودزاده، با طرح جلد و ویرایش جدید توسط انتشارات ملک اعظم بازنشر می‌شود. شهید محمد بروجردی از فرماندهان سپاه پاسداران است. کتاب "مسیح کردستان" زندگی‌نامه داستانی وی را تا تاریخ 24 بهمن سال 1357 شامل می‌شود. شهید بروجردی مسوولیت حفاظت از امام‌خمینی‌(ره) در بهمن سال 1357 و روز بازگشت ایشان را برعهده داشته است. بخش قابل توجه و جذاب زندگی اغلب فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانند شهید محمد بروجردی به حوادث قبل از پیروزی انقلاب مرتبط است و کمتر در آثار مکتوب انعکاس داده شده‌اند. بر همین اساس کتاب "مسیح کردستان" فقط این بخش از زندگی شهید بروجردی را دربر می‌گیرد. کتاب "مسیح کردستان" برای اولین‌بار در سال 1376 توسط ک‍ن‍گ‍ره‌ ب‍زرگ‍داش‍ت‌ س‍رداران‌ ش‍ه‍ی‍د س‍پ‍اه‌ و س‍ی‌‌وش‍ش‌ ه‍زار ش‍ه‍ی‍د اس‍ت‍ان‌ ت‍ه‍ران‌، منتشر و تاکنون به 3 چاپ رسیده است. انتشارات ملک اعظم این اثر را با ویرایش محمد خسروی‌راد و با طرح جلد نو، بازنشر می‌کند.



* عمرتون چند: نویسنده این اثر سید مصطفی هاشمی محجوب است و توسط انتشارات ملک اعظم به چاپ رسیده است. در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: در این نوشتار در پی آنیم تا همراه با شما در بازار دنیا قدم بزنیم، با مشتری‌های گوناگون سرمایه‌های به مزایده گذاشته خود آشنا شویم و ببینیم کدام یک از قیمت‌های پیشنهادی برای سرمایه عمرمان مناسب‌تر است؛ چه خوب است، به گذشته نیز بنگریم تا دریابیم که سالیان سپری شده از عمر را چگونه معامله کرده‌ایم؟


*مثلث را جدی بگیرید: کتاب‌های مربوط به حوزه‌های تربیتی، همواره با دو نقص اساسی دست به گریبان هستند. نویسندگان این آثار، یا از درک درست و اطلاعات کافی نسبت به معارف دینی برخوردار نیستند، یا قلم آنان از اصول و قواعد درست نوشتن بی‌نصیب یا کم بهره است.

ذهن جست‌وجوگرِ مصطفی هاشمی محجوب، در عین جوانی و شادابی، تجربه‌ای جدید در مبانی تربیت دینی را سراغ گرفته است. «مثلث را جدی بگیرید»، دومین همکاری هاشمی محجوب با تحریریه ملک اعظم است. در این نوشتار، سعی شده است به والدین عزیز، معلمان و مدیران زحمتکش مدارس، مربیان تربیتی و مدیران فرهنگی تشکل‌های دینی، یادآوری شود که چقدر می‌توانند درمسیر یک هدف بزرگ و جهانی، یعنی ساخت جامعه‌ای پاک، گام بردارند و هر کدام در این وادی، چه وظایفی به عهده داشته، چه مهارت‌هایی را باید کسب کنند. این وظیفة هر سه ضلع مثلث است که «مثلث را جدی بگیرند» و علاوه بر بالا بردن آگاهی و مهارت خویش، در افزایش ارتباط با یکدیگر بکوشند تا به این وسیله، جهانی آمادة ظهور و فرزندانی با شخصیت دینی تربیت کنند.


* حماسه تپه برهانی: کتاب «حماسه تپه برهانی» اثر حمید رضا طالقانی از سوی نشر ستارگان درخشان به چاپ جدید رسیده است. این کتاب برگزیده نخستین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع‌مقدس است. «حماسه تپه برهانی» خاطرات خود نوشت حمیدرضا طالقانی از مقطعی در عملیات والفجر 2 را دربر دارد. بخش‌های جدیدی به این کتاب اضافه شده است. زیرا در چاپ‌های قبلی، متن، متمایل به بیوگرافی و گزارش روز شماری بود. اما در چاپ جدید به قالب خاطره نزدیک‌تر شده است.



* عقیق: کتاب عقيق براساس اظهارات همرزمان و سخنراني‌هاي شهيد خرازي تدوين و مراحل ورود وی به جنگ و شكل‌گيري لشكر 14 امام حسين (ع) و موفقيت‌هايش بازگو شده اند. اين اثر به بررسي ويژگي‌هاي اين فرمانده شهید و اثرگذاري وي در عمليات‌ها اشاره دارد. نقش فرماندهي او در عمليات والفجر 8 و مبارزه با گارد رياست جمهوري صدام با گفته‌هایي كه تاكنون در هيچ كتابي مطرح نشده اند در اختيار مخاطب قرار گرفته اند. این كتاب از سوي نشر ستارگان درخشان وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس سپاه و بسيج استان اصفهان منتشر شد.


* شطرنج با ماشین قیامت: در این رمان سعی بر این شده که به گونه‌ای متفاوت و با نگاهی فلسفی به وقایع و رخدادهای جنگ پرداخته شود. قهرمان کتاب 312 صفحه اییِ حبیب احمد زاده، نوجوان هفده ساله دیده بانی است که علاوه بر وظیفه اصلی خود، مجبور می شود به جای دوست مجروحش پرویز، راننده ماشین حمل غذا نیز بشود و در این بین با افراد غیر نظامی ای آشنا می شود که تا حدودی نقش های پر رنگی را در داستان بازی می کنند. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.



* خرمشهر در جنگ طولانی: این کتاب مقاومتِ خرمشهر را نه در ۳۵ روزِ اول جنگِ تحمیلی بلکه در جنگی طولانی بررسی می‌کند. جنگی که مقاومت‌های آغازین، یکی از ادوارِ آن محسوب می‌شود. این کتاب را انتشاراتِ مرکزِ مطالعات و تحقیقاتِ جنگ منتشر کرده و از دو بخشِ مجزا تشکیل شده است. بخشِ اول با عنوانِ «خرمشهر عرصه مطامعِ عراق» چهار فصل دارد . بخشِ دومِ کتاب نیز با عنوان «خرمشهر در تهاجمِ سراسریِ عراق»، شاملِ ۶ فصل دارد. نگارشِ اولیه کتاب در فاصله سال‌هایِ ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ با استفاده از منابع و اسنادِ سپاه پاسداران، ارتش، شهربانی، فرمانداری، استانداری و روایتِ کسانی که در خرمشهر جنگیده‌اند صورت گرفته است. کتاب در انعکاسِ مقاومتِ مردمی و هویت و ارزشِ مقاومتِ مردمِ خرمشهر موفق عمل کرده است و بیانِ واقعیت‌هایی چون فعالیتِ ستون پنجم، خوفِ اسارتِ نیروهای خودی و خویِ ددمنشانه دشمن از نقاط قوتِ آن است.



*گنجشک‌ها بهشت را می‌فهمند: رمان از دو کتاب به نامهای «حریف تشنگی غواص» و «راه رفتن روی آب» تشکیل شده است. هر دو کتاب روایت یک ماجرا هستند از زوایای گوناگون. ارائه‌ی خلاصه داستان با حذف خواننده و قرائت خاص او از اثر، تقریباً امکان ناپذیر است به این دلیل می‌توان ماجرای این رمان را به انحاء گوناگون خلاصه کرد.



* پرسه در خاک غریبه: احمد دهقان بعد از «دشت‌بان» به پنجمین رمانش یعنی «پرسه در خاک غریبه» رسید. «پرسه در خاک غریبه» یک رمان جنگ است که ماجرایش در کوهستان‌های برفی غرب کشور می‌گذرد. این رمان به سرنوشت یک دسته‌ی جنگی در یک عملیات بزرگ که برای نجات مردمی که در کردستان عراق هستند می‌روند، می‌پردازد. لشکرهای جنگی مأمور هستند در چنین شرایط سخت جوی راهی باز کنند تا علاوه بر این‌که نیروهای خودی بتوانند از آن معبر گذر کنند، راهی هم برای نجات مردم که درحال قتل عام شدن هستند باز کنند. در این رمان به تقابل اندیشه‌ی آدم‌ها در برابر مرگ نیز پرداخته شده است و دیدگاه آن‌ها را در برابر این موضوع در سه منظر نشان می‌دهد. آدم‌هایی که مرگ را به عنوان مشیت الهی می‌پذیرند، دیگرانی که مرگ برایشان ناشناخته است و کسانی هم که با مرگ به صورت فانتزی و طنز برخورد می‌کنند.



* سفر به گرای 270 درجه: رمان «سفر به گرای 270 درجه» حکایت ناصر است. ناصر رزمنده‌ای جوان است که مشق و درس را رها می‌کند و به همراه دوستش علی روانه منطقه جنگی جنوب می‌شود. در آنجا ضمن دیدار مجدد با دوستان سابقش، برای یک عملیات مهم آماده می‌شود. در حین عملیات بسیاری از دوستانش شهید و مجروح می‌شوند و خود او نیز که جراحتی سطحی برداشته است، به پشت خط می‌آید و بعد از چند روز به شهر خود بازمی‌گردد و زندگی عادی را از سر می‌گیرد و مجدداً با دریافت تلگراف رسول (دوست نوجوان رزمنده‌اش که خبر از عملیات قریب‌الوقوع می‌دهد) خود را آماده بازگشت به منطقه می‌کند. این کتاب توسط احمد دهقان نوشته شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.


* داستان‌های شهرجنگی: كتاب داستاني" داستان هاي شهرجنگي" به ضميمه جوابيه افسران نيروي دريايي آمريكايي وبه تدوين "حبيب احمدزاده " توسط سوره مهر به چاپ رسيده است. داستان هاي اين مجموعه واقعيت گرا و از نوع (ژانر) دفاع مقدس هستند، كه با دو شيوه زاويه ديد روايت شده اند. يكي به طريق واگويه يا به شكل دوم شخص مفرد. و ديگري اول شخص، كه گاهي به شكل تك گويي نمايشي بيان شده است. از ويژگي هاي ديگر بعضي از اين داستان ها، روايتي بودن آنها است. و ويژگي ديگربعضي از آنها اين است كه ساختار خاطره دارند.


* گردان قاطرچی‌ها: رمان «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان منتشر شده است. این رمان نوجوان از مجموعه کتاب‌های «رمان نوجوان امروز» است و موضوع آن دفاع مقدس است. این مجموعه زیر نظر حمید رضا شاه‌آبادی و در دوره مدیریت وی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشته شده است. در بخشی از این رمان آمده است: چند بار بگم، می‌خواهیم برویم قاطر بخریم، واسه تفریح و خوشگذرونی که نمی‌ریم. انگار حرف به گوش سیاوش و دانیال نمی‌رفت. یوسف کم آورده بود. کلی با آن دو سر و کله زده بود تا در مقر بمانن؛ اما سیاوش و دانیال پایشان را در یک کفش کرده بودند که الا و بلا باید بیاییم. ....



* هستی: کتاب «هستی»، داستان دختر نوجوانی‌ است که نمی‌خواهد مثل دختر‌های هم‌سن و سالش باشد و کارهای دخترانه کند. او دوست دارد کارهای پسرانه بکند. آرزو دارد وقتی بزرگ شد، راننده تریلی، خلبان و یا دروازه‌بان تیم صنعت نفت آبادان شود؛ آرزویی که کم‌تر دختری در سن و سال او دارد. اما با شروع جنگ و اتفاقاتی که سر راه هستی و خانواده‌اش قرار می‌گیرد، نگاه هستی به آدم‌ها و محیط اطرافش عوض می‌شود. او به مدد قرارگیری‌اش در یک موقعیت ناخواسته پوست می‌اندازد و بزرگ می‌شود و می‌فهمد که برای قوی بودن فرقی نمی‌کند که زن باشد یا مرد. رمان نوجوان « هستی» در چهار فصل و 262 صفحه و در قطع وزیری توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.



* نورالدین پسر ایران: این کتاب خاطرات سیدنورالدین عافی نوشته معصومه سپهری و از سوی انتشارات سوره مهر در آستانه هفته دفاع مقدس به چاپ پنجاه و پنجم رسید. «نورالدین پسر ایران» روایت پسر شانزده ساله‌ای از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی است که حضور در دفاع مقدس را در گردان‌های خط‌‌شکن لشکر 31 عاشورا به عنوان نیروی آزاد، غواص و فرمانده دسته و در جبهه‌های مختلف تجربه کرده و بارها مجروح شده است. رهبر انقلاب پس از مطالعه این اثر، در دست نوشته‌ای بر این کتاب، نوشتند: « این نیز یکی از زیباترین نقاشی‌های صفحه‌ پُرکار و اعجاز گونه‌ هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه‌ ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازک‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشه‌هایی که عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته می‌ماند، از ویژگی‌های برجسته‌ این کتاب است. تنها نقصی که به نظر رسید نپرداختن به نقش فداکارانه‌ همسری است که تلخی‌ها و دشواری‌های زندگی با رزمنده‌‌ای یکدنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است. ساعات خوش و با صفایی را در مقاطع پیش از خواب با این کتاب گذراندم والحمدلله.»



* اخراجی‌هااخراجی‌ها» خیلی پیش‌تر از آن فیلمِ مشهور متولد شد. سال ۸۳ و عمر کمی هم داشت. بی‌آن‌که این و آن به هم مرتبط باشند. اخراجی‌ها روایت دگرگونه‌ای دارد. روایتی از حقایق ناگفته که به ندرت دیده یا شنیده‌ایم‌شان. برای ما که عادت کرده‌ایم به روایت‌های «حاجی سیدت رو کشتن» یا بی‌تفاوتی‌های ناجوان‌مردانه به حادثه جنگ، اخراجی‌ها غنیمت است. چرا؟ چون روایتی صادقانه است و نویسنده و ناشر و روای تلاش نمی‌کنند حقیقت را فدای ملاحظات کنند. اخراجی‌ها روایت جنگی است که هم‌چون باقی جنگ‌ها، رزمنده داشت، رزمنده‌هایش آدم بودند، آدم‌هایش کشته و زخمی می‌شدند یا می‌کشتند، ممکن‌الخطا بودند و هنوز هم هستند. اخراجی‌ها تصویری از خودِ جنگ است، بی‌آرایش و آلایش. روایت شفاهی بخشی از تاریخ این کشور؛ بخشِ مهمی از تاریخ این کشور؛ و شاید مهم‌ترین بخشِ تاریخش!



* پنهان زیر باران: كتاب حاضر، خاطرات سردار علي ناصري از سرداران هشت سال مقاومت دفاع مقدس است كه به همت سيد قاسم ياحسيني از پژوهشگران دفتر ادبيات و هنر مقاومت تدوين و تأليف گرديده است. گفت‌وگو با سردار علي ناصري هفتاد ساعت طول مي‌كشد و در نتيجه حرفهاي نگفته و خاطرات سالهاي دفاع مقدس از لابه‌لاي سخنان وي جان مي‌گيرند و بازگو مي‌شوند. وي در گفته‌هايش از گذشتة پدرانش سخن مي‌گويد كه پيش از انقلاب در ميان عربهاي خوزستان در شجاعت و دليري شهره بوده‌اند. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.


* نامه‌های فهیمه: در یادداشت این کتاب آمده است:«برای کامل کردن تصویر زن در دفاع هشت ساله ملت ایران در برابر یک تجاوز جهانی،اگر نگوییم راه درازی در پیش داریم،به یقین قدم های بزرگی برنداشته ایم.آنچه تاکنون نشان داده شده،سایه های مبهمی از حضور پر قدرت زنان در صحنه های جنگ بوده است:درحالی که حداقل نیمی از این دفاع مقدس را لشکر پیدا و ناپیدای زنان به دوش کشیدند.فهیمه بابائیان پور یکی از آن سایه های مبهم بود که خورشید وجودش سال ها در پشت ابرهای نازای تبلیغات باقی ماند و مثل نقش جهادی بقیه زنان نادیده انگاشته شد.این کتاب اشعه هایی از آن خورشید را برگرفته و در برابر چشمان شما قرار می دهد.» نامه های فهیمه در 4 بخش سرآغازنامه، یادداشتها، نامه ها و ضمیمه ها تنظیم شده است. یادداشتهای این کتاب گزیده ای از مکتوبات مرحوم فهیمه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی روی کاغذ آورده است.



* دختر شینا: کتاب «دختر شینا» داستان زندگی قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر است. کتاب «دختر شینا» داستانی است از 24 سال زندگی صاحب خاطرات در کنار سردار ستار ابراهیمی. این کتاب از 19 فصل تشکیل شده و از کودکی او آغاز میشود، از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند. نویسنده که خودش هم یک زن است قدم به قدم وارد زندگی قدم خیر میشود، به ازدواج او با سردار ابراهیمی سرک میکشد و همدم شبهای تنهایی این زن و فرزندانش میشود. شبهایی که قدم خیر و بچههای قدو نیم قدش وضعیت قرمز را تجربه میکردند و پدر در مناطق جنگی به عده‌ای از نیروها فرمان میداد. این کتاب بیش از آنکه مجموعهای از خاطرات پراکنده‌ی زندگی با یکی از سرداران شهید باشد، داستان است؛ از آن دسته داستانهایی که انسجام و به هم پیوستگی در آن موج میزند. نوشتن خاطرات دوران کودکی یک فرد میانسال با جزئیات کار مشکلی است که به نظر میرسد نویسنده خوب از پس آن برآمدهاست.


* جای امن گلوله: کتاب«جای امن گلوله ها» به خاطرات عبدالرضا آلبوغبیش از مدافعان خرمشهر در روزهای آغازین جنگ و همچنین خاطرات او از حضور در 8 سال دفاع مقدس اختصاص دارد. عنوان «جای امن گلوله ها» اشاره است به عبدالرضا آلبوغبیش که 13 گلوله به تنش اصابت کرده و هنوز 5 گلوله در بدن او باقی است و نمی شود آنها را بیرون بیاورند. گفتنی است، فیلم مستندی از زندگی عبدالرضا البوغبیش به عنوان ضمیمه کتاب موجود است.



* پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد: اين كتاب به روایت مرتضی سرهنگی نگاشته شده است‌. موضوع آن خاطرات نظامیان عراقی در ایران است‌ و جلد اول آن از مجموعه سه‌جلدی پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد است‌. نویسنده ‌30 خاطره کوتاه را که به نظرش جالب بوده از لابه‌لای 65 کتابی که از خاطرات عراقی‌ها در ایران ترجمه و منتشر شده دستچین کرده است و درباره هر كدام چند سطری توضيح مي‌دهد. هر ده خاطره در یک کتاب آورده شده است‌ كه در مجموع، از خاطرات نظامیان عراقی سه جلد تدوین کرده است. از ویژگی‌های کتاب این است که علاوه بر خاطره‌، ویژگی‌ها و مشخصات کامل صاحب خاطره نيز در زير آن آورده شده است.



* شبیه صدام: این كتاب، مجموعه دو جلدى از خاطرات يك عراقى است‏كه به خاطر شباهت شگفت‏آورش به صدام، در سال 1979 توسطيكى از نزديكانش به حزب بعث معرفى شده و پس از انجام عمل‏جراحى، تا سال 1997 نقش وى را در عرصه‏هاى اجتماعى،سياسى و نظامى بازى مى‏كند. سرانجام در همين سال با كمك‏كردها و سازمان سيا به تركيه فرار كرده و از آن‏جا به ايالات متحده‏مى‏رود. وى در اين كتاب اسرار زيادى را فاش نموده است. او باحسنى مبارك رئيس جمهور مصر و ياسر عرفات ملاقات مى‏كند،بدون آنكه آنها متوجه شوند وى بدل صدام است. شبيه صدام ازجبهه‏هاى جنگ عراق با ايران و روزهاى اشغال كويت نيزديدارهاى متعددى داشته است. ديدارهاى راوى با صدام/ زندگينامه صدام/ انجام تمريناتى براى‏تقليد رفتار، حركات، و سخن گفتن صدام/ جنگ با ايران و ديدارراوى از جبهه‏هاى جنگ به جاى صدام و شرح مجروح شدن وى/حكايتهاى رعب‏آورى از جنايتهاى صدام/ وجود بدل‏هاى ديگرى ازصدام/ دستگاههاى اطلاعاتى رژيم/ كينه‏توزيها و دشمنى‏هاى‏صدام با شيعيان/ ترور يكى از شبيه‏هاى صدام/ وحشيگرى‏هاى‏صدام/ تحليل انديشه صدام و شخصيت او/ محاصره تسليحاتى‏ايران از جانب آمريكا/ ربوده‏شدن همسر و فرزندان راوى/ آزمايش‏سلاح‏ميكروبى بر روى اسيران زن ايرانى توسط صدام/ اشغال‏كويت/ دستور صدام مبنى بر حمله شيميايى به حلبچه و شرح فرارراوى عمده موارد مطرح شده در اين كتاب است.


* می‌رویم تا خط امام باقی بماند: این کتاب به همت روابط عمومی ریاست سازمان بسیج مستضعفین تهیه شده و پش از این یک بار در سال‌های ابتدایی دهه 70 توسط جهاد سازندگی رونمایی شده بود؛ که همزمان با نام‌گذاری همه فعالیت‌ها و برنامه‌های بسبج در سال 90 به نام شهید «رجب بیگی» مجدد منتشر شده است. در نسخه جدید کتاب «می‌رویم تا خط امام باقی بماند» مطالبی همچون مقدمه، زندگی‌نامه، اسناد و مدارک در مورد شهید رجب بیگی و توضیح واژگان سیاسی به فصل‌های کتاب اضافه شده است. این کتاب دارای 8 فصل است که از مقالات، تحلیل‌های سیاسی، طنزهای سیاسی، سرودها، اشعار، اسناد و واژه‌نامه‌ها تشکیل شده است.



* جاده‌های سربی: کتاب حاضر شامل مجموعه خاطرات مرحوم سردار سوداگر می‌باشد. از جمله محتوای خاطرات عبارت است از: سرگذشت‌نامه، شروع جنگ و اعزام وی به لشکر 92 زرهی اهواز، نحوه مجروحیت اول و دوران نقاهت، شناسایی تپه‌های رقابیه، خاطراتی با شهید باقری، شهید زین‌الدین، نحوه مجروحیت دوم بر اثر انفجار مین و دوران نقاهت و درمان در بیمارستان سرخه‌ حصار (قطع پای ایشان)، آزادسازی خرمشهر، خاطراتی از شهدای دفاع مقدس چون: عبدالحمید بادروج، سیف‌الله صبور، حمید عنبرسر، ناصر دباغ، مجید بقایی، و....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدی ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    چرا کتاب "دا" را معرفی نکردند؟
  • اصلانی ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    کتاب فرمانده من و تنگه زاخوها را پیشنهاد می کنم.
  • لواسان بزرگ ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    به همت نمازگزاران مسجد تعداد 110 سبد ارزاق برای مستمندان تهبه کردیم چقدر خوب می شد خیر وبانی پیدا می کردیم ومی توانستیم 110 جلد کتاب از بین این کتب معرفی شده نیر در سبد ارزاق یاد شده قرار می دادیم اگر امکان دارد اطلاع رسانی شود شاید دوستان کمک کنند افراد حیر می توانند کتب اهدایی را به مسجد نور قیطریه واقع در بزرگراه صدر بلوار شهید کاوه جنب دبیرستان مفید مسجد نور قیطریه تحویل دهند
  • علی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    سلام جا داشت رمان زیبای حافظ هفت اکبر صحرایی برگزیده پنجمین جایزه جلال آل احمد را معرفی کنید.
  • محمد ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    كتاب ناميرا هم كتاب خوبي درباره حوادث فتنه 88 است.
  • موحد ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    کتاب زندگی شهید بابایی بسیار زیباست و بدرد امروز ما می خورد که زندگی به سبک خوبان را بازخوانی کنیم! این کتاب را به همه دوستان معرفی و پیشنهاد می دهم . ای کاش مشرق دقت بیشتری در معرفی کتاب ها می کرد
  • سيد حسين ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    سلام من چند تا از معروفترين كتابهايي كه معرفي كردين رو خوندم ولي جاي كتاب "از معراج برگشتگان" توشون خاليه. واقعا كتاب جذاب و گيرايي هست و بسيار تاثير گذار. پيشنهاد ميكنم حتما بخونيد.
  • کلامی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    تشکر بسیار عالی بود..
  • مسیردوست ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    به عنوان کسی تقریبا کتاب هایی که در اول صفحه مشخص شده را مطالعه کرده، کتاب خاک های نرم کوشک که مورد تایید رهبر عزیزمان نیز می باشد بهمراه کتاب های حکایت زمستان و تپه های جاوید را به دوستان عزیز معرفی میکنم. انشاالله که سال خوب و پر برکتی داشته باشید. دعا فرج فراموش نشه...
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    دا
  • محسن ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    ((شهابي در شب)) هم توصيه من شرح خلاصه و خواندني مناظره يكي از علماي شيعه با جمعي از علما و مردم اهل سنت در شهر پيشاور پاكستان
  • مهدی ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    کتاب خاکهای نرم کوشک کتابی لطیف ، اثر گذار و متحول کننده است.
  • وحید ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    برو این و بخون تحلیل رو یاد بگیر http://www.yjc.ir/fa/news/4286330/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-22-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%82-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86%D8%AF
  • مرتضی خاکپور ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ... مگر پاداش احسان جز احسان است .؟! اگر دولت محترم و مجلس محترم اراده پرداخت حق الناس مستمری حقوق رزمندگان و جانبازان زیر 25٪( که درصدی من درآوردی است که یعنی هیچ ) را ندارند ؟! نا امید نمی شویم ؟! و اگر عمری مانده باشد ؟! امید به مجلس بعدی و نمایندگان جدید می بند یم ؟! و امید به دولت بعدی و رئیس جمهور جدید می بند یم ؟! که : سیبی که بالا میرود و پائین میآید هزار چرخ میخورد ... http://mkhakpour9.persianblog.ir
  • ناصر ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    ابتکارتان عالی بود مشرقی ها
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    چرا نظرات نویسندگان بیشتری را نگرفتید؟
  • مریم صلاحی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    جای امیر خانی و حسین بهزاد و رضا امیریان خالی است.
  • مسجد نور قیطریه ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    تشکر از شما عزیزان جهت اطلاع رسانی
  • مهدی ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    بله نه اینکه داریم میریم 13 به در جا بچه محل های ما هم خیلی خالیه
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    واقعا فکر میکنید کسی میشنه اینها رو میخونه ؟؟ نه واقعا ؟
  • میثم ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    من بسیار به کتابهایی که درمورد دفاع مقدسه علاقه دارم و4تا از کتابهای بالارو هم خوندم ولی چرا فقط کتابهای دفاع مقدسو معرفی کردید؟؟؟؟؟در ضمن جای مستور... امیرخانی ...دولت آبادی و.......خالیه
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    زیباترین کتاب‌ها: 1-از معراج برگشتگان 2-دیدم که جانم می‌رود 3-کوچه نقاش‌ها
  • سید علیرضا ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    منظورت شبهای پیشاوره؟ بله کتاب بسیار عالی است. معرفت انسان به حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) را دوچندان میکند.
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    حیف که الان دفاع مقدس در حد کتاب مانده است و سینما و تلویزیون از آن دوری می کند. اگر گفتید آخرین سریالی که در مورد جنگ ساخته شده کی بوده است؟
  • کیانی ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    مدت ها بود که دنبال چنین مقاله ای بودم. ممنون مشرق
  • محب الشهدا ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    با سلام کتاب های گروه شهید هادی هم برای نسل امروز خیلی قابل استفاده وقابل دسترسند که شرح حال شهید هادی.علمدار.سریشی.ضرقام.کریمی و...هستن از خوندنشون لذت ببرید.یاعلی
  • بسیجی ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    سلام کتاب کوچه نقاش ها رو هم معرفی کنید. باتشکر
  • ناشناس ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    جاي كتاب رودخين و دركمين كل سرخ خاليه واقعا
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    چون طولانی بوده و نمیشه تو ایام نوروز تمومش کرد
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    خاک های نرم کوشک بهترین کتابی که خوانده ام
  • مسعود ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    اي كاش كتاب 6410 روز در مورد شهيد سرلشكر خلبان حسين لشكري را هم معرفي مي كرديد
  • امين ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    درست ميگي !!! اگر به دليل زيادي نگذاشتيد بايد بگم كه آقا اشتباهي كتاب هاي زياد ديگه رو هم گذاشتيد !!!
  • shahab ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    باسلام . دست تان درد نکنه . بسیار عالی بود . ولی ای کاش به صورت حصری نمی گفتید. بلکه با گفتن چنین جمله ای « از میان هزاران کتاب خوب ومفید، تعداد محدودی را پیشنهاد می کنیم» دل همه بدست می امد. البته این از ارزش کار قشنگتان کم نمی کند. ... موفق باشید
  • محمدرضا ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    دستت درد نکنه مشرق خیلی دنبال یک منبع جامع میگشتم که بازهم گل کاشتی دوست داریم خراب عیدتم پیشاپیش مبارک
  • محمدرضا ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    دستت درد نکنه مشرق خیلی دنبال یک منبع جامع میگشتم که بازهم گل کاشتی دوست داریم خراب عیدتم پیشاپیش مبارک
  • سرگشته ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    سلام خدایا!!! چرا از نقش پر رنگ ارتش در جنگ این قدر کم گفته میشه؟!!! کتاب هم که معرفی میشه، یه دونش از خاطرات ارتشی ها نیست! یعنی چی؟ ارتش نجنگید؟ شهید و اسیر و مفقود الاثر نداد؟ سرلشکر خلبان شهید حسین لشکری به تعبیر رهبری سیدالاسرای ماست. طرف 18 سال اسیر بوده! نه رسانه ی به اصطلاح ملی یادی ازش میکنه، نه مدعیانی مثل مشرق... رهبری فرموده زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. معنای این سخن این نمیتونه باشه که فقط پیرامون شهدای مظلوم بسیج و فرماندهان دلیر سپاه حرف بزنیم...یا جنگ رو فقط از زاویه دید اونا ببینیم... فقط چند شهید انگشت شمار آجا امروز مطرح هستند. شهیدان بابایی، دوران، یاسینی، اردستانی، ستاری از نهاجا، در حالی که فرماندهان نهاجا میگن بیش از نیمی از خلبانان این نیرو در 8 سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند!!! شما دوستان طرفدار آرمانها و ارزشها، خداوکیلی چند شهید نداجا رو می شناسید؟ از نزاجا هم با اون ابعاد وسیع، فقط شهیدی مثل صیاد شیرازی معروفه چند نفرتون می دونستید سرلشکر شهید آبشناسان(از نیروهای مخصوص) مربی بسیاری از برادرهای پاسدار از جمله سردار شهید بروجردی بودند؟ فرمانده دلیر لشکر 92، شهید نیاکی کی بوده؟ در عملیات مقتدرانه مروارید، فرماندهان نداجا کیا بودن؟ خلبان شهید حسین خلعتبری (معروف به حسین ماوریک-به دلیل مهارت زیاد در استفاده از موشک هوا به سطح ماوریک) رو کدومتون می شناسید؟ این رسم مروت نیست که فقط با + و - دادن از گلایه ها عبور کنیم... اگه لحن بنده نامناسبه، شما ببخشید و ای کاش مخاطب صبوری باشید(و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالو سلاما) البته بدون شک خود ارتش هم در این زمینه قصور کرده. اما پیشنهاد بنده: "ناگفته های جنگ" و "در کمین گل سرخ" نوشته احمد دهقان. "امیر خستگی ناپذیر" نوشته احمد حسینیا "پاکباز عرصه ی عشق" پیرامون شهید ستاری "امیر آبادان" پیرامون امیر منوچهر کهتری "ردپای پیر" پیرامون شهید نیاکی "شیر صحرا" پیرامون شهید آبشناسان و اگه فرصت دارید، "نقش ارتش در 8 سال دفاع مقدس" از انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی آجا رو توصیه می کنم.
  • لواسان بزرگ ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    اگر مشرق عزیز درج کند از مدیریت محترم شرکت یادواره کتاب آقای اسدی به خاطر اهداء بکصد وده جلد کتاب به این امر خیر تشکر می کنم
  • آدینه ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    کتاب"روزهای آخر" احمددهقان راپیشنهادمی کنم.
  • 6 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    etst
  • مرتضی خاکپور ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    رزمندگان فراموش‌شدگان جنگ تاریخ ایران اگر از موضوع فراموش شده ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عبور کنیم نوبت به رزمندگان جنگ می‌رسد. آن‌هایی که هشت سال جنگیدند و امروز در غبار زمان و سختی‌های زندگی فراموش شده‌اند. هر چند گروه زیادی از رزمندگان جنگ از فیض شهادت و جانبازی بی‌نصیب ماندند ولی تاثیرات پس از جنگ هنوز در روح و جسم آنان باقی مانده است. سوال اینجاست آیا سازمان‌های مسوول اقدامی برای پایش سلامت رزمندگان کرده‌اند؟ آیا رزمندگان دوران دفاع مقدس تسهیلات دریافت می‌کنند؟ آیا خانواده آن‌ها از خدمات رزمنده‌ای سرپرست خانوار بهره‌مند هستند؟ که پاسخ‌ها مشخص است! چرا که لایحه حمایت از ایثارگران سال‌هاست در کش و قوس مجلس و مجمع تشخیص مصلحت خاک می‌خورد. جانبازان همچنان به دنبال اثبات جانبازی بهتر است برای یک بار هم شده گروهی متخصص و کار‌شناس و دلسوز دور هم بنشینند و محاسبه کنند برای بازماندگان از جنگ چه اقداماتی انجام شده، وضعیت ترویج فرهنگ ایثار چیست؟ چقدر هزینه شده و چه پول‌هایی به بهانه‌های واهی هدر رفته است. کدام راه را اشتباه رفتیم و در کدام برنامه موفق بودیم. و سوال آخر اینکه ما بعد از شهدا چه کردیم. منبع: خبرگزاری مهر شنبه 1 مهر 1391 14:56 http://mkhakpour9.persianblog.ir
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    چون نظر اون چهار نویسنده بوده. زورکی که نبوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس