سريال «زنان عاجز» در مقابله با جهاد و شهادت از تبليغات دولت آمريکا موثرتر بوده و تأثير زيادي در گرايش جوانان به "استيل زندگي آمريکايي" داشته است.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، هافينگتون پست مي نويسد : بر اساس نظر مخبراني که نظراتشان در اسناد وزارت خارجه توسط ويکي ليکس فاش شده است نقش ديويد لترمن و سريال «زنان عاجز» در کاهش تروريسم (منظور تفکر جهاد و شهادت است!) از همه جنگ تبليغاتي دولت آمريکا بيشتر بوده است.
سريال زنان عاجز با بازي تري هتچر، فيليسيتي هافمن، مارسيا کراس و اوا لانگوريا پارکر ، به طور مشخص به ترويج لايف استايل آمريکا مي پردازد. روابط اجتماعي شخصيت هاي اين سريال که از همه رده هاي سني جامعه در آن حضور دارند، بررسي مي شود و به مشکلات اجتماعي همه اين شخصيت ها پرداخته مي شود؛ از جمله روابط جنسي، موضوع همجنس گرايي ، ازدواج به سبک همباشي، خيانت و ... ساير روابط اجتماعي که همه اينها در چهارچوب قواره هاي ارزشهاي زندگي آمريکايي براي مخاطب تعريف و ترويج مي شود. اين فيلم به راحتي با همه اقشار و رده هاي سني ارتباط برقرار مي کند. تيتراژ ابتدايي اين سريال با اشاره به داستان آدم و حوا البته به روايت انجيل، مي پردازد و به سيبي که حوا و آدم با آن فريب مي خورند تاکيد مي کند. اين سيب از دست يکي از زنان مي افتد و مردي را له مي کند. ارزش هاي فمينيستي از جمله مفاهيمي است که در اين سريال موج مي زند.

هافينگتون پست ادامه مي دهد : در ميان اسناد ويکي ليکس که به تازگي توسط گاردين منتشر شده است سندي تحت عنوان «عامل نفوذي به نام ديويد لترمن » وجود دارد. در اين سند ، دو تن از مخبران سفارت آمريکا در جده عربستان به کارکنان سفارت گفته اند که پخش نامحدود برنامه هاي ماهواره اي مانند برنامه هاي لترمن و همچنين سريالهاي «زنان عاجز»، «دوستان» (سريال friends) و ساير برنامه هاي خبري از محبوبيت بالايي در اين کشور برخوردارند.
در اين زمينه فايننشال تايمز نيز اينچنين به تحليل مي پردازد : قدرتهاي غربي از زماني که به ارزش مواعظ همراه با لکنت زبان جيمي استوارت به عنوان يک ابزار تبليغاتي تأثيرگذار پي بردند راه زيادي را پيموده اند. امروزه در "جنگ ايده ها" از ابزارهاي ظريف تري استفاده مي شود. بر اساس افشاسازيهاي "ويکي ليکس"، هم اکنون اين کمديهاي تلويزيوني مانند «دوستان» و «زنان عاجز» هستند که از نظر ديپلماتها، تأثير زيادي در سوق دادن جوانان خارجي به سوي "استيل زندگي آمريکايي" دارند.
فايننشال تايمز مي افزايد: اگر مي خواستيم مي توانستيم آن عواملي را که باعث شده اين برنامه ها به چنين سفيران قدرتمندي تبديل شوند استخراج کنيم اما در آن صورت ممکن بود از جذابيتهاي ظاهري آنها غافل شويم؛ جذابيتهايي چون جنيفر آنيستون، اوا لانگوريا، موهاي براق، دندانهاي سفيد، جوکهاي بامزه، و دنياي اخلاقي اي که متزلزل مي شود اما دست نخورده باقي مي ماند.
فايننشال تايمز ادامه مي دهد: در اين جا هيچ چيزي در مورد بنيانگذاران آمريکا يا "ارزش هاي اباحه گري فردي" گفته نميشود اما افراد ليبرال بسياري وجود دارند که مي توانند در يک شرايط جذاب آن طور که دوست دارند زندگي کنند. در اين جا زندگي آمريکايي نه به دليل ارزشهايي که دنبال مي¬کند بلکه به دليل مدرن بودنش مطلوب است. اين از موهبت هاي امپريال بودن ناشي مي شود. کشورهاي غني تر به دنبال موهاي براق ترند.
اي بي سي نيوز نيز در تحليل اين مطلب با استفاده از تيتر زير، تاثير اين سريالها، که به ترويج لايف استايل آمريکايي مي انجامند را واکاوي مي کند.

شبکه ويکي‌ليکس: سريالهاي تلويزيوني آمريکايي، ابزار موثر بر مردم عربستان سعودي
اي بي سي نيوز مي افزايد: به نظر مي‌رسد عليرغم افشاي اطلاعات محرمانه ايالات متحده بوسيله پايگاه اينترنتي ويکي‌ليکس، نمايش‌هاي تلويزيون آمريکا که در سراسر خاورميانه پخش مي‌شود به عنوان يک عامل موثر در مبارزه براي تسخير قلوب و اذهان عموم مسلمين که خواستار جهاد در مقابل آمريکا هستند موثر بوده است.
در واقع برطبق گزارش ويکي ليکس، فيلم "زنان عاجز" در مقابله با تفکر جهاد و شهادت مسلمانان خاورميانه، موفق تر از همه برنامه هاي پروپاگانداي (جنگ تبليغاتي) آمريکا بوده است.

سال گذشته يک منبع ناشناس سعودي به مقامات سفارت آمريکا گفت که برنامه‌هاي "زنان عاجز" و "اخبار جهاني با دايان ساير" از شبکه "اي بي سي" و برنامه اخير سي بي اس "ديويد لترمن" و سريال "دوستان" (friends) از شبکه ان بي سي بر روي بينندگان از برنامه‌هاي شبکه خاورميانه که با پول آمريکا پخش مي‌شود تاثيرگذارتر است.
اين منبع گفت: "البته اين يک اختلاف عقيده است، اما برنامه‌هاي شبکه خصوصي "ام بي سي" و "روتانا" چنان تاثيري بر افکار عمومي سعودي‌ها گذاشته‌اند که شبکه "الحره" و ديگر برنامه‌هاي تبليغاتي آمريکايي هرگز نمي‌توانند. سعودي‌ها در حال حاضر بسيار علاقه‌مند به جهان خارج شده‌اند، و همه مي‌خواهند در صورت امکان در ايالات متحده تحصيل کند. آن‌ها بشدت شيفته فرهنگ ايالات متحده شده‌اند."
دولت عربستان سعودي که شديدا رسانه‌هاي کشور را کنترل مي‌کند، براي مقابله با افراط‌گرايان، اجازه پخش برنامه‌هاي ماهواره‌اي آمريکايي بدون سانسور و با زيرنويس عربي از شبکه خصوصي ام بي سي را صادر کرده است.
جيمز زاگبي، رئيس موسسه عرب آمريکا، در مصاحبه با اي بي سي نيوز گفت: "اگر سعودي‌ها معتقدند که فرهنگ عامه و جوانان طرفدار فرهنگ و زندگي آمريکايي هستند، قطعا اين ابزار در ديپلماسي عمومي قوي‌تر از هر برنامه دولتي براي تامين اين هدف خواهد بود."
او گفت: "آيا مي‌توانيم بين اين واقعيت و دور کردن آنها از افراطي‌گرايي(!) رابطه‌اي برقرار کنيم؟ مطمئن نيستم اما اگر اين کار را بتوانيم انجام دهيم آنها به ما به چشم رابط بين فرهنگي که خواستار ارتباط با آن هستند نگاه خواهند کرد."
مقامات ايالات متحده در ارتباط با واشنگتن اظهار داشته‌اند که برخي از فيلم‌هاي آمريکايي شبکه "روتانا" از کانال "فاکس موويز" عملا بر مخاطبان سعودي تاثيرگذارتر بوده‌اند.
آنها دو برنامه کسالت‌آور در مورد "شوهران فداکاري که همسرانشان اعتياد دارند" با نمايش "الکوهاي رفتارهاي حمايتي" تهيه کرده‌اند.
فيلم "مايکل کليتون" با بازي جرج کلوني، به عنوان "يک تصوير نمونه از صداقت قهرمانانه در برابر فساد" سعودي‌ها را مجذوب خود کرده است.
و رابين ويليامز و آل پاچينو در فيلم "بي خوابي" نمونه بارز "احترام به قانون در برابر منافع شخصي" ذکر شده‌اند.
امروزه هاليوود قويترين اسلحه نرم آمريکايي است که توانايي اهتزاز پرچم آمريکا در همه کشورهاي دنيا را داراست. آيا هاليوود توانسته است تنها اسلحه مسلمانان يعني "جهاد و شهادت" را از آنها بگيرد؟ 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس