اگر می خواهید بدانید که طراح سلاح هایی مثل تفنگ سیمینوف، اسلحه کمری M1911، تفنگ برنو و همچنین طراح اولین سلاح نیمه اتوماتیک در جهان چه کسانی بودند به شما توصیه می کنیم که این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، دنیای سلاح های گرم جهانی بسیار وسیع حساب می شود که افراد زیادی در آن به کار مشغول هستند. در طول تاریخ سلاح های گرم طراحان بسیار بزرگی وجود داشته اند که صحبت در مورد تمامی آنها امری مشکل بوده و به صرف زمانی طولانی نیاز دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با 5 طراح معروف سلاح در طول تاریخ آشنا کنیم. مردانی که سلاح های ساخته شده توسط آنها برای بسیاری از شما مخاطبان گرامی آشنا بوده اما طراحان این سلاح ها در بیشتر اوقات برای مخاطبان ایرانی ناشناخته مانده اند.

جان برونینگ
بدون هیچ شک و شبه ای می توان وی را به عنوان  "توماس ادیسون" دنیای سلاح های گرم لقب داد. این طراح بزرگ آمریکایی تاثیر بسیار زیادی در بحث طراحی سلاح های گرم داشته است. جان برونینگ در شهر اوگدن در ایالت یوتای آمریکا به تاریخ 23 ژانویه 1855 متولد شد.

 پدر او جاناتان برونینگ نیز یک طراح سلاح بود و این شغل پدری تاثیر خاصی در زندگی "جان" داشت. وی از سنین بسیار پایین در کنار پدر خود با اصول پایه ای طراحی سلاح آشنا شده و کم کم به این حرفه وارد شد. اولین حرکت جدی برونینگ در جهان اسلحه در سال 1879 انجام داد. وی به کمک بردار خود یک قبضه سلاح تک تیر زن را طراحی و به ثبت رساند.

 این سلاح مورد علاقه مسئولین شرکت اسلح سازی وینچستر در آمریکا واقع شد و در سال 1883 میلادی امتیاز طراحی این سلاح به قیمت 8 هزار دلار توسط شرکت وینچستر خریداری شد. پس از این تا سالهای متمادی برونینگ به همکاری با شرکت وینچستر پرداخته و به طراحی مدلهای زیادی از انواع سلاح های گوناگون پرداخت.



 شاتگانهای مدل 1887 و 1897 و اسلحه گلوله زنی مدل 1895 از جمله مهمترین طراحی های وی بوده است. اما سه اختراع از برونینگ بیش از بقیه آنها در سطح جهان شناخته شده و پس از گذشت سالهای از ساخت آنها هنوز هم در تعداد بالایی از این سلاح ها استفاده می شود. اولین آنها سلاح کمری مدل M1911 ساخت شرکت کلت است. در سال 1906 میلادی ارتش آمریکا به دنبال یافتن یک سلاح کمری مناسب با کالیبر 0.45 اینچ برای ارتش خود بود. شرکت کلت که در آن زمان جان برونینگ را در تیم طراحی خود داشت به رقابت پرداخت و در نهایت موفق شد که در این رقابت پیروز شود. این سلاح به طور رسمی در سال 1911 میلادی به خدمت وارد شده و از آن زمان تاکنون نزدیک به 3 میلیون قبضه از این سلاح تولید شده و نزدیک به 28 کشور جهان همچنان از این سلاح در بخش های مختلف پلیس و ارتش خود استفاده می کنند.

سلاح بعدی یکی از قدیمی ترین، نیرومندترین و در عین حال پر استفاده ترین تیربارهای سنگین در جهان به شمار می آید. تیربار مدل M2 که توسط جان برونینگ طراحی و ساخته شده است. این تیربار که از گلوله های 12.7 میلی متری استفاده می کند اولین بار در سال 1918 میلادی وارد خدمت شده و از آن زمان تا به امروز در نیروهای مسلح بسیاری از کشورهای جهان خدمت کرده است. تقریبا در تمامی جنگهای بزرگ در قرن بیستم و چندین جنگ اخیر در آغاز قرن بیست و یکم این سلاح به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. نزدیک به بیش از 90 کشور جهان در حال حاضر به صورت عملیاتی از این سلاح استفاده می کنند. اما آخرین سلاحی که توسط جان برونینگ بر روی آن کار می شد نیز شهرتی جهانی یافت.

وی در اواخر عمر خود به کشور بلژیک مهاجرت کرده و با شرکت اسلحه سازی "فابریک نشنال" همکاری داشت. وی برای این شرکت مشغول کار بر روی یک گونه اسلحه کمری با کالیبر 9 میلی متری بود که در جریان کار بر روی آن به تاریخ 26 نوامبر 1926 در سن 71 سالگی درگذشت. این سلاح کمری در نهایت تکمیل شده و به عنوان "Hi-Power" مدل 1935 وارد خدمت شده و امروزه هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده نیروهای نظامی و انتظامی است.

پاوئل ماوزر
این طراح بزرگ آلمانی یکی دیگر از طراحان بزرگ در جهان اسلحه به شمار می آید. پاوئل ماوزر در 27 ژوئن 1838 در قلمرو پادشاهی وورتمبرگ که بخشی از آلمان کنونی است به دنیا آمد. وی به همراه پدر و 4 برادر دیگرش در صنعت اسلحه سازی اشتغال داشته و توانستند اختراعات بسیار مهمی را در این بخش به ثمر برسانند. پاوئل به کمک برادرش ویلهلم موفق شد که سلاح ماوزر مدل 1871 را طراحی کرده و به تولید انبوه برساند. این سلاح به عنوان اولین سلاح امپراطوری آلمان با فشنگهای فلزی به خدمت گرفته شده و آغازی خوب برای شرکت ماوزر بود. اما اصلی ترین و به نوعی مشهورترین طرح این شرکت که بخش عمده ای از آن به عهده پاوئل بود مربوط به سلاح "مدل 98" بود.



 این سلاح دقیق و نیرومند که با گلوله های 57*7 میلی متری تغذیه می شد در طول هر دو جنگ جهانی به عنوان سلاح اصلی نیروهای مسلح آلمان خدمت کرده و مدلهای شکاری و ورزشی آن نیز همچنان تا به امروز در نقاط مختلف جهان مورد استفاده است. آدولف هیتلر دیکتاتور آلمان نازی که خود در طول جنگ اول جهانی به عنوان یک سرباز اتریشی جنگیده بود سلاح ماوزر مدل 98 را اسلحه مورد علاقه خود خوانده بود. البته گلوله 57*7 میلی متری نیز اختراع دیگر پاوئل ماوزر بود که در این سلاح مورد استفاده قرار گرفت. وی نهایتا در سن 75 سالگی و به تاریخ 29 می 1914 میلادی در شهر زادگاه خود یعنی اوبندورف آمنکر در آلمان درگذشت.

مانوئل موندراگون
شاید بسیاری از ما تصور کنیم که عمده طراحان مهم سلاح در دنیا در کشورهای پیشرفته و صنعتی زندگی می کنند. این صحبت تا حد زیادی صحیح است اما همیشه موارد متفاوتی نیز وجود دارد. اولین سلاحی که در جهان قادر بود به صورت نیمه و تمام اتوماتیک تیراندازی کند را یک مکزیکی به نام "مانوئل موندراگون" ساخته است. وی متولد سال 1858 میلادی در کشور مکزیک بوده و در سنین جوانی به ارتش این کشور پیوسته و در رسته توپخانه فارغ التحصیل می شود.

وی در آن زمان اصلاحاتی را بر روی توپهای 75 میلی متری فرانسوی که در ارتش این کشور مورد استفاده قرار می گرفت انجام داد که تا حد زیادی به شهرت وی در ارتش این کشور کمک کرد. در سال 1887 وی نمونه اولیه از سلاح " M1908 " را ارائه کرد. این سلاح که با فشار گاز باروت کار می کرد و از فشنگهای 7 میلی متری استفاده می کرد قادر بود به صورت تک تیر و رگبار تیراندازی کند. این اسلحه با خشابهای گوناگونی با ظرفیتهای 8 تا 100 تیر مسلح شده و می توانست با سرعت 750 تا 1400 گلوله در دقیقه تیراندازی کند.



 البته این سلاح در محیط های پر از گل و رطوبت اروپا دچار مشکل شده و به همین دلیل خیلی مورد توجه اروپاییان قرار نگرفت. البته نمونه هایی از آن در جنگ اول جهانی مورد استفاده ارتش آلمان قرار گرفت. وی در جریان انقلاب مکزیک نیز یکی از عناصر موثر بود اما به دلیل اتهاماتی که به وی در زمینه رهبری نیروهای نظامی انقلاب وارد شد مکزیک را ترک کرده و به اسپانیا رفت. وی در سال 1922 میلادی درگذشت.

کیجی رو نامبو
این طراح اسلحه ژاپنی را "جان برونینگ ژاپنی" نامیده اند زیرا که طراح و سازنده بسیاری از سلاح هایی است که توسط ارتش امپراتوری ژاپن در جریان جنگ دوم جهانی مورد استفاده قرار می گرفته است. وی به تاریخ 22 سپتامبر 1869 میلادی در منطقه ساگا کن در جنوب ژاپن متولد شد. وی مادر خود را پس از مدت کوتاهی پس از تولد از دست داد و پدرش نیز وی را به دلیل مشکلات مالی برای بزرگ شدن به یک تاجر سپرد. او در جوانی به دانشگاه افسری ارتش ژاپن پیوست و در رسته توپخانه فارغ التحصیل شد.



وی در این سالها پس از کسب تجربه به درجه سرگردی رسیده و به ماموریت طراحی و ساخت یک اسلحه کمری نیمه اتوماتیک به وی محول شد. این سلاح کمری به اسم مدل نامبو یا تایپ 14 طراحی شده و در سال 1906 میلادی به عنوان سلاح کمری استاندارد ارتش ژاپن وارد خدمت شده و تا پایان جنگ دوم جهانی در ارتش این کشور استفاده شد.

مسلسل های سبک تایپ 11، 96، 97 و 99 ، مسلسل سنگین تایپ 3 و مسلسل دستی تایپ 100 از جمله دیگر طراحی های دیگر نامبو بوده است. تمامی این سلاح ها تا پایان جنگ دوم جهانی توسط ارتش ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است. .وی نهایتا در یکم ماه می سال 1949 در سن 79 سالگی درگذشت.

یوگنی دراگانوف
اسلحه تک تیرانداز دراگانوف که در کشور ما به سیمونوف و یا قناصه نیز مشهور است به نوعی اولین سلاح مخصوص تک تیراندازی است که در جهان ساخته شده است. این سلاح روسی توسط طراح اهل شوروی سابق "یوگنی دراگانوف" طراحی و ساخته شده است. وی متولد 20 فوریه 1920 میلادی است . اکثر اعضای خانواده او طراح و سازنده سلاح بوده و به همین دلیل وی از کودکی با این حرفه آشنا شد. وی از سال 1941 میلادی و در جریان جنگ دوم جهانی به عنوان یک سازنده سلاح و متخصص بررسی سلاح های دشمن وارد خدمت شد.



در سالهای پس از جنگ وی تعدادی سلاح تیراندازی ورزشی برای تیم المپیک شوروی طراحی کرد که به موفقیت تیراندازان روسی منجر شد. در سال 1959 میلادی وی به عنوان مسئول تیم طراحی اسلحه تک تیرانداز برای ارتش شوروی تعیین شده و در سال 1963 اسلحه تک تیرانداز "SVD" توسط او به ارتش سرخ شوروی تحویل شد. در حال حاضر نزدیک به 40 کشور دنیا از این اسلحه به عنوان تفنگ تک تیرانداز در ارتش های خود بهره می برند. وی نهایتا در 4 آگوست 1991 در سن 71 سالگی درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    2 0
    از گروه دفاع و امنیت مشرق به خاطر این مطالب جالب تشکر می کنم!!!!
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    عکس و جدول مشخصات سلاح هارو کاش میذاشتید
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    عکس اسلحه ها که باحالتر میشد اگه میذاشتید
  • ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    علامت تعجبش برای چیه؟!!!
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    با تشکر از سایت وزین مشرق به خاطر این گزارش خوب. ولی باید عرض کنم که در گزارش یک اشتباه وجود دارد: دراگانوف یا قناصه با سلاح سمینوف فرق می کند. سمینوف سلاح دیگری است که توسط سرگی سمینوف ابداع شد و به خاطر کاربردش در جنگ ویتنام علیه ارتش آمریکا شهرت یافت. مثل برنو است ولی اتوماتیک. http://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Gavrilovich_Simonov ضمنا قطعا باید در فهرست فوق نام میخائیل کلاش نیکوف را ذکر می کردید زیرا اسلحه ابداعی او، که در ایران به "کلاشینکوف" معروف شده، محبوب ترین و پرفروش ترین سلاح جنگی سبک در جهان است.
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    زندگینامه میخائیل کلاش نیکوف: http://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Kalashnikov زندگینامه سرگی سمینوف: http://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Gavrilovich_Simonov
  • حجت ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 1
    پس کالاشنیکف کو؟
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    ممنون رفیق از اصلاح خوبت
  • کیوان ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    احسنت به این اطلاعات نکنه شما از بچه های بالا هستید؟ :)))
  • حسین ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    میخائیل کلاشنیکف را عجیبه که تو لیست قرار ندادید ایشان در ساخت ۱۱۶ اسلحه مستقیم و غیر مستقیم موثر بوده و فقط AK47اش 2 برابر جمعیت ایران تولید شده
  • a IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ممنونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس