به دلیل ارتفاع بالای پروازی این هواپیما که در حدود 21 کیلومتر است، خلبان هواپیمای یو 2 لباسی شبیه به لباس فضانوردان را به تن دارد که از او در آن ارتفاع حفاظت می کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، امروز و در جریان مراسم صبحگاه قرارگاه پدافند هوایی ارتش، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده این قرارگاه از رهگیری یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی از نوع " U-2 " در نزدیکی مرزهای کشومان در منطقه جنوب شرق در تاریخ 22 بهمن امسال خبر داد؛ اتفاقی که بار دیگر اقتدار و توان رزمندگان ایرانی در این عرصه را ثابت کرد.

اما این جاسوس بلند پرواز آمریکایی که نتوانسته از چشمان باز محافظان آسمان ایران بگریزد، چه ویژگی هایی دارد و چرا شناسایی شناسایی آن یک اقدام مهم محسوب می شود؟

با شروع جنگ سرد دولت ایالات متحده آمریکا نیاز به داشتن یک هواپیمای شناسایی را برای نفوذ به آسمان آن سوی پرده آهنین احساس کرد. پیشرفتهای سریع اتحاد شوروی سابق در بحث فناورهای گوناگون نظامی و اتمی، غرب را وحشت انداخته بود و سران کاخ سفید برای اطلاع یافتن از وضعیت رقیب شرقی خود بایستی به گونه ای از داخل خاک شوروی و تاسیسات مختلف این کشور تصویر و اطلاعات جمع آوری می کردند.

در این زمان دفتر طراحی "اسکانس ورکز" متعلق به شرکت لاکهید آمریکا به رهبری "کلی جانسون" سر طراح این دفتر به دنبال ساخت پرنده ای بلند پرواز رفتند که بتواند بدون ساقط شدن بر فراز اتحاد شوروی سابق و سایر نقاط مورد نیاز در جهان به پرواز در بیاید.


کلی جانسون طراح یو 2 در سمت چپ و گری پاورز خلبان یو 2 ساقط شده بر فراز شوروی

نتیجه طراحی این دفتر، اولین بار در سال 1955 میلادی به پرواز درآمد و از اواخر دهه 1950 میلادی پرواز بر فراز شوروی سابق را آغاز کرد. با نگاه اول به این هواپیما، نکته ای که توجه بسیاری را به خود جلب می کند بال های طولانی و بزرگ این پرنده است که برای رسیدن به ارتفاع بالا در آن دوره لازم بود. این بالهای بزرگ بعلاوه موتورهای مدل " J57 " ساخت شرکت پرات اند ویتنی که از توان آنچنان بالایی برخوردار نبودند پرواز با یو 2 را بسیار مشکل کرده بود.

خلبان هواپیمای مذکور برای دوری جستن از حالت " Stall " یا ناتوانی پرنده، می بایست در اکثر اوقات با بیشینه سرعت خود پرواز می کرد و در صورتی که سرعت آن کاهش می یافت، هواپیما به سرعت دچار کاهش ارتفاع و احتمالا کشف شدن می شد. به دلیل ارتفاع بالای پروازی این هواپیما که در حدود 21 کیلومتر است، خلبان هواپیمای یو 2 لباسی شبیه به لباس فضانوردان را به تن دارد که از او در آن ارتفاع حفاظت می کند.

هواپیمای یو 2 در سالهای ابتدایی خدمت خود ترکیبی از دوربین های عکس برداری، سنسورهای نمونه گیری از هوا و سامانه های جمع آوری سیگنالهای الکترونیکی و راداری را با خود حمل می کرد. این سیستم ها به یو 2 این امکان را می داد که در صورت آزمایش اتمی در شوروی بتواند مکان دقیق انفجار و غلظت مواد اتمی به کار رفته را نیز شناسایی کند.


تصویری از نمونه اولیه U-2

در 1 می سال 1960 میلادی یک فروند یو 2 آمریکایی بر فراز شوروی سابق هدف قرار گرفت و خلبان آن "گاری پاورز" (که تصویرش در بالا آمده) به اسارت نیروهای شوروی در آمد. این هواپیما همچنین در جریان بحران موشکی کوبا در سال 1962 تصاویری از حضور موشکهای اتمی شوروی در کوبا تهیه کرده و باعث شد تا جهان در آستانه یک جنگ اتمی قرار بگیرد. در 27 اکتبر 1962 نیز یک فروند یو 2 به وسیله موشکهای سام 2 شوروی در کوبا به زیر کشیده و خلبان آن کشته شد.

پس از وقوع این حوادث، آمریکا به این مسئله پی برد که U-2 در مدلهای اولیه خود دیگر مناسب نبوده و به احتمال زیاد امکان پرواز بر روی شوروی سابق را ندارد. این مسئله باعث شد تا آمریکا به دنبال ساخت هواپیمای شناسایی SR-71 برود. البته به دلایل مسائل فنی و مالی ساخت هواپیمای SR-71 با مشکلات زیادی رو به رو بود و تعداد بسیار محدودی از این هواپیما ساخته شد.


باقیمانده یو 2 ساقط شده بر فراز شوروی در موزه ای در روسیه

همین مسئله یو 2 را در خط اول خدمت در نیروی هوایی آمریکا نگاه داشت و حتی در سالهای پس از جنگ سرد که خود اس آر 71 نیز از خدمت بازنشسته شد، یو 2 همچنان در خدمت باقی مانده است. در سالهای اخیر شرکت لاکهید مارتین آمریکا برنامه های سنگین ارتقاء را بر روی این هواپیما به اجراء در آورده است و بر اساس اعلام مقامات نیروی هوایی آمریکا این هواپیما تا حدود سال 2023 نیز در خدمت باقی خواهد ماند. در سال 2007 میلادی نیز این هواپیما تحت برنامه سنگین ارتقاء قرار گرفت.

در طی این برنامه، کابین این هواپیما با نمایشگرهای لمسی 8 در 6 اینچ مجهز شده و سامانه دفاعی و جنگ الکترونیک مدل AN/ALQ-221 ساخت شرکت BAE انگلستان بر روی آن نصب شد. این سامانه شامل اخلال گرهای راداری و سامانه های هشداردهنده راداری نیز است.

اما ارتقاء اصلی بر روی پکیج شناسایی یو 2 انجام شده است. این هواپیما می تواند محموله های با وزن بیش از 2 تن را حمل کند. دوربین های آنالوگ قدیمی در این پرنده شناسایی با مدلهای جدید CCD جایگزین شده است که می تواند با استفاده از حسگرهای الکترواپتیکال تصاویری با کیفیت بسیار بالا در روز، شب و هر شرایط آب و هوایی تهیه کند.


نمونه جدید U-2 - به بخش اضافه شده بر بالای بدنه دقت کنید

بخش دیگری از تجهیزات شناسایی این هواپیما شامل سامانه " ASARS 2 " ساخت شرکت ریتهون است. این سامانه که یک رادار روزنه مصنوعی به حساب می آید و می تواند در هر ساعت از شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی در از ارتفاع بالا تا شعاع 162 کیلومتری هواپیما به تهیه نقشه های بسیار با کیفیت از زمین اقدام کند. این سامانه همچین این توانایی را دارد که به جمع آوری اطلاعات از اهداف ثابت و یا متحرک و همچنین تعقیب اهداف متحرک بر روی سطح زمین بپردازد. همچین بر روی بدنه این هواپیما یک محفظه وجود دارد که در درون آن سامانه های ارتباطی با ماهواره ها و لینکهای ارسال اطلاعات به صورت زنده در زمان واقعی قرار گرفته است.

این هواپیما در بخش پیشران نیز مورد ارتقاء قرار گرفته و در حال حاضر از یک دستگاه موتور مدل F118-GE-101 ساخت شرکت جنرال الکتریک بهره می برد. این موتور از نمونه های قبلی سبک تر بوده و توان بیشتری را برای این هواپیما به همراه دارد. یو 2 می تواند مسافتی در حدود 10 هزار کیلومتر را با سرعتی در حدود 805 کیلومتر بر ساعت طی کند.

پایایی پروازی این هواپیما در حدود 12 ساعت است. گونه غیر شناسایی از این هواپیما نیز در حال حاضر در اختیار سازمان ناسا قرار گرفته است که از آن برای مقاصد علمی و تحقیقاتی استفاده می شود. این مدل ER-2 نام دارد. این هواپیما در آمریکا ملقب به " Dragon Lady " است. این واژه در فرهنگ غربی به عنوان "زن نیرومند شرقی" شناخته می شود.

از خبر اعلام شده توسط امیر اسماعیلی می توان این گونه نتیجه گیری کرد که با توجه به این که این هواپیما در طول پروازهای شناسایی خود در بیشینه ارتفاع پروازی خود یعنی حدود 21 کیلومتری از سطح زمین پرواز می کند، رادارهای ایرانی به توان رصد ارتفاع های بالا دست پیدا کرده و امروزه ارتفاع پروازی، دیگر دفاعی در برابر رادارهای ایرانی نخواهد بود.

البته پیش از این نیز یکی دیگر از محصولات دفتر طراحی پیشرفته لاکهید یعنی RQ-170 نیز که بر روی خواص پنهانکاری تاکید داشت در تور پدافندی ایران گرفتار شد تا ثابت شود که در دو تا دور سرزمین ایرانی دیواری مستحکم، نفوذ ناپذیر و در عین حال نامرئی کشیده شده است و از آسمان این کشور در برابر تهدیدات گوناگون دفاع می کند.

با توجه به اینکه این هواپیما بالاترین سقف پرواز در بین تمامی هواپیماهای شناسایی غربی که هم اکنون عملیاتی هستند را داراست، شناسایی "یو 2" به معنای رسیدن به حد اعلای اشراف بر پروازهای این نوع هواپیماها در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران و چه بسا فراتر از آن است.

فراموش نکنیم که روزگاری نه چندان دور، فاکس بتهای روسی آسمان ایران را با تکیه بر همین مولفه ارتفاع پروازی بالا در می نوردیدند و در آن زمان توانی برای مقابله با آن وجود نداشت. آن وقایع دردناک و این دستاورد غرورآفرین پدافند هوایی در 22 بهمن امسال نشانی هر چند کوچک از راهی بس طولانی است که توسط فرزندان این سرزمین طی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مشتی ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    7 3
    حالا اینا رو چون لو رفته به بیانشون پرداخته میشه کم نیستند فناوری هایی که کاملا نو وجدید هستند و هنوز به جهان معرفی نشده و ساخت ایرانند
  • سبحان ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 5
    من دیگه دارم مشکوک میشم که اینا هی چرا تند تند هواپیماهاشون رو میدن دم ایرانیهاالبته منکر قدرت بچه های خودمون هم نمیشم ولی اونا اگربدونن تو یه جایی ضعف دارن دیگه از اون جا وارد نمیشم همین منو مشکوک میکنه
  • مهران ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    17 10
    خیلی زور داره از بالای سرت تمام کشورتو زیر نظر داشته باشن و نتونی کاری کنی.الان ثابت شده که نه شرقی نه غربی نمیتونن از طریق هوا به حریم ایران تجاوز کنند؛ایول به همه ایرانی ها.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    9 4
    تیتر زدین نحویه شناسایی ولی تاریخجه این هواپیما رو نوشتین
  • حسین ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 6
    در قوی بودن صنایع دفاعی ما شکی نیست ولی‌ توجه داشته باشید که هواپیمای U2 تکنولوژیش مال ۶۰ سال پیش هست
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    10 6
    منظورتون کدوم تکنولوژی هست که برای 60 سال پیش باشه ؟ سیستم های راداری ؟ سنسورهای چند طیفی و سیستم های الکترواپتیکالش / زیر سامانه های جنگ الکترونیکش ؟ کاکپیت تمام دیجیتالش ؟ پیشرانه های جت هواپیما رنگ های جاذب رادار که روی این پرنده زدند ؟ کدوم یک از این سیستم ها مال 60 سال قبل هست ...این هواپیما فقط پوسته ای از اون u2 هست که شما اسمش را شنیدید ! و فکر میکنید امریکا در برابر ایران از تکنولوژی دهه 60 استفاده میکنه ! =========== بی خود و بی جهت کار پدافند کشور را کوچک جلوه ندین
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 7
    میخوام این سرعت عملت رو مشرق ایول دمت گرم
  • رضا ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    2 3
    با تشکر از این مقاله خوب باید تیتر رو اصلاح کرد شناسایی و رد گیری با رادار با ره گیری با هواپیمای رهگیر فرق می کنه
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 4
    خوب شناسایی فایده خاصی نداره ! بعدش چی؟ تازه فرضا ادعا کردین می زنیم یا ... این همه ماهواره داره بالای سرمون می چرخه. همه جور سنسور و دوربینی هم دارند.
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    2 2
    حالا شناسايي شد ... اگه به راهش ادامه ميداد ، كدوم موشك پدافندمون به اون ارتفاع ميرسه ؟ S-200 ?
  • حجت ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 6
    منظور حسین آقا اینه که مثل 60 سال پیش لاستیک داره
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 5
    اگر راست میگین چرا نذاشتین وارد مرز بشه و دوباره بنشونیدش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اینکه بتونه یا نتونه رو نمی دونم به هر حال سیستم های الکترونیک نصب شده رو اون که ننشستن تا موشک ما راحت کارشو بکنه،ولی پدافند رعد تا ارتفاع 75000 پا رو شنیدم پوشش میده {اگر اشتباه نکنم ،مشرق بهتر می دونه}که به لحاظ عددی لااقل پوشش میده
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    نه عزیز،اون ماهواره ها کاربردهای جاسوسی شون نسبت به این پرنده ها محدود هست،این پرنده ها هر نوع جاسوسی مخابراتی گرفته تا دهها نوع سنسور خاص دارن
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    2 0
    پسرم کفتر که نیست ! ...این یکی خلبان داره !!! اونهایی که قبلا نشوندن بی سرنشین بود !
  • هرکی باشم ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    عزیز دل برادر این هواپیما سرنشین دار تشریف دارن پهپاد که نیست دمتون گرم
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 1
    بله همون اس 200 که شما مسخره اش میکنی به راحتی قادر هست این هواپیما را ساقط بکنه ! و تخصصش همین هست و برد دسترسی را بهش داره ..... محض اطلاع اون u 2 که شوروی ساقطش کرد با سام 2 بود ! ...خود ما زمان جنگ با سام 2 فاکس بت های عراقی را در ارتفاع بسیار بالا روی اصفهان برای اولین بار هدف قرار دادیم ... ============ اصلا فکر میکنید چرا به مرزهای ما نزدیک نمیشه و از همون ابهای بین المللی سعی داشته جاسوس بکنه ؟!
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 1
    دید ماهواره ها هم میشه بوسیله لیزرهای خاصی کور کرد که از درک امثال شما عاجزه
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    خوب خودت به حرف خودت کمی فکر بکن .........اگر ماهواره ها محدودیت های خاص خودشان را نداشتند امثال ار کیو هم ئنیازی نبود پس چرا ساخته شد ؟
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    گذاشتیم رد بشه تا تو این سوال رو بکنی دلت خنک بشه
  • فرزاد ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اون بدون سرنشین بود که نشوندنش
  • عباس ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    اول باید اجازه می دادید از مرز رد بشه بعد بزنینش
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    هواپیمای با خلبان رو بنشونن، آی کیو!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    u2 لازم نیست وارد بشه... با توجه به ارتفاعی که داره از همون جا تقریبا نقاط زیادی از ایران رو پوشش میده...!
  • ANTIMASON ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اینکه بدون سرنشین نیست !!!
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    این یکی خلبان داشت نمیشد نشوندش
  • حسین ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    نخیر عزیز من تکنولوژی پرنده به خصوص وقتی‌ که Stealth باشه ۸۰% وابسته به طراحی اولیه و پلتفرم اون هست،تجهیزات داخلی‌ که اضافه می‌شه نقش کمتری دارن تو این مساله. حرف من این بود که این کار یک نمونه کوچک بود در مقابل کارهای بسیار بزرگتری که پداپند هوایی‌ ما انجام داده که خود غربی‌ها را متعجب کرده که احتمالا بخش بزرگ اون هنوز به دلیل طبقه بندیهای نظامی گفته نشده. پس برداشت اشتباه نکنید و نزنید ما رو .
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 1
    زنده باد ایران اسلامی...
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    1 0
    خوب قشنگ این که پهپاد نیست این خودش خلبان داره . کنترلش رو دستی کنه . پهپاد مثل ربات هست .
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 1
    دمت گرم . خوشم میاد حداقل اینقدر میدونی که چقدر قوی هستیم و این باعث شده تا این حد انتظار داشته باشی
  • علی ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 2
    در جوایت فقط میگم خدارا شکر که دشمنان مارا از احمقها قرار دادی
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    رادارها براي رديابي تو ارتفاع پايين به علت وجود عوارض زميني مشکل دارند. ارتفاع بالا که به راحتي شناسايي ميشه. مشکل وجود موشکي با برد خيلي بالا براي رسيدن به اون ارتفاعه
  • خوشنویس ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    خدارو شکر ، حاضریم نان و ماست بخوریم اما امنیت داشته باشیم ، خداوند به این عزیزان و مرزداران غیور نصرت بدهد ، به خانواده های اونها نیز صبر و عزت ابدی بدهد ، آمریکای متکبر و جهانخوار داره میترکه که 35 ساله نتونسته ایران رو زیر یوغ و استعمار خودش قرار بده ، آمریکا عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر که (فان حزب الله هم الغالبون)
  • mehdi ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    دوست عزیز هواپیما که خلبان توشه فقط میشه منفجر کرد اگه نباشه میشه کنترلش کرد
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    ببخشيد كه اين سرنشين داره و ميشه اول بهش هشدار داد!
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    این همه داستان گفتید دستتون درد نکنه 4 خط کلی نوشتی راجع به روش شناسایی که هیچی به دست آدم نمیده لااقل اشاره ای به رادارها می کردید با اندازه گرفتن فاصله منطقه مربوطه از سواحل ایران میشد فهمید کدوم رادارها تواناییش رو دارن بعد یه حدس درست درمون میزدید
  • وحید ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    ببخشید.دفعه بعد انشالله
  • احمد ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    باید میزاشتین میومد داخل بعد میگرفتینش
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    3 0
    باز يه عده رفتند در هپروت.. با فشفشه هاي ما كجا موشك هاي ليزري با كلاهك اتم استكبار جهاني! كجا. اونا بخان كار ما تمومه صحبت اينجاست كه دارن زجر كش ميكنند.
  • عبدالله ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    نا شناش زجركش اولا -انها بخواهند يا نخواهند امثال شما از نوشتت پيدا ست كه كارت قبل از اين حرف ها تمام شده است ثانيا - انها با اين همه هزينه كه دارند عليه ايران مي كنند .پس مشغول چه كاري هستند. ثالثا - راستي يانكيها براي چه به افغانستان حمله كرده بودن ( پس خواسته بودن)!! و الان در قطر چه كار مي كنند.
  • حسین ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    البته مشرق توجه داری که حداکثر ارتفاع پروازی میگ 31 و به قول شما فاکس بت خیلی بیشتر از اینه، 30 کیلومتر.
  • حجت ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    هی می گند اینقدر هری پاتر و امثالهم نخونید بهخ همین خاطره
  • حجت ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    مثلا کجا می زدیمش؟ تو آسمان یه کشوری که باهاش جنگ نداریم؟
  • حجت ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    استاد جان اینی که وگفتی همون فوت کوزه گری است که هر کی نگه می داره واسه خودش.
  • حجت ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    1 0
    فاکس هوند جانم نه فامس بت. میگ 25 فاکس بته. ضمنا 30 کیلومتر؟ مگه بشقاب پرندست؟
  • ناشناس ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    شبيه سگ تازي لاغر
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    توجه کردید برادران ! موشک + لیزر + اتمی .... اوج سواد نظامی بعضی اشخاص فقط با یک جمله مشخص میشه ... توجه کنید فاز منفی دادن و القا نا امیدی حربه ای قدیمی است اگر از روی عمد و خیانت نباشد مسلما از روی ... ===== خدایا این کشور را از افراط و تفریط حفظ کن ...
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    عزیز دل برادر فاکس بت به میگ 25 میگویند یعنی کدی که ناتو به هواپیمای روسی داده بود
  • رضا ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    آقا عبدالله با حرفهات کاری ندارم نمیتونستی حداقل دو تا از واژه هاتو فارسی بنویسی ماهم بفهمیم چی میگی
  • احسان ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    بله که با اس 200 میشه زدش. من شاهد لاک بر روی یو 2 توسط اس200 بودم
  • بابک ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    میگ 31 فاکس بت نیست فاکس هاونده
  • پرسنل سایت کرمانشاه ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    نابغه ها این هواپیما اصلا وارد آسمان ایران نشده!!! امریکا از ترس لو رفتن دوباره پرنده های جدیدش از پرنده قدیمی استفاده کرد که نزدیک مرزهای ایران بهش اخطار داده شد
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    ما که این همه کارشناس خبره داریم، چرا اوضاع مملکت این طوریه؟
  • احسان ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    من یه سوال دارم البته اگه دوستان ناراحت نمیشن.خوب ما میگیم که قدرت پدافندیمون بالاست.شایدم همینطور باشه بهر حال اگه نبود تا الان به حال خودمون ولمون نمیکردن. ولی سوال من اینجاست چرا با این تجهیزات از حامیان خودمون در منطقه مثل سوریه یا حماس یا حزب الله حمایت نمیکنیم. چرا باید موشکهای اسراییل به غزه یا جنوب لبنان بخوره یا چرا باید جنگنده های سوری توسط شورشیا ساقط بشه؟
  • ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    0 0
    من بودنم می ذاشتم بیاد توی مرز، بعد بهش اخطار می دادم که 2 تا راه داری یا توی فلان فرودگاه بشینی، یا منحدمت کنیم و اسیر بشی
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    با ولایت تا شهادت رای ما کاندید جبهه پایداری
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    اره راست می گی من هم دیدم که با یک M4 هواپیماu2را هدف گرفته اند!!!!!!
  • محمد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    اینکه بونه لاک کنه با اینکه بزندش فرق داره!
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    مستند یو-2 برفراز شوروی در اینجا http://secret-army.mihanblog.com/post/151
  • p90x2 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    thanks for share! p90x2 http://www.insanityworkoutcheap.org/p90x2-p-4.html
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    1 0
    Lady = بانو Woman= زن Dragon Lady= بانوی اژدها یا اژدها بانو
  • میثم ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    نظر من به عنوانفرزند جانباز باید پاسداری کرد از دشمنانی که به زن و بچه رحم نمیکنن ما هم نباید بهشون رحم نکنیم با زن وبچه کاری نداریم با خودشون از شما درخواست دارم نسبت به اعزام اقدام کنید من کاراییهای دارم در رابط نفوذ وجمع اوری اطلاعات فقط نیاز به یک سری دورهای فشرده دارم جانم فدا رهبر لبیک یا خمینی جانم فدای ایران
  • صادق ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    به عزیز دلم، ناشناس 17.25 روز 22.12.91 عرض می کنم که خودم با سنگ می نداختمش!
  • محمدرشا ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مشرق نمیدونم چرا هر وقت میخونمت استرس میگیرم.با این دستاوردهایی که تواطلاع میدی حالا حالاها راه درپیش داریم
  • psdk ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    1 0
    ما نباید افتخارات عزیزانمون رو نادیده بگیریم.دنیا تو پیشرفتمون مونده.ما هنوز ابتدای راهیم.
  • ناشناس ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    احسنت
  • داود ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    1 0
    فقط یه سوال دارم: "از کجا میشه اطمینان داشت قبل و بعد ماجرای ردیابی U2 لاکهید های دیگه ای به مرزهای هوایی ایران تجاوز نکردن؟"
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    1 0
    گمونم اومده بود یخورده اختلاس کنه سریع در بره، شنیده بود هر کی به هر کیه خواسته دوزار کاسب بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس