کد خبر 200326
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۱

خداوند قادر قهار کوچک­ترين بد اخلاقي را در اين «محبوب­ترين کانون» برنمي­تابد و بدون عقاب نمي­گذارد، هرچند که به مقام سعد بن معاذ نيز نايل گشته باشيم. يعني اگر بازوي ولايت و امام زمانت نيز شده باشي، اگر در اخلاق خانوادگي ات نقصي باشد، به همان ميزان بايد حساب پس بدهي.

به گزارش مشرق، سعدبن­معاذ يکي از بهترين اصحاب و ياوران پيامبر (صلوات الله علیه و آله) بود. او بزرگ و آقاي انصار و از نخستين کساني از مردم مدينه بود که اسلام آورد و پيامبر را به مدينه دعوت کرد. او بازوي ولايت و رسالت بود.

وقتي که خبر رحلت سعدبن­معاذ را به پيامبر دادند، آن حضرت به سرعت با پاي پياده و برهنه به سوي جنازه سعد شتافتند در حالي که در بين راه عبا از دوش مبارکشان افتاد و حضرت اعتنايي نکردند.

به هنگام تشييع جنازه سعد ديدند که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در پشت تابوت، سمت راست تابوت، جلوي تابوت و سمت چپ تابوت حرکت مي­کنند. پرسيدند: «يا رسول الله، اين چه حالي است که از شما مي­بينيم؟!» فرمودند:

به خدا، دستم در دست برادرم جبرائيل است که مرا دور تابوت سعد طواف مي­دهد. اينک جبرائيل و ميکائيل به همراه هفتاد هزار ملک در تشييع جنازه سعد شرکت کرده­اند.1

پيامبر اکرم (سلام الله علیه و آله) با دست مبارک خويش بدن مطهر سعد را درون قبر گذاشت و براي او از خداوند طلب مغفرت فرمود.

مادر سعد وقتي اين صحنه را ديد، خطاب به فرزندش سعد گفت: «يا سعد، هنيئاً لَکَ الجَنَّةُ؛ فرزندم، بهشت گواراي وجودت باد!»

پيامبر با شنيدن اين جمله چهره درهم کشيد و با ناراحتي و عتاب فرمود:

مادر سعد! درباره امر پروردگار اين­گونه با قاطعيت سخن مگو! همينک قبر، چنان فشاري بر فرزندت سعد وارد ساخت که شيري که در دوران کودکي از سينة تو نوشيده بود، از سر انگشتانش خارج شد.2

همه مات و مبهوت مانده بودند، آخر چرا؟ کسي که هفتاد هزار ملک به تشييع جنازه­اش آمده­اند و پيامبر با دست خويش او را دفن کرده و برايش طلب مغفرت فرموده­اند، چرا بايد چنين فشار قبري داشته باشد؟ حضرت در پاسخ فرمودند:

آري، براي آن که اخلاقش با اهل و عيالش اندکي بد بوده است.

واژة "سوءٌ" در سياق نکره آمده است تا نشانه تصغير باشد. يعني نه آن که به طور مطلق بد اخلاق بوده، بلکه بدين معناست که اخلاقش با اهل و عيالش اندکي بد بوده و در عرصة اخلاق خانوادگي کامل نبوده است.

ممکن است اين سوال مطرح شود که آيا شرکت هفتاد هزار ملک در تشييع جنازة سعد و طلب مغفرت پيامبر براي او براي برداشته شدن فشار قبر از وي سودي نبخشيد؟!

جواب اين است که «بد اخلاقي» حق الناس به گردن انسان مي­اندازد. طلب مغفرت ملائکة الله و پيامبر، باعث بخشيده شدن حق الله مي شود. اما در مورد حق الناس، بايد صاحب حق بگذرد تا خدا هم بگذرد. خداوند از حق خويش خيلي زود مي­گذرد؛ چرا که سريع الرِّضا است، اما گذشتن از حق مردم را به گذشتن صاحب حق واگذار فرموده است. سعد بن معاذ با بد اخلاقي خانوادگي­اش، حق همسر وفرزندان خويش را ضايع کرده است و تا ايشان از او به طور کامل راضي نشوند و او را حلال ننمايند، خدا هم از او نمي­گذرد.

بدين­سان رعايت «اخلاق خانوادگي» به طور کامل در کانون خانواده از سوي تمام اعضاي خانواده ضرورت مي­يابد؛ چراکه خداوند قادر قهار کوچک­ترين بد اخلاقي را در اين «محبوب­ترين کانون» برنمي­تابد و بدون عقاب نمي­گذارد، هرچند که به مقام سعد بن معاذ نيز نايل گشته باشيم.

يعني اگر بازوي ولايت و امام زمانت نيز شده باشي، اگر در اخلاق خانوادگي ات نقصي باشد، به همان ميزان بايد حساب پس بدهي و عقاب متحمل شوي؛ چرا که نقدکنندة اعمال تو بصير و تيزبين است.

به اندازه سر سوزني اخلاق نيک در خانواده نشان داده باشي، پاداشش را مي­بيني: (فَمَن يَعمَل مثقال ذَرَّةٍ خَيراً يَرَهُ)3 و به اندازه سر سوزني اخلاق بد نشان داده باشي، عقابش را مي­بيني: (وَ مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ).4

 ---------------

پی نوشت ها:

1. شيخ طوسي، الأمالي، ص427، ح955.

2. پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): «مَه يا اُمِّ سَعدٍ، لا تجزمی علی ربک، فإن سعدا قد اصابته ضمه، قال: فرجع رسول الله ورجع الناس، فقالوا له: یا رسول الله، لقد رایناک صنعت علی سعد ما لم تصنعه علی احد، انک تبعت جنازته بلا رداء ولا حذاء... وامرت بغسله وصلیت علی جنازته، ولحدته فی قبره، ثم قلت: إن سعدا قد أصابته ضمة! ... فقال (صلّی الله علیه و آله): نعم انه کان فی خلقه مع اهله سوء» علامه مجلسي، بحارالانوار، ج6، ص220، ح14، و شيخ طوسي، الأمالي، ص427، ح955؛ شيخ صدوق، الأمالي، ص315، ح2.

3. زلزال (99)، 5.

4. زلزال (99)، 6.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مؤذنيان ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 1
    با سلام به نظر مي رسد يهوديان از داوري جناب سعد بن معاذ در جريان غزوه بني قريظه كينه به دل گرفته و در روايت مربوط به تشييع و خاكسپاري آن يار صديق و با وفاي حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) دخل و تصرف كرده باشند چرا كه مقام سعد در درجه‏اى بود كه پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به او فرمود: «مژده باد به تو، خداوند پايان عمرت را با شهادت، ختم كند، و عرش خدا از مرگ تو، به لرزه در آيد، و به شفاعت تو، مسلمانان در قيامت به عدد موهاى حيوانات قبيله بنى كلب، وارد بهشت مى‏شوند» حال سؤال اين است: بر فرض كه جناب سعد فشار قبر داشته (البته باتوجه به اينكه رسول اكرم "صلي الله عليه و آله و سلم" قبل از قرار دادن بدن مطهر جناب سعد در قبر خوبيده اند زمين جرأت فشار دادن وي را نداشته است و نيز اينكه حضرت آبروي صحابي بزرگ خود را هرگز نمي برد) آيا گفته مادر بزرگوار جناب سعد مربوط به آخرت است يا لحظه ورود فرزند شهيدش به عالم برزخ؟ و آيا گفتار فرضي پيامبر اسلام "صلي الله عليه و آله و سلم" (در مقابل بيان مادر جناب سعد) مربوط به اين لحظه است (قبر و ابتداي برزخ) يا آخرت؟ و آيا بر فرض اينكه قبر جناب سعد را فشار داده باشد آيا از درجات وي كاسته خواهد شد و با اين عمل ديگر وي شهيد محسوب نخواهدشد؟ به هرحال اين شبهه سالها براي من ايجاد سؤل نموده است و البته در اينكه اثر سوء خلق در دنيا آنهم با خانواده، جزاي اخروي فشار قبر را بدنبال خواهد داشت شكي نيست (غير قابل انكار است) ليكن هرجا سخن از سوء خلق مي شود تنها مثالي كه خطبا و منبري ها و اساتيد اخلاقي مي زنند و مي نويسند فشار قبر جناب سعد بن معاذ است بدون اينكه به جزئيات آن دقت گردد و حداقل اين احتمال داده شود كه شايد يهوديان از اين صحابه با وفاي پيامبر مكرم اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) كه براي تبليغ اسلام زحمات فراوني رامتحمل و بالاتر از همه از رياست دنيوي گذشت و هرآنچه در توان داشت در اين راه هزينه نمود(مالاً و جسماً)، كينه بدل گرفته و با جعل قسمتي از روايت و مخلوط نمودن آن با روايت اصلي بخواهند بزرگترين ضربه را به ايشان وارد و به اين وسيله خدمات ارزنده وي را پايمال كنند. با تشكر فراوان محمد رضا مؤذنيان - 21/12/1391
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    6 1
    چرت میگی موذنیان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس