سرویس فرهنگی مشرق - جشنواره مردمي عمار فرصت خوبي است تا تمام نيروهاي متعهد ارزشي و كساني كه دغدغه های انقلابی دارند، بتوانند خودی نشان داده وگامي براي اعتلاي فرهنگي انقلاب اسلامي بردارند. يكي از اين افراد روحاني جواني است كه به دليل تسلط به زبان و فرهنگ چيني سال‌ها است که به عنوان مبلغ در كشور چين فعاليت دارد.

گوشه‌اي از فعاليت‌هاي تبليغاتي او در قالب مستندي با نام «آخوند چيني» تنظيم شده و به جشنواره عمار راه پیدا کرد. مستندي ساده و تاثيرگذار كه براي خيلي از ايرانيان جالب و ديدني بود. حجت‌الاسلام عسگر آقايي معتقد است امروز در جنگ نرم قرار داريم و نمي‌توان تنها به گوشه كتابخانه اكتفا کرد و مي‌بايست در عرصه فيلم‌سازي به دليل اثرگذاري كه دارد ظهور و بروز بيشتري داشت.

فرصتي پيش آمد تا با ايشان به‌ عنوان شخصيت اصلي مستند«آخوند چيني»گپ‌وگفتي داشته باشيم که در ادامه تقدیم حضور مخاطبان ارجمند خواهد شد: 

مشرق: بازتاب مستند «آخوند چيني» چطور بود؟

خيلي‌ جاها هنوز اكران مي‌شود. يكي از دوستان مي‌گفت مي‌خواهيم درمحله‌مان فيلم را پخش كنيم. به من زنگ زدند تا بروم اصلا فكر نمي‌كردم چنان جمعيتي براي ديدن مستند آخوند چيني آمده باشند. نزديك به دو هزار نفر بودند كه خيلي‌ها اشك مي‌ريختند.

فضاي ايجاد شده براي خودم هم عجيب بود كه فيلم اثرگذار بوده است. البته بازخوردهاي متفاوتی را هم شاهد بودیم. همين مستند را يك بار در پارك پخش كردند بعد مردم گفته بودند چرا اطلاع رساني نكرده بوديد و مي‌خواستند فيلم را كامل ببينند.

مشرق: بهتر نبود اين مستند كوتاه در تلويزيون كه عموميت بيشتري دارد پخش شود؟ 

اتفاقا قبل از اين، شبكه سوم مستند را با عنوان «سفيران هدايت» دوبار در ماه رمضان پخش كرده بود و همان را با عنوان«آخوند چيني» براي جشنواره عمار فرستادند، اما بازتاب و استقبالي كه در جشنواره از آن شد خيلي بيشتر از تلويزيون بود. بعد از آن خيلي از خبرنويس‌ها برداشت خودشان را از فيلم ارايه كرده بودند و حتي اسم آن را داستان ماركوپولو گذاشته بودند.



البته اسم آنها را بايد گذاشت خبرنويس چون حتي زحمت يك گفتگوي كوتاه با خودم را هم به خودشان ندادند و تمام مطالبشان از داخل فيلم بود حتي از داخل فيلم مصاحبه با من درست كردند كه برايم كمي عجيب بود شما اولين كسي هستيد كه در مورد اين فيلم از خودم سوال مي كنيد واقعا مصاحبه مي گيريد.

مشرق: اسم «آخوند چيني» براي فيلم مستند، ‌يك كم ناجور نيست؟

آحوند در زبان چيني، ‌اَخونه است؛ يعني آقاخونده. و در اصطلاح ما طلبه‌ها مي‌گوييم آقا دعوت‌مان  كرده است تا دركسوت طلبگي درآييم.

مشرق: اسم فيلم به پيشنهاد خود شما بود؟

نه خیر! اما آقاي رحمتي كارگردان،‌ خودش طلبه است اين اسم را او انتخاب كرد كه اسم دقيقي هم هست.

مشرق: از حاشیه های اکران چیز جالبی در خاطرتان مانده است؟

بعضي وقت‌ها چيزهايي ديدم كه برايم كمي عجيب بود مثلا يكي از خبرگزاري ها در حالي كه همه عكس فيلم و قسمت‌هايي از مستند را كار كرده بودند برداشته بود و زير مطلب عكس يك روحاني چيني را كه عمامه هم به سر داشت، [نمي دانم از كجا گير آورده بود] بجاي عكس من گذاشته بود.

من آدمي نيستم كه اين چيزها برايم زياد مهم باشه اما كنجكاو شدم و با آنها  تماس گرفتم و بدون اينكه خودم را معرفي كنم درباره عكس  پرسيدم. جالب بود كه مي گفتند: نمي خواهيم اين شخصيتها چهره بشوند در حالي كه همه خبرگزاري ها و سايتها عكس و فيلم واقعي رو در كنار مطلب كار كرده بودند!

مشرق: شما به‌عنوان يكي از افراد مرتبط با جشنواره عمار، چه چشم‌اندازي براي اين جشنواره مي‌بينيد؟

جشنواره عمار، يك جنبشي است كه خدا كند تداوم داشته باشد. اگر چيزي را تشويق كنيم، ‌ بيشتر دوام پيدا مي‌كند مانند فوتباليست‌ها كه زماني خيلي مورد تشويق و حمايت بودند و ناخودآگاه براي مردم مقبول افتادند و گرايش به سمت آن‌ها زياد شد. بنابراين حالا اگر مستند سازان مذهبي تشويق شوند، قطعا جوانان به اين سمت سوق داده مي‌شوند.

امروز ما در جنگ نرم هستيم. نمي‌شود در گوشه كتابخانه نشست و خود را كنار كشيد بايد وارد ميدان شويم. ساختن فيلم‌هاي مذهبي چه داستاني و چه مستند مي‌تواند تاثيرات مثبتی به‌ همراه داشته باشد.

البته باید مراقب باشیم. بعضي از فيلم‌ها مي‌توانند در تبليغ و صدور انقلاب اسلامي مفيد باشند  چون مستندهاي خوبي بودند. اما بعضي فيلم‌ها اين مشخصه را نداشتند زيرا قبل ازساخت فيلم براي كشوري مي‌بايست فرهنگ آن محيط را فهميد گاهي فيلم‌هايي درباره انقلاب ودفاع مقدس براي مردم كشورهاي ديگرفرستاده مي‌شود كه چيزي متوجه نمي‌شوند واحساسي ندارند حتي تصورمي‌كنندكه فيلم‌ها را به زور فرستاده‌اند براي تبليغ و نتيجه عكس مي‌دهد.

مشرق: مثلا چه کار باید کرد؟ 

اول لازم است تا درباره انقلاب و دفاع مقدس توضيح داده شود بعد فيلم را اكران كنيم. مثلا در اكسپوي 2010 شانگهاي يك فيلم در مورد دفاع مقدس پخش شد كه نوجوان كم سن وسالي در فيلم گريه مي‌كرد و اصرار داشت تا به جبهه برود. ولي چون آن‌ها چيزي ازفرهنگ ما نمي‌دانستند فكرمي‌كردند آن پسربچه از ترس رفتن به جبهه گريه مي‌كند. چيني ها به من مي‌گفتند اين‌ فيلم‌ها را به زور  براي كار تبليغاتي مي‌فرستند؟ لذا چنين شيوه‌اي بدون بسترسازي فرهنگي  نتيجه منفي دارد.

مشرق: ما الان روحاني مبلغ در چين چقدر داريم؟

زياد نيستند. محمود زهيري دكتراي اديان مي‌خواند،‌ احسان نوروزيان كارشناسي و آقای پيردلي هک كارشناسي ارشدعلوم سياسي. اين سه طلبه در چين درس مي‌خوانند؛ يعني حالت تحصيلي دارند نه تبليغي. من خودم براي تبليغ به چين مي‌روم.

مشرق: تبليغات شما در چين به چه صورت است با مشكلي مواجه نشده‌ايد؟

به مساجد چين سري مي‌زنم اگر موقعيت مناسب بود و جمعيتي هم حضور داشتند و احساس امنيت كردم، تبليغ مي‌كنم، ولي اگر احساس خطر كردم مجبورم به صورت چهره به چهره عمل كنم.



مشرق: شما در چين با لباس روحانيت هستيد؟ براي چيني‌ها عجيب نيست؟

چرا. اوايل عجيب بود اما اين‌ها شناختي ندارند كه اين لباس ديني ما مسلمانان است. آن را مثل لباس ملي هندي‌ها مي‌دانند. بعد از سلام و احوالپرسي وقتي درمورد لباس سوال مي‌كردند براي آن‌ها توضيح مي‌دادم كه اين لباس ديني ماست. آن‌ها خوششان مي‌آمد و با من عكس مي‌ گرفتند.

مشرق: حالا که ارز گران شده آيا اين مساله در كار تبليغات برون مرزی شما مشكل ايجاد نكرده است؟

چرا. من براي رفتن چيزي دستم نيست. وقتی سازمان تبليغات ارز نداد مجبورم از همان ارز گران‌قيمت بازار استفاده كنم زيرا نمي‌شود تبليغات ديني را معوق گذاشت.

مشرق: چند نوبت براي سفر تبليغاتي از طرف سازمان حمايت مي‌شويد؟

با نگاه محدودي كه مسولان كشور به مبحث تبليغ دارند، اصولا مبلغان براي سفر تبليغات در خارج  از كشور دو زمان فرصت دارند؛ يا دهه اول محرم و يا ايام ماه مبارك رمضان. اما فقط يكي از اين ماه ها را براي تبليغ انتخاب می کنند.  يعني حتي نمي گذارند اين دو ماه را با هم براي تبليغ بروي.

براي همين خود من ترجيح مي‌دهم در ماه مبارك رمضان عازم شوم چون هم زمان بيشتري است و هم به دليل آب و هواي آن‌جا زياد اذيت نمي‌شوم. اين محدوديتهايي كه مسولان تبليغي در ايران ايجاد كرده اند در حالي است كه متاسفانه وهابيون در چين خيلي فعاليت دارند.

مشرق: خيلي از مردم نمي‌داستند در چين تبليغ ديني مي‌شود حتي خود آقاي قرائتي هم نمي‌دانست. آيا درطول اين مدت و در سخنرانيهايتان در جشنواره عمار كسي بوده كه تمايل به تبليغ دين در چين پيدا كرده باشد و به شما رجوع كند؟

افراد زيادي هستند كه دوست دارند براي تبليغ عازم شوند. زيرا فکر می کنند اين كار برایشان شهرت دارد. جالب است وقتي براي‌شان توضيح مي‌دهم كه بايد 5 سال زحمت بكشيد براي رفتن، چه مشكلاتي سر راه تان وجود دارد منصرف مي‌شوند.

مشرق: اوضاع مسلمانان در چين چگونه است؟

مسلمانان را به عنوان مسلمان نمي‌شناسند، بلكه آن‌ها را يك مليت مي‌دانند. آن‌ها مثل بقيه افراد هم زندگي متوسط دارند و هم مرفه در ميانشان است.

مشرق: شما براي اولين بار در جهان كتابخانه ديجيتالي شيعه به زبان چيني را نيز گرد آوري و تدوين كرديد لطفا در مورد اين كتابخانه نيز برايمان بگوييد؟

بله البته بازهم نسبت به رسانه ها در رابطه با اين نرم افزار گلايه دارم چرا كه بر خلاف واقع اكثرا اين كار را به نام مركز تحقيقات رايانه اي قائميه اصفهان تمام كردند در حالي كه با بودجه شخصي خود و پس از زحمات زياد توانستم اين كار را توليد نمايم. مركز قائميه اصفهان تنها خبر اين موضوع را كار كرد و بعد خبرگزاري‌ها اين كار را به نام اين مركز تمام كردند درحالي كه هيچ حمايت مالي از سوي هيچ مركزي پشت اين كار نبوده و نيست.

مشرق: توصيه شما به عوامل جشنواره عمار براي سال‌هاي آتي چيست؟

جشنواره عمار حركت خوبي است اما مي‌توانستند با يك برنامه‌ريزي دقيق، ‌فيلم‌هاي مردمي را همه جا اكران كنند برخي جاها و يا دانشگاه‌ها اكران خوب بود اما جاهاي ديگر با مشكل زيادي روبرو بودند. بايد براي تمام دانشگاه‌هاي كشور فراخوان اكران بگذارند تاهمه راحت فيلم‌ها را ببينند. يك نفر گفته بود درجزيره خارك مي‌خواهيم فيلم «آخوند چيني» را اكران كنيم به اوگفته بودند ده روز ديگرمي توانيم سي دي فيلم را بهتان بدهيم.‌او به من زنگ زد و گلايه داشت گفتم اشكال ندارد من خودم براي شما فيلم را كپي مي‌كنم و مي‌فرستم. بعضي وقت‌ها سازمان‌دهي دراكران نيست؛ درحالي‌كه جشنواره عمارمردمي است و بايد بدون مشكل مردم فيلم‌ها را ببينند نه اين‌كه در پيچ واپيچ بوروكراسي‌هاي معمول گرفتار شوند.

مشرق: در پايان اگر خاطره جالبي داريد براي ما نقل كنيد؟

پخش فيلم«آخوند چيني» در مسجد شهرك قدس عاشق آباد خودم هم دعوت داشتم  و صحبت‌هاي عادي درباره اسلام ميان مردم چين كردم اكثريت گريه‌شان گرفت جمعيت زيادي نزديك به 2هزار نفر آن‌جا بودند خودم ازفضاي ايجاد شده منقلب شدم. واقعا گريه شوق مردم بود كه از گسترش اسلام اشك مي‌ريختند و خدا را شكرمي‌كردند كه كارهايي براي اسلام مي‌شود و يا در دانشگاه امام خميني قزوين براي دانشجويان دختر چيني فيلم را گذاشتند. بعد از اكران فيلم اصرار داشتند يك سري از فيلم به آن‌ها بدهم گفتم يكي دارم از روي آن كپي مي‌گيرم براي شما مي‌فرستم گفتند اشكالي ندارد ما خودمان همان را براي خودمان كپي مي‌كنيم. با اين‌كه اين دانشجويان مسلمان نيستند و با طلبه‌هاي چيني فرق دارند ولي اينقدر براي ديدن فيلم اشتياق نشان دادند که برايم جالب بود و خدا را شكر كردم.

مشرق: از زمانی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگذاریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    1 0
    جالب بود
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    1 0
    جالب بود
  • ناشناس ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    از اجناس چینی فقط آخوند کم بود که خدا رسوند!
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    مجيد جان اول مطلبو بخون بعدنظربده لطفا!!!!
  • احسان ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    1 0
    اين يعني همت و غيرت مسلمان مبلغ والبته كم كاري مسولان فرهنگي ما
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    1 0
    بنده خدا تبريزيه تو مصاحبه ننوشتن رفته چين براي تبليغ اسلام البته با پول خودش
  • مسعود ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    1 0
    ايشان يكي از مبلغين دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در اصفهان هستند كه به زبان چيني نيز مسلط اند و براي تبليغ به چين اعزام شده اند يا علي
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    1 0
    افرین بر سربازان و طلبه های گمنام امام زمان که با کمترین امکانات و بی سر و صدا و بی منت سال ها مشغول خدمت در چین و سایر نقاط عالم هستند
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    1 0
    بهاییها دارن چین رو میگیرن!
  • امیر ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    1 0
    و ماشالله به همت و غیرت مسئولان فرهنگی ما!
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    1 0
    من نميدوستم تو چين هم روحاني داريم؟!!!!
  • ساعی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    0 0
    با سلام. این آقای روحانی که شما باهاشون مصاحبه گرفتین، از حامیان سر سخت احمدی نژاده.
  • ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    نمرديم و بالاخره يه مبلغ شيعه كه بجاي اروپا و آمريكا بره تو آسيا اونم چين پيدا كرديم. دمت گرم حاجي. اجرت با مولا.
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    جنسهای چینی کیفیت ندارن.
  • دایی ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    بازهم به همتت دایی
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    خریدارهای ما آشغال میخرند. اجناس چینی با کیفیت هم داریم
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    خریدارهای ما آشغال میخرند. اجناس چینی با کیفیت هم داریم
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    كه چي؟ بابا اصلل حالت خوبه؟
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    اره والله
  • نائینی ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    سن این برادر چقدر است که توانسته در یک دوره کوتاه مدت 4 ماهه , سخترین زبان دنیا را یاد بگیرد و از ایشان بعنوان "وی طلبه ای مسلط به زبان چینی" یاد بشود. پس اینهمه ایرانی معتقد مسلمان که سالها در دانشگاههای چینی تحصیل کرده اند , بیخودی درس خوانده اند!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس