کد خبر 19871
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹

رئيس حوزه هنري با انتقاد از اينکه آثار ماندگار مربوط به واقعه عاشورا در مقايسه با گذشته کمتر توليد مي‌شود، عنوان کرد بزرگان تاريخ تشيع سعي کرده‌اند بهترين آثار خود را به اين رويداد پيوند بزنند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در مراسم افتتاح نمايشگاه سوگواره پوسترهاي عاشورايي که عصر يکشنبه 28 آذر در تالار بهتون خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: اگر دنبال جاودانگي باشيم که آرزوي هر هنرمندي است، در همين حوزه و خدمتگزاري به مفاهيم ارزشمند عاشورايي است.

وي در مورد واقعه عاشورا توضيح داد: عاشورا در بيان اهل معرفت به عنوان يوم‌القدر تاريخ ياد شده است. بعد از عاشورا، مفاهيم معناي ديگري پيدا کردند و به تعبير شريعتي بعد از عاشورا همه يا حسيني هستند يا يزيدي. در تاريخ به خصوص بعد از صفويه، فرنگ عاشورايي نقش زيادي داشته است.

مومني شريف سپس به نقش هنرمندان اشاره کرد: هنرمندان هم مانند مردم در زنده نگه داشتن عاشورا، نقش زيادي داشته‌اند اما يکي از نکاتي که وجود دارد اين است که چطور از زمان صفويه کارهاي ماندگاري باقي مانده ولي الان کارهاي با کيفيت، کمتر هستند. در حالي که در تاريخ تشيع بزرگان ما سعي کرده‌اند بهترين آثارشان را به عاشورا پيوند بزنند.

همچنين احمد آقاقلي زاده، دبير اين برنامه در مورد آثار راه يافته به نمايشگاه عنوان کرد: نمي‌دانم در دانشکده‌هاي ما چه مي‌گذرد که بعد از چهار سال از برگزاري اين نمايشگاه نه تنها کيفيت بلکه تعداد آثارهم تغييري نکرده است. معلوم نيست هنرجويان ما در تنهايي خودشان اين آثار را خلق مي‌کنند يا با کمک استادهايشان.

وي افزود: شايد تا به امروز تعداد آثاري که توانسته باشند با مردم ارتباط برقرار کنند، به تعداد انگشتان دست هم نرسيده باشند اما آثاري از دوره صفويه و قاجاريه باقي مانده است که دست به دست مي‌گردد. آيا مدرنيستم باعث شده است جوانان ما متحول شوند و نتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند؟ بايد دعوتي از پيرغلامان برگزارکننده تکايا صورت بگيرد.

آقاقلي‌زاده در ادامه درباره حمايت از آثار ارائه شده در اين نمايشگاه ابراز کرد: بعضي از اين پوسترها کيفيت خوبي دارند ولي تا به حال کسي حاضر نشده است آنها را بخرد يا چاپ کند به جز شهرداري که سال گذشته حدود 10 تا 12 پوستر چاپ و امسال در سطح شهر نصب کرد.

دبير سوگواره پوسترهاي عاشورايي در مورد تعداد آثار اين دوره گفت: تعداد کل آثار 1202 پوستر بود که در بخش اصلي 1122 اثر، در بخش موضوعي (حضرت زينب س) 241 اثر و در بخش کتيبه 79 پوستر انتخاب شد.

در بخش ديگري از اين مراسم با حضور محسن مومني شريف، مرتضي گودرزي ديباج مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري، احمد آقاقلي زاده و علي وزيريان گرافيست به برگزيدگان بخش‌هاي مختلف جوايزي اهدا شد.

علي حياتي، سعيده دين پناه و محمد سعيد نقاشيان در بخش جنبي کتيبه نگاري با يک لوح تقدير و يک سکه بهار آزادي مورد تقدير قرار گرفتند. مريم حسين نژاد نيز با يک ديپلم افتخار و هفت سکه بهار آزادي به عنوان برگزيده معرفي شد.

در بخش موضوعي (حضرت زينب س) عليرضا بيت الهي، فاطمه بهري‌نژاد، اشکان خدابنده و محبوبه علي‌يار تقدير و جاويد علي‌وند با يک لوح تقدير و سه سکه بهار آزادي و سيد حسين جعفرنژاد با يک لوح تقدير و پنج سکه بهار آزادي به عنوان نفرات سوم و دوم برگزيده شدند.

در بخش اصلي با موضوع حماسه عاشورا عليرضا جوادي، سيد مجيد برقاين، مريم آزاد، امين پرهيزکار و محبوبه علي‌يار تقدير شدند. حسن سلطانزاده با يک ديپلم افتخار و سه سکه بهار آزادي، رضا منجزي با يک ديپلم افتخار و پنج سکه بهار ازادي و علي آقا حسين‌پور با يک ديپلم افتخار و هفت سکه بهار آزادي به ترتيب به عنوان نفرات سوم تا اول انتخاب شدند.

پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي از 28 آذر به مدت يک هفته در خانه هنرمندان واقع در خيابان طالقاني، خيابان موسوي در حال برگزاري است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس