کد خبر 198455
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۸

تا اواسط فروردین که رایانه‌ها مانند بقیه هنوز از خواب عید بیدار نشده‌اند بازار پر می‌شود از قطعات و برندهایی که در اواخر اسفند ماه سال گذشته فروخته نشده و حال می‌خواهند راهی بازار خالی فروردین شوند. اغلب تجربه نشان داده که بهتر است تا پایان فروردین ماه سعی کنید کمتر به بازار فناوری سربزنید.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، برخی از فروشندگان به بهانه ارائه كالاي ارزان قيمت و با شعار معروف «آتش زدم به مالم» كالاهاي خود را به حراج مي‌گذارند و مصرف‌كنندگان نيز از آتشي كه به قول فروشندگان به مال آنها افتاده حداكثر استفاده را كرده و به روند خريد و فروش كالا سرعت بيشتري مي‌بخشند. به روند خريد و فروش كالا سرعت بيشتري مي‌بخشند.

غافل از اينكه آتشي كه به قول فروشندگان به مالشان افتاده است زمينه‌ساز عرضه كالاهاي جديد و البته گران قيمت است. به عبارتي فروشندگان از سر دلسوزي اجناس خود را به حراج نگذاشته‌اند و در حقيقت با به حراج گذاشتن اجناس خود عرصه را براي ورود كالاهاي جديد خالي مي‌كنند.اين اتفاق در بازار كالاهاي مختلفي از جمله كامپيوتر و تجهيزات آن نيز رخ مي‌دهد.



مراکز خرید و فروش کامپیوتر در تهران

مراکز خرید و فروش کامپیوتر طی سال‌های اخیر چه از لحاظ تعداد و چه از نظر تنوع عرضه محصولات نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است و امروزه ده‌ها مرکز خرید و فروش وسایل دیجیتالی و کامپیوتری در سطح شهرهای بزرگ وجود دارند.

پاساژ پایتخت

مجتمع کامپیوتر پایتخت یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز خرید و فروش کامپیوتر و موبایل است که در خیابان ولی عصر، ابتدای میرداماد واقع شده است.

این مرکز خرید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز فعال در زمینه ICT و بزرگ‌ترین مرکز خرید لپ تاپ در ایران، در سال ۱۳۷۴ آغاز به کار کرد و در مجموع در دو بلوک A و Bدارای ۲۶ طبقه است. در پاساژ پایتخت حدود ۹۷ واحد اداری و حدود ۲۴۰ فروشگاه برای عرضه گوشی موبایل و کامپیوتر وجود دارد.

اگر چه پاساژ پایتخت مانند اکثر مراکز خرید و فروش کامپیوتر فاقد پارکینگ عمومی‌ است، اما حدود ۵۰۰ متر بالاتر از پاساژ یک پارکینگ عمومی‌ وجود دارد که مشکل مراجعین را تا حدود زیادی رفع کرده است.

پاساژ علاء الدین

پاساژ علاءالدین در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ در نه طبقه و ۱۱۰۰ واحد تجاری و اداری واقع شده است. که از این نه طبقه سه طبقه در زیر زمین واقع شده است. اکثر فروشگاه‌های این مرکز خرید و فروش موبایل و کامپیوتر متراژ بسیار کمی‌ دارند و فروشگاه‌های بزرگ تعداد کمی‌ دارند.

پاساژ رضا

پاساژ کامپیوتر رضا یکی دیگر از مراکز شناخته شده در زمینه عرضه کالاهای کامپیوتری است. این پاساژ در چهارراه ولی عصر در پنج طبقه واقع شده است و دارای ۱۰۷ واحد تجاری و اداری است که از این تعداد ۶۳ واحد تجاری در طبقه همکف فعالیت می‌کنند.

 مرکز کامپیوتر رضا به پارکینگ اختصاصی برای استفاده اعضا، سیستم حفاظتی، اطفای حریق و… مجهز است و در نظر دارند امکان استفاده از اینترنت رایگان را نیز برای مراجعین فراهم کنند.

اگر چه این پاساژ در محدوده طرح ترافیک واقع شده است، ولی به دلیل همجواری با دانشگاه‌ها و ادارات و شناخته شده بودن این مرکز، مشکلی در زمینه مراجعه وجود ندارد..

پاساژ ایران

در خیابان ولی عصر، بالاتر از طالقانی، مرکز کامپیوتر ایران قرار دارد.این مرکز خرید و فروش کامپیوتر در پنج طبقه تجاری با ۲۶۷واحد تجاری واقع شده است .این پاساژ به اینترنت بی‌سیم، پارکینگ اختصاصی، سیستم اطفای حریق و … مجهز است .

پاساژ پارسیان

پاساژ پارسیان هم بین خیابان بزرگمهر و طالقانی در دو طبقه با ۱۱۳واحد تجاری واقع شده است. این پاساژ نیز مانند سایر مراکز خرید و فروش رایانه به سیستم ایمنی، پارکینگ خصوصی و … مجهز است.

بهترین و بدترین زمان خرید کامپیوتر

کامپیوترها در هر کشوری فصل خرید خودشان را دارند. جالب است که بدانید این موضوع هم ارتباط مستقیمی با نوع مناسبتهای فرهنگی اقتصادی هر کشور دارد. فرهنگی از این نظر که به اقتضای مناسبتهایی مانند تعطیلات و اعیاد سالانه بازار خرید قطعات رایانه شلوغ می‌شود و به اصطلاح جان می‌گیرد. بنابراین چه فصل و چه ماهیی در سال به سمت این بازار پر از نوسان بروید اهمیت خاص خودش را دارد و دانستن آن می‌تواند به شما کمک کند که بهترین زمان را برای خرید انتخاب کنید.

بهار و جنسهای انباری

فصل بهار که دقیقا میان دو نمایشگاه بزرگ فناوری جهان یعنی سبیت آلمان و کامپیوتکس تایوان قرار گرفته از یک بعد می‌تواند زمان مناسبی برای خرید و قطعات کامپیو‌تر باشد و از جهتی هم نباشد.

تا اواسط فروردین که کامپیوتری‌ها مانند بقیه هنوز از خواب عید بیدار نشده‌اند بازار پر می‌شود از قطعات و برندهایی که در اواخر اسفند ماه سال گذشته فروخته نشده و حال می‌خواهند راهی بازار خالی فروردین شوند. اغلب تجربه نشان داده که بهتر است تا پایان فروردین ماه سعی کنید کمتر به بازار فناوری سربزنید.

بازار کامپیو‌تر رضا اولین مجتمع کامپیوتری ایران است که از سال ۶۹ فعالیت خود را آغاز کرد. اغلب قدیمی‌ها و بازیگران جدید بازار سخت افزار اعتقاد دارند این پاساژ هنوز سر‌شناسترین و ارزان‌ترین مرکز عرضه قطعات کامپیوتری در ایران است.

از این جهت که محموله‌ها هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند و شما مجبورید از میان محصولات سال گذشته خریداری کنید. با وجود اینکه سبیت با تمام سر و صدا‌هایش در ابتدای این فصل به تازگی تمام شده اما تا اواخر اردیبهشت ماه نباید منتظر دیدن آن همه فناوری جذاب در بازار باشید چرا که به لطف تحریم‌های پی در پی تقریبا تمام قطعات سخت افزاری اصلی که در آمریکا ساخته می‌شوند باید با چند کشور واسطه به ایران برسند و مرحمت واسطه‌های عرب هم تا چند ماه شامل حال تجار ایرانی نمی‌شود و باید دست کم تا ابتدای خرداد صبر کنید .

این کار باعث می‌شود که هم قیمت تقریبا تمام قطعات حاضر در بازار به دلیل ورود تازه وارد‌ها پایین بیاید و هم دایره انتخاب شما هم وسیع‌تر باشد. از طرف دیگر ابتدای بهار هر سال دقیقا مصادف با اعلام تعرفه‌های گمرکی و اصلاحاتیست که به این تعرفه‌ها اعمال می‌شود و همین موضوع قیمت‌ها را تا حدودی دچار نوسان می‌کند.

گرمای طلایی قیمت‌ها در تابستان

شروع تابستان دقیقا مصادف با روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدیدی است که در ضیافت تایوانی‌ها موسوم به کامپیوتکس به صحنه بازار وارد می‌شود.

در اولین ماه از تابستان تقریبا اغلب شرکت‌های سخت افزاری خبرساز می‌شوند و ماحصل پنج ماه تلاش خود را وارد بازار می‌کنند. علاوه بر این نمایندگان داخلی لپ تاپ هم اجناس خود را طی چند سری از گمرک تحویل گرفته و حال اماده‌اند فروش خوب تابستانی خود را با قیمت‌های جورواجور آغاز کنند.

تجربه نشان داده که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و آغاز مسافرتهای تابستانی روی بازار لوازم دیجیتال و سخت افزار همواره تاثیر مثبت داشته و شرکت‌ها در این فصل خوب می‌فروشند. از این حیث در ابتدای تابستان قیمت اجزای کامپیو‌تر و بویژه برندهای سر‌شناس متعادل و رو به بالاست و شما می‌توانید در تیرماه در میان انواع گوناگون مدل‌ها انتخاب و خرید کنید.

به شیک‌ترین مرکز خرید کامپیو‌تر تهران خوش آمدید! وقتی پای خرید جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات کامپیو‌تر و فناوری می‌رسد، به شما توصیه می‌کنیم به مجتمع پایتخت سر بزنید. اما نکته‌ای که اغلب فعالان بازار کامپیو‌تر در سطح تهران با آن هم عقیده‌اند بالا بودن قیمت‌های عرضه شده در این پاساژ است البته فروشندگان و شرکت‌های حاضر در پایتخت این موضوع را رد می‌کنند.

رفته رفته با افزایش گرمای تابستان و رسیدن مرداد ماه این بازا ر مه‌مان جشنواره‌های تابستانی قطعات با گارانتی‌های متنوع است که پا به عرصه می‌گذارند و شرکت‌ها سعی می‌کنند با ارائه تخفیف یا اشانتیون انبار خود را برای ورود محموله‌های جدید‌تر خالی کنند. باید بگویم این ماه بهترین ماه در سال برای خرید کسانی است که می‌خواهند یک مجموعه پی سیی پیشرفته با نازل‌ترین قیمت را خرید و جمع آوری کنند. اما همچنان که شهریور ماه کم کم زنگ آغاز مدارس و دانشگاه‌ها را با کم شدن آتش تابستان به صدا در می‌آورد بازار سخت افزار و دیجیتال با وحشتناک‌ترین رکود خود در اواسط این ماه رو به رو می‌شود.

این رکورد در اثر حلول ماه مبارک رمضان پدیدار شده و بازار را هر سال در رخوت فرو می‌برد که با بازگشایی مدارس در ابتدای مهر ماه کم کم از تاثیر آن کاسته می‌شود. اما همین موضوع بسیاری از شرکت‌ها را مجبور می‌کند که به دلیل فرار از رکود، قیمت‌های خود را تا حد امکان پایین بیاورند.

پاییر و آرامش بازار

هنگامی که فروش پاییزی شرکت‌ها آغاز می‌شود بازار پذیرای مدل‌های متعددی از سطوح حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای مادر بورد، کیس، حافظه، هارد و انواع فلش دیسک است که کمپانی‌های مادر روزانه روانه بازار کرده‌اند تا بتوانند آمار بالای فروش خود در نیمه اول سال را به رخ رقبا بکشانند.

بررسی رخدادهای متعدد سالهای اخیر نشان داده که در طی دو ماه اول پاییز اگر اتفاق خاصی برای ترخیص کالا‌ها از گمرگ یا گرانی ناگهانی قطعات نیافتد بازار کلی سخت افزار آرام است و بدون تنش خاصی اجناس به فروش می‌روند. البته تقاضای نسبی که در این دو ماه برای خرید وجود دارد اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها پایین بیایند.

اما ماه سوم پاییز در ایران مصادف با جشنواره‌های پاییزی برای فروش اجزای سخت افزاری پی سی‌های قدیمی پبش از سال نوی میلادی است. در این برهه، قیمت‌ها ممکن است تا ۱۰ درصد هم کاهش را تجربه کنند تا اینکه در اواخر آذر ماه سر و کله مدل‌های جدید و فناوری‌های تازه پیدا می‌شود تا بازار را برای استقبال از کریسمس آماده کند.

ایران، میانه روی شلوغ! مرکز خرید کامپیو‌تر ایران در مقایسه با دو پاساژ رضا و پایتخت یک میانه و در قیمت و ابعاد فروش محسوب می‌شود.

هرچه قدر که دی ماه نزدیک می‌شود برخی از فروشندگان بازار به شما پیشنهاد می‌دهند که برای خرید قطعات مورد نیازتان چند هفته دیگر هم صبر کنید تا با ورود مدل‌های جدید‌تر و قیمت بهتر، انتخاب بهتری داشته باشید.

اما پیشنهاد ما این است که فریب این وعه وعید‌ها را نخورید و اگر مدل‌های خوبی برای یک سیستم دلخواه با قیمت مناسب سراغ دارید خرید کنید در واقع مشابه اتفاقی که از نوروز در ایران رخ می‌دهد برای اغلب شرکتهای سخت افزاری هم در حال اتفاق است و از اوایل ژانویه بازار پدیده‌های دیجیتالی مانند سایر بازارهای خرید به خواب می‌رود و آن وقت است که شما باید برای رسیدن مدل‌های جدید دست کم تا پایان دی ماه صبر کنید.

زمستان و عیدهای پشت سر هم

تمام فناوری‌های جدید در اواخر دی ماه وارد بازار ما می‌شوند؛ در شرایطی که ماه محرم آغاز شده و بازار یک رکود ۱۰ روزه دیگر را به سبب عادت تجربه می‌کند، فروش طی این مدت کاهش ناگهانی می‌یابد. این بازه زمانی از سال یعنی اواخر دی ماه هم جزء روزهای طلایی برای بازار سخت افزار به شمار می‌رود چراکه هم مدل‌های تازه از راه رسیده و هم قیمت‌ها نزول پیدا کرده‌اند.

علاوه بر این زمستان فاصله برگزاری دو نمایشگاه بزرگ CES در ابتدای سال میلادیو CeBIT در انتهای سال مااست که باز هم به نوبه خود تغییرات شگرفی در این بازار به وجود می‌آورد و به این ترتیب مشابه اتفاقی که پس از کامپیونکس رخ می‌دهد در زمستان هم اتفاق می‌افتد. از این رو هواخواهان وادی کامپیو‌تر و لپ تاپ بیشتر چشم به آغاز زمستان دارند.

همچنین مانند همیشه ورود مدل‌های جدید به طور سنتی همراه با کاهش قیمت مدلهای پیشین است و در یک زمان مشخص می‌توان بهترین خرید سال را انجام داد. پس به هوش باشید که هفته‌های اول اسفند هنگامه فوق العاده‌ای برای خرید محسوب می‌شود.

پدیده دیگر زمستان که اغلب برای بازار داخلی چندان خوشایند نیست؛ آغاز سال سنتی اهالی آسیای شرقی مانند چین و کلا چشم بادامی‌ها است که دقیقا مصادف با هفته‌های پایانی بهمن ماه است و اغلب موفق می‌شود بدلیل کمبود کالا در بازار اختلال ایجاد کند. در این بازه است که قیمت‌ها تا حدودی روند صعودی را طی می‌کند، به همین دلیل نیمه اول اسفند ماه برای خرید زمان بهتری است.

نکاتی که باید در خرید کامپیوتر به آن توجه کرد

خیلی از دوستان ترجیح میدهند به هنگام خرید کامپیوتر جدید برای خود یا دیگران و یا بهنگام تعویض و ارتقاء قطعات شخصا به اینکار اقدام کنند .اینکار باعث کاهش هزینه خرید شده و نیز تسلط ، توانایی و مهارت شخص را در کار با سخت افزار یا مونتاژ کامپیوتر افزایش میدهد . لذا برای اینکار باید اصولی و نکاتی رعایت کرد تا نتیجه معکوس عاید نشود. با استفاده از تجربیات و آموخته های خودم نکات زیر را به هنگام خرید سخت افزار توصیه می کنیم:

● قطعات بی نام و نشان نخرید

سازندگان معتبر و معروف ممکن است در کارشان ورشکست شوند ولی به راحتی حاضر نیستند نام و اعتبار خود را در ارائه کالاهای نامرغوب زیر سوال ببرند. مثلا خرید یک Ram با مارک Kingston از یک سازنده بی نام و نشان قیمتی معادل یک سوم Ram اصلی دارد در چنین مواقعی خرید کالای گرانتر معقول تر است. چذا که برای خرید جنس مرغوب باید بهایی معادل کیفیت آن پرداخت .

●ضمانت و گارانتی معتبر درخواست کنید

منظور از گارانتی معتبر یک خط نوشته در زیر فاکتور فروش نیست که هیچ ارزشی ندارد . باید مطمئن بود که قطعه خریداری شده را شرکتی اسم و رسم دار و با هویت گارانتی کرده است . یکی از بهترین روشها در این زمینه تماس با شرکت تضمین کننده و اطمینان از صحت ضمانت کالاست .

●از تجربیات و نوشته های دیگران در خرید بهره بگیرید

انواع مختلفی از قطعات در بازار موجود است ولی مثلا چرا کارت گرافیک Gforce از ۲۰هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند؟ و قیمت انها متغیر است؟ متخصصان و کسانی که قبلا این قطعات را آزمایش کرده اند راهنمایان خوبی بهنگام خرید آن هستند . پس هرگز از خواندن یک مطلب در مورد قطعات در سایتها و یا روزنامه ها و جاهای دیگر و کسب اطلاعات اضافی در این زمینه غافل نشوید.

● نیازتان را مشخص کنید

تعین هدف و نیز مشخص کردن نیاز کمک زیادی در یک خرید مناسب میکند . اگر به این نکته فکر کنید بعضا پیش می آید به این نتیجه برسید که فعلا برای یک قطعه و سخت افزار بخصوص نیاز چندانی ندارید و با اینکار در هزینه های خود صرفه جویی می کنید .

● دنبال جدیدترین و مدرنترین ها نباشید

فناوریهای جدید معمولا دارای قیمت بالا بوده و آنطور که باید، آزمایش و امتحان خود را پس نداده اند . بهترین کار این است که بهنگام خرید این قبیل سخت افزارها زیاد عجله نکرد.

● به حرفهای بازاری و اغوا کننده توجه نکنید

حرفهای زیادی به هنگام خرید یک قطعه معمولا از فروشندگان زبده می شنویم که تضمین کننده هیچ چیزی نیست و تنها فریب دهنده و اغواء کننده است . حرفها و جملاتی از این قبیل: " خیلی ها بردن و راضی ان " ، " خودمون ضمانتش میکنیم " ، " خراب بود بیارش همینجا با یک قطعه نو تعویض کنم " ، این قطعه مثل پیکان است " و غیره. به هیچکدام توجه نکنید.

● با دید باز و آگاهانه خرید کنید

هر قطعه ای که می پسندید مشخصاتی دارد از آنها کامل آگاه شوید و کاملا بدانید چه قطعه ای خرید میکنید چون باید مبلغ زیادی هزینه نمایید نه این که پولتان را دور بریزید. همیشه سعی کنید با استفاده از سایت شرکت سازنده اطلاعات کافی و لازم را در مورد قطعه مورد نظر کسب کنید.

طراحی مناسب کيبورد

طراحی مناسب کيبورد تاثير بسزايي در افزايش کارايي کاربر دارد زيرا از دلايل بروز مشکلات در انگشت ها و مچ دست ، عدم طراحی مناسب کيبورد است ، پس هميشه سعی کنيد کيبوردی انتخاب کنيد که دارای طراحی مناسب براساس طرح صحيح قرارگيری انگشتان و مچ دست باشد ، همچنين به نوع ساختار دکمه ها و نرمی آنها توجه کنيد زيرا اين ويژگی در هنگام استفاده طولانی مدت از کيبورد تاثير به سزايي روی کارايي کاربر خواهد گذاشت .

طراحی مناسب ماوس

طراحی مناسب در ماوس يکی از نکاتی است که بسياری از کاربران به آن توجه خاصی نمی کنند . در حالت کلی يک ماوس مناسب بايد در ابتدا از طراحی مناسبی برخوردار باشد تا در کاربردهای مختلف باعث خستگی کاربر نشود ، زيرا عدم طراحی صحيح بدنه ماوس خود يکی از دلايل مهم در خستگی انگشتان و دست کاربر است .

همچنين توجه به نوع بدنه ماوس خود يکی از عوامل مهم در خريد ماوس محسوب می شود زيرا به کاربردن آلياژهای مناسب در بدنه ماوس باعث کاهش تعريق دست کاربر می شود که اين عامل در بسياری از ماوس های حرفه ای که در دنيا به فروش می رسد رعايت می شود . می توان اين نکته را متذکر شد که يک ماوس نيمه حرفه ای در مصارف عمومی تاثير چشمگيری روی کارايي و کاهش هزينه های مختلف دارد .  

 انتخاب يک پد ماوس مناسب همانند خريد پراهميت است زيرا يک ماوس موقعی کارايي خود را نمايان می کند که از يک پد ماوس مناسب در هنگام کار ، بهره ببرد . برای همين منظور هميشه سعی کنيد در هنگام استفاده از ماوس های اپتيکال از پد ماوسی مناسب با رنگ سياه و يا سرمه ای استفاده کنيد تا بهترين حرکت ماوس را در هنگام فعاليت به دست آوريد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یوس ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    ازصمیم قلب برای ارائه مطالب خوبی در عرصه فنآوری اطلاعات متشکرم
  • احسان ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    درود بر شما . اطلاعات دقيقي ارائه كرديد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس