در فیلمنامه سعی شد در کنار روایت داستانی جذاب سبک زندگی خانواده های اصیل ایرانی در فضای نوروز تصویر شود. به همین منظور محل داستان شهر کاشان انتخاب گردید و بسیاری از آداب و سنت های اصیل ملی با کارکردی دراماتیک در بطن قصه گنجانده شد. م

سرویس فرهنگی مشرق/ گروه تلویزیون - برنامه ثریا در شبکه یک با وجود همه جذابیت هایش آنقدر دیر شروع می شود که تاکنون هیچگاه موفق به دیدن تیتراژ پایانی آن نشده بودم و از عوامل پشت صحنه آن کسی را نمی شناختم. به مناسبت یک سال شدن این برنامه و برای مصاحبه با تهیه‌کنندة آن به دفتر ثریا رفته بودم که متوجه شدم کارگردان این برنامه مجید آسودگان است، فیلمنامه نویس و مدرس فیلمنامه در دانشگاه که این روزها به مناسبت نویسندگی مجموعه «همه خانوادۀ من» به کارگردانی داریوش فرهنگ نامش بیشتر در رسانه‌ها دیده می‌شود. او متولد 1356 و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد فیلمنامه‌نویسی است. درباره این سریال نوروزی گپی کوتاه با او زدم.

مشرق: خبر دارم که حدود ده فیلم سینمایی، تله فیلم و سریال از فیلمنامه‌هایتان ساخته شده است. اما این نوبت ظاهراً فیلمنامه «همه خانوادۀ من» را مشترکاً نوشته‌اید.

بله. ایده این مجموعه متعلق به آقای مهدی بهپور است. چهار سال قبل مدتی روی آن کار شد که بعد از چند ماه به دلایلی متوقف گردید. حدود سه سال قبل، این بار طرح در گروه اجتماعی سیمافیلم به تصویب رسید و سپس نگارش آن آغاز شد.

مشرق: شما چطور می‌نویسید؟ اول سیناپس را می‌نویسید یا مستقیم می‌روید سراغ متن فیلمنامه؟

بعد از تصویب طرح، ابتدا سیناپس را می‌نویسم و بعد فیلمنامه را. اینطوری راحت‌تر هستم چون می‌دانم چه‌کار می‌خواهم بکنم. در این نوبت هم با نظارت و مشورت کارشناسان گروه اجتماعی سیمافیلم، آقای امیرحسین آشتیانی‌پور مدیر محترم گروه اجتماعی و آقای احمد زالی تهیه‌کنندة سریال، سیناپس سه بار به صورت کامل بازنویسی شد. بعد از تأیید سیناپس ها در سیمافیلم و معاونت سیما، نگارش فیلمنامه را شروع کردیم که بعد از چند بار بازنویسی نسخه نهایی فیلمنامه حدود بیست روز قبل از فیلمبرداری به گروه تولید تحویل شد.

مشرق: فیلمنامه به چه کسی سپرده شد؟ منظورم کارگردان است.
  
قرار شد آقای داریوش فرهنگ فیلم کارگردانی کنند. نام فیلمنامة ما «جشن تولد» بود که اخیراً از سوی ایشان به «همه خانوادۀ من» تغییر یافته است.

مشرق: ایشان تغییری در فیلمنامه نداد؟

گمان نمی‌کنم. چون دیگر فرصتی نبود. عوامل در این روزها مشغول فیلمبرداری در کاشان هستند تا سریال را برای پخش برسانند.

مشرق: از موضوع فیلمنامه بگویید.

در فیلمنامه سعی شد در کنار روایت داستانی جذاب سبک زندگی خانواده های اصیل ایرانی در فضای نوروز تصویر شود. به همین منظور محل داستان شهر کاشان انتخاب گردید و بسیاری از آداب و سنت های اصیل ملی با کارکردی دراماتیک در بطن قصه گنجانده شد. مثلاً شغل کاراکترهای اصلی فرش‌فروشی و گلاب‌گیری انتخاب گردید که البته این مشاغل نقش زیادی در شکل‌گیری و گسترش داستان دارند. در داستانِ مجموعه نیز سعی شده که به سنت های حسنه ای مانند گذشت، وقف، و ... پرداخته شود. فیلمنامه نیز به گونه ای نگارش شده که هر قسمت از آن، با یک روز از نوروز تطابق دارد. داستان یک روز قبل از عید آغاز می شود و قسمت پایانی در روز سیزدهم نوروز به پایان می‌رسد.

مشرق: از کدام شبکه پخش خواهد شد؟

سیمافیلم آن را به شبکه دو یا سه خواهد داد. احتمال شبکه سه بیشتر است.

مشرق: در این سالی که گذشت چه کارهایی کردید؟

علاوه بر کارگردانی برنامه هفتگی ثریا و نگارش همین مجموعه، فیلمنامه یک انیمیشن سینمایی را با عنوان «پشت دروازه بهشت» به نگارش در آوردم که چند ماهی است که به کارگردانی علی نوری اسکویی در حال ساخت شدن است.

******

به گزارش مشرق نیوز، در مجموعه «همه خانوادۀ من» به کارگردانی داریوش فرهنگ، این بازیگران بازی کرده‌اند: فرهاد آئیش، پرویز فلاحی‌پور، محمد عمرانی، فریده سپاه‌منصور، ارژنگ امیرفضلی، کاوه خداشناس، هدی زین‌العابدین، ناصر گیتی‌جاه ، افسانه ناصری، منوچهر علیپور، خسرو  احمدی، شکوفه هاشمیان، فرحناز منافی‌ظاهر.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    0 0
    برنامه هفتگی ثریا چیه دیگه؟؟
  • mohsen ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    ثریا یه برنامه هفتگی از شبکه اول هست که به موضوعات علم و فناوری با رویکرد اجتماعی می پردازه و سعی می کنه اونها رو به زبان ساده برای مخاطب تبین کنه
  • حجت ترمر IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام با ارزوی سلامتی خدمت شما بزرگوار اقای اسودگان داستانی دارم از زندگی برای شما شاید مورد تایید برای ساختن فیلم برای شما باشد به امید روزهای بهتر برای همه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس