نماینده مردم تهران گفت: فساد مالی از زمان دولت هاشمی و خاتمی پایه‌ریزی شد و واقعیت‌ها در زمان دولت احمدی‌نژاد عینیت پیدا کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دانشجو، احمد توکلی شب گذشته در همایش «بررسی عملکرد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم» که با حضور دانشجویان دانشگاه ارومیه در تالار چمران این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه در طول نزدیک به دو ماه به شدت ارزش پول ملی کاهش یافته است، تصریح کرد: این نوسانات باعث بی اطمینانی مردم و بالا رفتن ریسک در جامعه می شود و سرمایه گذاری را متوقف می کند.

وی افزود: رشد اقتصادی در دو محور نیروی کار و تولید صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید سرمایه‌گذاری و بهره‌وری افزایش یابد تا جایی که دیگر نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری نباشد.

نماینده مردم تهران در مجلس نقش فناوری و تکنولوژی را در پر کردن فاصله اقتصادی با غرب بسیار پر اهمیت دانست و تاکید کرد: با اینکه فناوری و تکنولوژی در پیشرفت‌های ما نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ اما در کنار توجه به‌ آنها باید از عقل و منطق نیز به بهترین شکل استفاده کرد و برای تحریم‌ها و فشارها هزینه کنیم تا به پیشرفت برسیم.

توکلی با اشاره به تاثیرات اختلاس سه میلیارد دلاری اخیر افزود: انقلاب اسلامی ما اکنون در حال صادر شدن به تمام دنیاست و امروز در سال‌های حساسی از این صادرات قرار داریم؛ مطمئنا چنین انقلابی حتی اختلاس کوچک را هم نمی پذیرد، چه رسد به اینکه اختلاس میلیاردی واقع شود.

وی ادامه داد: ریشه این فسادها از زمان دولت هاشمی و خاتمی پایه ریزی شده و در زمان دولت احمدی نژاد واقعیت ها عینیت پیدا کرده است؛ اما تقصیر دولت نهم و دهم در این زمینه بیشتر از دولت های قبلی است.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه هنگامی که ارز در کشور با کاهش قیمت مواجه شود، طی تجربه پس از مدتی افزایش قیمت در بر خواهد داشت و در نتیجه تقاضا برای خرید زیاد می شود، تصریح کرد: بعضی دولتی ها این مسئله را نمی فهمند یا نمی خواهند بفهمند که عرضه ارز ارزان قیمت تقاضا را افزایش می دهد.

توکلی با اشاره به اینکه مسیرهای تاثیر تغییرات نرخ ارز بر اقتصاد، بر صادرات و واردات و همچنین بر قدرت رقابت خارجی اثر می گذارد، گفت: این تغییرات نرخ بر تامین بودجه دولت، سطح عمومی قیمت ها و تولید و سرمایه گذاری تاثیر مستقیم می گذارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه شوک های اقتصادی راه حل فوری ندارد، بیان داشت: شوک حاصل از مسائل اقتصادی برای برخی باورپذیر نیست، تعیین تکلیف زمان بر است و پس از بررسی های انجام شده باید منتظر اثرگذاری سیاستگذاری بود.

وی با اشاره به وعده های برخی کاندیداها در دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: اگر کاندیدایی گفت مشکلات اقتصادی را ضربتی حل می کنم، یا شارلاتان است یا نادان.

توکلی با اشاره به ضعف‌های مجلس و گزاف‌گویی‌های دولت، خطاب به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی بیان داشت: مجلس طبق قانون باید ناظر اعمال دولت باشد؛ اما متأسفانه این نظارت به درستی انجام نمی‌شود؛ از طرفی دولت نیز موظف است علاوه بر اجرای درست مصوبه‌ها گزارشات خود را به نمایندگان تحویل دهد که البته دولت نیز در انجام وظیفه کم‌ کاری می ‌کند و اغلب به گزافه‌ گویی می ‌پردازد.

این کارشناس مسائل اقتصادی طرح هدفمندی یارانه ها را غیر علمی دانست و گفت: آثار رکودی هدفمندی بسیار زیاد است؛ زیرا در راستای اجرای طرح هدفمندی شرایط تورم و فشار بر جامعه حاکم می شود.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر کاندیداتوری خود در ریاست جمهوری یازدهم گفت: من کاندیدا نمی شوم از کسی هم به سرعت حمایت نمی کنم و در این مورد دیر تصمیم می گیرم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    0 0
    اگر یه حرف راست هم باشد همان اشاره اش به پايه ريزي فساد اقتصادي در زمان .... است
  • روح الله شفيع ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    0 0
    ديواري كوتاه تر از هاشمي و خاتمي نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    0 0
    نمایندگی مجلس؟
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    0 0
    فساد را با ادله باید گفت نه با سیاست - در زمان آقای خاتمی کدام فساد بود؟
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    0 0
    جالب بود خواهش می کنم !!!!!!
  • mojicivil ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    0 0
    جهت اصلاع شهرام جزایری زمان هاشمی هم در بانک صادرات اختلاس123 ملیاردی صورت گرفت اون موقع سکه بوده 17 هزار تومان وزنی بخوای حساب کنیاز این اختلاس بیشتر بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس