مشرق: ارزيابي شما از حضور گسترده مردم در انتخابات سال 88 چيست؟
بسمالله الرحمن الرحيم. ابتدا از شما به خاطر پرداختن به اين موضوع تشکر ميکنم. يکي از امتيازات اصلي نظام جمهوري اسلامي همان مردمسالاري ديني است که مقام معظم رهبري اين تعبير را داشتهاند، يعني در عين حالي که نظام ما برخواسته از آموزههاي ديني است و ريشههاي ديني دارد، مردمي است. اين نظام را مردم با قيامشان و رهبري حضرت امام(ره) به وجود آوردهاند و همانطور که علت مؤسس انقلاب ما مردم با رهبري حضرت امام(ره) بودن، علت مبقيه و نگهدارنده نظام هم مردم هستند، و لذا ما معمولاً بعد از پيروزي انقلاب، سالي يک بار انتخابات داشتهايم و به حمدالله مردم هم به صورت گسترده شرکت کردهاند و شرکت مردم چه در انتخابات رياست جمهوري، چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات خبرگان و شوراها، هميشه گسترده بوده و قابل قياس با کشورهاي ديگر نيست. حضور مردم هم بحمدالله در صحنه محفوظ مانده و يکي از رمزهاي ثبات نظام جمهوري اسلامي، همين مردمي بودن است. در انتخابات 88 مقام معظم رهبري با توجه به شرايط داخلي و خارجي تأکيد فرمودند که مردم، هر چه گستردهتر شرکت کنند، و لذا عامل اصلي گستردهتر بودن حضور مردم، تأکيدات مقام معظم رهبري بود. مردم خودشان هم، آگاه و هوشيارند و خواستند به خاطر حساسيت مقطع، با حضور گسترده به جهان ثابت کنند که ما در صحنه هستيم و در مقدرات خودمان شريک ميشويم و لذا نسبت به سابق هم، بيشتر شرکت کردند و همانطور که ديديد 85 درصد مردم در انتخابات رياست جمهوري 22 خرداد سال 88 شرکت کردند.
البته بعد از اينها، رقابت بين افکار مختلف هم، عامل ديگري براي شرکت چشمگير مردم بود. چون گروههاي مختلف اعم از اصولگرا و به اصطلاح اصلاحطلب شرکت داشتند که اين هم توانست عاملي براي حضور حداکثري باشد.
متأسفانه بعد از شرکت پرشکوه مردم، برخي رقابتهاي انتخاباتي را ادامه دادند و به اختلافات دامن زدند و مسيرهاي غيرقانوني را در پي گرفتند و متأسفانه فتنهاي پا گرفت که نزديک به 8 ماه، کشور را درگير خودش کرد.
* شما ريشه فتنه را چگونه ارزيابي ميکنيد؟
اگر اجازه بدهيد قدري پيرامون کلمه «فتنه» توضيحاتي بدهم و ريشههاي قرآني آن را بررسي کنم و بعد برويم سر موضوع فتنه در سال گذشته.
در قرآن مجيد در حدود 50 مورد کلمه «فتنه» و مشتقاتش تکرار شده. اصل لغت و ريشه «فتنه» برميگردد به اينکه وقتي طلا و نقره را گداخته ميکنند، آزمايش براي معلوم شدن عيار آن را «فتنه» يا «افتتان» ميگويند، ولي به معني مطلق «امتحانات» هم در قرآن آمده. مثلاً در قرآن در سوره مبارکه انفال آيه 28، خداوند ميفرمايد: «اموال و اولاد شما مايه امتحان شماست.»
يا مثلاً در اول سوره عنکبوت که ميفرمايد: «آيا مردم گمان کردند که ما آنها را به حال خودشان رها ميکنيم و امتحان نميکنيم؟! گذشتگان را امتحان کرديم و آيندگان را هم امتحان ميکنيم تا اينکه معلوم بشود افراد صادق و کاذب کيانند.» البته امتحانات براي اتمام حجت مردم است و الا خداوند که از همه چيز مطلع است. در هر حال «فتنه» به معني امتحان هم در قرآن آمده. ولي در موارد ديگر، فتنه به معني رسوايي، ننگ، بلا، محنت، ناداني، ديوانگي، آشوب، گناهورزي و... آمده است. همچنين در کتاب لغت «اقرب الموارد» و در کتاب لغت «منتهي الارب»، لغتنامه «دهخدا» و ساير کتابهاي لغت به معاني گفته شده، آمده است.
قرآن هم در اين زمينه مطالبي دارد. مثلاً در سوره بقره ميفرمايد: فتنه از قتل هم بالاتر است. يا در آيه 191 همان سوره ميفرمايد: فتنه از قتل شديدتر و بزرگتر است.
در سوره مبارکه انفال، آيه 25 ميفرمايد: بترسيد از فتنهاي که اگر آن فتنه حادث شود، فقط دامنگير شما نميشود، بلکه دامنگير تمام افراد جامعه ميشود.
خلاصه اينکه در قرآن مواردي وجود دارد که فتنه به معني امتحان نيست و معاني ديگري که گفته شد از آن فهميده ميشود.
* و اما ارتباط اين مطالب با فتنه 88؟
بعد از اين مقدمه بايد عرض کنم؛ فتنهاي که در بعد از 22 خرداد 88 و پس از انتخابات رياست جمهوري پيش آمد، مصداق بارز همه اين معاني است. واقعاً فتنه عجيبي بود که اتفاق افتاد و شايد سابقه نداشته باشد در کشور ما که به بهانه تقلب در انتخابات، سناريوي فتنه را شروع کردند، مردم را به خيابانها کشاندند و بعد ادامه پيدا کرد.
راهپيماييهايي صورت گرفت و در ضمن آن شعارهاي نامناسبي داده شد. درگيريهايي رخ داد. ضرب و جرح و قتل هم اتفاق افتاد. يک وضع ناامني و ناراحتي براي مردم تهران و بعضي شهرستانها روي داد و در برخي مقاطع مثل روز قدس، روز 16 آذر و روز عاشورا هم اين درگيريها و فتنهگريها به اوج خود رسيد. اما ريشه آن قضيه مربوط به چند سال قبل است. استکبار جهاني به سرکردگي آمريکا و رژيم صهيونيستي، برنامهريزي کردند براي براندازي نظام و يکي از راههاي براندازي بعد از اينکه از تهاجمهاي مختلف مثل جنگ و تحريم اقتصادي نتيجه نگرفتند، فتنهگري در انتخابات بود. چون رقابت تنگاتنگي پيش آمده بود و آنها ميخواستند از اين موضوع بهرهبرداري کنند. و اين هم سناريويي از قبل آماده شده بود. که اگر فرد مورد نظر استکبار جهاني رأي نياورد، اول تقلب را مطرح کنند و بعد از آن اگر ترتيب اثر داده نشد، مردم را به خيابانها بکشانند. ريشه اين مسأله از خارج بود و سران فتنه در داخل هم بهانه به دست آنها دادند و فريب آنها را خوردند و يا اينکه با آنها هماهنگ عمل کردند. شاهدش هم اقرارهايي بود که در محاکمه بعضي از افرادي که در اين حوادث دستگير شدند، از صدا و سيما پخش شد و همچنين اطلاعاتي که از بولتنها و رسانهها و سايتها به دست آمده.
در اين فتنه علاوه بر مليگراها و منافقين داخلي که شرکت داشتند، عواملي از انگليس و رژيم صهيونيستي و آمريکا با دخالت خارجيها، هدايت جريان را برعهده گرفتند. در داخل هم افرادي پول گرفته بودند تا با آنها همراه شوند. از قرار معلوم آمريکا صدها ميليون دلار براي اين مسأله سرمايهگذاري کرده بود. آنها به دنبال سقوط نظام بودند و ميگفتند اگر سقوط نظام هم محقق نشد، لااقل آن را تضعيف ميکنيم. دولتي که مسلط و قدرتمند باشد تشکيل نميشود و کارهاي اساسي در کشور انجام نميشود. شاهد بر اين مطلب که مليگراها و منافقين و مزدوران خارجي شرکت داشتند اين است که علاوه بر اقرار مجرميني که دستگير شدند، شعارهايي که آنها در راهپيماييها و لشکرکشيهاي خياباني سر ميدادند هم مشخص بود. مثل شعارهاي «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» يا «جمهوري ايراني».
* منافقين و مليگراها در استان آذربايجان شرقي هم تحرکي داشتند؟
خوشبختانه در آذربايجان شرقي به خاطر هوشياري مردم و به خاطر ولايتمداري بالاي آنها، اين مسأله تحقق پيدا نکرد. البته يک حرکتهاي بسيار جزئي آن هم در محوطه دانشگاه از سوي برخي افراد ناآگاه در حال انجام بود که منتفي شد و فقط يکي، دو ساعت طول کشيد. ولي در سطح خيابانها و بازارها، اصلاً و ابداً هيچ خبري از اين آشوبها و تحرکها نبود. البته دشمن خيلي چشم دوخته بود به آذربايجان و اميدوار بود که تشنج در آذربايجان بيشتر از جاهاي ديگر باشد ولي خوشبختانه همان عواملي که گفتم باعث شد که هيچ اتفاق خاصي نيفتد.
* اوج اهانتها و تلاشهاي جريان فتنه براي رسيدن به اهدافش در روز عاشورا متجلي شد. شما چگونه مطلع شديد و چطور شد که تبريز در محکوميت آن زودتر از پايتخت بهپاخاست؟
همانطور که فرموديد اوج تشنج و قداستشکني و گستاخي در روز عاشورا بود و نهايت قداستشکني صورت گرفت و عواطف مردم عاشق اهل بيت(ع) را جريحهدار کرد.
ما هم از صدا و سيما باخبر شديم و هم مسافريني که به تبريز ميآمدند به ما خبر دادند؛ همچنين از سايتها و بطور کلي از رسانهها. از طرفي به ما خبر رسيد که مردم قصد راهپيمايي در روز هشتم دي يا نهم دي را دارند. من فوراً تصميم گرفتم که جمعي از مسئولين، افراد ذينفوذ، بانيان هيئتهاي حسيني و روحانيان را دعوت کنم. جلسهاي در منزل ما تشکيل شد و هماهنگيها را انجام داديم تا در هشتم دي به خيابانها بيائيم و اعتراض کنيم.
ما گفتيم استان آذربايجان که در ولايتمداري پيشتاز است در اين مورد هم بايد پيشتاز باشد. خلاصه از آقايان حاضر در جلسه قول گرفتيم که همه را آماده کنند تا هشتم دي، مراسم برگزار شود. آنها هم تأکيد داشتند که بايد هرچه زودتر عکسالعمل مردمي ابراز شود تا بلکه تبريز براي همه شهرهاي ديگر کشور الگو شود. و لذا اجتماع عظيمي تشکيل شد که بسيار خودجوش و مردمي بود.
گفتند لازم است که من سخنراني کنم که من هم در آن اجتماع عظيم مردمي سخنراني کردم. از قراري که شنيديم، صدا و سيما هم قسمتي از سخنراني من را پخش کرد و اين در شهرستانهاي ديگر و راهپيمايي تهران هم اثر گذاشت.
* اگر ميشود بخشي از صحبتهايتان در آن روز را برايمان يادآوري کنيد.
من تا آنجا که يادم هست در مقدمه عرايضم قدري در مورد عظمت عاشورا صحبت کردم و راجع به هدف سيدالشهداء از اين قيام گفتم. همچنين به اين نکته اشاره کردم که انقلاب ما هم نشأت گرفته از قيام حسيني است. و خلاصه مطلب را به اين رساندم که يک عده ميخواهند اين انقلاب را تضعيف کنند. جمعي از اراذل و اوباش، هتاکي را از حد گذراندند، چيزي باقي نگذاشتند و... من يادم هست که اين جملات، من را منقلب کرد.
* حضور مردم تبريز در هشتم دي با چه حضورها و راهپيماييهايي قابل مقايسه بود؟
آنگونه که ميگفتند، حضور مردم تبريز از 22 بهمن هرسال هم بيشتر بود.
* از اين حضور چه درسهايي ميشود گرفت و چه نکات ماندگاري براي تاريخ دارد؟
پيام اين حماسه و راهپيمايي 8 دي در تبريز و 9 دي در تهران؛ اولاً اين بود که مردم از رهبرشان کاملاً حمايت ميکنند. فتنه گران به ساحت مقدس مقام معظم رهبري و ولايت فقيه جسارت کردند به خاطر همين، ملت، حمايت خودشان را از اصل مترقي ولايت فقيه که فعلاً متجلي در مقام معظم رهبري است، نشان دادند. از انقلاب اسلامي حمايت کردند و از دولت منتخب حمايت کردند که انتخابات صحيح بوده و همچنين شبهه تقلب در انتخابات بياساس بوده. ابراز انزجار کردند از توطئههاي دشمن و از برنامهريزيهايي که کردند براي اينکه نظام، ولايت فقيه و انتخابات را زير سؤال ببرند. قلم سرخي بر روي همه اينها کشيده شد و پيام مردمسالاري ديني رسانده شد که اين نظام ما متکي به آراي مردم است و پشتيباني مردم را با خود دارد. در حقيقت همان شعاري که قبل از انقلاب ميدادند و ميگفتند «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» را دوباره به صورت عملي اثبات کردند. اينها، هم در شعارهاي مردم مشخص بود و هم به صورت عملي در مقابل آنها ايستادند.
* مردم تبريز براي گراميداشت حماسه 8 دي در سالگردش پيشبيني خاصي داشتهاند؟
قطعاً برنامههايي وجود دارد و من هم توصيههايي به مسئولين مربوطه داشتهام که برنامههاي پرشکوهي را تدارک ببينند.
* به نظر شما بعد از اين حماسه بزرگ تومار فتنهگران پيچيده شده يا ما همچنان بايد هوشيار باشيم؟
البته اگر اينها به قدر يک جو عقل داشتند بايستي متنبه ميشدند، اظهار ندامت ميکردند و به آغوش ملت بازميگشتند. ولي گاهي از اوقات، حب جاه يا عناد و لجاجتورزي مانع متنبه شدن ميشود؛ بلکه گاهي ديده ميشود که بيانيههايي صادر ميشود. مثلاً اخيراً در مورد 16 آذر يکي از سران فتنه بيانيهاي داده و دانشجوها را دعوت به جنبش کرده و نشانگر اين است که آنها هنوز متنبه نشدهاند. البته خودشان ميبينند که منزوي شدهاند و خودشان احساس ميکنند که طرفدارانشان را از دست دادهاند و علاوه بر اينکه رويش نداشته، ريزش زيادي داشته است و خيلي از مردمي که آن روزها برايشان امر، مشتبه بود و شناخت کافي نداشتند، عقبنشيني کردند و مستبصر شدند، ولي بعضي از سران فتنه هنوز ظاهراً آنطور که شايد و بايد متنبه نشدهاند و بايد مردم هوشيار باشند. علاوه بر اينها، دشمنان خارجي هم ولکن قضيه نيستند و قطعاً به اين مسائل، دامن خواهند زد و به دنبال اين مسائل خواهند بود تا از جريان ديگري سوءاستفاده کنند. مثلاً در مسأله هدفمند کردن يارانهها، بعيد نيست که سوءاستفاده کنند و پس از اعلام قيمتهاي واقعي، شبههپراکني کنند. البته اکثر مردم با توضيحاتي که داده شد و تبيين شد که اين حرکت، حذف يارانه نيست، بلکه هدفمند کردن آن است، به خوبي همراه شدهاند. ولي باز هم ممکن است عدهاي ناآگاه باشند و ديگر اينکه همان عوامل خارجي بخواهند تشنج ايجاد کنند و احتمال هست که دوباره حرکتهاي مذبوحانهاي از اين قبيل موارد داشته باشند و لذا هوشياري مردم و حضورشان در صحنه هميشه لازم است. بسيج بايد هميشه در صحنه حاضر باشد. نيروي انتظامي هم همينطور تا خداي ناکرده اگر باز دوباره بخواهند در حد محدودي فتنهگري و آشوبي به راه بياندازند، پيشگيري شود. با کفايت و درايت مقام معظم رهبري، اين فتنه به خوبي با حضور مردم در صحنه رسوا شد و الحمدلله هر دو عامل موجود است. باز مقام معظم رهبري با همان درايت و کفايت رهنمودهاي لازم را ميدهند و مردم هم الحمدلله هميشه در صحنه حاضر هستند و اميدواريم با همين عزاداري در ماه محرم و با تبيين اهداف و آرمانهاي مقدس حسيني(ع) و سرّ شهادت اباعبدالله و اصحابش، مردم بيشتر روشن و آگاه بشوند و اين هيئتهاي عزاداري در عين حال که مذهبي هستند، سياسي هم باشند. با آگاهي و هوشياري مردم در اين محرم، باز فتنهگران احساس خواهند کرد که نيروهاي مذهبي و مردمي، خيلي قويترند و در صحنه هستند و آنها اگر قصد حرکت مذبوحانهاي هم داشته باشند، از آن حرکت منصرف ميشوند.