
به گزارش مشرق، جهانگير الماسي در گفت و گو با هنرنيوز گفت: کساني که امروز مديريت خانه سينما را دارند بايد بدانند تعامل با وزارت ارشاد و معاونت سينمايي يکي از الزامات تاريخي است که طي آن خانه سينما بتواند در آينده با عبور از يک فرآيند حقوقي به سنديکا تبديل شود.
الماسي بيان کرد: تضادي که بين خانه سينما و معاونت سينمايي در دوره قبل وجود داشت، خانه سينما را به خطر مياندازد منظور من اين نيست که خانه سينما قدرت را به معاونت سينمايي بسپارد بلکه منظور اين است که وقتي مجوز خانه سينما توسط مصوبه هيأت وزيران داده شده است بايد مديريت خانه سينما به ضرورتي که در ارتباط با گذراندن پروسه قانوني تبديل خانه سينما به سنديکا طي شود توجه داشته باشند.
وي گفت: دولت ما منتخب مردم است ما پس از 30 سال از انقلاب مديريت قدرت سياسي را آموختيم اين اتفاق در گذر تاريخ افتاده و ما حتي در حوزه قدرت سياسي هم شاهد ضرورت تعامل احزاب با هم هستيم تا بدين وسيله نظام سياسي شکل بگيرد. در ارتباط با خانه سينما نيز من اين تعامل را ضروري ميبينيم.
اين بازيگر گفت: نياز نيست که خانه سينما در تعامل با ارشاد نگاه حزبي داشته باشد زيرا خانه سينما بودجه خود را از دولت ميگيرد. ممکن است در اين رابطه بشود گردن کشي کرد اما اين به نفع خانه سينما نيست.
اين بازيگر در رابطه با ادامه روندي که بين خانه سينما و معاونت سينمايي در دوره قبل وجود داشت؛ در دوره جديد گفت: امروز در خلاصه اخبار ؛ يک جمله از آقاي شمقدري خواندم که گفتند جايگاه خانه سينما نياز به بازنگري دارد. بايد تعامل بين معاونت و خانه سينما باشد که اين يک عيب و يک حسن دارد. از اين نظر عيب دارد که ممکن است اين سينما، دولتي محسوب شود در حالي که در برخي موارد بخش خصوصي در سينما وارد عمل ميشود و اين دو در تضاد با هم است، اما حسن آن از اين جهت است که اين تعامل که ميتواند شکل و روش مختلفي هم داشته باشد؛ منافع سينماي ايران را تأمين ميکند و اين تأمين منافع همان نگاه حقوقي است که در ارتباط با صنف شدن خانه سينما ضرورت دارد.
الماسي در ادامه افزود : برخي گمان ميکنند صحبتهاي من به معني نگاه صرف محافظهکارانه است در حالي که من نگاه سريع و بيپرواي هيأت دولت را ميپسندم اما در موقعيت امروز خانه سينما نياز به يک توافقنامه دبا ولت دارد تا خانه سينما را از شکل يک پاتوق به صنف تبديل کند.
الماسي در ارتباط با پرداختن خانه سينما به فعاليت سياسي به جاي فعاليت صنفي در دوره قبل گفت: يک مثال کوچک خود من هستم که به علت تفاوت ديدگاه سياسي که با تعدادي از دوستان داشتم بيمه ام در آستانه 60 سالگي قطع شد اين در حالي است که خود من يکي از افرادي بودم که در شکلگيري بيمه در خانه سينما نقش داشتم و چند دوره در هيأت مديره و عضو هيأت مؤسس انجمن بازيگران بودم. اين ديدگاه خيلي سطحي است که از قدرت سياسي براي تصفيه حساب شخصي استفاده شود.
وي در مورد اصلاح ساختار خانه سينما گفت : نکتهاي که در اصلاح ساختار خانه سينما مدنظر من بوده است اين است که اگر ميخواهيم اتفاقات خوبي در تغيير موقعيت قانوني خانه سينما بيفتد بهتر است دورههاي کارآموزي در ارتباط با مديريت و اداره خانه سينما و عمومي بودن جلسات هيأت مديره را داشته باشيم. خانه سينما يک مجموعه دولتي نيست که به خاطر موارد امنيتي موارد پنهاني داشته باشد، چه ايرادي دارد نامهنگاريها توسط email باشد و يا نامهنگاري خانه سينما با مجموعههاي دولتي در اختيار رسانهها قرار گيرد.
وي در پايان گفت: اميد که هيأت مديره جديد افق گستردهتري در ارتباط با اداره خانه سينما ببينند؛ افقي که بتواند آينده سينماگران جوان و توانمند کشورمان را در نظر بگيرد. سينماي ايران بايد به عنوان يک مجمع حرفهاي، در آمدزا و فرهنگي مدنظر دوستان باشد و من براي دوستان در هيأت مديره جديد آرزوي توفيق دارم.