کد خبر 195882
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴

مایکل مور مسئول بخش مستند آکادمی اسکار درباره بازجویی از تنها نماینده فلسطین در اسکار امسال در فرودگاه لس‌آنجلس گفت: به جای اینکه از او با گل استقبال کنند او را به اتاق بازجویی فرستادند؛ این توهین‌آمیز است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مایکل مور می‌گوید بازجویی کارگردان نامزد اسکار فلسطینی در روز سه‌شنبه بیانگر این موضوع است که آمریکا قوانین بیش از حد سختی برای خوشامدگویی به مهمانان خارجی مخصوصا رنگین‌پوستان دارد.

به گفته مور اگر او یک سفیدپوست بود مجبور نمی‌شد از تمام این قوانین "آمریکای بعد از نژادپرستی" پیروی کند.

عماد برناط که فیلمش با نام "5 دوربین شکسته" نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین مستند است، توسط مسئولان مهاجرت فرودگاه لس آنجلس مورد بازجویی قرار گرفت تا بتواند ثابت کند که در حقیقت به مراسم دعوت شده است یا خیر! او و خانواده‌اش را به مدت بیش از یک ساعت آنجا نگه داشتند و در تمام این مدت به او می گفتند ممکن است به کشورش بازگردانده شود.

مور که خود رییس بخش مستند اسکار و یکی از طرفداران برناطا ست بعد از دریافت یک پیام تلفنی از وی وارد ماجرا شد. مور با مسئولان آکادمی اسکار تماس گرفت و آن ها هم با وکلای آکادمی تماس گرفته تا بتوانند ثابت کنند برناط در حقیقت یکی از نامزدهای دریافت اسکار است و نیازی به بازگردانده شدن او نیست.

فیلم "5 دوربین شکسته" درباره کشاورزی فلسطینی است که نزدیک مرز اسراییل زندگی می کند. مور و بورنات هردویشان بازجویی او توسط مسئولان رسمی را به تجربه روزانه زندگی کردن تحت رژیم ستم‌پیشه و غاطب اسرائیل مشابه دانستند.

برناط: این اتفاق هر روز در کرانه باختری رخ می‌دهد

برناط در این باره گفت: با وجود اینکه این تجربه‌ای ناخوشایند بود، اما این اتفاق هر روز در کرانه باختری فلسطین می‌افتد. بیش از 500 ایست بازرسی، انسداد جاده ها و موانع دیگر وجود دارند که هیچ کداممان از برخورد با آنها در امان نبوده‌ایم. تجربه ما مثالی بسیار کوچک از مسایلی است که مردم ما هر روز با آنها مواجه هستند.

از مور هم درباره نظر منتقدانه‌اش درباره فیلم "5 دوربین شکسته" پرسیده شد.

مور در این‌باره گفت: به نظر من این نه تنها یکی از بهترین مستندهای سال، بلکه یکی از بهترین فیلم های سال است. با توجه به اینکه امسال آکادمی اجازه داده تمامی 6000 عضو بخش مستندها برای انتخاب بهترین مستند رای بدهند مسابقه نزدیکی در پیش خواهیم داشت. این فیلم همچنین اولین فیلم فلسطینی است که برای دریافت جایزه بهترین مستند نامزد شده است. این لحظه‌ای تاریخی است برای آکادمی و برای تمامی فیلم‌دوستان. فقط برای همین موضوع به تنهایی باید در هنگام ورود به فرودگاه لس آنجلس به برناط گل می دادند و خوشامد می گفتند، نه اینکه او را به اتاق بازجویی بفرستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس