کد خبر 19355
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷

مقامات امريکا و چين در بحبوحه بروز اختلاف‌نظرهاي گسترده در رابطه با مسائل مختلف از جمله حمله اخير کره‌شمالي به کره‌جنوبي، با يکديگر مذاکره کردند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از پرس تي وي، ميشل فلورنوي قائم مقام وزير دفاع امريکا در امور سياسي، با ژنرال ما ژيائو تيان معاون رئيس ستاد مشترک ارتش چين، جمعه (19 آذر) در واشنگتن در راستاي برگزاري مذاکرات نظامي ادواري با يکديگر ديدار و گفت‎وگو کردند.

فلورنوي در خصوص اين نشست گفت: اين نشست بخشي از روابط نظامي چين و امريکاست و بسيار مهم قلمداد مي شود.  شاهد افزايش نسبي شفافيت همچنين صراحت چين بوده‌ايم. در حاليکه نمي‌گويم در خصوص همه مسائل اتفاق‌نظر داريم، ولي بايد گفت در اين نشست تبادل‌نظر صريح، بي‌پرده و سازنده‌اي داشتيم.

به گفته مقامات پنتاگون، امريکا و چين در اين نشست در خصوص تبادل اطلاعات در زمينه توانايي‌هاي نظامي، پيشرفت قابل‌توجهي داشتند. افزون بر اين، لحن گفت و گوها نيز با تلاش مقامات به منظور کاستن از فاصله ايجادشده بين امريکا و چين بعد از فروش سلاح به تايوان، بهبود يافته بود.

به گفته فلورنوي، مقامات چيني نيز بر اين باورند که گفت و گوهاي قابل‌اعتماد و صريح مي تواند ارزشمند باشد. در ابتداي سال جاري ميلادي، دولت امريکا فروش يک بسته تسليحاتي به تايوان با اررزش بيش از 6 ميليارد دلار تاييد کرد که به موجب آن واشنگتن 114 موشک پاتريوت، 60 بالگرد "بلک هاک" و تجهيزات مخابراتي را براي جنگنده‌هاي اف 16 را در اختيار اين کشور قرار خواهد داد. روابط نظامي چين و امريکا به‌ويژه بعد از حمله توپخانه‎اي دو کره به يکديگر، در 23 نوامبر (2 آذر) به‌شدت آسيب ديده است.

اين نشست در حالي برگزار مي‌شود که مقامات امريکايي، عدم همکاري چين را براي محدود ساختن کره‌شمالي در رابطه با حملات اين کشور به همسايه جنوبي‎اش، مورد انتقاد قرار داده‎اند. چين نيز از ديگر سو، با اعتراض به امريکا به خاطر نپذيرفتن پيشنهاد گفت‎و‎گو با مقامات کره شمالي، به انتقادات کاخ سفيد واکنش نشان داده است.

بر اساس اين گزارش، قرار است رابرت گيتس وزير دفاع امريکا، ماه آينده از چين ديدار کند. هدف از اين ديدار رفع سوء‌ظن‌ها ميان دو اقتصاد بزرگ دنيا بر سر مسائلي مانند خلع سلاح هسته‌اي کره شمالي و رزمايش‌هاي نظامي در شبه‌جزيره کره، عنوان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس