کد خبر 19261
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹

حوزه هنري کرمان به دنبال ثبت جهاني تعزيه به نام ايران، مکاني با بيش از دو هزار متر مربع مساحت را به عنوان سالن ويژه براي اجراي گروههاي تعزيه اختصاص داد.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، غلام‌عباس سالاري رئيس حوزه هنري استان کرمان، در مورد احداث مکاني ويژه تعزه با عنوان «خانه تعزيه کرمان» گفت: حوزه هنري کرمان فضايي را با بيش از دو هزار متر مربع مساحت براي اجراهاي بزرگ تعزيه در نظر گرفته که کاملترين و در واقع تنها سالن اختصاصي براي تعزيه در ايران است و مراحل پاياني تجهيز شدن آن رو به اتمام است.

وي افزود: کرمان از سال 72 با 11 دوره استاني اجراهاي تعزيه را برگزار کرده و تنها شهري است در ايران که امکانات اجرايي گروه‌هاي بزرگ را براي تعزيه فراهم و به‌منظور گسترش و بهره‌وري ديگر گروه‌هاي استان‌هاي مختلف چندسالي است که برنامه اجراي اين گروه‌ها را سراسري کرده‌است.

سالاري اذعان داشت: مراسم سوگواري تعزيه در حوزه هنري کرمان از سال 72 با يک دبيرخانه دائمي فعاليت خود را به صورت گسترده در کرمان آغاز و از سال 87 اين مرکز با دعوت گروه‌هاي تعزيه از سراسر کشور فعاليت خود را گسترش داد و درحال حاضر 11 گروه حرفه‌اي تعزيه را در کرمان زير پوشش حمايتي دارد.

رئيس حوزه هنري کرمان ادامه داد: کارشناسان اين دوره دکتر محمدحسين ناصر‌بخت، سيدعظيم موسوي و داوود فتحعلي‌بيگي هستند که قرار است 10 گروه نمايشي تعزيه را که از شهرهاي کرمان، تفرش، قم، اصفهان و اراک هستند در بخش هاي «موافق خواني»، «مخالف خواني»، «معين‌البکا»، «راويان زند»، «بچه خواني» و «موسيقي تعزيه» کارشناسي کنند.

سالاري اضافه کرد: با برنامه ريزي که در اجراهاي گروه‌ها صورت گرفته تعزيه‌ها ب ه صورت ترکيبي اجرا مي‌شود و اين بخش که با عنوان «بوم سرخ» است تعزيه با عکاسي، نقاشي و خوشنويسي به صورت ترکيبي اجرا مي‌شود که زمان آن روز عاشورا تا 17 محرم هروز از ساعت 10 تا 16 خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس