محافل سياسي ترکيه ضمن اشاره به فعاليت کوچکترين فرزند نخست وزير ترکيه در کنار پدر از احتمال تلاش وي براي حضور در سطوح بالاي سياسي در اين کشور خبر مي دهد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، روزنامه الحيات چاپ لندن نوشت: اخيرا "سميه اردوغان" کوچکترين دختر "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه که در اکثر ديدارها و مناسبتهاي سياسي پدر را همراهي مي کند، نظرها را به سوي خود جلب کرده است.

اين مسئله زماني مهمتر مي شود که بدانيم که سميه اردوغان عضو کميته سياست خارجي حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) به رياست پدرش است. وي اخيرا پدرش را در سفر به پاکستان و لبنان همراهي کرده و حضور در نشست نمايندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان را (با وجود اينکه نماينده پارلمان نيست) از دست نمي دهد.

چالش اصلي زماني پيش مي آيد که سميه اردوغان کوچکترين دختر نخست وزير تصميم به حضور در پارلمان کشوري بگيرد که اکثر جايگاههاي سياسي آن براي مردان تعريف شده است. 
 علاوه بر اين سميه اردوغان در نشست هاي سياسي ترکيه و ديدارهاي رجب طيب اردوغان با روساي دانشگاهها حضور دارد که اين مسئله در برخي موارد باعث مورد سوال قرار گرفته است.

کوچکترين دختر نخست وزير ترکيه همچنين مسئوليت ترجمه انگليسي سخنان و اظهارات مطرح شده در ديدارهاي ويژه و مهم پدرش را بر عهده دارد. وي در برخي موارد حتي تنظيم برنامه ديدارهاي رجب طيب اردوغان را نيز بر عهده مي گيرد.

"حسين چيليک" سخنگوي حزب عدالت و توسعه درباره فعاليت سياسي دختر اردوغان اظهار داشت: سميه اردوغان بايد در اين باره تصميم گيري کند که در انتخابات پارلماني آتي شرکت کند يا نه.

مسئله حضور سميه اردوغان در انتخابات آتي موضوعي است که از سوي تحليلگران سياسي و محافل نزديک به حزب حاکم در ترکيه تاييد مي شود به ويژه آنکه نخست وزير ترکيه اخيرا از ضرورت باز شدن درب هاي پارلمان براي ورود زنان محجبه خبر داده بود.

 رجب طيب اردوغان اخيرا با تاکيد بر اين مسئله گفته بود: مجال زيادي براي تغيير قوانين (در زمينه ورود زنان محجبه) به پارلمان ترکيه وجود دارد.

اين در حالي است که سميه اردوغان به نزديکان خود اعلام کرده که پدرش تمايلي براي ورود اعضاي خانواده اش به معرکه سياسي ندارد.

سميه اردوغان بايد در اين باره تصميم گيري مي کند که در انتخابات پارلماني آتي شرکت کند يا نه.
حسين چيليک

همه اين مسائل در حالي مطرح مي شود که گمانه زني ها درباره جانشين اردوغان به ويژه پس از آنکه وي بر عدم حضور خود در سياست پس از انتخابات پارلماني تاکيد کرد، افزايش پيدا کرده است. نخست وزير فعلي ترکيه از همکاران خود در حزب عدالت و توسعه تقاضا کرده است در فکر انتخاب رئيسي جديد براي خود تا پنج سال آينده باشند.

پس از اين اظهارات محافل سياسي از بازگشت "عبدالله گل" رئيس جمهور فعلي ترکيه به حزب عدالت و توسعه خبر دادند اما اين مسئله با توجه به حضور گل در راس هرم قدرت سياسي ترکيه رد شد. همچنين برخي درباره جانشيني"احمد داود اوغلو" وزيرخارجه فعلي صحبت مي کردند که اين موضوع هم با توجه به محبوبيت نه چندان زياد داود اوغلو و اينکه وي بيشتر در جايگاه يک استاد دانشگاه و يا ديپلماتي کهنه کار ظاهر شده است رد شد.

 حال چالش اصلي زماني پيش مي آيد که سميه اردوغان کوچکترين دختر نخست وزير تصميم به حضور در پارلمان کشوري بگيرد که اکثر جايگاههاي سياسي آن براي مردان تعريف شده است. همچنين رسيدن يک بانوي محجبه به پست نخست وزيري در ترکيه تحولي منحصر به فرد محسوب مي شود که به پيروزي هاي حزب عدالت و توسعه اضافه مي شود.

سميه اردوغان کوچکترين دختر و البته آخرين فرزند نخست وزير ترکيه در بين ديگر فرزندان وي (احمد، نجم الدين، بلال، اسرا) محسوب مي شود. سميه تحصيلات آکادميک خود را همچون ديگر خواهر و برادرانش با استفاده از بورس تحصيلي يکي از بازرگانان نزديک به پدرش در آمريکا به پايان رساند. وي همچنين اخيرا ديپلم علوم اقتصادي را از دانشگاهي در لندن گرفته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    من افتخار میکنم به اردوغان اروبارا بهچالش کشاند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس