کد خبر 190627
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱

"از کرخه تا راین" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا سیمرغ دار یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، مروری بر کارنامه هنری ابراهیم حاتمی کیا ما را به روزهایی می برد که او با ساخت فیلم "از کرخه تا راین" توانست یکی از ماندگارترین های سینمای ایران را به ثبت برساند کسی که این روزها مشغول ساخت فیلمی دیگر با عنوان چ است که امید می رود باز هم رنگی تازه به سینمای ایران بدهد.
 
بیست سال گذشته در یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر "از کرخه تا راین" توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم برگزیده را به پرواز درآورد.

این فیلم که محصول سال 1371 است به سرنوشت قربانیان بمب های شیمیایی در جنگ ایران و عراق می پردازد.

"از کرخه تا راین" روایتگر داستان سعید است که  بر اثر بمب های شیمیایی نابینا شده است.

سعید به همراه گروهی از همه زمانش برای معالجه به آلمان اعزام می شود لیلا خواهر سعید که سال هاست در آلمان با شوهر آلمانی و پیرشان یوناس (یونس) زندگی می کند سعید را در آسایشگاه می بیند.

بین سعید و یونس رابطه عاطفی عمیقی برقرار می شود یکی از هم رزمان بسیجی سعید قصه دارد پناهندگی کشور دیگری را بپذیرد و سعید و دوستان دیگرش نسبت به عمل او معترض هستند با کوشش های پزشکان متخصص یکی از چشم های سعید معالجه می شود اما آزمایش هایی که بر روی او انجام می شود و روشن می کند که او بر اثر گازهای شیمیایی مبتلا به نوعی سرطان خون شده است.

همسر او در ایران زایمان می کند و سعید پس از معالجه ای نافرجام می‌ میرد و پس از مرگ او خواهرش لیلا عازم ایران می شود.


موسیقی به یادماندنی و دلنشین "از کرخه تا راین" که یکی از دیگر از هنرنمایی های مجید انتظامی به شمار می رود آنچنان با محتوای داستان آمیخته که شاید بتوان آن را یکی از رمزهای ماندگاری و جاودانی این  فیلم محسوب کرد.


موسیقی متن فیلم سینمایی "از کرخه تا راین" آنچنان بر دل اهالی هنر نشست که در یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن شد.

فیلم "از کرخه تا راین" به تهیه  کنندگی سیف الله داد؛‌در یازدهمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی شد.

این فیلم کاندیدای بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین جلوه های ویژه و همچنین بهترین صدابرداری از یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.

"از کرخه تا راین" با هنرنمایی بازیگرانی چون علی دهکردی، هما روستا، هانس نویمن، صادق صفایی و اصغر نقی زاده گوشه ای از جنگ نابرابر و ناجوانمردانه ایران و عراق اثرات تخریبی و هزینه های جبران ناپذیر آن را به تصویر می کشد.

"دوبار "از کرخه تا راین" را دیدم و هر دوبار از آغاز تا انجام گریستم دلم می‌گریست اما عقلم گواهی می داد که تو بر دامنه آتشفشان منزل گرفته ای.

دلم می دانست که تو بر حکم عشق گردن نهاده ای و به همین علت از عادات متعارف فاصله گرفته ای عقلم می پرسید چگونه می‌توان در این روزگار سر به حکم عشق سپرد؟"

این ها نوشته هایی است از شهید سید مرتضی آوینی به ابراهیم حاتمی کیا.
ابراهیم حاتمی کیا در روزگاری که هم از جنگ و دورانش خسته شده بودند و حرف از فراموشی و شاد بودن می زدند فیلمی عاشقانه ساخت در مورد تلخی های جنگ از کرخه تا راین فیلم تلخی است و شهید آوینی تلخی اش را به تلخی بمب های شیمیایی تشبیه می کند ولی میگوید این تلخی همچون تلخی شهادت شیرین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس