کد خبر 190515
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تصمیم ایران برای نصب سانترفیوژهای مدرن در تأسیسات هسته‌ای نطنز واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواسته است استفاده از سانترفیوژهای جدیدتر در تأسیسات هسته‌ای نطنز را متوقف کند.
 
خبرگزاری انگلیسی رویترز ضمن اعلام این خبر افزود وی این اقدام  جمهوری اسلامی ایران را نقض تعهّدات بین‌المللی این کشور دانسته است.
 
پیش از این رسانه‌ها از نامه‌ای از طرف ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند که در آن تهران به این نهاد نظارتی سازمان ملل درباره استفاده از نسل جدیدتری از سانتریفیوژها در مجتمع غنی‌سازی نطنز اطلاع‌رسانی کرده بود.

سخنگوی کاترین اشتون با تأکید بر اینکه این اقدام ناقض تعهدات بین‌المللی ایران است، خواستار توقف این اقدام شده است. از سوی دیگر، مسکو روز گذشته در واکنشی متفاوت این تصمیم ایران را در راستای تعهدات تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست.
 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفت: «آژانس به ما گفته است که ایرانی‌ها سانترفیوژهایی از نسل جدید را نصب خواهد کرد. ایران همه چیز را در راستای تعهداتی که به موافقت‌نامه پادمانی دارد، انجام می‌دهد.»

موافقت‌نامه پادمانی که در سال 1974 بین ایران و آژانس به امضا رسید معیارهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای تهران را مشخص می‌کند. ایران در حال حاضر اورانیوم را تا 20 درصد غنی‌سازی می‌کند که برای تأمین سوخت رآکتورهای هسته‌ای و انجام تحقیقات پزشکی کافی است، اما فاصله بسیار زیادی با غنی‌سازی لازم برای تولید بمب ـ چنانکه کشورهای غربی ادعا می‌کنند ـ دارد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره این تصمیم ایران گفت: «در صورتی که ایران تصمیم به نصب سانترفیوژهای پیشرفته کند، این اقدام می‌تواند تولید موارد غنی‌شده را افزایش داده و سطح نگرانی‌ها از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران که همین حالا هم جدّی هستند را بالا ببرد.»

منظور از نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، ادعاهایی است که کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند.
 
این کشورها ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی دارد و به سمت تولید تسلیحات اتمی در حال حرکت است؛ این ادعایی است که جمهوری اسلامی ایران همواره با تأکید بر مصارف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ایش آن را رد کرده است.
 
ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
 
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس