کد خبر 189852
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۰

مدیرعامل ایریکو با اشاره به برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی ساخت قطار مترو، گفت: اواخر سال آینده اولین واگن مترو کاملا ایرانی وارد ناوگان حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری خواهد شد.

به گزارش مشرق، غلامرضا رزازی در گفت و گو با تسنیم، با بیان اینکه تولید ریل باس از سال 87 آغاز شد, گفت: تاکنون 14 قطار ریل باس تحویل بهره بردار شده است. این قطار 44 دارای واگن و خودکشش هست که ظرفیت حمل 336 مسافر را دارد.

وی با بیان اینکه این قطار در مسافت های کوتاه و متوسط به کار گرفته می شوند افزود: در حال حاضر درگیر پروژه مترو کرج و شیراز هستیم و طراحی واگن برای این دو خط درحال انجام است.

* ساخت قطار ایرانی با همکاری یک شرکت اروپایی

وی با بیان اینکه از سال آینده این واگن مترو به تولید انبوه می رسد, تصریح کرد: طراحی این محصول با همکاری یک شرکت اروپایی در حال انجام است و بدون وابستگی به برند خارجی این اقدام در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه این واگن مترو با برند ایرانی تولید خواهد شد, اظهار کرد: هم اکنون در مرحله طراحی تفصیلی این واگن قرار داریم و بدنه واگن نمونه سازی شده و در حال تکمیل طراحی و نمونه سازی قطار نیز بر اساس برنامه پیش می‌رود.

رزازی با بیان اینکه اواخر سال 92 از قطار مترو با برند ملی رونمایی خواهد شد, افزود: 120 دستگاه واگن برای خط مترو کرج و 135 دستگاه از این واگن برای مترو شیراز تولید می شود.

مدیرعامل ایریکو با بیان اینکه در طراحی و ساخت این محصول بحث دانش فنی لحاظ شده است, گفت:  تلاش کرده ایم که داخلی سازی را در حد امکان افزایش دهیم و تقریبا همه اجزای اصلی این واگن برای انتقال تکنولوژی به سازندگان داخلی تعریف و ارائه شده است.

رزازی ادامه داد: نیروی محرکه که شامل موتور برقی و سیستم های کنترل است توسط جهاد دانشگاهی در حال بومی سازی است, ضمن آنکه درب, تهویه و سیستم انتقال اطلاعات مسافر هم توسط شرکت های داخلی همزمان با مشارکت شرکت های خارجی بومی سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه اجزای داخلی از جمله ترمز با انتقال تکنولوژی ساخته خواهد شد، گفت: محصول نهایی علاوه بر اینکه برند ایرانی است بلکه تمامی اجزای داخلی این واگن یک سازنده داخلی درگیر تولید آن است.

وی با اشاره به حمایت شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی از این پروژه, افزود: این موضوع کار را سخت‌تر می کند، چراکه علاوه بر اینکه باید این واگن را به مرحله تولید برسانیم باید از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات و قطعات نیز حمایت کنیم.

مدیرعامل ایریکو همچنین از تولید محصولات جدید خبر داد و افزود: با توجه به تقاضای بازار, از سال گذشته خط تولید واگن باری را هم در ایریکو فعال شده است و در حال حاضر تولید واگن های حمل مواد معدنی را در خط تولید داریم.

وی با بیان اینکه طراحی این خط توسط متخصصان داخلی انجام شده است، خاطر نشان کرد: طراحی واگن نیز توسط متخصصان ایران صورت گرفته و می توان گفت که یک خط کاملا ایرانی راه اندازی شده است.

* تولید واگن باری در گام بعدی

رزازی با تاکید بر اینکه این خط تولید در گام بعدی انواع مختلف واگن باری را تولید خواهد کرد، افزود: بر این اساس واگن‌های کفی دو محوره، واگن های حمل سوخت و همچنین واگن‌های حمل خودرو که مورد نیاز خودروسازان داخلی است, تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایریکو در پاسخ به این پرسش که سایر واگن سازان نیز طرح هایی برای تولید واگن مترو دارند, به نظر شما آیا این قبیل اقدامات موازی کاری نیست, گفت: با توجه به اینکه در این زمینه قرارداد داریم طبیعتا تولید واگن مترو توسط ایریکو عملیاتی تر است. در واقع ایده این کار از سال های گذشته وجود داشته و در این رابطه یک پروژه با حمایت  سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تعریف شد.

رزازی ادامه داد: اما این پروژه به دلایلی خیلی خوب پیش نرفت, با توجه به اینکه ایریکو یک قرارداد اجرایی دارد معتقدیم این کار عملیاتی تر است.

وی با تاکید بر اینکه نتایج و دستاوردهای تولید واگن با برند ایرانی می تواند در اختیار سایر شرکت‌های داخلی قرار گیرد, افزود: اینکه در بحث طراحی و سرمایه گذاری محصولات جدید همکاری و مشارکت کنیم ایده بسیار خوبی است, ما آمادگی این کار را داریم هم در بازارهای صادراتی  پیشنهاد می کنیم این همکاری صورت گیرد و هم در محصولات جدید.

به گفته وی، به هر حال سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ریلی بسیار سنگین است و از عهده یک شرکت شاید بر نیاید, اما در این کار می توان از مکانیسم مشارکت استفاده کرد. بطوریکه چند شرکت با یکدیگر شریک شوند و اقدام به طراحی و تولید محصولات جدید کنند.

مدیرعامل ایریکو با اشاره به برنامه های توسعه ای راه آهن برای افزایش سرعت مسیر در خطوط ریلی، گفت: بر این اساس واگن ها باید قابلیت سیر 200 و 250 کیلومتر در ساعت را داشته باشند, این نیاز آینده کشور است و به جای آنکه برای تامین این قبیل واگن ها به خارجی ها وابسته باشیم می توانیم با همکاری شرکت های داخلی آنها را بومی سازی کنیم.

*صنعت ریلی متولی ندارد

رزازی با تاکید بر این که به دلیل آنکه صنعت ریلی متولی ندارد هماهنگی لازم بین شرکت ها ایجاد نشده است, گفت: متاسفانه هر شرکت بصورت جداگانه برنامه‌هایی برای تولید یک محصول جدید اجرا می کند و به سرانجام مشخصی نمی رسد, شاید درست این باشد که از تجربه سایر کشورها از جمله ژاپن و چین استفاده کنیم.

وی در این باره توضیح داد: تولید تکنولوژی در این کشورها توسط یک متولی دولتی مدیریت می شود، اگر در ایران نیز از این روش استفاده شود به طور قطع می توانیم در زمان کوتاه به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه در ایران سازماندهی وجود ندارد, یادآور شد: می توانیم با همکاری شرکت های واگن ساز یک محصول را برای تامین نیازهای داخلی تولید کنیم.

رزازی با اعلام آمادگی برای مشارکت با دیگر واگن سازان در راستای تولید محصولات جدید ریلی, اظهار کرد: در این زمینه تلاش هایی هم صورت گرفته است, اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری سایر شرکت ها این برنامه عملیاتی نشده است.

وی گفت: البته یک مجموعه مانند وزارت صنعت, معدن و تجارت, ایدرو یا وزارت راه و شهرسازی می توانند به راحتی بانی این همکاری شوند و شرکت های فعال واگن ساز را در کنار یکدیگر قرار دهند تا سرمایه گذاری مشترک انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیران وزارت صنعت یا ایدرو تمایلی به این کار دارند یا خیر, افزود: رسالت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همین است, اما این رسالت همواره دستخوش سلیقه و برنامه مدیران این سازمان بوده است. در رابطه با همین واگن مترو ملی هم اخیرا به ایدرو اعلام کرده ایم که آمادگی عملیاتی کردن این برنامه را چه به صورت مستقل و چه به صورت همکاری با سایر شرکت ها را داریم.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که در این زمینه گام های اصلی برداشته شده و ایجاد دانش فنی تسریع خواهد شد, امیدواریم نظر ایدرو در این رابطه جلب شود.

به گفته مدیر عامل ایریکو, در مباحث مربوط به برقی کردن خطوط و افزایش سرعت قطارها نیز می توان به مشارکت شرکت های واگن ساز سیر خودکفایی را کوتاه کرد.

رزازی یادآور شد: هم اکنون با حمایت وزارت صنعت پروژه های مختلفی در حال اجراست و توانسته ایم حمایت های این وزارتخانه را برای تولید اجرا واگن جلب کنیم.

وی افزود: دو پروژه تهویه واگن های مترو و سیستم اطلاعاتی مسافر برای بومی سازی ارائه شده است و خوشبختانه در این پروژه های وزارت جهت حمایت مناسبی از ما داشته و سال آینده ساخت این دو پروژه آغاز خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس