کد خبر 189540
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، گفت: تنها راه مبارزه با هاری پیشگیری از وقوع بیماری بوده و اساس پیشگیری و کنترل هاری بر کنترل بیماری در حیوانات استوار است.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، سید"سعید حسینی" افزود: بیماری هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است و از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که پستانداران می‌توانند به آن مبتلا شوند. بیماری هاری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و این حیوانات مخزن ویروس بیماری هاری محسوب می‌شوند که می‌توانند بیماری را به سایر پستانداران از جمله انسان و دام‌های اهلی منتقل کنند.

وی درباره انتقال بیماری هاری، گفت: سگ و سایر حیوانات گوشتخوار که مبتلا به بیماری می‌شوند ویروس بیماری را همراه ترشحات بزاقی به بیرون دفع می‌کنند و در بیشتر موارد این ویروس از طریق گزش حیوان هار، وارد بدن دام‌های اهلی و یا انسان می‌شود. در ایران بیش از 85 درصد از موارد حیوان‌ گزیدگی توسط سگ اتفاق‌ می‌افتد که بیشتر این موارد به سگ‌های ولگرد، خانگی و سگ گله اختصاص‌ دارد که ‌علت اصلی آن، عدم قلاده‌گذاری است.

حسینی در ادامه گفت: اصلی‌ترین راه سرایت بیماری، گازگرفتن به‌ وسیله حیوان هار است که البته ازطریق کشیده‌ شدن پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس هاری به‌ ویژه در گربه و گربه‌سانان نیز بیماری منتقل‌ می‌شود.

حسینی در ادامه افزود: دامپزشکی استان مرکزی در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام درسال جاری تاکنون ده هزار و 95 قلاده سگ خانگی و گله را واکسیناسیون و قلاده‌گذاری کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به شناسایی 9 کانون بیماری هاری در استان مرکزی از ابتدای سال جاری، گفت: هشت کانون این بیماری در شهرستان اراک و یک مورد نیز در زرندیه گزارش شده که سه مورد آن مربوط به سگ، یک مورد اسب و پنج مورد گاو وگوسفند بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس