به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، تازهترین آمار گمرک حاکی از آن است که در شش ماه نخست امسال بالغ بر 417 تن انواع گوشی تلفن همراه به ارزش بیش از 92 میلیون دلار وارد کشور شده است که این رقم از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 185.9 و 346.6 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان میدهد.
اما اینکه کاربران در این بازار پررونق با توجه به انواع قابلیتها دنبال چه برندها و گوشیهایی میگردند، سوالی است که جواب آن تا حدی با حدسیات افراد متفاوت است، چرا که برخی فکر میکنند خریداران تلفن همراه این روزها بیشتر به دنبال آخرین مدلهای تلفن و جدیدترین و پیشرفتهترین گوشیها هستند، اما به گفتهی رییس انجمن فروشندگان سیمکارت، گوشی و لوازم جانبی گوشیهای که از نظر قیمت و امکانات در حد متوسط قرار دارند، گوشیهای محبوب در میان مشتریان موبایل ایرانی بهشمار میروند.
افشار فروتن لاریجانی در گفتوگو با ایسنا، در این باره میگوید: اگر قرار باشد گوشیهای تلفن همراه را به سه دسته گوشیهای ساده فاقد دوربین و حافظه، گوشیهای دارای دوربین وحافظه و قابلیت دسترسی به اینترنت و نهایتا گوشیهای پیشرفته که کار نوتبوک را انجام میدهند تقسیم کنیم، گروه دوم پرطرفدارانترین گوشیها بهشمار میروند.
وی ادامه میدهد: این گوشیها علاوه بر اینکه اغلب امکانات مورد نیاز را برای کاربر فراهم میکنند، از نظر قیمت هم در شرایط متوسطی قرار دارند و در نهایت از نظر کارایی نظر اکثر کاربران را جلب میکنند.
فروتن در عین حال میگوید: در این میان گوشیهای پیشرفته اگرچه ممکن است قابلیتهای بیشتری داشته باشند، اما در اصل اکثر نیازهای کاربران به واسطهی همان گروه دوم تامین میشود و اغلب افرادی که به خریداری گوشیهای پیشرفته میپردازند، برحسب علاقه شخصی و نه نیاز مبرم اقدام به خرید این دسته میکنند.
بنا بر آمارهای گمرکی در میان گوشیهایی که در شش ماهه اول سال وارد کشور شدهاند، امارات با سهم 60.8، کره جنوبی با سهم 7.5 و چین با 17.8 درصدی از کل واردات گوشی تلفن همراه ایران به ترتیب اصلیترین مبادی ورود این کالا به کشور شناخته میشوند.
اما نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد که یک برند فنلاندی بیشترین سهم را در مصرف گوشی تلفن همراه در بین شهروندان تهرانی دارد.
در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از 2721 تن پرسیده شده است که سه مورد از آخرین گوشیهای موبایل را که اعضای خانواده آنها خریداری کردهاند، نام ببرند. با توجه به اینکه هر پاسخگو میتوانسته به سه نوع گوشی موبایل اشاره کند، طبیعی است که تعداد پاسخها بیشتر از تعداد پاسخگویان باشد.
نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که بیش از نیمی از شهروندان تهرانی، معادل 52.8 درصد، از گوشیهای موبایل شرکت نوکیا استفاده میکنند. بعد از آن گوشیهای موبایل شرکت سونیاریکسون با 20.3 درصد در رده دوم، گوشیهای موبایل شرکت سامسونگ با 18.9 درصد در رتبه سوم، گوشیهای موبایل جی.ال.ایکس با 1.1 درصد در رده چهارم و گوشیهای موبایل شرکت موتورولا با 0.7 درصد در رتبه پنج قرار گرفتند. ضمن اینکه 6.2 درصد نیز از گوشیهای سایر شرکتها استفاده میکنند.
بر اساس نتایج این نظرسنجی در اکثر خانوادههای مورد بررسی حداقل یک گوشی موبایل وجود داشته است.
اما اینکه کاربران در این بازار پررونق با توجه به انواع قابلیتها دنبال چه برندها و گوشیهایی میگردند، سوالی است که جواب آن تا حدی با حدسیات افراد متفاوت است، چرا که برخی فکر میکنند خریداران تلفن همراه این روزها بیشتر به دنبال آخرین مدلهای تلفن و جدیدترین و پیشرفتهترین گوشیها هستند، اما به گفتهی رییس انجمن فروشندگان سیمکارت، گوشی و لوازم جانبی گوشیهای که از نظر قیمت و امکانات در حد متوسط قرار دارند، گوشیهای محبوب در میان مشتریان موبایل ایرانی بهشمار میروند.
افشار فروتن لاریجانی در گفتوگو با ایسنا، در این باره میگوید: اگر قرار باشد گوشیهای تلفن همراه را به سه دسته گوشیهای ساده فاقد دوربین و حافظه، گوشیهای دارای دوربین وحافظه و قابلیت دسترسی به اینترنت و نهایتا گوشیهای پیشرفته که کار نوتبوک را انجام میدهند تقسیم کنیم، گروه دوم پرطرفدارانترین گوشیها بهشمار میروند.
وی ادامه میدهد: این گوشیها علاوه بر اینکه اغلب امکانات مورد نیاز را برای کاربر فراهم میکنند، از نظر قیمت هم در شرایط متوسطی قرار دارند و در نهایت از نظر کارایی نظر اکثر کاربران را جلب میکنند.
فروتن در عین حال میگوید: در این میان گوشیهای پیشرفته اگرچه ممکن است قابلیتهای بیشتری داشته باشند، اما در اصل اکثر نیازهای کاربران به واسطهی همان گروه دوم تامین میشود و اغلب افرادی که به خریداری گوشیهای پیشرفته میپردازند، برحسب علاقه شخصی و نه نیاز مبرم اقدام به خرید این دسته میکنند.
بنا بر آمارهای گمرکی در میان گوشیهایی که در شش ماهه اول سال وارد کشور شدهاند، امارات با سهم 60.8، کره جنوبی با سهم 7.5 و چین با 17.8 درصدی از کل واردات گوشی تلفن همراه ایران به ترتیب اصلیترین مبادی ورود این کالا به کشور شناخته میشوند.
اما نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد که یک برند فنلاندی بیشترین سهم را در مصرف گوشی تلفن همراه در بین شهروندان تهرانی دارد.
در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از 2721 تن پرسیده شده است که سه مورد از آخرین گوشیهای موبایل را که اعضای خانواده آنها خریداری کردهاند، نام ببرند. با توجه به اینکه هر پاسخگو میتوانسته به سه نوع گوشی موبایل اشاره کند، طبیعی است که تعداد پاسخها بیشتر از تعداد پاسخگویان باشد.
نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که بیش از نیمی از شهروندان تهرانی، معادل 52.8 درصد، از گوشیهای موبایل شرکت نوکیا استفاده میکنند. بعد از آن گوشیهای موبایل شرکت سونیاریکسون با 20.3 درصد در رده دوم، گوشیهای موبایل شرکت سامسونگ با 18.9 درصد در رتبه سوم، گوشیهای موبایل جی.ال.ایکس با 1.1 درصد در رده چهارم و گوشیهای موبایل شرکت موتورولا با 0.7 درصد در رتبه پنج قرار گرفتند. ضمن اینکه 6.2 درصد نیز از گوشیهای سایر شرکتها استفاده میکنند.
بر اساس نتایج این نظرسنجی در اکثر خانوادههای مورد بررسی حداقل یک گوشی موبایل وجود داشته است.