پرتابگرها وظیفه دارند موشک های 6 تا 23 تنی را از حالت افقی به عمودی تغییر وضعیت داده و آن را شلیک کنند. حرکت دقیق موشک ها به وضعیت عمودی به طوری که پدیده تلاطم سوخت یا ارتعاشات پس از توقف رخ ندهد از کارهای حساس این لانچرهای غول پیکر است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پرتابه های راکتی برای شلیک نیازمند به سامانه ای هستند تا ضمن قرارگیری بر روی آن در زاویه مناسب تنظیم شده و پرواز خود را آغاز کنند. این سامانه که از آن با نام پرتابگر(Launcher) یاد می شود هر چند به ظاهر در اغلب موارد از یک ریل یا لوله پرتاب تشکیل شده اما فناوری ساخت آن بسیار مهم است.

خصوصاً در مورد راکت ها که پس از شلیک فاقد سامانه هدایت و تصحیح مسیر هستند این اهمیت بیشتر است زیرا بخش عظیمی از دقت آنها وابسته به دقت در هدفگیری اولیه روی پرتابگر است. به عنوان مثال، تنها یکدهم درجه خطا در سمت گیری افقی پرتابگر موجب بروز حدود 87.2 متر خطای سمتی نسبت به نقطه هدفگیری شده در برد 50 کیلومتر می شود و این در حالی است که عوامل خطای دیگر هم وجود دارند که بر دقت شلیک تأثیر می گذارند.

عموماً پرتابه های راکتی اولیه که سابقه آنها به قرن ها قبل در چین بازمی گردد از روی پرتابگرهای ثابت تک فروندی پرتاب می شدند. در عصر راکت یعنی قرن بیستم، برای راکت های کالیبر پائین، پرتابگرهای چند فروندی ساخته شد ولی از آن دوران تا کنون اکثر راکت های بزرگ و موشک های بالستیک همچنان از پرتابگرهای تکی استفاده می کنند.

دو دسته دیگر پرتابگرها از لحاظ قابلیت تحرک به جز نوع ثابت شامل انواع نیمه متحرک یا کششی و متحرک یا خودکششی هستند. در نوع کششی، پرتابگر توسط یک وسیله دیگر یدک کشیده شده و به منطقه استقرار منتقل می شود. بهترین نوع پرتابگرها از نظر تحرک نوع خودکششی است که مزیت های راهکنشی(تاکتیکی) بسیاری برای نیروی به کارگیرنده آن و مشکلات زیادی برای هدفیابی و انهدام پیش از شلیک برای طرف مقابل به وجود می آورد.

با این پرتابگرهای متحرک عملاً هر نقطه ای می تواند محل شروع پرواز موشک یا هر سلاح سنگین دیگر باشد و از این بابت خطر شناسایی و انهدام سلاح و پرتابگر آن توسط دشمن به شدت کاهش می یابد. فرماندهان نظامی از دیرباز با پی بردن به این مزیت ها تلاش برای متحرک سازی سلاح های سنگین خود را در دستور کار قرار دادند که نمونه ای از آن در تصویر زیر دیده می شود.

 

تجلی درک نیاز به تحرک در به کارگیری توپ از روی شتر

پرتابگرها در ایران

در کشورمان ایران پس از شروع دوره خودکفایی و ساخت ادوات نظامی، با افزایش تولید راکت و موشک ها پرتابگرهای ساخت داخل نیز به مرحله تولید رسیدند. برای راکت های توپخانه ای 107، 122، 240 و 333 میلیمتری پرتابگرهای چند فروندی توسط صنایع دفاعی ساخته و در نیروهای مسلح استفاده می شود که نمونه های 107 و 122 میلیمتری روی خودروهای تاکتیکی، وانت، کامیون، موتورهای چهارچرخه، قایق های تندرو، کشتی و هواناو تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است که گستردگی کمّی آنها توان آتشباری بالایی برای نیروهای زمینی و دریایی کشورمان ایجاد کرده است.

راکت های 240 و 333 میلیمتری عموماً از یک پرتابگر کامیونی 6 چرخه که در تصویر زیر قابل مشاهده است استفاده می کنند. این خودرو 15 تنی، قابلیت حرکت با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت را داشته و زاویه دوران لوله های راکت در نمونه 240 میلیمتری که 12 تایی است 0 تا 57 درجه در راستای عمودی، 90 درجه به چپ و 100 درجه به راست و برای لوله های 333 میلیمتری که 4 تایی هستند با زاویه مشابه عمودی ولی 45 درجه به چپ و راست است.


 
پرتابگر کامیونی راکت های فجر 3 و 5

نمونه هایی از این پرتابگرها مجهز به آنتن های مخابراتی هم دیده شده اند که قاعدتاً برای هماهنگی بین چندین پرتابگر و ایجاد یک آتشبار برای پوشش بهتر منطقه هدف به کار می روند.

راکت های بزرگتر و سنگین تر ایرانی مانند نازعات 6 و 10، زلزال1 و 2 و 3 عموماً از یک نوع سامانه پرتابگر متحرک تک فروندی استفاده می کنند که تفاوت های جزئی با یکدیگر داشته و البته برای پرتاب راکت های کاوشگر فضایی نیز از آنها استفاده شده است. این خودرو یک کامیون 6 چرخه است که بیشینه سرعت آن 60 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و در مدت 6 دقیقه آماده پرتاب محموله خود می شود.

به گزارش مشرق، ریل پرتاب این سامانه قابلیت تخصیص زاویه 50 تا 75 درجه عمودی و 70 درجه به چپ و راست را برای شلیک داشته و با 4 جک حلزونی تراز می شود. حرکت آن در راستای عمودی با جک هیدرولیکی و در راستای عرضی به صورت دستی است.

آنطور که اعلام شده خطای زاویه ای آن در هر یک از دو راستای مذکور، عددی کمتر از یک هزارم درجه است که مقدار بسیار اندکی محسوب می شود. برای محاسبه پارامترهای مورد نیاز در تنظیمات این پرتابگرها، یک خودرو به عنوان دفتر فرماندهی نیز به آنها کمک می دهد.

 

پرتابگر تک فروندی حامل موشک زلزال

در چند سال اخیر، پرتابگر ثابت و نیمه متحرک سه فروندی هم برای راکت های زلزال دیده شده است که هر چند تحرک کامل نداشته و توسط یک کامیون یدک کشیده می شود اما نقش مؤثری در افزایش حجم آتش از یک منطقه پرتاب که با تلاش های خاصی از شناسایی آن توسط دشمن جلوگیری می شود و برای افزایش احتمال برخورد به یک مساحت مشخص دارد.

 
پرتابگر سه تایی حامل موشک خلیج فارس

توسعه این سامانه منجر به ساخت دو پرتابگری شد که در موشک بسیار دقیق شبه بالستیک فاتح-110 استفاده می شود. در ابتدای امر هر چند آزمایش های این موشک از روی پرتابگر ثابت یا نیمه متحرک که مشابه پرتابگر موشک های سطح به هوای صیاد-1 بود انجام شد اما نمونه های عملیاتی آن از دو پرتابگر مذکور استفاده می نمایند. این دو شامل یک نمونه صرفاً شلیک کننده و یک نمونه دارای اتاقک مجهز به تجهیزات محاسبه پارامترهای پروازی و هدفگیری است. به نظر می رسد در هر آتشبار موشک های فاتح-110 یک پرتابگر از نوع اتاقک دار و چند پرتابگر ساده به کار گرفته می شود.

ارزش بالای موشک فاتح-110 که تا کنون چهار نسل از آن با بردهای 200 تا 300 کیلومتر معرفی شده اند باعث شد تا هم یک نمونه دریایی از آن با نام خلیج فارس با مأموریت ضد کشتی توسعه یابد و هم برای خود فاتح، پرتابگری جدید با مشخصات ویژه طراحی و ساخته شود.


 
پرتابگر موشک فاتح-110 با اتاقک سامانه های فرماندهی

موشک ارزشمند خلیج فارس از دو نوع پرتابگر استفاده می کند. اول نمونه تک فروندی مشابه راکت های نازعات و زلزال و موشک فاتح-110 و دیگری هم نمونه سه فروندی مشابه پرتابگر جدید راکت های زلزال. به نظر می رسد با توجه به مشابهت ابعاد بدنه موشک خلیج فارس و فاتح، موشک فاتح-110 نیز از روی پرتابگر سه فروندی نیمه متحرک قابل شلیک باشند.

اما پرتابگر جدید فاتح-110 با نام «ذوالفقار» را باید به واقع گام نوینی در این زمینه دانست. این پرتابگر یک خودروی 6 چرخه است که قابلیت حمل و به کارگیری دو موشک فاتح را داشته و در واقع دربردارنده درصدی از تحرک بالای پرتابگرهای تکی و درصدی از حجم آتش پرتابگرهای سه تایی نیمه متحرک است.

در این سامانه از یک پلت فرم جدید به جای کامیون های قبلی استفاده شده است که روی قسمت فوقانی آن دو ریل پرتاب برای دو موشک نصب شده است. هر چند این دو ریل به هم نزدیک هستند اما در صورتی که امکان تخصیص زوایای متفاوتی داشته باشند می توان از هر پرتابگر به دو هدف مختلف که البته اختلاف زاویه عرضی زیادی ندارند شلیک کرد.

 
پرتابگر دو فروندی موشک فاتح-110

علاوه بر مزایای فوق، این پرتابگرهای متحرک باعث کاهش تعداد خودروهای حامل موشک به نصف شده، کار اختفای پیش و پس از شلیک را سریعتر کرده و ضمن افزایش تعداد موشک در دسترس برای شلیک از یک موقعیت خاص که انواع روش های حفاظتی نیز برای مخفی نگهداشتن آن انجام شده بدون نیاز به بارگذاری مجدد امکان دو شلیک از یک موقعیت را به دست می دهند. پس از شلیک نیز این پرتابگرهای جدید با قابلیت های حرکتی بسیار بهتر از نمونه های قبلی به سرعت از منطقه خارج می شوند.

دسته دیگری از پرتابگرهای بومی ایرانی مربوط به موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد هستند.

پرتابگر موشک های شهاب1و2 که نمونه های داخلی اسکاد روسی محسوب می شوند مشابه پرتابگرهای همین موشک ها است اما از نمونه شهاب-3 به بعد، پرتابگرهایی با طراحی ایرانی و متناسب با ابعاد بزرگ موشک های جدید توسعه یافته اند. یک نمونه برای موشک های سوخت مایع مانند شهاب-3، قدر، عاشور و احتمالاً قیام و یک نمونه هم برای موشک سوخت جامد سجیل.

این دو دسته ضمن برخورداری از سامانه های محاسباتی مربوط به پرتاب موشک و ادوات مخابراتی با توجه به نیاز، تفاوت هایی باهم دارند.

 

پرتابگر موشک های شهاب 1 و 2

این پرتابگرها وظیفه دارند موشک های 6 تا 23 تنی را از حالت افقی به صورت عمودی تغییر وضعیت دهند و آن را شلیک کنند. جدا از ظرافت های حمل موشک هایی با چندین تن سوخت و چند صد کیلوگرم محموله انفجاری، حرکت دادن دقیق موشک ها به وضعیت عمودی به طوری که پدیده تلاطم سوخت یا ارتعاشات پس از توقف موشک رخ ندهد از کارهای حساس این پرتابگرهای غول پیکر است.


 
پرتابگر موشک سوخت مایع قدر و سوخت جامد سجیل

پرتابگر موشک های بالستیک سوخت مایع ایرانی هم مثل پرتابگر راکت های زلزال، در برنامه های فضایی ایران نقش داشته به طوری که تمام پرتاب های ماهواره برهای ایران یعنی سفیر با جرم 22 تن تاکنون با استفاده از نمونه ای از سامانه پرتاب موشک های سوخت مایع دوربرد به انجام رسیده است.

 
پرتابگر موشک ماهواره بر سفیر

به گزارش مشرق، موشک های کروز دریایی نیز از جمله محصولات دفاعی تولید شونده در ایران هستند که پرتابگرهای ویژه خود دارند. موشک هایی مانند رعد و صاعقه از پرتابگرهای تکی و موشک هایی مانند کوثر، نصر، نور و قادر از پرتابگرهای دو یا سه فروندی جعبه ای شلیک می شوند. موشک های نور و قادر با سامانه ولایت به کارگیری می شوند که پیش از این در گزارشی مستقل به سامانه ولایت پرداخته بودیم.

این پرتابگرها در هر دو راستای افقی و عمودی با سامانه های خودکار تغییر وضعیت داده و از دقت مناسبی در سمت گیری برخوردارند هر چند که در نهایت این خود موشک ها هستند که کار تصحیح مسیر را انجام می دهند.
 

پرتابگر سه فروندی موشک ضد کشتی نور

سامانه های موشکی سطح به هوا هم که در سازمان صنایع هوافضای کشور تولید می شوند از پرتابگرهای بومی استفاده می کنند که دارای دو درجه آزادی زاویه ای در سمت و ارتفاع است.

از جمله سامانه مرصاد با موشک های شاهین و شلمچه از پرتابگرهای کششی سه فروندی و سامانه موشکی صیاد-1 از پرتابگر ثابت تکی برخوردار و دارای فناوری بالایی از نظر دقت ساخت و قابلیت های جهتگیری سریع به سمت هدف هستند. به علاوه تراز کردن این سامانه ها با افق بطوری که بهترین و پایدارترین حالت برای شلیک این موشک ها فراهم شود توسط این پرتابگرها به انجام می رسد.

 
پرتابگر سه فروندی موشک سطح به هوای شاهین

یک پرتابگر چهار فروندی سیلویی که موشک های خود را در هنگام شلیک به صورت عمودی قرار می دهد در سال های گذشته به نمایش در آمد که تا زمان اعلام داده های بیشتری از سامانه پدافند هوایی موشکی ایرانی با نام باور-373 (مشابه اس-300 روسی) از پرداختن به آن و نمونه احتمالی جدید صرف نظر کرده و تنها به ذکر این نکته بسنده می کنیم که طراحی چنین پرتابگری با توجه به فشار و دمای گازهای خروجی موشک، کار علمی و فنی بسیار مهمی است هر چند که از توان متخصصان ایرانی فراتر نیست.

آخرین پرتابگر موشکی جدیدی که در جمهوری اسلامی ایران رونمایی شده، خودروهای پرتابگر موشک در سامانه جدید سطح به هوای «رعد» نیروی هوافضای سپاه است.

این خودرو 6 چرخه که شباهت ویژه ای به نمونه چرخدار به کار رفته در سامانه سطح به هوای بوک-ام-1-2 روسی دارد حامل یک مجموعه سه تایی از موشک رعد است که دو درجه آزادی سمتی و ارتفاعی داشته و در برخی نمونه ها مجهز به رادار هم بوده و به نظر می رسد زیر قسمت موشک ها محلی برای استقرار خدمه داشته باشد.

در این صورت این پرتابگر باید حامل تجهیزات مخابراتی و سامانه های نمایش وضعیت اهداف و تخصیص آنها به هر یک از پرتابگرهای درگیر در هر آتشبار و سامانه های پردازش راداری برای نمونه مربوطه هم باشد.

 
پرتابگر موشک سطح به هوای رعد

سامانه رعد به کمک این پرتابگر از مزیت بسیار مهم تحرک کامل برخوردار شده که در قیاس با سامانه های مرصاد و صیاد-1 آن را بسیار ارزشمندتر می کند زیرا وجود پدافند متحرک در آرایش دفاعی، قابلیت های ویژه ای در بقاپذیری رزمی ضمن پوشش سریعتر و بهتر مناطق جغرافیایی مختلف ایجاد می کند.

شباهت ویژه این پرتابگر به نمونه مورد استفاده در نسل جدید سامانه تور-ام-1 یعنی تور-ام-2 و به خاطر آوردن داستان ورود اسکاد به ایران این تصور را ایجاد می کند که در صورت تولید نمونه بومی از سامانه تور احتمالاً همین پرتابگر حامل موشک های آن خواهد بود زیرا بعید نیست با توجه به درایت و دوراندیشی شهید حسن تهرانی مقدم، تعدادی از تور-ام-1ها را نیز مانند اسکاد در بدو ورود به ایران برای مهندسی معکوس جدا کرده باشد!

پرتابگرهای بومی برای موشک های بومی همچون خلیج فارس، موشک های بالستیک ایرانی و موشک های پدافندی در واقع آخرین حلقه از زنجیره تکمیل یک سامانه موشکی است که متحرک بودن یا نبودن و میزان دقت و مقاومت و دوام آن می تواند نقش افزاینده یا کاهنده در قابلیت های موشک و رادار سامانه داشته باشد. سیر پرتابگرهای ایرانی نشان می دهد علاوه بر توسعه موشک های جدید و متناسب با نیاز، سامانه های حمل و پرتاب جدید نیز توسعه یافته اند که تحلیل های روی کاغذ و نتایج رزمایش ها مؤید اثر افزاینده آنها بر کل سامانه و قدرت موشکی ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی11 ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    5 0
    خدا قوت به ما بگویید کسانی که میخواهند اسرائیل را نابود کنند انشاء الله
  • فرهاد ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    3 0
    تبریک و شادباش به هموطنان . ما به توجه آفریدگار به حفظ و گسترش اقتدار میهن و نظام اسلامی مان باور داریم
  • عباس ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    3 0
    خوبه ولی جنگنده نداریم كه حریف اف ٢٢ شه و موشكای پدافندی برد بلند باور هم كه تا تولید انبوه شه ٣سالی میكشه یكم دیرجنبیدیم و خودمونا از روسا جدا كردیم
  • saeid s ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    5 1
    مشرق جان مثل همیشه فوق العاده بود این خبرهاتو خیلی دوست دارم :)
  • علی تمام زاده ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    3 0
    نصر من الله و فتح قریب
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    2 0
    زنده باد ایران زنده باد ارتش و سپاه زنده باد مشرق
  • saeid s ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 2
    خیلی خوبه اما بعید میدونم این موشکها بتونن هواپیماهای خفاشی آمریکا رو بزنن
  • اسحاق ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 2
    خیلی به فش فشاهاتون می نازید هر کی ندونه فکر میکنه فقط شما فش فشه دارید
  • امین س ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    3 0
    بی نهایت منتظر دیدن سامانه باور373هستم و امیدوارم همانطور که رئیس پدافند خاتم الانبیا گفتن قابلیت هاش از اس 300 روسی به مراتب بیشتر باشه،و به اس400نزدیک باشه،هر چند گفتن افتخارات به مراتب شگفت انگیزتر از باور 373 حاصل شده که به زودی رونمایی می شه،
  • حسین ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    1 0
    خدا قوت الهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 1
    اب بریز نسوزی
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    گاها به شیوه مبارزه نامتقارن نگاهی بنداز. تو جنگ نامتقارن لزومی نداره سلاحت دقیقا مثل سلاح دشمن باشه.
  • ali ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    تو يكي خفه شو اسرائيلي ...... پول ميگيره بياد نظر بزاره مزدور
  • محمد ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ایران توان دفاعی اش رو خیلی دیر رونمایی میکنه به خاطر امیت اطلاعات مثلا سامانه ها سوخت جامد حدود 7 سال پس از دسیابی رو نمایی شده یا سیلو هایی که موشک از زیر زمین شلیک می کنه بعد 20سال از ایجاد رونمایی شد (منبع اظهارات در فیلم رو نمایی سامانه زیر زمینی موشک) به تازگی آمریکایی ها ادعا کرده بودند که ایران جت اف 15 رو تولید کرده قبلا هم یک هواپیما رو نمایی شد با نام ایران شفق که طراحی اش شبیه اف 35و22 است
  • دکتر امین ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    جوابمو پاک کردی چرا مشرق؟!سامانه رعد با پوشش 50000پا تا اونجایی که من می دونم واسه مقابله با هواپیماهای مهاجم مثل f22هست،در ضمن قابلیتهای ناشناخته ای هم هست که ما نمی دونیم
  • امید ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    خداروشکر
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ای اسحاق رابین علاف....دوباره سرو کله ات پیدا شد؟؟؟!!!! ولی خدایی محض خنده و برای سرگرمی ملت نظرات پشمکیت باعث انبساط خاطر ملت غیور ایران اسلامی میشه...
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    1 0
    مشرقی های عزیز وگرامی سلام واقعا دست مریزاد وخسته نباشید! خداشاهده بیشراوقات اینجور گزارشهارو بارها میخونم وروحیه میگیرم وبه رهبرعزیز انقلاب وبه روح والای شهید حاج حسن تهرانی مقدم وبه شما که منعکس کننده این اخاب هستین درود میفرستم! خدا یارتون باشه!.
  • پدرام ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    1 0
    واقعا فوق العاده بود
  • ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    اسحاق رابین . از این ورا ؟!!! راستی شما هم فشفشه دارید فقط فرقش اینه که برا شما کاربردش فقط تو جشن تولده برا ما کاربردش تو خراب کردن کل اون جشن تولده + جشن تولدای دیگست . آره قربونش ;-)
  • ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    مشرق چرا لانچر ذوالجناح که مخصوص سامانه باور 373 هست و نشون ندادی تا مردم بفهمن پیشرفت و اقتدار یعنی چی ؟!!!
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    سانسورميكني امابه نظرمن حيفه كه سلاح هسته اي نداشته باشيم,اين يه خواسته دل منه نبايدسانسوركني,به سياست ربطي نداره,به عنوان يك ايراني نظرمو اعلام كردم كه خواهان مجهزشدن ايران به سلاح هسته اي هستم.اي كاش مسعولين به درخواستم توجه مي كردند...
  • امیر ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ایشالا سال دیگه در مورد لانچر پرتاب مشکات و باور 373 بحث کنیم. راستی این ذوالفقار بهینه شده که میخوان دهه فجر رونمایی کنن چیه؟
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ای کاش حداقل اشاره میکردید که این لانچر پرتاب مشابه اس 300 که چند سال پیش در یکی از رژه های ارتش به نمایش دامد و بعد هم هیچکس در موردش توضیح نداد به واقه چی بود ؟؟ ماکت بود ؟؟؟
  • ناشناس ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    خونسرد باشید بچه ها!
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    1 0
    واقعا جای شهید تهرانی مقدم خالیه البته ایشون شادمانند از شهادت ولی ما بعد از این همه زمان هنوز سوگوار
  • saeed phantom ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    1 0
    اين موشك ها(سامانه رعد) فرصت ايجكت هم به اسرائيلى رو نميده! ايوالله سپاه با غيرت.
  • مهدی ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    1 0
    خطابم به زحمتکشان تولید کننده موشک میباشد در صورت امکان خودروهای حامل انواع موشک را نیز به شکل نظامی و خشن تولید کنید اکثر خودروهای حامل موشک شبیه ماشینهای حمل اقلام سوپرمارکتها میباشد. با پوزش . اینطوری دشمن وقتی جاسوسی میکنه از خودروی حامل موشک نیز حساب می بره .
  • سحر ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    نسل های دیروز،امروز،فردا قدردان تلاش های خالصانه فرزندان گمنام ایران سرافراز در عرصه اقتدار دفاعی است.
  • محمد ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    سلام به نظر من سیستم رعد رو باید خیلی پیشرفته تر از تور ام 1 ویا تور امد2 دانست چرا چون اگر قرار بود قابلیت رعد کمتر از تور ام 1و2 باشد هیچوقت رونمایی نمیشد پس حتما از نظر ارتفا و قدرت بهتراز تور هست اما در مورد باور373باید بگم که حتی اگه درحد اس300 نباشه هم باز باید به بچه های وزارت دفاع و ارتش و سپاه تبریک گفت که تونستن دست به ساخت همچین سامانه پیشرفته ای بزنن که بیشتر کشورهای پر سابقه در عرصه نظامی حتی به ساخت همچین سامانه ای فکر هم نمیکنن چون میدونن قادر به ساخت سامانه دفاع موشکی نیستن پس در اخر باید بگوییم که ساخت لانچر و یا ساخت حتی یه دونه فشنگ مشقی هم واسه کشور ما غرور افرینه چون تمام احتیاجاتمون رو خودمون میسازیم پس به امید روزی که درساخت سلاح های دفاعی حرف اول رو بزنیم در جهان
  • saeed phantom ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    مشرق جان حداقل سانسور ميكنى جمله بندى رو درست كن داداش من(فرصت ايجكت هم به اسرائيلى رو نميده) يعنى چى؟ خودت قضاوت كن!
  • محمد ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    فشفشه های فجر که گنبد آهنیتونو آبکش کرد.
  • رسول ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    مشرق فکر کردی مغز مرغ خوردیم که باور کنیم اسراری که مربوط به امنیت ملیست رو راحت همینجوری تایپ کنی.اینها یک صدم آنچیزی نیست که وجود داره.اسراییل آمریکا و انگلیس باید مواظب باشن قاره پیما نیاد وسط.ولی همین اطلاعات هم اینارو گیج میکنه.
  • محمد ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    مشرق...
  • ناشناس ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    جناب اسحاق خان همین فشفشه ده سال قبل که کادو به گروه فلسطینی داده شد هم فکراتو سه روزه زمین گیر کرد-برو حالشو ببر
  • حب روسیه ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    راستی رییس نظری که دیروز دادم که شما با فارس و روزنامه کیهان لینک هستید به همین زودی به واقعیت رسید/تیتر اول امروز کیهان//نشانه روی 500 موشک اسکاد سوریه به سمت اسراییل//
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    قدرت در ایمان بچه های بسیج است ولاغیر
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    تولد تولد تولدت مبارک فلسطین فلسطین تولدت مبارک بیا فش فشه ببر که صدتا بزنی تل آویو بیا فش فشه ببر که صدتا بزنی تل آویو
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ایولله سعید فانتوم با غیرت.
  • رسول ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    اسحاق باید یواش یواش مواظب لندن و برلین هم باشین یه گنبد پشمی هم بگین طراحی کنن.آی جونم بنازم به اقتدار.این واسه اینکه فضولی نکنن.والا هدف ما فقط دفاع کردنه چه از خودمون چه از مظلومین جهان.لندن هم فکر نکنه در آرامشه
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    چه عجب بعد کلی وقت یک مقاله نظامی وطنی زدید گفتم شاید این بخش حذف شده
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ایرانیا چه در داخل و چه در خارج هرکدوم یک بمب هسته ای هستند فقط باید اونا را موقع امتحان اورد پای کار ! ما منتظریم تا محرم گردد.!
  • امين ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    خفاش رو نميزنيم ، مثل RQ سالم ميخوايم.
  • صابر ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    داداش من هرچی ولایت بگه همونه! وقتی رهبرمون میگه نمی خواهیم ما حتی حق فکر کردن بهش رو هم نداریم!
  • کیان ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    نظر شخصی شما کاملا محترم و از لحنتون مشخصه که به سرافرازی ایران می اندیشید ولی دوست عزیز سلاح هسته ای یک سلاح کشتار جمعی و در صورت وقوع جنگ خانواده ها و کودکان و غیر نظامیان از بین خواهند رفت که این نه با روحیه ایرانی و نه با روحیه اسلامی سازگار نیست. اگر دشمنان ما این کار رو میکنند چه باک چون نگاهبان ملتی که به خدا توکل میکنه قطعا خود حضرت حق خواهد بود و بهترین سرانجام رو نصیبشون خواهد کرد. والسلام علی عبادالله الصالحین
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    آقا اينا دوبار هوس فجر ۵ کردند هماهنگ کنيد چندتاي ديگر نثارشون بشه
  • حب روسیه ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    اندکی صبر سحر نزدیک است
  • علی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    به امید پیشرفتهای روز افزون بیشتر در صنعت دفاعی
  • albert ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    بابا شما پراید درست کنید بقیه پیشکش..
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    استراتژی دفاعی ایران بر تولید سلاح های ارزان و موثر است. هیچ وقت نیاز نیست برای مقابله با هواپیمای گرانقیمت اف22 ما هم یک هواپیما مثل آن بسازیم. یک موشک ارزان که یک صدم هواپیما هم ارزش ندارد کل هواپیما و خلبان و تجهیزات با ارزشش رو نابود میکنه. جدیدا هم که ممکنه به سیستم خود انفجاری هواپیما دست پیدا کرده باشن، یهو میبینی هواپیماشون اومد تو مرز و خودش پوف! ترکید
  • سوسان ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    نگفتی سمندسورن و پژوپارس درست کنید من که پراید132 دارم خیلی ازش راضی ام فقط باید رانندش محتاط باشه چه لزومی داره باپراید 100تابرم بکوبم به درخت مثل شما
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    از متخصصان و دست اندرکاران مربوطه در صنایع دفاعی و بویژه هوا فضا نهایت سپاسگزاری و تشکر را می نمائیم. انشاء الله به دنبال دستیابی به تکنولوژیهای جدید و بخصوص تقویت و نوسازی اساسی نیروی هوایی مقتدر هم باشید. مجددا تشکر می نمائیم. احسنت
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    اینها هوس فجر 5 نکردن هوس موشک سجیل کردن که سرعتش چند برابر سرعت صوته واگر اینها فشفشه بودن تاحالا به جنگ ایران امده بودند
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    عارف بزرگوار ایه الله شاه ابادی فرمود ایران به جای میرسد که شرق و غرب عالم بهش محتاج می شوند به امید ان روز
  • امیر علی ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    به امید ظهور حضرت و نابودی اسرائیل و حکمفرما شدن عدل و عدالت
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    گنبد آهنین مثلا پیشرفته ترین سپر دفاع موشکی جهان اسرائیل حریف موشک های فجر ایران نشد...... آلبالو
  • yaser ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    پراید رو یه مکانیک با سابقه 10و15 سال میتونه توو کارگاهش بسازه :))
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ایران سلاح اتمی نساخت اما هم دانشمندانش ترور شد هم تحریم نفتی شد هم تحریم بانکی شد و هم تحریم بیمه و کشتیرانی در حالی که کره شمالی که ساخت الان مدیر عامل گوگل و دانشمندان لوس آلاموس امریکایی به این کشور سفر می کنن و کسی جرات چپ نگاه کردن به این کشور رو نداره و بر خلاف آمارهای دروغین رشد اقتصادی بسیار خوبی پیدا کرده و حتی کره جنوبی هم قصد متحد شدن با کره شمالی و تشکیل یک کشور اتمی واحد به نام کره بزرگ رو دارند ...
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    1^بی نهایت مثبت .......
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    + اینی که منفی داده یا اشتباه زده یا واقعا با همه چیز که متعلق به اسلامه مخالفه
  • ناشناس ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    لطفا جواب من را بدهیم-این کامیون های حامل ولانچر موشک ها ساخت خود ایرانه؟چون ارزشش از موشک ها کمتر نیست واگر اینجوری باشه می تونه تو بخش غیر نظامی هم وارد بشن .یه سوال دیگه اینکه موتور تانک با موتور کامیون فرق زداره وآیا ایران موتور تانک وکامیون می سازد(در اینجا بخش نظامی بیشتر مد نظار است)وهمچنین اینکه ایران کامیون و کشنده (غیر نظامی) می سازد
  • ناشناس ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ازمیان کشنده ها(نه لانچرها)ذوافقار وذوالجناح از همه قشنگترن(البته خود ذئالفقار از روی سامانه رعد ساخته شده)
  • رسول ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    آلبرت اول باید مملکتمونو از فکر تجاوز دشمنان تضمین کنیم.بعد به خودرو سازی هم میرسیم.این به خودمون مربوطه.حتی شب گشنه هم بخوابیم باید اول امنیت کشورو تضمین کنیم.قوقوری مقوری.برو به اربابات برسون.
  • حجت ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    عزیز جان به این می گند یه جور استتار. اگه جنگ بشه. پیدا کردنش تو این مملکت درندشت مثیبت می شه برای متجاوزین.
  • حافظ ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    تا کور شود هر ان کس که نتواند دید
  • albert ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    اره رسول جان 30 ساله که دارید به خودروسازی میپردازید... از نظر دفاعی هم که بجز کپی کاری چیزی ندیدیم..
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    دمتون گرم
  • ساسان ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    من هم مخالف داشتن سلاح هسته ای هستم چرا که هم رهبر حرام اعلام کرده هم هزینه ی نگه داری بالایی داره اما من موافقم که ایران مثله آلمان ژاپن برزیل آفریقای جنوبی توانایی تولیدش رو داشته باشه تا هیچ کشوری نتونه ما رو تهدید به استفاده از بمب اتم کنه
  • ali ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    نصر من الله و فتح قريب
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    بله
  • nima ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    تو خودت تاحالا دست به چه ابتکاری زدی؟؟؟
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    به جناب سوخته ایان ....لاقل بزار جای موشکهای هندلی و گازوئیلی شلیک شده به قلبتان ترمیم بشه بعد بیا با موشکهای واقعی کل کل کن
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    اگر در اقتصاد هم مثل صنعت دفاعی درست سرمایه گذاری کرده بودیم،الان غول اقتصادی دنیا بودیم،غیرت متخصصین دفاعی باید به سایر ارکان مملکت سرایت کند.
  • ali ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    برو بابا كپي كاري...... همه تجهيزات ما به كوري چشم همه شماها تو داخل توليد ميشه تو كوري نميتوني ببيني
  • sam ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    سه تا از پنج سوپراتاندارد ساقط شد در 25 سال پیش. نوکری روسا اگر فایده داشت برای پاکستان وشاه عمل می کرد.
  • ناشناس ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    لطفا در مورد هوادریای نیروی دریایی هم گزارشی تهیه کنید
  • REZA ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    اصلا کپی میکنیم بازم تو برو به اربابت بگو بترسه از روزی که ..... درود بر ایران سرفراز که یه اجنبی نمیتونه بیاد و به ناموسمون چپ نگاه کنه مثل ژاپن و ....
  • ایرانی مسلمان ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    منظورش خلبانای اسراییلی هست سعید آقا.اگه یه کمی مطالعه داشته باشی متوجه میشی
  • yaser ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    دوستمون راست میگه، خودت تا حالا دست به چه ابتکاری زدی؟ اگه شاهکاری چیزی انجام دادی که این تجهیزاتمون جلوش هیچن لطف کن بگو نترس ریا نمیشه :)
  • رسول ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    آلبرت آمریکا نشان ،در کل دنیا هر کشوری یه چی میسازه بقیه هم کپی میکنن.کشور مام تازه چند ساله اخیر خودشو پیدا کرده و بر حسب استعداد در علم پزشکی، نانو و علومی از این قبیل به جاهای بالایی رسیده.چون ذات ایرانیا خشونت نیست که به فکر ساخت تجهیزات کشتار انسانها بیافته.برو به ذات کشورهای آمریکا و اسراییل و انگلیس و دارو دستش فکر کن که سرشار از خشونتن و انواع سلاحهارو میسازن.الان هم بر حسب نیاز از دست وحشیها باید امنیتمونو تضمین کنیم.والا ما متجاوز نیستیم مثل اربابات.
  • محمد ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    البرت جان عزیزه دل برادر اگه به قول تو کپی برداری به قول ما وبقیه که اطلاعاتشون از تو یکی بیشتره مهندسی معکوس به درد نمیخورد چین نمیتونست بعداز امریکاو روسیه جنگنده نسل پنج بسازه اونم از طریق کپی برداری به قول تو البته جنگنده نسل پنج یکی از نمونه هاشه و با کپی برداری تونسته موشکهای قاره پیما موشک قادربه حمل کلاهکهای هسته ای موشک کشتی زن که فقط دراختیار چین و ایران ناو هواپیمابر که یکی از اکراین خرید و خودش کاملش کرد و یکی هم درحال ساخت داره پس لطف کن بیشتر تحقیق کن یا از بزرگتر از خودت اطلاعات بگیر بعد بیا اینطوری صحبت کن حالام میتونی بری دنبال تیلون بازیت تو به چه بحث های سیاسی و نظامی چون چیزی سرت نمیشه چرپ و پرت میگی که مثلا توام اره سرت میشه ولی توهم مثل اربابانت هیچی سرت نمیشه و الکی حرف میزنید که نگن لال هستین
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    هزار مثبت+++++ برای امین.
  • مجتبی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    با ساسان موافقم
  • مشرق خوان ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    خوب بود.استفاده کردیم
  • پلنگ کوئر ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    مسئولین نظامی ما سیاستشون مخفی کاریه .مخصوصا سپاه عزیز.خیلی چیزا داریم که بعضی از مقامای ارشدم نمی دونند.گاها چیزایی که دوستان می گن که دشمنا از طریق اون به اطلاعات استراژیک مهی پی می برند پس لطفا در مورد پروژههای مهم ارتش و سپاه کمتر موشکافی کنید یادتون نره با8سال جنگ فرسایشی و30 سال تحریم قدرت 9 نظامی جهان هستیم واینم بدونیم بیش از 50درصد منابع جاسوسی موساد وسیاه از طریق شبکه های مجازی مثل اینترنت تامین می شه!!!!!
  • ناشناس ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    بنده یه جایی خونده که ایران سیستم تور رو اونم نوع2 رو ساخته (البته ارتقاع سیسم های فعلی) تا نظر دوستان چه باشد
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    بنده یه جایی خونده که ایران سیستم تور رو اونم نوع2 رو ساخته (البته نه ارتقاع سیسم های فعلی) تا نظر دوستان چه باشد
  • msk ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    تا کور شود هرآنکه نتواند دید
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    من با نظر دوستمون موافقم که ما به سلاح هسته ای نیاز داریم. البته قرار نیست که از این سلاح در هیج کجا استفاده بشه . صرف داشتن سلاح هسته ای امنیت و اقتدار رو به همراه داره و نیازی به استفاده نیست. ایران عزیز موفق و پیروز هستی و خواهی بود.
  • رسول ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    جناب آلبرت اگر هم کپی کنیم افتخار میکنیم چون هیولا و وحشی نیستیم که استعداد ساخت ماشین آدمکشیرو داشته باشیم.ایرانیا هر جای دنیا ودر کشورمون استعداد پزشکیشون از همه موارد بالاتره.هر کشوری نسبت به باطنش استعداد داره.حالا بهتر ارباباتو بشناس که انسانیت کجاست.الان هم هر چی سلاح بسازیم به خاطر دفاع از متجاوزانه.
  • محمد ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    ايران داره بيشتر روي هواپيماهاي بدون سرنشين تمركز ميكنه چون هم هزينه ی ساختش كمتره و هم ميتونه به همون اندازه مؤثر باشه
  • محمد ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    ان شاء الله
  • مهندس پرواز ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    عباس جون ما سلاح دفاعی می سازیم نــــــــــــــــــــــــــــــه تهاجمی.
  • رامین ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    حالا می بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــینی.
  • ورامین ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    ما در شکار هواپیما خیلی وارد شدیم چه در جنگ 8 ساله با دست خالی چه در حال حاضر شکار پهپهاد.
  • نادر ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    اسحاق رابین معلوم که خیلی ترسیدی از جنگ 8 روزه قزه سکته نکنی !
  • موساد ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    اسحاق رابین چرا اینهارو ناراحت می کنی بزار با یک موشک بکشیمشون تمام شه .
  • دانا ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    اولا تو ایرانی نیستی دوم اینکه ما احتیاجی به این سلاح نداریم.
  • خودی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    نه سکرت بود.
  • ناظر ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    برای شناخته نشودن بین کامیونها معمولی در موقع بکار گیری خوبه.
  • دانا ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    اسحاق رابین باید ناراحت بشه چون زخم خورده از قزه ؟
  • حب لکرام ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    خیلی ممنون خود ستائی نکن.
  • همراه ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    سازنده های موشک هم بسیجی وار کار کردن .
  • حب لکرام ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    از خدا مدد طلبیم.
  • حامد ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    ما دنبال قشنگی و زرقو برق نیستیم بدنبال کارائی هستیم.
  • صادق ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    ما برای دفاع می سازیم نه برای جنگ .
  • ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    0 0
    ان شاء الله که اشتباهی منفی دادن چون من هم یادمه یک بار اشتباهی به یک نظری منفی دادم که واقعا چنین قصدی نداشتم.. آره ان شاء الله اشتباهی منفی دادن
  • امید ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    انشاالله که به همین جا ختم نشه و با سرعت بالا ادامه پیدا کنه این پیشرفت ها...الهی آمین
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    جانم امین . خداییش این سالم نشوندنا چه حالی میده و میگیره
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    عزیزجان احساساتی نشو . یه مقدار به نیازهای جنگیمون عمیقتر فکر کن
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    عزیزم داری با بسیجیها صحبت میکنی نه با ایرانخودرو یا سایپا
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    ببین خود آمریکاییها میتونند با کپی کاری آر کیو 170 خودشونو بشونند ؟
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    0 0
    چرا مطالبتون نام نويسنده نداره ؟
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران
  • ارمیتا ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    همین روزاست که بریم ماه
  • میرجبار ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    خیلی ناگفتنی ها دررابطه باتوانایی موشکی داریم به وقتش می ریزیم روسرشون مرگ براسرائیل
  • حسین ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    اسراعیل رو نابود کنید لطفا
  • مهران ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    اشکلی نداره هسته ایم میسازیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس