یک تحلیلگر اصلاح‌طلب در انتقادات از اصلاح‌طلبان معتقد است وجود نوعی تقلیل‌گرایی سیاسی در دوران حکومت اصلاحات موجب بی‌توجهی اصلاح‌طلبان به اقدامات اجتماعی و مواجهه با مشکلات اجتماعی مردم می‌شد.

گروه سیاسی مشرق ــ روزنامه شرق، گفت‌وگویی را با علیرضا علوی‌تبار پیرامون ناکامی‌ها و کامیابی‌های اصلاح‌طلبان انجام داده است که در ادامه قسمت‌هایی از آن را به انتخاب مشرق می‌خوانید:

***
ــ خاستگاه و تکیه‌گاه اجتماعی اصلاح‌طلبان، همه، اقشاری هستند که خواهان تحول یک‌شبه و توأم با درهم ریختگی نظم عمومی و برخوردهای خشونت‌آمیز نیستند.
به نظر می‌رسد بیش از 60 درصد مردم در این طبقه بندی قرار می‌گیرند. اما برای اقدام جمعی، اصلاح‌طلبان احتیاج به سازماندهی و رسانه عمومی دارند.
فقدان اقدام جمعی به معنای از میان رفتن نیروی اجتماعی نیست، حتی در این شرایط نیز فشار مداوم محافظه‌کاران به اصلاح‌طلبان نشان از درک آنها از نیروی بالقوه تعیین کننده اصلاح‌طلبان دارد.

ــ در فعالیت سیاسی میان اصلاح‌طلبان و رقبایشان، اصلاح‌طلبان از نظر کسب و حفظ قدرت حکومتی ناکام ماندند. اما از نظر "اخلاقی" پیروز شدند. اصولگرایان (چه محافظه‌کار و چه تندرو) هر روز بیشتر از دیروز می‌کوشند تا در قالب اصطلاحات و مفاهیم به کار گرفته شده توسط اصلاح‌طلبان سخن بگویند.

ــ تکرار حرف‌های اصلاح‌طلبان در برخی از اصولگرایان صرفاً یک تاکتیک است اما، در برخی دیگر نه. اصلاح‌طلبی آثاری ماندگار بر اندیشه و عمل سیاسی در ایران خواهد داشت و با انکار آن نمی‌توان این اثر را انکار کرد. اصلاح‌طلبان علاوه بر محافظه‌کاران بر براندازان نیز تأثیری غیر قابل انکار خواهند داشت.

ــ اصلاح‌طلبان باید خود را برای یک اقدام سیاسی دسته‌جمعی آماده کنند. هیچ فرصتی را نباید از دست داد.

ــ اگر بخواهم فهرستی از انتقادات وارد به اصلاح‌طلبان را در دوران موفقیت و حضور در قدرت ارائه کنم به چند مورد می‌توان اشاره کرد... جهت‌گیری برای برآورد مطالبات اقشار متوسط و بالای جامعه و بی‌توجهی به مطالبات سایر اقشار... وجود نوعی تقلیل‌گرایی سیاسی که موجب بی‌توجهی اصلاح‌طلبان به اقدامات اجتماعی و مواجهه با مشکلات اجتماعی مردم می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس