نداشتن هیچ اسپانسر مالی برای جشنواره سی و یکم هشداری است که باید ستاد اجرای در برگزاری جشنواره به آن توجه داشته باشند. قادر آشنا مدیر مرکز هنر های نمایشی در نشست خبری از قول وزیر محترم ارشاد و آقای دکتر حمید شاه آبادی معاونت هنری خبر حمایت مالی جشنواره تئاتر فجر را داد؛ ولی ...

گروه فرهنگی مشرق - جشنواره تئاتر فجر از امروز 26 دی در حالی با نمایش های خیابانی و فجر استانی و رادیو تئاتر رسما  آغاز خواهد شد که بودجه جشنواره امسال نسبت به سال پیش کمتر بوده و هزینه های جاری در تصویب بودجه جشنواره سی و یکم قابل پیش بینی نبوده است. تعطیلی بازار تئاتر، حذف بولتن جشنواره از پس لرزه های این کمبود بودجه است که یکی از دلایل آن پرداخت کمک هزینه هایی بود که در سال جاری ناراحتی بسیاری از هنرمندان را به بار آورد.

 ضمناً نداشتن هیچ اسپانسر مالی برای جشنواره سی و یکم هشداری است که باید ستاد اجرای در برگزاری جشنواره به آن توجه داشته باشند. قادر آشنا مدیر مرکز هنر های نمایشی در نشست خبری  از قول وزیر محترم ارشاد و آقای دکتر حمید شاه ابادی معاونت هنری خبر حمایت مالی جشنواره تئاتر فجر را داد؛ ولی باید این را در نظر بگیریم که این حمایت در همان چهار چوب بودجه تصویب شده است. در حالی که به نظر می رسد این زیبنده جشنواره تئاتر امسال که در سیزده بخش و با 139 اثر ایرانی و خارجی ویترین هنر تئاتر ایران محسوب می شود، نیست.



***نگاهی به هیئت دواران جشنواره تئاتر فجر سی و یکم
نکته اول در انتخاب داوران عدم حضور بانوان هنرمند و پیش کسوت ایرانی در هیچ کدام از بخش های جشنواره است که شاید با حضور یک و دو مورد این توازن برقرار می شد. خارج از بحث علمی، قضاوت و داوری اثر هنری تقریبا در همه جای دنیا یک امر سلیقه ای است. در ترکیب داوران تئاتر فجر یک نکته بسیار اهمیت داشته است که داوران تحصیل کرده و جزو اساتید علمی دانشگاه باشند، اما سلایق متفاوت و گرایش های متنوع در زمینه های هنری جمع قضاوت را به کرسی پیش کسوتان تبدیل خواهد کرد. اما این خود نمی تواند برای جشنواره تئاتر فجر حاشیه ساز باشد. امیدواریم داوران در انتخاب آثار کمال دقت و عدالت را به خرج دهند و به دور از هر گونه رابطه های معمول در تئاتر به قضاوت بنشینند.

بخش رادیو تئاتر: کوروش نریمانی، نادر برهانی مرند، محسن قصابیان
بخش خیابانی: شهرام نوشیر، مسلم قاسمی، حسن دولت آبادی
بخش تئاتر بین الملل: داوود رشیدی، دکتر مجید سرسنگی، مسعود رایگان، جنت سلیم آوا از آذربایجان و ماریوس گلاج از لهستان
بخش تئاتر ایران: دکتر محمود عزیزی، دکتر فنائیان، دکتر خسرو خورشیدی و دکتر رحمت امینی
بخش مناطق ، نگاه تازه و تجربه های نو: نصرالله قادری،دکتر مختاباد، حسین مسافر آستانه
بخش نمایشنامه نویسی: حسین مسافر استانه، نصرالله قادری

***چرا سالن مولوی قهر کرده است؟
مجموعه سالن مولوی با امکانات خوب خود از بهترین سالن های تئاتر ایران است که امسال در جشنواره تئاتر فجر حضور ندارد. دکتر سعید کشن فلاح دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر علت غیبت سالن مولوی را طلب بالای این سالن از مرکز هنر های نمایشی اعلام کرد. سالن مولوی زیر مجموعه دانشگاه تهران و زیر نظر وزارت علوم است؛ اما عدم همکاری و هماهنگی دو وزارت خانه ( وزارت ارشاد و وزارت علوم و تحقیقات) برای برگزاری جشنواره شناخته شده تئاتر بسیار عجیب  می نماید. حال خبرها حاکی از آن است که دانشگاه تهران حتی قصد ندارد این امکان را برای جشنواره دانشجویی تئاتر که توسط وزارت علوم برگزار می شود قرار دهد. مدیرت چند گانه برای سالن مولوی دلخوریهای بسیاری را برای جامع تئاتر به وجود آورده است.

با توجه به اینکه بدهی مرکز هنرهای نمایش به سالن مولوی و تغییر مدیرت این سالن در دو دهه اخیر داستانهای حاشیه ای بسیاری داشته است. امیدواریم سالن مولوی زود با خانواده تئاتر آشتی کند و مسائل مالی را در اولویت هنر فرهنگ ساز تئاتر قرار ندهد.

***جشنواره تئاتر فجر و حضور هنرمندان جوان
در جشنواره امسال حضور هنرمندان جوان بسیار پر رنگ است. اما حضور جوانان به خاطر کنار کشیدن هنرمندان پیش کسوت است یا قدرتمند عمل کردند جوانان؟ آنچه مسلم است انگیزه جوانان برای حضور و دیده شدن بسیار بالاست. انرژی و تلاش آنها در برابر گروه های تئاتری پیش کسوت قابل وصف نیست. نکته جالب توجه در جشنواره تئاتر فجر امسال حضور هنرمندان پیش کسوت از بازیگران؛ نویسندگان و طراحان صحنه با کارگردانان جوان می باشد که این همکاری نوید کارهای جذاب و خاص را در جشنوراه امسال می دهد.

البته حضور چهره‌های سینمایی را هم نباید نادیده گرفت. حضور بازیگران (چهره های سینمایی خارج از بحث تبلیغاتی) نقش جشنواره تئاتر به عنوان مادر هنرهای نمایشی را نمی توان نادیده گرفت. بحث تئاتری یا سینمایی بودن بازیگران از گذشته باب روز بوده است ولی باید عادلانه و علمی ابراز داشت که هر بازیگری در هر عرصه در صورت توانایی حق آن را دارد که در صحنه‌های مختلف اعم از سینما، تلویزیون و تئاتر به هنر نمایی بپردازد.

***چند نکته در باب جشنواره سی و یکم
*فروش اینترنتی آثار از ساعت 24 روز 25 دی ماه  الی ساعت24  روز 26دی از سایت فروش گیشه تئاتر آغاز شده و برای دانشجویان با تخفیف 5درصدی در روز یکشنبه اول بهمن ماه بلیط فروشی خواهد داشت. جشنواره تئاتر فجر بلیط روز فروش در ایام جشنواره ندارد.

*حضور شورای ارزشیابی و نظارت در هیئت انتخاب در مراحل مختلف از اتفاقاتی است که برای اولین بار انجام شده است. پیش از این گروه‌های تئاتر بعد از انتخاب یک بار، قبل از اجرا هم یک باربازبینی شورای ارزشیابی و نظارت قرار می گرفتند؛ اما امسال همه مراحل در یک بازبینی انجام شده است.

*حضور در جشنواره سی و یکم تضمین اجرا در سال آینده است. همه گروه های تئاتر که در جشنواره امسال حضور دارند اجرای عموم خواهد گرفت. اما دل نگرانی هنرمندان از تغییر مدیریت ها در سال آینده بعد از انتخابات است. که این مورد را مدیر مرکز هنر های نمایشی از وظایف مدیرت آینده دانست.

*سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر در دو بخش از 26 الی 12 بهمن  1391 به دبیر دکتر سعید کشن فلاح برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    0 0
    مطلب خوبی بود؛ خلاصه و مفید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس