کد خبر 185907
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۷

به گزارش مشرق به نقل از سایت جماران ،در آستانه برگزاری همایش «تحریرالوسیله، شروح و تعلیقات»، مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم و دست اندرکاران همایش با آیت الله العظمی مظاهری دیدار کردند.
آیت‌لله مظاهری با اظهار تأسف از کوتاهی حوزه و روحانیت نسبت به امام بیان داشت: روحانیت راجع به حضرت امام کوتاه آمدند، مخصوصاً شاگرد‌های ایشان که یکی از آن‌ها خودم می‌باشم، ما باید بیش از این‌ها به حضرت امام بها داده باشیم.
وی افزود: من خیلی به یاد مرحوم آیت‌الله آقای فاضل لنکرانی هستم و با ایشان خیلی رفیق بودم. امتیاز‌های خوبی داشت. یکی از امتیاز‌های آقای فاضل باوفایی ایشان بود، از جمله به امام به خاطر شرحی که بر «تحریرالوسیله‌ی امام» نوشتند.
این شاگرد امام با بیان این که تحریرالوسیله باید الآن در میان مردم با 14 تا حاشیه چاپ شده باشد. لبنان چاپ بشود، قم چاپ بشود و جاهای دیگر چاپ بشود که نشد، گفت: آیا تحریرالوسیله لیاقت این را نداشت؟‌ چرا داشت اما کوتاهی از مراجع، شاگرد‌های حضرت امام، قم و از مدیریت حوزه می‌باشد. وقتی شنیدم می‌خواهید برای تحریرالوسیله‌ی حضرت امام همایش برگزار کنید، دعایتان کردم و خیلی خوشحال شدم، چون کار خیلی مقدس و خوبی است.
آیت‌الله مظاهری اضافه کرد: از شما، مخصوصاً جناب آقای حاج حسن خمینی که در حوزه‌ی فکر و عشق به این کار‌ها خیلی خوب هستند، تقاضا دارم کاری بکنید که تحریرالوسیله در صحنه بیاید. مثلاً خودتان تحریرالوسیله را با 10 تا حاشیه چاپ بکنید و دیگر لازم نیست آن را آقایان تأیید بکنند، عروةالوثقی که این‌طوری نشد، دیگران حواشی مراجع را داخلش آوردند و چاپ کردند. این کار را شما هم بکنید.
آیت‌الله مظاهری با اشاره به ارادت و شاگردی افتخار آمیز خود نسبت به امام اظهار داشت: من در درس مقیدم که اسم حضرت امام برده شود اگرچه اوائل ورودمان به اینجا زمینه وجود نداشت ولی الآن زمینه‌اش الحمدلله خوب است. شاگردهای حضرت امام باید اسم حضرت امام را، در فقه، در اصول در درس‌های دیگر بیاورند. در اخلاق مقید باشند اقلاً یک مرتبه چه در جلسات عمومی و چه جلسه‌ی اخلاق که برای طلبه‌ها می‌گذارند اسم ایشان را بیاورند و حرف‌های ایشان را بزنند. این را هم بگویم که این یک در میلیون حقی است که حضرت امام به من و امثال من دارند، یک قطره‌ای از دریا می‌باشد.
وی ادامه داد: تحریرالوسیله از جهاتی کتاب خیلی خوبی است. این کتاب در تبعید نوشته شده و این خیلی ارزش دارد. یک کسی با نبود کتاب و با آن سخت‌گیری‌هایی که در ترکیه وجود داشته، با آن دلهره‌ها درباره مردم ایران و اسلام یک دوره فقه بنویسد، این خیلی ارزش دارد. قلم حضرت امام خیلی قلم رسا و خوبی است، اگر بهتر از عروه نباشد کمتر نیست. این کتاب بر خلاف عروهیک دوره کامل فقه است. لذا این همایش خیلی خوب است و من از شما تشکر می‌کنم اما تشریفاتی نباشد که یک جلسه‌ای گرفته شود و بزرگان هم بیایند و شما هم زحمتی بکشید و تمام بشود.
آیت‌الله مظاهری تأکید کرد: من خیال می‌کنم بهترین کار این است که به مرور زمان، از امسال تا سال دیگر، حواشی عروه را ملحق به تحریرالوسیله کنید، و آن را در دسترس کسانی که حضرت امام را مرجع خودشان نمی‌دانند، قرار بدهید. خود کتاب وسیله مرحوم آیت‌الله آقای سید ابوالحسن یک لطفی از طرف خدا و امیرالمؤمنین بوده که ایشان با آن قلم رسایشان توانستند آن را بنویسند. کتاب خیلی عالی است با این‌حال حضرت امام روی وسیله کار کردند زحمت کشیدند اول بر وسیله حاشیه زدند و بعد آن حاشیه‌ها را واردش کردند و تحریر را نوشته‌اند. در ادامه ابواب و کتبی که مرحوم سید در وسیله نیاورده‌اند مثل حج، امر به معروف و نهی از منکر، حدود، دیات، قصاص، قضا و شهادات و مسائل مستحدثه را به آن اضافه کردند. و کتاب تحریر، یک دوره کامل فقه برای استفاده عموم مردم چه خواص و چه عوام می‌باشد.
آیت‌الله مظاهری در پایان سخنان‌شان بیان داشت: از این‌که شما به فکر این قضایا هستید، تشکر می‌کنیم و از حوزه علمیه به عنوان یک شاگرد حوزه و از بزرگان من جمله مدیریت حوزه به عنوان رفقای مدیریت تقاضا دارم که نسبت به بزرگداشت حضرت امام بیش از این‌ها عنایت داشته باشند. هر چه هست از حضرت امام است و افتخار می‌کنیم که شاگرد حضرت امام هستیم. این افتخار خیلی بالایی است، اما قم باید این افتخار را داشته باشد که هر چه راجع به انقلاب علمی و هم انقلاب سیاسی دارد از حضرت امام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    احسنت.پیام جناب آیت الله مظاهری روشن و مبین بود.سید حسن جان خمینی باید در صحنه بطور جدی وارد شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس