کد خبر 1853
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۸

نخست وزير انگليس در يک مصاحبه تلويزيوني با درخواست‌هاي بينندگان اين شبکه مبني بر بازگشت الماس معروف "کوه نور" به هند مخالفت کرد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، ديويد کامرون نخست وزير انگليس در جريان مصاحبه تلويزيوني با شبکه‌ي NDTV هند در پاسخ به مجري برنامه مبني بر اينکه اين شبکه با انبوهي از درخواست‌هاي بينندگان مبني بر موفقيت کامرون با بازگشت الماس گرانبهاي کوه نور به هند مواجه شده، گفت:‌ اگر شما با يکي از اين درخواست‌ها موافقت کنيد ناگهان مي‌بينيد که موزه انگليس خالي شده است.
به گزارش روزنامه ديلي‌تلگراف، نخست وزير انگليس افزود: فکر مي‌کنم که بايد تمام بينندگان شما را مايوس کنم.
همچنين قبل از شروع سفر سه روزه نخست وزير انگليس به هند کيت واز رئيس کميته امور داخلي مجلس عوام انگليس که اصليت هندي دارد نيز گفته بود که زمان آن فرا رسيده که الماس کوه نور به عنوان نشانه‌ي جبران گذشته استعماري انگليس به هند بازگردانده شود.
کوه نور زوج الماس معروف درياي نور است و هر دو از قديمي‌ترين جواهرات شناخته شده در جهان هستند. اين سنگ قيمتي از ناحيه قلعه باستاني گلکنده در نزديکي حيدرآباد در ايالت آندرا پرادش در کشور هند در سال ????ميلادي بدست آمد. اين الماس توسط ميرزا محمد مير جمله وزير مشهور ايراني عبدالله قطب شاه به شاه جهان پادشاه گورکاني هند تقديم شد و در آنجا ماند.
الماس کوه نور که زماني بزرگترين الماس شناخته شده در جهان به حساب مي‌آمد، در سال 1738 ميلادي توسط نادر شاه از هند به ايران غنيمت آورده شد.
کوه نور پس از مرگ نادر توسط احمدشاه دراني به افغانستان منتقل و سپس به شاه شجاع رسيد. پس از شکست شاه شجاع از سردار هندي ملقب به شير پنجاب، الماس مزبور توسط اين سردار هندي به هند عودت شد و بعدها به دست کمپاني هند شرقي بريتانيا افتاد و در سال 1849 ميلادي توسط انگليسي‌ها از هند توقيف و تقديم ملکه ويکتوريا شد و اينک بر تارک تاج سلطنتي اين کشور مي‌درخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    5 0
    گفت:‌ اگر شما با يکي از اين درخواست‌ها موافقت کنيد ناگهان مي‌بينيد که موزه انگليس خالي شده است. حالا این که الماس را از ایران کش رفته اند کاری ندارم ولی زیر پوستی اعتراف کرده که دار و ندارشون مال دزدیه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس