کد خبر 184328
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰

معاون وزیر نفت با اشاره به کشف چندین خط لوله انتقال سوخت قاچاق در خلیج‌فارس، تنها راهکار مقابله با قاچاق سوخت و برچیده شدن لوله‌های چند کیلومتری انتقال فرآورده‌های نفتی قاچاق را اصلاح قیمت بنزین و گازوئیل اعلام کرد.

به گزارش مشرق، علیرضا ضیغمی در گفتگو با مهر با اشاره به تاسیس کارگروه مشترک مقابله با قاچاق سوخت بین وزارت نفت، کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: این کارگروه مسئولیت اصلی مقابله و مبارزه با قاچاق انواع فرآورده های نفتی را برعهده دارد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در چند هفته گذشته چندین خط لوله به طول چند کیلومتر در مبادی مرزی خشکی و دریایی کشور و به ویژه سواحل خلیج فارس شناسائی شده است، تصریح کرد: برخی از افراد سودجو با استفاده از این خطوط لوله زیر زمینی اقدام به قاچاق گسترده انواع فرآورده‌های نفتی به خارج از کشور می کنند.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی اصلاح و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مهمترین راهکار مقابله با قاچاق سوخت است، اظهار داشت: در شرایط فعلی هیچگونه تناسب قیمتی بین گازوئیل و بنزین عرضه شده در داخل کشور و برخی از کشورهای همسایه وجود ندارد.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با بیان اینکه هم اکنون هر لیتر گازوئیل با 2 نرخ 150 و 350 تومان در داخل کشور عرضه می شود، تبیین کرد: این در حالی است که قیمت هر لیتر گازوئیل در ترکیه به بیش از 5 هزار تومان می رسد.
 
این مقام مسئول اختلاف شدید قیمتی را عامل افزایش قاچاق سوخت از کشور عنوان کرد و افزود: پیشنهادهایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارسال شده است.
 
وی با یادآوری اینکه اصلاح قیمت قطعا منجر به مدیریت مصرف فرآورده های نفتی خواهد شد، خاطرنشان کرد: با ایجاد تعادل قیمتی فرآورده‌های نفتی متانسب با کشورهای همسایه لوله‌های چند کیلومتری قاچاق سوخت هم برچیده خواهد شد.
 
در همین حال محمد رویانیان اخیرا در پاسخ به پرسش مبنی بر اظهارنظرهای برخی از مسئولان اجرایی دولت مبنی بر ضرورت افزایش اصلاح قیمت بنزین و گازوئیل برای مقابله با قاچاق، تاکید کرد: پیش از ضرورت اصلاح قیمت بنزین و گازوئیل به اصلاح سیاست‌های منطقه ای، مبارزه و مقابله با قاچاق سوخت باید در دستور کار قرار گیرد.
 
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با یادآوری اینکه در برخی از کشورهای همسایه و به ویژه در کشورهای عربی به دلیل پایین بودن تقاضا نیازی به مدیریت مصرف سوخت وجود ندارد، گفت: اما در ایران با جمعیت 75 میلیون نفری باید مدیریت مصرف سوخت به ویژه در ناوگان حمل و نقل مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
این عضو کابینه دولت با بیان اینکه نبود و فقدان اعمال سیاست‌های یکپارچه در سطح منطقه خاورمیانه به منظور مقابله با قاچاق فرآورده های نفتی، توضیح داد: در کشورهایی همچون کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل اجرای سیاست‌های یکپارچه، طرح‌های مبارزه با قاچاق سوخت موفق بوده است.
 
وی با اعلام اینکه قطعا افزایش قیمت هر لیتر گازوئیل از 350 تومان فعلی حتی به 700 تومان نیز نمی تواند منجر به توقف قاچاق سوخت شود، گفت: باید نظام عرضه، توزیع و انتقال هوشمند فرآورده های نفتی به عنوان یک راهکار جدی در دستور کار مجموعه دولت و وزارت نفت قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    نه برادر من ! تنها راهش بالا بردن قیمت بنزین و گازوئیل نیست. قیمت دلار رو بیارید پایین و ارزش پول ملی رو ببرید بالا همه چیز درست می شه.
  • رضا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    اقا جان چرا حرف زور میزنین شما این کالا رو یک بار گران کردین برای کاهش مصرف و کاهش قاچاق افاقه نکرد شما بکنش لیتری 1500بازم جواب نمیدیه شما چرا میخوای کاهش ارزش ریال رو درمقابل حتی لیر ترکیه با فشار به مردم جبران کنی اگه پول ملی کشور به روال سابق برگرده قطره ای بنزین قاچاق نمیشه چون ارزش نداره ریشه این درخت رو کرم خورده اینا میخوان با شستن برگاش درستش کنن
  • عمو ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    ارزش پول ملی اینجوری بالا پایین نمیره. اون بیسوادی که این رو تو دهن شما انداخته خیلی کار ابلهانه ای کرده. ارزش پول ملی تنها و تنها درصورت بالاتر بودن رشد اقتصادی یک کشور از متوسط رشد اقتاصدی جهان بالا می رود.
  • ناشناس ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    آخه این آقایون مسئول چون بلدنیستند مسائل اقتصادی راحل کنندهمیشه صورت مسئله راپاک میکنندبراهمین فقط یادگرفتندقیمت هارابالاببرند!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    حق گفتی
  • ناشناس ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    فکرمیکنید اگرقیمت گازوئیل51000بشه این کاردرست میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • احسان ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام.من خودم تو جنوب کشور.مرکز انواع قاچاق به ویژه سوخت هستم.خیلی از دور و بری هام هم این کار رو میکنن.من که باهاشون صحبت کردم نزدیک 70 درصدشون از بی شغلی هست و بقیه از روی طمع .وقتی امکان ایجاد شغل با سرمایه کم وجود نداشته باشه ء قاچاق میشه منبع درآمد راحت و با سرمایه کم.دوما تو منطقه ما بیشتر کسانی که باید جلوی قاچاق رو بگیرند خودشون دست دارن با قاچاقچی ها و رشوه میگیرن .از راننده کامیون که سوخت میفروشه یا اون پمپ چی که میزاره بشکه ها رو پر کنن یا اون پاسگاهی که در ازای هر ماشین با قاچاق پول میگیره تا اون گشت دریایی که میزاره قایق بیاد کنار لنج و لنج هم بره کنار کشتی های خارجی پمپ میزنه تخلیه میکنه.میزان قاچاق سوخت هم اونقدر نیست که بخوان بخاطرش به بقیه مردم فشار بیارن.کمتر از یک درصد جامعه درگیر کار قاچاق هستن اما به این دلیل نباید نود و نه درصد مابقی با گرونی مواجه بشن.آیا انصافه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس