کمتر از شش ماه تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم زمان باقی است. فرصتی که صرف رایزنی​ها و دیدارهای انتخاباتی خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، دیدارهای رایج گروه​های اصلاح طلب و اصولگرا در حالی این روزها رونق گرفته که برخی از آنها خصوصی است ولی از برخی دیگر خبرهایی به رسانه​ها راه می​یابد. وجه مشترک همه این خبرها هم این است که «هنوز وارد مصادیق نشده​ایم!» اما بی شک گفتمان​های آغازین برای تبیین معیارها بی​ارتباط با نامزدهای احتمالی موجود در این عرصه نیست.

علاوه بر نشست​های درون حزبی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان که یا مطابق معمول برگزار می​شود و یا در قالب همایش​های انتخاباتی ترتیب داده شده، نشست​هایی نیز با محوریت چهره​های برجسته وتعیین کننده در هر دو جناح برگزار می​شود. همانطور که آیت​الله مهدوی کنی و آیت​الله یزدی محوریت نشست​های جمعی اصولگرایان را بر عهده دارند، گروه​های اصلاح طلب نیز نشست​هایی را با محوریت سیدمحمد خاتمی و آیت​الله هاشمی رفسنجانی برگزار می​کنند.

در ادامه جدول نشست​های انتخاباتی هر یک از دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا که در قضای رسانه​ای عنوان شده است می آید:

اصولگرایان

طرفین دیدار/زمان

محور مذاکرات

جامعه مدرسین با آیت‌الله مهدوی‌​کنی (18 آذر)

حسن ممدوحی: درباره همراهی و همفکری جامعتین بحث و قرار شد این تبادل نظر و رفت‌آمدها ادامه​دار باشد.

جبهه پیروان خط امام و رهبری

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین(9 دی)

متکی: استراتژی و راهبرد دوره یازدهم ریاست جمهوری در 12 صفحه طراحی شده است و سناریوهای مختلف کار انتخاباتی، نوع نگاه، چگونگی رسیدن به نامزدهای مورد نظر و چگونگی رسیدن به نامزدهای ولایی در آن پیش بینی شده و سپس این استراتژی برای نقد و ارزیابی به جامعه معزز روحانیت مبارز و همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارایه شد. آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی نسبت به استراتژی انتخاباتی جبهه پیروان نظر مثبت دارند.

آیت الله ممدوحی: جامعه مدرسین با تشکیل هیات انتخاباتی مشترک با جامعه روحانیت و جبهه پیروان مخالف است.

آیت​الله یزدی (24 آذر)

حسن ممدوحی: در دیدار اخیر تاکید شد که هرکس به‌ دنبال راه خود نرود لذا اعضا بر نامزد واحد یا افرادی که از نظر شرایط نزدیک به هم باشند، تاکید داشتند. فرد اصلح باید مورد توجه قرار گیرد و فرقه‌گرایی نشود.

آیت الله مهدوی کنی (6 آبان)

متکی: چارچوب تدوین شده در جبهه را که به صورت بسیار ساده، روشن اما جهت دار بود را بیان کردیم و دیدگاه آن بزرگوار را جویا شدیم.

فارس: استراتژی‌ای که در این جلسه دنبال شده ایجاد وحدت بین‌ اصولگرایان بوده و قرار شده برای ورود کاندیداهای کمتر از جریان اصولگرایی تلاش شود. درباره سازوکار انتخابات 92 و مصادیق آن در آینده بحث می‌شود.

جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با آیت​الله مصباح یزدی (29 آبان)

مالک شریعتی عضو جمعیت رهپویان: آیت‌الله مصباح در این دیدار گفتند ممکن است در توانمندی‌ها و سلایق اختلاف نظر وجود داشته باشد که این امری عادی و معمولی است و اتفاقا این یک حسن قلمداد می‌شود که در جامعه توانمندی‌های مختلف وجود داشته باشد. همچنین ممکن است در تشخیص اختلاف به وجود آید و دو گروه دارای تشخیص‌های مختلف باشند که اگر دو فرد بر اساس مبانی مشخص به تشخیصی برسند که همانند فتوای دو مرجع تقلید است که هر دو مورد احترام است و نباید آن را تخطئه کرد، اما زمانی هم ممکن است اختلاف بر اساس هوای نفس باشد که باید از آن پرهیز کرد.

جمعیت آبادگران جوان

دیدار با بادامچیان

سخنگوی جمعیت آبادگران: مطابق قانون اساسی از جمله شرایط و شاخصه‌های ریاست جمهوری رجل مذهبی، سیاسی بودن، همچنین مدیر و مدبر بودن است. لازم است به ویژگی‌هایی که رییس جمهور آینده باید داشته باشد مروری دوباره شود و کاندیدای موردنظر فردی نزدیک به این ویژگی‌ها باشد. با توجه به شرایط اقتصادی موجود داشتن توانایی فوق‌العاده فرد کاندیدا فرد کاندیدا در امور اقتصادی و تیم‌محور بودن از ویژگی‌های رییس‌جمهور آینده است.

دیدار با جامعه اسلامی مهندسین (27 آبان)

مذاکره درباره انتخابات شوراها و لزوم رایزنی با تمامی گروه​های اصولگرا

 

 

دیدار با باهنر (27 آبان)

سخنگوی جمعیت آبادگران: گفت و گو درباره استراتژی هایی که باید در انتخابات لحاظ شود. با توجه به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها، حساسیت انتخابات شوراها را نیز مدنظر قرار داد و اگر برگزاری همزمان این دو انتخابات آسیبی دارد، برای انتخابات بعدی این آسیب را برطرف کرد.

دیدار عسگراولادی با جامعه روحانیت مبارز/19 آذر

فارس: این یک دیدار انتخاباتی برای بررسی حضور اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

دیدار باهنر با ناطق نوری/11 آذر

باهنر: آقای ناطق‌نوری گفت که نامزد نمی‌شوم و این مساله را تکذیب کرد اما در عالم سیاست هیچ احتمالی منتفی نیست.

دیدار ولایتی با آیت​الله یزدی/4 دی

تسنیم: در این دیدار بر وحدت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و معرفی نامزد واحد در این جریان سیاسی تاکید شد.

دیدار جبهه پایداری با آیت​الله مصباح یزدی/ 4 دی

آیت ​الله مصباح یزدی: انقلاب‌های بسیاری در راستای اهدافی چون عدالتخواهی رخ داده است، اما آنچه انقلاب ما را متفاوت از سایر انقلاب‌ها کرده است، اسلامی بودن آن است. یکی از آثار ایمان واقعی این است که شما می‌دانید که چه باید بکنید و این تدبیر مقام معظم رهبری همان بصیرت را دارد.

دیدار ولایتی، قالیباف و حدادعادل

حبیب​الله عسگراولادی/

7 دی

ترقی: این سه شخصیت برجسته سیاسی در جبهه اصولگرایی، از جمله کسانی هستند که نامزدی واحد برای اصولگرایان را پذیرفته اند، منتها مکانیزم رسیدن به نامزدی واحد در انتخابات باید با دیگر مجموعه ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد تا مجموعه اصولگرایان را به نامزد واحد برساند.

آیت​الله جنتی و آیت الله مهدوی کنی/ 2 دی

باهنر: آقای جنتی استقبال کرده‌اند و آقای مهدوی کنی هم گفته‌اند که با آقای عسگراولادی هم دیدار داشته باشند. آقای عسگراولادی هم گفته بود، هفت، هشت نفر باید به شما اضافه شوند. قای ولایتی، حدادعادل و قالیباف، هریک امتیازاتی دارند، اما جامع نیستند و نقطه ضعف‌هایی هم دارند.






اصلاح طلبان

طرفین دیدار/زمان

محور مذاکرات

جبهه اصلاح طلبان

هاشمی رفسنجانی (14 آبان)

هاشمی رفسنجانی: باید زمینه را برای حضور عادلانه و باانگیزه همه سلایق و گروه‌های وفادار و ملتزم به قانون اساسی فراهم کنیم تا انتخاباتی پرشور، عادلانه و کاملاً قانونی برگزار و چشم طمع دشمنان کشور را کور کنیم. تحزب و احترام به شخصیت حزبی افراد از الزامات پویایی فضای سیاسی جامعه است. باید از تمام کسانی که با همه فشارها و تضییقات در چارچوب قانون اساسی به فعالیت و مشارکت جمعی ادامه داده و عِرق دین، ملت و منافع نظام و مردم را.

خاتمی (20 آذر)

 

محتشمی: خاتمی تاکنون با توجه به پیشنهادات زیادی که از سوی اصلاح‌طلبان داشته اعلام آمادگی نکرده و به ما جواب قطعی نداده است. باتوجه به ابراز تمایل اصلاح‌طلبان برای حضور خاتمی، وی نیاز به فکر کردن دارد و باید جوانب مختلف را برای اعلام نظر بررسی کند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

هاشمی رفسنجانی (29 آذر)

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام احزاب و جمعیت‌های کوچک و همسو را به ائتلاف برای تشکیل احزاب بزرگتر دعوت کرد.

خاتمی (4 دی)

خاتمی: امیدواریم همه گروه‌های جبهه اصلاحات به وحدت برسند.معتقدم نباید اصولگرا و اصلاح طلب را به طور مطلق مقابل هم قرار دهیم؛ هر دو دلسوز انقلابیم و باید گفت‌و‌گو کنیم و تعامل داشته باشیم.

 

 

دیدار اصلاح طلبان مازندرانی با هاشمی رفسنجانی (11 آبان)

هاشمی رفسنجانی: رقابت صحیح و قانونی طیف‌های وفادار به نظام و قانون اساسی، اصل اساسی پویایی سیاسی جامعه است. خط‌کشی‌های سیاسی و تفاوت دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها نباید به جدال، حذف و طرد دلسوزان نظام منجر شود و همه باید با احترام به قانون و ایجاد شرایط عادلانه و برابر برای رقابت گروه‌های سیاسی وفادار به نظام به نتیجه انتخاب مردم که ولی‌نعمت نظام اسلامی هستند، احترام بگذارند.

دیدار انتخاباتی هادی خامنه​ای و علی اکبر محتشمی پور با برخی مراجع تقلید قم (21 مهر)

در این دیدارها درباره زمینه حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری گفت و گو شده است. ایجاد تفاهم ملی و انتخاباتی آزاد و رقابتی محور مذاکرات بود.

از ابتدای امسال تا کنون، اخباری از برخی دیدارهای انتخاباتی نیز منتشر شده که بعد از مدتی تکذیب شده است. آخرین مورد آن موضوع پیغامی بود که خاتمی به واسطه هاشمی رفسنجانی برای مقام معظم رهبری فرستاده بود تا زمینه حضور اصلاح طلبان فراهم شود اما هر نوع پیغام، نامه و دیداری هم از جانب خاتمی تکذیب شد و هم از جانب هاشمی رفسنجانی

در جدول زیر مجموعه​ای از دیدارهای انتخاباتی تکذیب شده از ابتدای امسال تا کنون را ببینید:

دیدارهای انتخاباتی​ای که تکذیب شد

دیدار لنکرانی با آیت الله مصباح/ گفته شده بود این دیدار خصوصی و انتخاباتی بوده اما مسئول دفتر آیت الله مصباح آن را به دلیل علاقه لنکرانی به وی خواند و لنکرانی هم گفت که برای طبابت رفته بوده است. (3 دی)

دیدار فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با هاشمی رفسنجانی/گفته شده بود درباره نامزد مورد حمایت این فراکسیون در این دیدار گفت و گو شده است. (26 آذر)

دیدار عارف با خاتمی/ گفته شده بود عارف در این دیدار اعلام کرده ولو با 10 رای هم نامزد می​شود. (21 آذر)

دیدار قالیباف با هاشمی، خاتمی و سید حسن خمینی/ این دیدار محرمانه خوانده شده بود اما روابط عمومی شورای شهر آن را تکذیب کرد. (10 آذر)

دیدار محسن رضایی با آیت​الله مصباح یزدی/گفته شده بود رضایی در این دیدار شعار دولت امید را برای حضور در انتخابات برگزیده است.(30 آبان)

دیدار مهرعلیزاده با خاتمی/گفته شده بود مهرعلیزاده، عارف و جهانگیری برای مشورت درباره نامزدی در انتخابات با خاتمی در روز عید غدیر دیدار داشته​اند.(13 آبان)

دیدار علی اکبر ولایتی با علی لاریجانی/ روابط عمومی مجلس با تکذیب این خبر اعلام کرد طرح شایعات و گمانه‌زنی‌های غیرواقعی در این شرایط حساس کشور موجبات تشویش افکار عمومی است (8 آبان)

دیدار متکی با باهنر/گفته شده بود متکی، نهاوندیان و پورمحمدی نامزدهای احتمالی جبهه پیروان هستند (12 مرداد)

دیدار رضایی و قالیباف با علی لاریجانی/گفته شده بود این سه نفر به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دیدار داشتند (21 تیر)

دیدار خاتمی و هاشمی/گفته شده بود این دیدار پیرامون نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات بوده است(22 اردیبهشت)

دیدار باهنر با هاشمی رفسنجانی/از دیدار نوروزی این دو فعال سیاسی کرمانی به دیدار انتخاباتی تعبیر شده بود (14 فروردین)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید اردبیلی ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    0 0
    من از محسن رضایی شرم دارم تجلایی من از تو شرم دارم تو ای همت حلالم کن خدا را ز روی باکری ها شرم دارم خمینی جان دعایم کن تو امروز که از دیروز خود من شرم دارم
  • سمیه از شیراز ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    0 0
    محسن رضایی گزینه مطلوبی برای شرایط فعلی میباشد من هم با مجید اردبیلی موافقم محسن رضایی به تو رای میدهم
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    0 0
    فقط خاتمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس