کلینتون از برنامه هنر در سفارتخانه ها به عنوان "یک برنامه مهم بین المللی در عرصه دیپلماسی فرهنگی" تمجید کرد.او افزود: حمایت از ماموریت برنامه هنر در سفارتخانه ها حائز اهمیت است، زیرا هنر به بازگویی داستان آمریکا و تشریح هویت آمریکایی ها برای مخاطبان در سرتاسر جهان کمک می کند.

به گزارش مشرق ، دستگاه دیپلماسی عمومی آمریکا همواره از هنر برای بهبود چهره این کشور استفاده کرده است.
 برای مدت نیم قرن، بازدیدکنندگان از سفارتخانه ها و کنسولگری های آمریکا در سراسر جهان آثار هنرمندان آمریکایی که با اجرای برنامه هنر توسط وزارت امور خارجه (AIE در سفارتخانه ها )  صورت می گیرد را مشاهده می کنند.

برنامه هنر در سفارتخانه ها- که در سال 2012، پنجاهمین سالگرد راه اندازی خود را جشن می گیرد- با هدف ترویج عمیق تر درک فرهنگی از طریق به اشتراک گذاشتن هنر ایجاد شده است. این برنامه آثار هنری را که برای سفارتخانه ها، کنسولگری ها، و منزل سفرا خریداری یا به وام گرفته شده برمی گزیند و به نمایش می گذارد.

در 30 نوامبر،هیلاری رادهام کلینتون، وزیر امور خارجه ضیافت ناهاری را در وزارت امور خارجه برای قدر شناسی از دستاوردهای برنامه هنر در سفارتخانه ها و گرامیداشت پنج هنرمند که تعهد پایدار خود را به ماموریت این برنامه ثابت کرده اند، میزبانی کرد. این پنج هنرمند عبارت بودند از جف کونز، کای گوئو شینگ، شاه ضیا اسکندر، کی کی اسمیت، و کری می ویمز.


سه تن از این هنرمندان در ایالات متحده متولد شده اند؛ کای متولد چین، و اسکندر متولد پاکستان است. هم کای و هم اسکندر در حال حاضر ساکن نیویورک هستند.

کلینتون از برنامه هنر در سفارتخانه ها به عنوان "یک برنامه مهم بین المللی در عرصه دیپلماسی فرهنگی" تمجید کرد و گفت: "امروز، بیش از 10,000 اثر بسته به وسیلۀ کار ، به به شکل آویخته یا ایستاده در بیش از 200 تاسیسات دیپلماتیک ]ایالات متحده[ در معرض نمایش قراردارند."

او با اشاره به مشارکت های دولتی و خصوصی "بین دولت و کسب و کارها، بین جامعه مدنی و دانشگاه ها" که به حمایت از برنامه هنر در سفارتخانه ها کمک می کنند، از اهداء کنندگان کمک سپاسگزاری کرد. او افزود، حمایت از ماموریت برنامه هنر در سفارتخانه ها حائز اهمیت است، زیرا هنر به بازگویی داستان آمریکا و تشریح هویت آمریکایی ها برای مخاطبان در سرتاسر جهان کمک می کند.

کلینتون گفت: "اجازه دهید توضیح دهم که به چه دلیل این برنامه برای شخص من و برای کشورمان از چنین اهمیتی برخوردار است. من از زمانیکه بانوی اول بودم، متوجه شدم که تشریح هویت آمریکایی مان به شیوه های مختلف و از طریق هر رویکرد ممکن حائز اهمیت است، و با گذشت بیش از بیست سال من نتایج این کار را طی سفرهای گسترده ای که انجام داده ام مشاهده کرده ام."

او گفت، پیشبرد ارزش ها و منافع ایالات متحده مستلزم دیپلماسی سنتی، مانند ملاقات با رهبران سایر کشورها، یا استفاده از فناوری های نوین برای فرارسی به مردم و "صدا بخشیدن به آنها است. ولی هنر نیز یک ابزار دیپلماسی است. هنر، ابزاری است که فراتر از دولت ها، به تمام تالارهای کنفرانس های رسمی، و کاخ های ریاست جمهوری می رود و بین مردم در سرتاسر جهان ارتباط برقرار می کند. چنین هنری است که ما امروز بعدازظهر با استعداد درخشان مهمانان محترم مان و کمک هایشان ورود آن را به عرصه هنری و دیپلماسی کشورمان گرامی می داریم."

طی این ضیافت ناهار، کلینتون نخستین مدال های هنری را به کونز، کای، اسکندر، اسمیت و ویمز اعطا و از این هنرمندان به خاطر تعهدشان به برنامه هنر در سفارتخانه ها و تبادل های فرهنگی بین المللی تمجید کرد.

کلینتون در باره این پنج هنرمند گفت: "هر یک از آنها تخیل و تصور را در ذهن مردم برای ده ها سال تقویت کرده است. آنها براستی نشان زنده بی حد و انتها بودن انگیزه انسان برای خلاقیت و ارتباط برقرار کردن هستند. آنها بدین ترتیب زبان دیگری را برای دیپلماسی در اختیار ما می گذارند، زبانی که خواسته های جهانی بشریت، چالش های مشترک، و مسئولیت هایمان را برای تامل و پرداختن به مشکلاتی که همه با آن مواجه هستیم، بیان می کند."

یک مجسمه رنگارنگ، اثری از کونز که به سفارت آمریکا در پکن وام داده شده است، در فضای باز در محوطۀ سفارتخانه قرار گرفته است و آثار کای روی کاغذ در داخل سفارتخانه به نمایش گذاشته شده اند. تعدادی از آثار اسمیت در سفارتخانه های آمریکا در استانبول و بمبئی به چشم می خورند، و عکس های ویمز در تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در ماداگاسکار، لیبریا، و مالی به نمایش گذاشته شده اند. اسکندر در حال آماده کردن طرحی برای سفارتخانه آمریکا در اسلام آباد، پاکستان، کشور زادگاهش است.

کلینتون گفت: "فکر کنید هر یک از این هنرمندان برای مردمی که آرزو دارند افکار و عقاید خود را بیان کنند، چه چیزی را به ارمغان می آورد- هنرمند جوانی که زیر سلطۀ یک رژیم سرکوبگر زندگی می کند، نقاش نوپایی که هوز جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است. حال، تمام این مردم این هنرمندان را ملاقات نخواهند کرد، ولی با کار آنها آشنایی پیدا خواهند کرد و خود را نیز خواهند شناخت، شاید حتی چیزهایی را در باره روحیه آنها بیاموزند و به خاطر آشنایی با آثارشان از منابع عمیق تری الهام بگیرند."

او گفت: "هر بار که وارد سفارتخانه یا کنسولگری آمریکا در هر کجای جهان می شوم، این احساس در من به وجود می آید. و نظرات هنری افراد بسیاری را که از تاسیسات دیپلماتیک ما دیدن می کنند، می شنوم. و البته آمریکایی هایی که در کشورهای خارجی زندگی و کار می کنند، بیش از همه قدر این برنامه را می دانند."

برنامه هنر در سفارتخانه ها افزوده بر فراهم آوردن و نصب آثار هنری در تاسیسات دیپلماتیک ایالات متحده در سراسر جهان، مبادلات فرهنگی را از طریق سازمان دادن سخنرانی ها و کارگاه ها توسط هنرمندان آمریکایی در کشورهای خارجی، تقویت می کند. برنامه هنر در سفارتخانه ها همچنین آثار هنری آمریکایی را در کنار آثار هنرمندان کشور میزبان به نمایش می گذارد و هنرمندان آمریکایی را تشویق می کند تا به کشورهای خارجی سفر کنند و با فرهنگ های محلی به تعامل مشترک بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس