
به گزاش گروه دفاع و امنيت مشرق، حجتالاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در يادواره لالههاي محراب ويژه گراميداشت 340 شهيد روحاني استان فارس در شيراز با تشريح الزامات پاسداري از گفتمان فقاهتي امام خميني گفت: تاريخ 100 ساله ايران نشان ميدهد که چهار گفتمان و نظريه پايدار يعني ليبرالي غربي، ليبرالي ملي گرايي، چپ مارکسيستي و ديني و فقاهتي در کشور رايج بوده است.
وي با بيان اينکه گفتمان ديني و فقاهتي با مدل حکومت نبوي و علوي به دنبال استقرار دين در اداره کشور بود، به سابقه اين گفتمان پس از غيبت صغير اشاره کرد و افزود: در مسائلي مثل ماجراي قرارداد رويترز، جنبش تنباکو، نهضت مشروطيت، نهضت ملي شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامي به خوبي تقابل گفتمان ديني و فقاهتي به رهبري روحانيت با ديگر گفتمانها قابل مشاهده است.
سعيدي بيان کرد: اين گفتمان به رهبري امام خميني در انقلاب اسلامي جامه عمل پوشيد و بر ديگر گفتمانها غالب و حاکم شد.
وي ريشه گفتمان ديني و فقاهتي را در آموزههاي رسول اکرم(ص) و امام علي(ع)، دانست و با اشاره به معيارهاي امام خميني براي انقلاب اسلامي خاطرنشان کرد: خداوند اراده کرده در مسأله بعثت انسان را با قانون و مديريت برتر به کمال برساند.
وي ابراز کرد: اعتقاد به مشروعيت رهبري اسلامي در برابر مسائل اجتماعي و سياسي، اعتقاد به مشروعيت قوانين و مقررات، اعتقاد به جامعيت دين و پيوستگي دين و سياست، اعتقاد به منبع وحياني در کنار عقل و حس، اعتقاد به اصل طريقت آزادي در برابر اصالت هدف در آزادي، اعتقاد اصل تعبد به احکام الهي، اصالت کمال در برابر اصالت سود و لذت و اعتقاد به معرفت وحياني در برابر نسبي گرايي را از مهمترين معيارهاي گفتمان ديني و فقاهتي به رهبري امام خميني و روحانيون است.
نماينده ولي فقيه در سپاه با طرح اين پرسش که آيا بعد از گفتمان دين، گفتمان ديگري در کشور بروز کرد؟ خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامي 2 نوع گفتمان ديگر در برابر فقه جواهري به رهبري امام خميني و مقام معظم رهبري ايجاد شد از جمله گفتمان ليبرال دموکراسي، به رهبري بازرگان، گفتمان ليبرال سوسياليسم به رهبري بني صدر و منافقين.
وي ادامه داد: گفتمان مجمع روحانيون مبارز در بيانيه خود منشأ قدرت را از مردم ميداند و اين گفتمان با گفتمان امام خميني مخالف است.
سعيدي با اشاره به اختلافات فکري آيت الله منتظري و امام خميني(ره) اظهار کرد: بزرگترين هنر امام خميني اين بود که در زمان حياتش مشکل جانشين رهبري را حل کرد.
وي به برخي مواضع مجلس ششم اشاره کرد و افزود: برخي آقايان ميگويند از نوک انگشت تا موهاي سرم از آمريکا ميترسد، اما مقام معظم رهبري به شدت در مقابل آمريکا پايداري ميکنند و به رسالت خود فکر ميکنند.
وي با بيان اينکه نگاه امام و رهبري به موضوع فلسطين ابزاري نبوده و رسالت محور است، خاطرنشان کرد: آيتالله العظمي گلپايگاني به صورت غيرعلني و مکتوب نظرات خود را به مقام معظم رهبري منعکس ميکردند و اجازه نميدادند علني شدن اختلافات گفتماني، باعث تضعيف مقام معظم رهبري شود.
نماينده مقام معظم رهبري در سپاه پاسداران بيان کرد: نگاه به نهادها، نگاه به دولتها و نگاه به منشأ قدرت در گفتمانها مختلف و بعضاً مخالف هم هستند.
وي اضافه کرد: اگر منشأ قدرت را خدا بدانيم بايد نهادي مثل شوراي نگهبان را روي سر بگذاريم که تضميني براي حفاظت از اسلام و انقلاب است.
وي حادثه عاشورا را ناشي از بسترسازي گفتمان قريش در برابر گفتمان نبوي دانست و افزود: پس از رحلت رسول اکرم (ص) گفتمان قريش حاکم شد تا براي گفتمان اموي بسترسازي در برابر گفتمان نبوي کند.
سعيدي با تأکيد بر لزوم گسترش گفتمان امام خميني(ره) در جهان اظهار کرد: اولين راه گسترش گفتمان خميني و خامنهاي، شناخت دقيق از اين گفتمان در برابر ديگر گفتمانهاست.
وي با بيان اينکه ملاک امروز جامعه گفتمان "روح الله" و "سيد علي" است، ابراز کرد: در دومين مرحله بايد دقت کنيم هر کسي براي مناصب انتخاب ميکنيم، بايد به گفتمان روحالله اعتقاد و الزام علمي و عملي داشته باشد.
وي روحانيون را به تلاش براي شناخت و شناساندن گفتمان روحالله در جامعه فراخواند و ادامه داد: روحانيت تضميني است براي استمرار گفتمان امام خميني (ره)به شرط آنکه در برابر آن احساس مسؤوليت کند.