جزئیات جدید از پیش‌نویس تفاهمنامه ۱۴ ماده ای ایران و آمریکا

جزئیات جدید از پیش نویس تفاهمنامه ۱۴ ماده ای ایران و آمریکا منتشر شد.

به گزارش مشرق، جزئیات جدید از پیش نویس تفاهمنامه ۱۴ ماده ای ایران و آمریکا توسط منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی منتشر شد. جزییات این پیش‌نویس به شرح ذیل است:

۱- توقف دائمی و فوری جنگ در همه جبهه ها از جمله لبنان

۲- تعهد آمریکا به عدم مداخله در امور داخلی ایران و احترام به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران.

۳- رفع کامل محاصره دریایی ظرف ۳۰ روز

۴- تعهد آمریکا به خروج نیروهایش از پیرامون ایران

۵- بازگشایی تنگه هرمز ظرف ۳۰ روز با ترتیبات ایرانی

۶- تعلیق تحریم های فروش نفت، محصولات پتروشیمی و مشتقات و دسترسی کامل ایران به منابع مالی آن.

۷- لزوم ارائه طرح های بازسازی ایران حداقل به مبلغ ۳۰۰ میلیارد دلار توسط آمریکا و متحدانش

۸- ۶۰ روز مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی مبتنی بر موضوعات هسته ای و لغو کامل تحریم های اولیه، ثانویه، آمریکا و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

۹- تکرار تعهد ایران در پیمان ان پی تی مبنی بر عدم تولید سلاح هسته ای

۱۰- در دوره مذاکرات آمریکا متعهد شده به نیروهای خود در منطقه اضافه نمی کند و تحریم جدیدی هم وضع نخواهد کرد.

۱۱- آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران در دوره ۶۰ روزه مذاکرات نهایی. نیمی از این مبلغ قبل از شروع مذاکرات باید در دسترس ایران قرار گیرد.

۱۲- تشکیل سازوکار نظارتی برای اجرایی کردن توافق.

۱۳- توافق نامه نهایی توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به تایید می رسد.

۱۴- مذاکره نهایی قبل از آزادسازی نیمی از پول های بلوکه شده ایران، تعلیق تحریم های نفتی ایران و رفع محاصره دریایی آغاز نمی شود و توافق نهایی صرفا در موضوع سرنوشت مواد غنی شده و غنی سازی، رفع تحریم ها، برنامه بازسازی اقتصاد ایران انجام می شود و بحث درباره برنامه موشکی ایران و حمایت از گروه های مقاومت به صورت قطعی از دستور کار خارج شده است.

همانطور که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد، این متن همچنان نیازمند بررسی و نهایی شدن در نهادهای ذیربط در ایران است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    19 1
    ایران دیگه باید بمب هسته‌ای بسازه، چهل هزارتا بمب ریختن تو ایران.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
      23 1
      اگر نمی‌دانیم بدانیم یکشنبه تولد ترامپ ملعونه همان یکشنبه که آمریکا برنامه ریزی کرده برای جشن توافق در یک کشور اروپایی نباید عملا بهترین هدیه تولد رو به این جانی هرزه پست فطرت صفت بدهیم
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
      4 0
      بمب هسته ای و بالاتراز آن. بعد جام جهانی میخواد بیاد سراغمون
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
      5 0
      کادوی تولد ترامپه دیگه
    • DE ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
      10 0
      کجای این متن مدیریت و اخذ عوارض عبور توسط ایران در تنگه هرمز دارد؟
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
      11 0
      وضعیت اورانیوم ۶۰ درصد ی ایرانیان که دانشمندان هسته‌ایمام را شهید کردند. امام امت را شهید کردند فرماندهان نخبه نظامی را شهید کردند و خسارات فراوانی به زیر ساخت های کشور رساندند مردم بیگناه را شهید کردند کودکان میناب را شهید کردند چه میشود ؟
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
      2 0
      آمریکا هیچ کدام از بندهای توافق را رعایت نمی‌کند ،،ا گر در توافق ،، کنترل تنگه هرمز را از دست داده باشیم ،، رسماً همه چیز را باخته ایم ...
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    11 2
    بند ۴ و بند ۱۰ خیلی با هم تناقض دارند بر اساس این توافق فعلا خبری از رفع محاصره و دادن پول به ایران نیست قطعا بعد از مهلت دو ماهه دوباره جنگ میشود مگر اورانیوم ها رو رقیق کنیم یا بدیم بره
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
      1 0
      اورانیوم ها رو رقیق کنیم یا بدیم بره اتفاقا باعث جنگ سریعتر میشه اینو همه میدونن تو نمیدونی؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    17 0
    قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در ۵۶ روز گذشته یعنی ۸۲ دلار رسید.فعلا که سود نقدش مال ترامپ قاتله نسیه اش مال ما
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    18 0
    عدم تولید و تست بمب هسته‌ای یعنی حماقت. مذاکره و توافق با امریکا بی‌فایده است.
  • حبیب بن مظاهر IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    21 0
    سلام:بخدا قسم شیطان بزرگ در حال فریب ایران است.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    14 0
    چرا فکر میکنید امریکا به تعهدش عمل میکنه منکه چشمم آب نمی خوره حتما ی جایی ترامپ مزاکره رو می پیچونه باید تنگه رو کامل مسدود کنیم و برای باز کردنش پولای بلوکه شده و رفع محاصره دریایی رو حداقل درخواست کنیم
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    14 0
    خوب شد آقای نبویان توضیح داد چقدر این متن خسارت باره. نه مردم اینو تحمل میکنن و نه نماینده های دلسوز مردم
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    17 0
    یادمان باشد امام شهید درمورد برجام فرمودند خرشان از پل گذشت برمیگردند و به ریش شما میخندند، اینکه از برجام هم خسارت بارتر است باین کار جنگ بدتری را به ایران تحمیل میکنید
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    11 0
    توافق نهایی صرفا در موضوع سرنوشت مواد غنی شده و غنی سازی ......در این مورد دست دشمن را باز نذارین .از الان بگین که غنی سازی خواهیم کرد و مواد غنی شده به آمریکا تحویل داده نخواهد شد .مجلس مواظب باشه یه بر جام دیگه رو به ما تحمیل نکنن
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    10 0
    مذاکره هسته ای با آمریکا، هرگز به نتیجه نمی رسد مگر اینکه ایران ،بدتر از بر جام و یا حداقل، خسارتی مانند برجام را بپذیرد آیا مقامات ما هنوز متوجه این موضو ع نشدند و یا تردیدی در آن دارند؟
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    5 0
    توقف جنگ در همه جبهه ها بر میگرده به اعلان تشکیل کشور فلسطین پس کی قراره این مشخص بشه ترامپ که دنبال پیمان ابراهیم هست
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    10 0
    اسراییل با بمباران لبنان و غزه اصلا دنبال صلح نیست ترامپ دنبال خریدن زمان هست برا هر کاری مثل غافلگیری حزب الله با عملیات پیجر یا کشتار مردم ایران و مقصر کردن دولت و هر کار دیگه
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    1 0
    صلح خوبه اما اسرائیل اجازه نمیده و دنبال جنگ هست
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    7 0
    عوارض گرفته میشه یا نه غرامت چی
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    8 0
    امریکا بعد ۶۰ روز: کی گفت؟ کو؟ کجا؟
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    5 0
    این تفاهم را ایران قبول می کند ولی آمریکا با کارشکنی و تأخیر امضاء آن را به تأخیر می اندازد و تا پایان جام جهانی فوتبال و رسیدن دوباره قیمت نفت به حدود شصت دلار وقت کشی می کند و سپس حملات خودش را به ایران از سر می گیرد. ایران بیشتر از اینها سابقه سازش و فریب خوردن دارد که آمریکا بخواهد به جز این عمل کند.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    9 0
    این متن که همه بندهاش با هم متناقض هست!!! ۶- تعلیق تحریم های فروش نفت 10.... تعلیق تحریم های نفتی ایران و رفع محاصره دریایی آغاز نمی شود .... توافق نهایی صرفا در موضوع سرنوشت مواد غنی شده و غنی سازی،!!!! خوب اینجا میگن از نظر ما باید کلا جمعش کنید و گرنه توافقی نیست! معلومه که این توافق به نتبجه نمی رسه اونم با امریکای ترامپ! حتما غرامت هم میخواهیم بگیریم
  • ناشناس IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    9 1
    این تعهد که کاملا به سود آمریکاست
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    1 0
    مذاکره خوب هست قرار نیست تا قیام قیامت بجنگیم اما اما مدیریت تنگه هرمز و حق غنی سازی ۶۰ درصد باید به عنوان ضمانت هر قراردادی در اختیار ایران باقی بماند .
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    6 0
    منتظر یک جنگ دیگه باشید.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    10 0
    💠 حسن روحانی بعد از امضای برجام: همه تحررررررررریم‌ها برداشته شد! 🔹همینجوری خواستم یادآوری کنم
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    4 2
    قالیباف و مجلس کجایید که سرمون کلاه نره
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    1 2
    ترامپ : اون چیزایی که ایران به رسانه‌ها گفته هیچ ربطی به اون مفادی که توی توافق مکتوب شده نداره. حرف‌هایی که زدن؛ از جمله اون بیانیه ضعیف و ناامیدکننده‌شون درباره توافق؛ هیچ شباهتی به واقعیت نداره.
  • امید IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    3 1
    این بندها از طرف ایرانی بوده و فکر نکنم به واقعیت بندهای توافق اصلا نزدیک باشه.
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    4 0
    طرح های بازسازی ایران توسط آمریکا و متحدانش؟؟ یعنی پیمانکاران آمریکایی بیان اینجا؟ این که میشه استعمار و کاملا به سود آمریکا و کاملا به ضرر ماست! آن ها فقط باید خسارت را نقداً پرداخت کنند، بازسازی را خودمان می توانیم انجام دهیم.
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
      0 0
      آمریکا بهتر است گورش را گم کند ما تسلیم آنها نخواهیم شد پولش را بدهند شرکت‌های خودمان و شرکت های چینی هستند آنها ثابت کرده اند قابل اطمینان هستندآمریکا تا وقتی رژیم صهیونی باشد به منافع کشورهای منطقه گام بر نخواهد داشت
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    4 0
    بازگشایی تنگه هرمز به چه معناست؟ یعنی میخواهیم بگذاریم گشتی های نظامی مجددا عبور کنند؟ یعنی می خواهیم عوارض نگیریم؟ یا به معنای کشتی های تجاری با اخذ عوارض است؟ روشن کنید.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    1 3
    اگر متن اینه تا حدی قابل قبوله ولی می شد فشاری بیشتری آورد بر دشمن از همان ابتدای محاصره باید اعلام می شد هر شناور متجاوزی که بنادر ایران را محاصره کند هدف قرار می گیرد الان برای رفع محاصره دریای بند نمی خواست بیارید
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    3 0
    مذاکره کنندگان به هیچ عنوان در مورد تحویل اورانیوم و حق غنی سازی ایران کوتاه نیان همین اورانیومی که دارد باعث شده دشمن برای برخی اقدامات ترس داشته باشد اگر دشمن غنی سازی صلح آمیز را نپذیرفت و باز هم زیاده خواهی و بد عهدی کرد بمب اتمی تاکتیکی بسازید این خواسته مردم است ما به گستاخی های آنها پایان خواهیم داد
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    1 0
    فکر نکنم ترامپ قبول کند چونکه آمریکا در این بندها نفعی ندارد مگر ورود به بازار ایران و سرمایه گذاری و گزنه محال است ترامپ قبول کند
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    5 0
    باز کردن تنگه هرمز به امید انجام تعهدات (حتی در این سطح) از سمت سگ زرد حماقت محض است . شما بگویید در کدام مرحله اینها به توافقات خود عمل کرده اند ؟ در برجام؟ در مذاکره اول؟ در مذاکره دوم؟ در آتش بس؟ این کارتان در تاریخ ثبت خواهد شد
  • علی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    4 0
    واقعا فکر میکنید آمریکا به این ۱۴ بند عمل میکنه؟ فکر نعععکنم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    6 0
    با صحبت های عراقچی فهمیدیم این متن دروغ است تمام مذاکرات را لغو کنید وگرنه مردم با شما برخورد شدید خواهند کرد
  • الف IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    6 1
    در این مدت جنگ هزینه و بهای زیادی پرداخت شده است. کدام توافق می تواند این هزینه‌ها را باز گرداند؟ قائد شهید، معصومان میناب، فرماندهان نظامی و مردم عزیز کشور. بعد هم توافق با شیطان..... مگر می شود ؟؟!!!!
  • DE ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    2 5
    سفارت آمریکا و اسرائیل باید در تهران بازگشایی شود
  • علی IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    2 1
    کو شروط،ده گانه رهبری
  • صمد IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    0 0
    خوبه ،اما اگر ترامپ دوباره پشیمان نشه و دبه کنه و زیر ش بزنه
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    1 0
    در زیر نویس شبکه خبر آمده بود که اسرائیل باید از جنوب لبنان خارج شود ولی در این متن چنین چیزی دیده نمی شود
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    0 0
    امیدوارم این متن همون متنی باشه که قراره امضا کنند حالا در عوض این متن و توافق قراره چی بدیم
  • CA ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    0 0
    فعلا که آمریکایی ها دا رن کلا چیز دیگه ای می گن ظاهرا باید صبر کنیم امضا بشه ببینیم این متن بهتر از برجامه یا بدتر از اونه
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
      0 0
      خیلی بهتر از برجامه، چون اگر بهتر نبود دلیلی نداشت برجام را پاره کنند !
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    0 0
    خونه داماد خبری نیست ،خونه ی عروس بزن بکوب ... .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس