به گزارش مشرق، مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور صبح امروز در
اولین همایش ارتقای سلامت نظام اداری استان البرز که در کرج برگزار میشد،
شرکت کرد.
در ابتدای این مراسم دهقان، رئیس شورای دستگاههای نظارتی استان البرز و نیز عربیان، استاندار البرز سخنرانی کردند.
مصطفی پورمحمدی در همایش ارتقای سلامت نظام اداری در کرج با اشاره به اظهارات قبلی استاندار البرز گفت: اینکه قانون در حوزه شکلی و فرآیندی تصلب دارد و از قالبهای دقیقی برخوردار است که گاه رعایت مو به موی آنها اجرا و نتیجه را دشوار میکند درست است.
وی افزود: در اجرای قانون انعطافپذیری و قدرت مانور باید تنها در حدی باشد که قانون تعیین میکند و انعطافپذیری فراتز از قانون پذیرفته نیست.
مجری هوشمند قانون را به وجه بسیط تحلیل و اجرا میکند
به گزارش نامه نیوز، پورمحمدی به ناظران و دستگاههای نظارتی توصیه کرد که قانون را به صورت پیچیده تفسیر نکنند و تأکید کرد: اگر نمایی از قانون بسیط و هموار و منعطف است، باید همان مد نظر قرار بگیرد. سختی قانون و کادرهای آن کار مجریان را سخت میکند، بنابراین مجری هوشمند با هوش برداشت خود قانون را به وجه روان و بسیط تحلیل و اجرا میکند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در کشور ما پیشینه ۱۱۰ سال قانونگذاری و بیش از ۷۰ هزار صفحه قانون وجود دارد، گفت: مدیران اجرایی کشور با حجم گسترده قوانین مواجه هستند و همین مسئله اجرای قانون را سخت کرده است.
او برخی قوانین کشور را قدیمی و نیازمند اصلاح و بازنگری دانست و تأکید کرد: در میان حجم گسترده قوانین، برخی قوانین در ظاهر با یکدیگر مغایرت دارند و نیاز به مفسر قانون است تا تعیین کند که کدام قانون بر دیگری ارجحیت دارد.وی افزود: در مجلس شورای اسلامی بحث و تلاش برای پالایش قوانین آغاز شده است. ۵۰ عنوان کلان و موضوع قانونی از یکدیگر تفکیک شده و قرار است هر کس در هر حوزهای بتواند به مجموعه قوانین حوزه کاری خود دسترسی داشته باشد.
دور زدن قانون حتی اگر با نیت خدمت باشد قابل دفاع نیست
پورمحمدی گفت: بخش زیادی از تخلفات و انحرافات و حتی فسادها ناشی از ناآگاهی و ناآشنایی به قانون است. مجریان و مدیران گاه قصد تخلف از قانون را ندارند اما قانون را نمیشناسند و سوء استفاده کنندگان نیز از این گونه ناآشناییها استفاده میکنند.
رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه گاهی قوانین کار اجرا را سخت میکنند، ادامه داد: برخی مدیران هنگامی که میبینند قانون دست و پای آنها را برای اجرا میبندد، سعی میکنند قانون را دور بزنند و از اینجاست که مشکلات مدیران آغاز میشود. وی افزود: برخی مدیران به قصد خیر قانون را زیر پا میگذارند، اما این سنت بدی را ایجاد میکند چرا که بعد از آنها دیگران هم با استناد به بیقانونی آنها بیقانونی میکنند و تضمینی وجود ندارد که آنها هم قصد خیر داشته باشند.
پورمحمدی دور زدن و زیر پا گذاشتن قانون را نادرست خواند و گفت: برخی از رئیسها و رئیسترها به خاطر خدمت به مردم قانون را مزاحم میبینند و آن را زیر پا میگذارند. در حالی که اگر نیت دلسوزانه و خیرخواهانه دارند بجای زیر پا گذاشتن قانون باید در جهت اصلاح قانون حرکت کنند.
او با بیان اینکه زیر پا گذاشتن قانون ازسوی مدیران موجب میشود که قانونشکنی فرهنگ شود و قانونستیزی خدمت معنا شود، گفت: اینگونه مدیران میگویند چون میخواهیم خدمت کنیم قانون را قبول نداریم و اینگونه نهادهای قانونگذار را زیر سؤال میبرند.پورمحمدی گفت: این منطق قابل دفاع نیست، بنیادهای اجتماعی را سست میکند و اجازه میدهد هر کسی نظام اداری و مدیران را ملکوک کند.
قانون، بهترین پشتیبان و نگهبان برای حریم مدیران
رئیس سازمان بازرسی کل کشور قانون را بهترین پشتیبان و نگهبان برای حریم مدیران توصیف کرد و ادامه داد: اگر مدیران میخواهند به حریمشان تعرض نشود، باید قانون را رعایت کنند، چراکه در صورت اجرا نشدن قانون اولین حریمی که شکسته میشود، حریم مدیران است.
پورمحمدی با بیان اینکه رژیم اسلامی همه چیزش را از قانون میداند، گفت: نظام ما قانون را حکم شرع میداند و در چنین رژیمی نمیشود قانون را زیرپا گذاشت.
او با تأکید بر ضرورت بردباری و تحمل برای اجرای کامل قوانین گفت: در دوران پیش از انقلاب مردم چون رژیم را قبول نداشتند، قانون را رعایت نمیکردند. زمان زیادی از انقلاب اسلامی نگذشته و ما هنوز تربیت قانونی کاملی نداریم. باید دو سه نسل بگذرد تا در جای مناسب قرار بگیریم و نظام قانونی ما به بلوغ برسد.وی افزود: جابجایی مدیران و مسئولان میان دستگاههای اجرایی، نظارتی و قانونگذاری موجب میشود که ضعفها، کاستیها و نیازهای کشور شناخته شود و اصلاح قانون جامع و صحیح صورت گیرد.
اگر قانون را قبول نداشتید، چرا از اول مسئولیت پذیرفتید؟
پورمحمدی با بیان اینکه کار اجرایی و اداره کشور مشکلات زیادی دارد، گفت: در بسیاری موارد هنگامی که فشار و مشکلات در اداره کشور زیاد شده است، کسی که در رأس دستگاه اجرایی قرار داشته وارد بحث اختیارات رئیس قوه مجریه و کاهش نقش قانونگذار شده است که این ادبیات مناسبی نیست.
رئیس سازمان بازرسی گفت: بحث اختیارات ریاست جمهوری از دورههای قبل مطرح بود. در دورههای قبل هم میخواستند مدیریت اجرایی کشور را تداوم ببخشند و با اصلاح قانون اساسی و ایجاد اختیارات ویژه برای رئیس جمهوری دولت را ادامه دهند. اما رهبر معظم انقلاب چنین اجازهای را ندادند و گفتند که قانون اساسی باید اجرا شود.
او ادامه داد: مدتی بعد گفتند که اختیارات ریاست جمهوری باید توسعه پیدا کند و قانون اساسی را تفسیر کردند و بحث "نمیگذارند ما کار کنیم" شروع شد. گفتند هر هشت روزی یک سنگ جلوی ما میاندازند و نمیگذارند کار کنیم.
پورمحمدی با انتقاد از چنین ادبیاتی خطاب به کسانی که از این ادبیات استفاده میکنند، گفت: شما اگر قانون را قبول دارید، طبق همین قانون رئیس شدید و باید همین قانون را اجرا کنید. اگر قانون را قبول نداشتید، چرا از اول مسئولیت پذیرفتید؟ طبق همین قانون رئیس شدید و حالا چرا میگویید قانون نمیگذارد کار کنم؟
آقای رئیسجمهور! اگر قوانین اشکال داشت چرا ابتدای قبول ریاست جمهوری این اشکالات را نگفتید؟
پورمحمدی انتظار تقید به قانون را از مدیران و نخبگان به مراتب بیشتر از مردم عادی توصیف کرد و گفت: انتقاداتی که به قانونگریزی مسئولان مطرح میکنیم، برای کنار زدن دیگران نیست بلکه نقد دلسوزانه برای بهبود فضای کشور است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اظهارات احمدینژاد درباره اشکالات قوانین تأکید کرد: آقای رئیس جمهور سال آخر دولت خود از اشکال قوانین حرف میزند و میگوید نمیتوانیم کار کنیم. باید پرسید اگر قوانین اشکال داشت چرا اول کار و ابتدای قبول ریاست جمهوری این اشکالات را نگفتید؟
پورمحمدی خطاب به احمدینژاد گفت: شما طبق قانون پذیرفتید که رئیس جمهور شوید. اگر فکر میکردید قوانین مشکل دارند و نمیگذارند کار کنید، چرا کاندیدا شدید و مسئولیت پذیرفتید؟ نمیشود که وقتی وعدهها توخالی درمیآید، بگوییم نگذاشتند که کار کنیم.
توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری
او در توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت: من توصیه میکنم کاندیداها شفاف و روشن به مردم بگویند که قانون اساسی را قبول دارند یا نه؟ قوانین و نظامات قانونی، قضایی و نظارتی را قبول دارند؟ آیاد با حفظ این نظامات مسئولیت میپذیرند و به مردم پاسخگو خواهند بود یا نه؟
کارشناسان اقتصادی آمار رئیس جمهور را قبول ندارند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به آمار و ارقامی که احمدینژاد به تازگی درباره هدفمندی یارانهها اعلام کرده است، گفت: بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمار و ارقام رئیس جمهور را نپذیرفتند. حال باید با پرهیز از تنش و تشنج موافقان و مخالفان این اظهارات در فضایی کارشناسی حرف بزنند تا حرکت انتقادی رو به جلو شکل بگیرد.
پورمحمدی با تأکید بر ضرورت پرهیز از تشنج و جنجالسازی گفت: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید در فضایی هوشمندانه و کارشناسانه این مسائل و نکات را به بحث بگذارد.
نقطه کانونی قانون ارتقای سلامت نظام اداری، تکمیل زیرساختهای دولت الکترونیک
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در توضیح مزایای قانون ارتقای سلامت نظام اداری گفت: این قانون پس از ۶ سال فراز و نشیب در سال ۹۰ تصویب شد و قانون کامل و جامعی است. این قانون برای اولین بار مصادیق فساد را به روشنی بیان کرده است.
پورمحمدی نقطه محوری و کانونی قانون ارتقای سلامت نظام اداری را تکمیل زیرساختهای دولت الکترونیک دانست و گفت: برای اجرای درست قانون و بهبود مدیریت و افزایش راندمان و کاهش فساد باید زیرساختهای دولت الکترونیک کامل شود.
او در پایان با اشاره به دستاوردهای مثبت اداره کل بازرسی استان البرز گفت: اداره کل بازرسی استان البرز در ۶ ماهه اول سال رتبه اول کشوری را داشته است. علاوه بر این همه پروندهها در بازرسی این استان برخوردی نبوده، بلکه از ۲۰۹ پرونده و ۴۴۳ پیشنهاد به دستگاههای اجرایی، ۶۰ درصد پیشنهادات اصلاحی مبتنی بر رویکرد همافزایی و مشورتی بوده است.
مصطفی پورمحمدی در همایش ارتقای سلامت نظام اداری در کرج با اشاره به اظهارات قبلی استاندار البرز گفت: اینکه قانون در حوزه شکلی و فرآیندی تصلب دارد و از قالبهای دقیقی برخوردار است که گاه رعایت مو به موی آنها اجرا و نتیجه را دشوار میکند درست است.
وی افزود: در اجرای قانون انعطافپذیری و قدرت مانور باید تنها در حدی باشد که قانون تعیین میکند و انعطافپذیری فراتز از قانون پذیرفته نیست.
مجری هوشمند قانون را به وجه بسیط تحلیل و اجرا میکند
به گزارش نامه نیوز، پورمحمدی به ناظران و دستگاههای نظارتی توصیه کرد که قانون را به صورت پیچیده تفسیر نکنند و تأکید کرد: اگر نمایی از قانون بسیط و هموار و منعطف است، باید همان مد نظر قرار بگیرد. سختی قانون و کادرهای آن کار مجریان را سخت میکند، بنابراین مجری هوشمند با هوش برداشت خود قانون را به وجه روان و بسیط تحلیل و اجرا میکند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در کشور ما پیشینه ۱۱۰ سال قانونگذاری و بیش از ۷۰ هزار صفحه قانون وجود دارد، گفت: مدیران اجرایی کشور با حجم گسترده قوانین مواجه هستند و همین مسئله اجرای قانون را سخت کرده است.
او برخی قوانین کشور را قدیمی و نیازمند اصلاح و بازنگری دانست و تأکید کرد: در میان حجم گسترده قوانین، برخی قوانین در ظاهر با یکدیگر مغایرت دارند و نیاز به مفسر قانون است تا تعیین کند که کدام قانون بر دیگری ارجحیت دارد.وی افزود: در مجلس شورای اسلامی بحث و تلاش برای پالایش قوانین آغاز شده است. ۵۰ عنوان کلان و موضوع قانونی از یکدیگر تفکیک شده و قرار است هر کس در هر حوزهای بتواند به مجموعه قوانین حوزه کاری خود دسترسی داشته باشد.
دور زدن قانون حتی اگر با نیت خدمت باشد قابل دفاع نیست
پورمحمدی گفت: بخش زیادی از تخلفات و انحرافات و حتی فسادها ناشی از ناآگاهی و ناآشنایی به قانون است. مجریان و مدیران گاه قصد تخلف از قانون را ندارند اما قانون را نمیشناسند و سوء استفاده کنندگان نیز از این گونه ناآشناییها استفاده میکنند.
رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه گاهی قوانین کار اجرا را سخت میکنند، ادامه داد: برخی مدیران هنگامی که میبینند قانون دست و پای آنها را برای اجرا میبندد، سعی میکنند قانون را دور بزنند و از اینجاست که مشکلات مدیران آغاز میشود. وی افزود: برخی مدیران به قصد خیر قانون را زیر پا میگذارند، اما این سنت بدی را ایجاد میکند چرا که بعد از آنها دیگران هم با استناد به بیقانونی آنها بیقانونی میکنند و تضمینی وجود ندارد که آنها هم قصد خیر داشته باشند.
پورمحمدی دور زدن و زیر پا گذاشتن قانون را نادرست خواند و گفت: برخی از رئیسها و رئیسترها به خاطر خدمت به مردم قانون را مزاحم میبینند و آن را زیر پا میگذارند. در حالی که اگر نیت دلسوزانه و خیرخواهانه دارند بجای زیر پا گذاشتن قانون باید در جهت اصلاح قانون حرکت کنند.
او با بیان اینکه زیر پا گذاشتن قانون ازسوی مدیران موجب میشود که قانونشکنی فرهنگ شود و قانونستیزی خدمت معنا شود، گفت: اینگونه مدیران میگویند چون میخواهیم خدمت کنیم قانون را قبول نداریم و اینگونه نهادهای قانونگذار را زیر سؤال میبرند.پورمحمدی گفت: این منطق قابل دفاع نیست، بنیادهای اجتماعی را سست میکند و اجازه میدهد هر کسی نظام اداری و مدیران را ملکوک کند.
قانون، بهترین پشتیبان و نگهبان برای حریم مدیران
رئیس سازمان بازرسی کل کشور قانون را بهترین پشتیبان و نگهبان برای حریم مدیران توصیف کرد و ادامه داد: اگر مدیران میخواهند به حریمشان تعرض نشود، باید قانون را رعایت کنند، چراکه در صورت اجرا نشدن قانون اولین حریمی که شکسته میشود، حریم مدیران است.
پورمحمدی با بیان اینکه رژیم اسلامی همه چیزش را از قانون میداند، گفت: نظام ما قانون را حکم شرع میداند و در چنین رژیمی نمیشود قانون را زیرپا گذاشت.
او با تأکید بر ضرورت بردباری و تحمل برای اجرای کامل قوانین گفت: در دوران پیش از انقلاب مردم چون رژیم را قبول نداشتند، قانون را رعایت نمیکردند. زمان زیادی از انقلاب اسلامی نگذشته و ما هنوز تربیت قانونی کاملی نداریم. باید دو سه نسل بگذرد تا در جای مناسب قرار بگیریم و نظام قانونی ما به بلوغ برسد.وی افزود: جابجایی مدیران و مسئولان میان دستگاههای اجرایی، نظارتی و قانونگذاری موجب میشود که ضعفها، کاستیها و نیازهای کشور شناخته شود و اصلاح قانون جامع و صحیح صورت گیرد.
اگر قانون را قبول نداشتید، چرا از اول مسئولیت پذیرفتید؟
پورمحمدی با بیان اینکه کار اجرایی و اداره کشور مشکلات زیادی دارد، گفت: در بسیاری موارد هنگامی که فشار و مشکلات در اداره کشور زیاد شده است، کسی که در رأس دستگاه اجرایی قرار داشته وارد بحث اختیارات رئیس قوه مجریه و کاهش نقش قانونگذار شده است که این ادبیات مناسبی نیست.
رئیس سازمان بازرسی گفت: بحث اختیارات ریاست جمهوری از دورههای قبل مطرح بود. در دورههای قبل هم میخواستند مدیریت اجرایی کشور را تداوم ببخشند و با اصلاح قانون اساسی و ایجاد اختیارات ویژه برای رئیس جمهوری دولت را ادامه دهند. اما رهبر معظم انقلاب چنین اجازهای را ندادند و گفتند که قانون اساسی باید اجرا شود.
او ادامه داد: مدتی بعد گفتند که اختیارات ریاست جمهوری باید توسعه پیدا کند و قانون اساسی را تفسیر کردند و بحث "نمیگذارند ما کار کنیم" شروع شد. گفتند هر هشت روزی یک سنگ جلوی ما میاندازند و نمیگذارند کار کنیم.
پورمحمدی با انتقاد از چنین ادبیاتی خطاب به کسانی که از این ادبیات استفاده میکنند، گفت: شما اگر قانون را قبول دارید، طبق همین قانون رئیس شدید و باید همین قانون را اجرا کنید. اگر قانون را قبول نداشتید، چرا از اول مسئولیت پذیرفتید؟ طبق همین قانون رئیس شدید و حالا چرا میگویید قانون نمیگذارد کار کنم؟
آقای رئیسجمهور! اگر قوانین اشکال داشت چرا ابتدای قبول ریاست جمهوری این اشکالات را نگفتید؟
پورمحمدی انتظار تقید به قانون را از مدیران و نخبگان به مراتب بیشتر از مردم عادی توصیف کرد و گفت: انتقاداتی که به قانونگریزی مسئولان مطرح میکنیم، برای کنار زدن دیگران نیست بلکه نقد دلسوزانه برای بهبود فضای کشور است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اظهارات احمدینژاد درباره اشکالات قوانین تأکید کرد: آقای رئیس جمهور سال آخر دولت خود از اشکال قوانین حرف میزند و میگوید نمیتوانیم کار کنیم. باید پرسید اگر قوانین اشکال داشت چرا اول کار و ابتدای قبول ریاست جمهوری این اشکالات را نگفتید؟
پورمحمدی خطاب به احمدینژاد گفت: شما طبق قانون پذیرفتید که رئیس جمهور شوید. اگر فکر میکردید قوانین مشکل دارند و نمیگذارند کار کنید، چرا کاندیدا شدید و مسئولیت پذیرفتید؟ نمیشود که وقتی وعدهها توخالی درمیآید، بگوییم نگذاشتند که کار کنیم.
توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری
او در توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت: من توصیه میکنم کاندیداها شفاف و روشن به مردم بگویند که قانون اساسی را قبول دارند یا نه؟ قوانین و نظامات قانونی، قضایی و نظارتی را قبول دارند؟ آیاد با حفظ این نظامات مسئولیت میپذیرند و به مردم پاسخگو خواهند بود یا نه؟
کارشناسان اقتصادی آمار رئیس جمهور را قبول ندارند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به آمار و ارقامی که احمدینژاد به تازگی درباره هدفمندی یارانهها اعلام کرده است، گفت: بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمار و ارقام رئیس جمهور را نپذیرفتند. حال باید با پرهیز از تنش و تشنج موافقان و مخالفان این اظهارات در فضایی کارشناسی حرف بزنند تا حرکت انتقادی رو به جلو شکل بگیرد.
پورمحمدی با تأکید بر ضرورت پرهیز از تشنج و جنجالسازی گفت: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید در فضایی هوشمندانه و کارشناسانه این مسائل و نکات را به بحث بگذارد.
نقطه کانونی قانون ارتقای سلامت نظام اداری، تکمیل زیرساختهای دولت الکترونیک
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در توضیح مزایای قانون ارتقای سلامت نظام اداری گفت: این قانون پس از ۶ سال فراز و نشیب در سال ۹۰ تصویب شد و قانون کامل و جامعی است. این قانون برای اولین بار مصادیق فساد را به روشنی بیان کرده است.
پورمحمدی نقطه محوری و کانونی قانون ارتقای سلامت نظام اداری را تکمیل زیرساختهای دولت الکترونیک دانست و گفت: برای اجرای درست قانون و بهبود مدیریت و افزایش راندمان و کاهش فساد باید زیرساختهای دولت الکترونیک کامل شود.
او در پایان با اشاره به دستاوردهای مثبت اداره کل بازرسی استان البرز گفت: اداره کل بازرسی استان البرز در ۶ ماهه اول سال رتبه اول کشوری را داشته است. علاوه بر این همه پروندهها در بازرسی این استان برخوردی نبوده، بلکه از ۲۰۹ پرونده و ۴۴۳ پیشنهاد به دستگاههای اجرایی، ۶۰ درصد پیشنهادات اصلاحی مبتنی بر رویکرد همافزایی و مشورتی بوده است.