به گزارش مشرق به نقل از دنیای اقتصاد، برخی از نمایندگیهای خودروهای خارجی هماکنون لیستی از پیش فروش خودروهایی را در سایت فروش خود قرار دادهاند که خودروهای یاد شده از حجم موتوری بالای 2500 سیسی برخوردارند.
نمایندگیهای مذکور در سایت خود حتی تحویل 60 روز کاری را در نظر گرفتهاند و به مشتریان خود اطمینان میدهند که بعد از زمان در نظر گرفته شده، خودروی ثبت نامی را تحویل خواهند داد.
جالب اینجاست که هیچ محدودیتی در ثبت نام خودروهای یاد شده در نظر گرفته نشده و جملاتی چون «موجود نیست» یا «وارداتی صورت نگرفته» نیز از زبان نمایندگیهای فروش نخواهید شنید.
در این زمینه یکی از کارشناسان خودروهای وارداتی معتقد است که خودروهای پیشفروش شده، توسط برخی از نمایندگیها، طی ماههای گذشته ثبت سفارش شدند و این خودروها پس از ورود به کشور هماکنون مراحل گمرکی خود را طی میکنند؛ بنابراین مشمول مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سیسی نخواهد شد.
اظهار نظر این کارشناساس خودروهای وارداتی در حالی است که نمایندگیهای یاد شده به دلیل افزایش قیمت این خودروها، مبلغ هنگفتی بابت پیش فروش از مشتریان دریافت میکنند و وعده تحویل 60 روز کاری را میدهند این در شرایطی است که در آشفته بازار خودروهای وارداتی و داخلی اگر تحویل خودرو به موقع صورت نگیرد، به قولی دست مشتری به هیچ جا بند نیست.
کدام سواریهای وارداتی کممصرف هستند؟
در شرایطی که خودروسازان و قطعهسازان، سواریهای وارداتی با حجم موتور تا 2500 سیسی را پرمصرف میدانند اما معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نظر دیگری در این باره دارد.
محسن صالحینیا در پاسخ به اینکه قطعهسازان و خودروسازان معتقدند که سواریهای با حجم موتور تا 2500 سی.سی کم مصرف نیستند و به همین دلیل باید واردات آنها ممنوع شود، خاطرنشان کرد: در دنیا هیچ استاندارد و عرف خاصی در زمینه حجم موتور خودروهای پرمصرف و کم مصرف وجود ندارد.
وی با بیان اینکه به دلیل نبود استانداردی خاص در این زمینه خودروهای با حجم موتور تا 2500 سی.سی پرمصرف محسوب نمیشوند، خاطرنشان کرد: از نظر ما این خودروها کم مصرف بوده و به همین دلیل واردات آنها آزاد شده است.
به گزارش ایسنا، پیش از این انجمن قطعهسازان ایران در بیانیهای نسبت به آزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور تا 2500 سی.سی انتقاد کرده بود. به گفته این انجمن در هیچ کجای دنیا خودروهای با حجم موتور تا 2500 سی.سی کم مصرف محسوب نمیشود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با تاکید بر اینکه این انجمن مخالف واردات خودرو نیست، انتقادات مشابهی را در این باره مطرح کرده بود.
نمایندگیهای مذکور در سایت خود حتی تحویل 60 روز کاری را در نظر گرفتهاند و به مشتریان خود اطمینان میدهند که بعد از زمان در نظر گرفته شده، خودروی ثبت نامی را تحویل خواهند داد.
جالب اینجاست که هیچ محدودیتی در ثبت نام خودروهای یاد شده در نظر گرفته نشده و جملاتی چون «موجود نیست» یا «وارداتی صورت نگرفته» نیز از زبان نمایندگیهای فروش نخواهید شنید.
در این زمینه یکی از کارشناسان خودروهای وارداتی معتقد است که خودروهای پیشفروش شده، توسط برخی از نمایندگیها، طی ماههای گذشته ثبت سفارش شدند و این خودروها پس از ورود به کشور هماکنون مراحل گمرکی خود را طی میکنند؛ بنابراین مشمول مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سیسی نخواهد شد.
اظهار نظر این کارشناساس خودروهای وارداتی در حالی است که نمایندگیهای یاد شده به دلیل افزایش قیمت این خودروها، مبلغ هنگفتی بابت پیش فروش از مشتریان دریافت میکنند و وعده تحویل 60 روز کاری را میدهند این در شرایطی است که در آشفته بازار خودروهای وارداتی و داخلی اگر تحویل خودرو به موقع صورت نگیرد، به قولی دست مشتری به هیچ جا بند نیست.
کدام سواریهای وارداتی کممصرف هستند؟
در شرایطی که خودروسازان و قطعهسازان، سواریهای وارداتی با حجم موتور تا 2500 سیسی را پرمصرف میدانند اما معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نظر دیگری در این باره دارد.
محسن صالحینیا در پاسخ به اینکه قطعهسازان و خودروسازان معتقدند که سواریهای با حجم موتور تا 2500 سی.سی کم مصرف نیستند و به همین دلیل باید واردات آنها ممنوع شود، خاطرنشان کرد: در دنیا هیچ استاندارد و عرف خاصی در زمینه حجم موتور خودروهای پرمصرف و کم مصرف وجود ندارد.
وی با بیان اینکه به دلیل نبود استانداردی خاص در این زمینه خودروهای با حجم موتور تا 2500 سی.سی پرمصرف محسوب نمیشوند، خاطرنشان کرد: از نظر ما این خودروها کم مصرف بوده و به همین دلیل واردات آنها آزاد شده است.
به گزارش ایسنا، پیش از این انجمن قطعهسازان ایران در بیانیهای نسبت به آزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور تا 2500 سی.سی انتقاد کرده بود. به گفته این انجمن در هیچ کجای دنیا خودروهای با حجم موتور تا 2500 سی.سی کم مصرف محسوب نمیشود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با تاکید بر اینکه این انجمن مخالف واردات خودرو نیست، انتقادات مشابهی را در این باره مطرح کرده بود.