"رامين مهمان‌پرست" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، همزمان با عيادت مقام مافوقش از "علي‌اکبر جوانفکر" در بيمارستان، در صدر هیئتي رسانه‌ای وارد ترکیه شد تا راه‌هاي گسترش روابط دوجانبه با اين کشور را بررسي کند.

گروه بين‌الملل مشرق - اينکه علي‌اکبر صالحي، وزير امور خارجه اين روزها به‌رغم بحران‌آفريني‌هاي پياپي دشمنان و وضعيت سوريه و عراق و.. آن‌قدر وقت آزاد دارد که براي عيادت از يکي از مسؤولان رسانه‌اي دولت اين‌قدر احساس تکليف مي‌کند که سري به بيمارستان جوانفکر در سعادت‌آباد بزند، آن‌قدرها مهم نيست؛ مسأله آن است که سخنگوي وزارت تحت امر وي، ناگهان احساس تکليف مي‌کند که از بين همه کشورهاي جهان، ناگهان مقصدي را با دستاوردهاي ديپلماتيک براي حريف برگزيند و برنامه‌ريزي‌هاي سفر خود را به دست او بسپارد که دست برقضا اين روزها بيشترين موضع‌گيري متقابل عليه کشورمان را داشته و حتي رئيس‌جمهور کشورمان نيز به‌تازگي به علت چنين مواضعي، ناچار به لغو سفر خود به آن شده است.



رامین مهمانپرست در بدو ورود به فرودگاه آنکارا گفته است که بنا بر برنامه‌ریزی‌های وزارت خارجه ترکیه! در مدت حضورش درآنکارا با مقامات این کشور به منظور "گسترش همکاری‌های رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی دو کشور" دیدار و گفت‌وگو می‌کند. وي امروز (دوشنبه) با "عمر چلیک" معاون امور خارجی حزب حاکم عدالت و توسعه، "جمال‌الدین هاشمی" و "مرات کاراکایا" رئیس دیپلماسی‌عمومی و مدیرکل اطلاعات و مطبوعات دفتر رجب طيب اردوغان، "احمد سور" سخنگو و مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور و "سلجوق اونال" همتاي ترک خود دیدار می‌کند. دیدار با "ناجی کورو" معاون احمد داووداوغلو، "کمال اوزترک" مدیرعامل خبرگزاری آناتولی، "عمر اونهان" معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه و "ابراهیم شاهین" مدیرکل رادیو و تلویزیون ترکیه هم از دیگربرنامه‌های آقاي مهمان‌پرست در ترکیه است.

اما واقعاً هدف از انجام چنين ديداري در چنين برهه زماني حساس چيست و چه بازتاب‌ها و پيامدهايي براي کشور ما و وضعيت محور مقاومت و هم‌پيمانان منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران دارد؟ اگر هدف از اين ديدارها، اعلام مواضع قاطعانه جمهوري اسلامي ايران به مقامات ترک در خصوص اتهامات ديروز وزير کشور ترکيه مبني بر حمايت تهران از تروريسم است جاي خوش‌وقتي است؛ اگر منظور، واکنش به تصويب گسترش همکاري‌هاي آنکارا – تل‌آويو که ديروز (يکشنبه) انجام شد يا مُهر تأييد ديروز آنکارا بر همکاري ناتو با رژيم صهيونيستي عليه محور هم‌پيمانان ايران است، باز هم جاي اميدواري وجود دارد؛ حتي اگر واکنشي اضافه بر موضع قاطعانه فرمانده ستاد کل نيروهاي مسلح کشورمان عليه نصب سپر موشکي پاتريوت در مرز اين کشور است باز هم مي‌توان جايي براي اين سفر در پرونده کاري آقاي سخنگو باز کرد اما اگر بر خلاف همه موارد مزبور، فقط بحث "گسترش همکاري‌هاي رسانه‌اي و ديپلماسي عمومي دو کشور" در دستور کار باشد بايد گفت زمان فعلي، به هيچ وجه براي ارسال چنين سيگنالي به طرف مقابل مناسب نيست. اين را بگذاريد کنار خبري که ديروز يکشنبه از ديدار "کيهان هاشم‌نيا" استاندار گيلان با سرکنسول ترکيه در تبريز! با هدف "گسترش روابط دوجانبه" منتشر شد.

آيا اصولاً مسؤولان ترکيه هم حاضرند در شرايط کنوني، يک ديپلمات هرچند رده‌دوم خود را با هدف "گسترش روابط دوجانبه" به تهران بفرستند تا مسؤولان دولتي و سعيد جليلي و علي‌اکبر ولايتي و علي لاريجاني و... مواضع کشورمان در خصوص اين روابط را با وي در ميان بگذارند؟

آيا واقعاً مسؤولان دولتي کشورمان نمي‌دانند صرف انجام يک سفر به مقصد کشوري که به‌طور روزانه در حال موضع‌گيري سياسي، نظامي و امنيتي عليه کشور ماست بار ديپلماتيک خاص خود را دارد و دست‌کم در فضاي ظاهري رسانه‌اي و ديپلماسي اعلامي کشور، پالس‌هاي مثبت به اين قبيل مواضع حريف ارسال مي‌کند؟

آيا وقتي دولت مقابل، بطور پياپي به سياست‌هاي منطقه‌اي ما چنگ و دندان نشان مي‌دهد و با تحميل هزينه به ما و همپيمان اصلي منطقه‌اي ما روزانه حجم عظيمي از هزينه‌کردهاي مالي و وجهه ديپلماتيک کشورمان را به چالش مي‌کشد و هزاران تروريست را براي تضعيف عمق استراتژيک جمهوري اسلامي ايران بسيج کرده و براي کشتار و تخريب و گروگان‌گيري اتباع ايراني به سوريه مي‌فرستد و با آمريکا و فرانسه و رژيم صهيونيستي و انگليس و عربستان سعودي و قطر، دست دوستي داده و با نصب سامانه موشکي، خط مقدم جبهه جمهوري اسلامي ايران در عراق و سوريه و لبنان را به خطر مي‌اندازد، مي‌توان درست در همين برهه، به او لبخند ديپلماتيک زد و ديدارهاي متعدد و مثبت با او را برنامه‌ريزي کرد؟

اگر هدف از اين ديدارها ابلاغ مواضع باشد حرفي نيست اما اين مواضع را مي‌توان از طريق احضار ديپلمات‌هاي مقيم ترک در تهران يا دست‌کم دعوت از يک خبرنگار وابسته به يک رسانه ترکيه به دفتر جناب سخنگو در وزارت امور خارجه و ابلاغ مواضع رسانه‌اي تهران نيز به طرف مقابل رساند و نيازي به درخواست از آنکارا براي برنامه‌ريزي ديدار با دستياران اردوغان و معاون داووداغلو نيست.

از رسانه‌ها و به‌ويژه مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي انتظار مي‌رود با تشديد نظارت خود بر چنين اقداماتي، حداقل موضع خود در خصوص اين روند را رسانه‌اي کنند تا چنانچه مصالح و منافع ناگفته‌اي نيز در پس پرده چنين سفرهايي نهفته است افکارعمومي از آن آگاه گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    درود بر مشرقِ مدافع منافع ملی. کاش دستگاه عريض و طويل ديپلماسی کشور ما هم اندازه يادداشت نويس شما درک داشتند و حامی آرمانهای امام و انقلاب بودند و فرق دوست و دشمن را می فهمیدند. امام فرمود اگر از مساله قدس هم بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت اما امروز همین دستگاه دیپلماسی برای ارتباط گیری با آمریکا و عربستان و ترکیه مسابقه گذاشته. تاسف محض!
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    در این دولت بدترین سیاست خارجی ممکن که همیشه دادان امتیاز وکسر شان ملت ایران بوده به کررات دیده شده
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    دادن مسئولیت این دیدار به اقای مهمان پرست نشان امیدواری است که رییس جمهور اینده کشور ما ادمی با سواد و با ثبات خواهد بود .که مهمان پرست هم در کابنه او وزیر امور خارجه خواهد بود...به سوایق اقای مهمان پرست که بر گردیم رییس جمهوری را که با اکثریت ارا به ریاست جمهوری وبا تایید رهبر منصوب خواهد شد کیست .حدس بزنید>>>>>>>>؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    جرا همیشه خیال می کنید مثل دختر بجه قهر کردن و قطع رابطه اقدام انقلابی است؟ اصلا فکر نمی کنید که رابطه دیپلماتیک با رفاقت بکلی فرق دارد و نوعی رقابت و شراکت است. چرا متوجه نیستید که ما نباید اجازه دهیم ترکیه وارد جنگ با سوریه شود؟ چرا دقت نمی کنید که اگر دولت ترکیه دیوانه قدرت است و احیانا بدش نمی آید تجربه سوریه در انتخابات بعدی ایران تکرار کند؟ با قطع رابطه و حذف دید و بازدید های دیپلماتیک چه به دست می آید؟ آیا این توضیحات شما به عقل پوتین نمی رسید که با وجود آن اهانت بی سابقه ترکیه به روسیه باز هم سفر خود را به این کشور - ولو با تاخیری کوتاه- انجام داد؟ ترکیه به ایران احتیاج دارد و ایران هم به ترکیه احتیاج دارد. سود سرشاری که ترکیه از رابطه اقتصادی با ایران می برد بزرگترین اهرم برای به تعویق انداختن جنگ میان سوریه و ترکیه است. که حداقل تا پیروزی قطعی اسد در حلب و ادلب باید به تاخیر بیفتد. در این شرایط با نشان دادن رویکرد خصمانه علیه ترکیه تنها یکی از راه های تنفس خود را مسدود خواهیم خواهیم کرد و جسد اسد را هم به رایگان تحویل اردوغان خواهیم داد.
  • محمد ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    وزارت خارجه‌ای که روئساش و مدیرانش از آموزش پرورش وزارت کشاورزی و بالاخص مجلس و.....اومدن از این بهتر نمیشه یه بررسی کنید ببینید چقدر برادر فامیل و باجناق پست و مقام گرفتن تو این وزارت خونه اونایی که صاحب تخصص و یا تجربه بالا بودن به دلیل نداشتن پارتی و عضویت در حزب و گروه اکثرا کارشناس ساده موندن
  • محسن ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    دم همه مشرقی های شجاع و مقتدر گرم. خدا به شما عزت بده. به این دولت هم حکمت و مصلحت!
  • قزوینی ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    با سلام تند نروید حوصله هم خوب چیزیه
  • سید حسن ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    افرین مشرق روشنگری خوبی انجام دادی نمیدونم مسئولان ما کی میخوان از این سفرها ومذاکرات پشت پرده درس عبرت بگیرن فرداست که العربیه و الجزیره هیاهو راه میندازن که ایران وترکیه برسر کنار رفتن اسد به توافق رسیدند و باعث ناامیدی متحدان منطقه ای ایران می شوند همین چند روز پبش بود که اردوغان مسئولان مارابه تمسخر گرفت ولی کو گوش شنوا
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    جریان انحرافی به سیاست خارجی.. .اونوقت کاندیدای دولتی برای انتخابات هم شده
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اول حرفتو مزمزه کن بعد افاضات کن!
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    تو مطئنی عضوی از ملت هستی یا مزدور انگلیسی با این حرف های تفرقه افکنانه ات؟! اصلا میدونی سیاست خارجی ایران با کیه؟!
  • ناشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    این قدر ظاهر بین نباشید سیاست هزار رنگ دارد یک روی سکه دیدار و دست دادن و عکس گرفتنه روی دیگر سکه را کسی نمی داند پس در اموری که تخصص ندارید اظهار فیض نفرمایید اردوغان مقامات ایران را مسخره کرد این نشان دهنده این است که او هم مثل شما ناشیه اگر نبود تو نخست وزیری در استانه ابکش شدن قرار نمی گرفت در ضمن هم اسد در ایران سفیر دارد و هم ایران در سوریه واسد اطلاعات اش رااز العربیه نمیگیرد الجزیره و خبرپراکنی اش مال شما سطحی نگرها است
  • حسن ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ایشون شوهرخواهر ... و ... ... و ... است. چی داری میگی؟! اینا پیوندهاشون این جوری ها که تو فکر میکنی نیست
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    انصاف داشته باش. سیاست خارجی این دولت خیلی بهتر از سیاست خارجی دولتهای سازندگی و اصلاحات بوده. الان متاسفانه واداده.
  • محمد ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    بله صحیح هست این ۴ تا تصمیم عاقلانه هم که گرفته می‌شه صدقه سر کارشناسان با تجربه و متخصص این وزارت خونه هست نه خیلی‌ از مدیران اگه بر رسی‌ کنید می‌بینید ۹۰% مدیران با تغییر دولت‌ها یک دفعه مدیر و رئیس شدن و سفیر شدن نه اینکه پله پله مراتب را طی‌ کنند یعنی‌ شایسته سالاری 0 هست
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    مثتعمره بودن خیلی خوبه مخصوصا" مثتعمره ترکیه مبارک است انشاالله
  • محسن ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    البته دقت کنید که این سفرهای مهم معمولا به تصویب شورای عالی امنیت ملی می رسد و حتما دلایل مهمی وجود داشته که آقای مهمان پرست به آنجا رفته
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    مستعمره ديگه؟
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اینجور سرمقاله ها و گزارشات، ضربه زدن به مدیریت مقام معظم رهبری است که چندین سال است منافقان بسیار پیچیده و مرموز در پیش گرفته اند.
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    تركها بأيد بفهم ند كه با ايران أسلامى طرفند بأيد تاون نابخردى خود را بدهند
  • yaser ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    عجب :|
  • مجتبی ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    رهبر انقلاب در دیدار هیات دولت با ایشان در شهریور91 فرمودند: یکی از خصوصیات این دولت عزت آفرینی در سیاست خارجی و استکبار ستیزی آن بوده است. لطفا بدون تفسیر خاص! از بیانات رهبر انقلاب مشرقیان بفرمایند آیا تابع ولایتند؟ آیا نظر ولی امر مسلمین را قبول دارند یاخیر؟ ضمنا با یکی دو تا موضعگیری به زعم ما ضعیف یا با یکی دو سفر به خیال ما نادرست سیاست خارجی واداده و فشل و منفعل نمیشود...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس