صهیون به چه معناست و چرا این جنبش با عنوان صهیونیسم خوانده می‌شود؟ چه تفاوتی در میان طرفداران صهیونیسم وجود دارد؟ آیا تمام نحله‌های صهیونیستی دارای ریشه مذهبی هستند؟ صهیونیسم سیاسی که بنیانگذار آن را تئودور هرتصل می‌نامند چیست و چه تأثیری در شکل‌گیری دولت غاصب اسرائیل داشته است؟

گروه گزارش‌های ویژه مشرق؛ امروزه صهیونیسم لغتی آشنا در ادبیات سیاسی است. رژیم اشغالگر اسرائیل بر پایه ایدئولوژی صهیوینستی شکل گرفته است و نژادپرستی رایج در میان اسرائیلی‌ها نیز ریشه در همین مکتب دارد. صهیونیسم به صورت کلی به معنای بازگشت یهودیان به سرزمین موعود است. اما صهیون به چه معناست و چرا این جنبش با عنوان مصهیونیسم خوانده می‌شود؟ چه تفاوتی در میان طرفداران صهیوینسم وجود دارد؟ آیا تمام نحله‌های صهیونیستی دارای ریشه مذهبی هستند؟ صهیونیسم سیاسی که بنیانگذار آن را تئودور هرتصل می‌نامند چیست و چه تأثیری در شکل‌گیری دولت غاصب اسرائیل داشته است؟


دولت کنونی اشغالگر اسرائیل بر پایه ایده صهیونیسم شکل گرفت


نگاهی مختصر به صهیوینسم و شعب مختلف آن

صهيون، درزبان عبري، به معناي پُرآفتاب و نيزنام كوهي در جنوب غربي بيت‌المقدس است. كوه صهيون، زادگاه و آرامگاه داود پيامبر عليه ‏السلام و جايگاه سليمان عليه ‏السلام بود. گاه اين واژه نزد يهوديان، به معناي شهر قدس، شهر برگزيده و شهر مقدس آسماني به كار مي‌‏رود؛ ولي در متون ديني يهود، صهيون، اشاره به آرمان و آرزوي ملت يهود براي بازگشت به سرزمين داود عليه ‏السلام و سليمان عليه ‏السلام و تجديد دولت يهود دارد. به ديگر سخن، صهيون براي يهود، سمبل رهايي از ظلم، تشكيل حكومت مستقل و فرمان‏روايي بر جهان است و ازاين رو، يهوديان خود را فرزندان صهيون مي ‏دانند.


تپه صهیون؛ این لغت هم‌اینک از جانب صهیونیست‌ها به عنوان مترادفی برای اشاره به کل بیت‌المقدس به کار می‌رود

درتعريف صهيونيسم بايد آنرا به دو دسته تقسيم کرد؛ يک صهيونيسم معنوي و ديگري صهيونيسم سياسي. صهيونيسم معنوي يا مذهبي بر پايه کتاب مقدس شکل يافته و انديشمنداني مانند احد ‌هائان درسال 1897 صهيونيسم معنوي را تعريف کردند. بر پايه نظر و يافته‌هاي چنين انديشمنداني از کتاب تورات، يهوديان قومب رگزيده جهان هستند و در سراسر دنيا پراکنده‌اند. بر اين اساس نوع نگاه صهيونيسم‌هاي معنوي به موضوع فلسطين دارند اين است که فلسطين يک تاريخ براي يهوديان است و به عنوان يک تاريخ بايد مورد احترام قرار گيرد. لذا نوع نگاه طرفداران صهيونيسم معنوي يا مذهبي تاريخي و همراه با اعتقادات ديني است.


برخی یهودی‌ها بنا بر عقاید مذهبی خود مخالف ایده صهیونیسم و اسکان یهودیان در سرزمین‌های فلسطین هستند

اما دسته دوم پايه‌گذاران صهيونيسم سياسي هستند؛ پدر صهيونيسم سياسي تئودور هرتصل است. هرتصل در 1896 جزوه‌اي را به زبان آلماني تدوين مي‌کند که عنوان آن "دولت يهود" بود. هرتصل در اين جزوه تئوري را مطرح مي‌کند که نوعي صهيونيسم متفاوت با صهيونيسم معنوي يا مذهبي را ارائه مي‌دهد. در سنت معنوي صهيونيسم، فلسطين تنها يک تاريخ بود اما هرتصل به دنبال آن بود که يهوديان سراسر جهان را گردهم آورده و يکپارچه کند. او براين باور بود که مقدمه گردهم آوردن يهوديان از سراسر جهان تشکيل يک دولت است. لذا هرتصل صهيونيسم را از فاز معنوي و مذهبي آن وارد فاز سياسي کرد. او باور داشت که تنها راه مقابله با اقدامات يهود‌ستيزي موجود در دنيا اين است که يهوديان يک موطن متعلق به خود را تملک کنند. لذا درجزوه خود پيشنهاد مي‌دهد که آرژانتين يا فلسطين به عنوان مرکز دولت يهود درنظر گرفته شود. در گزارش حاضر نگاهی داریم به زندگی و فعالیت‌های تئودور هرتصل، بنیانگذار صهیونیسم سیاسی.


فعالیت‌های هرتصل موجب گشت تا تشکیل دولت یهود تبدیل به هدف بخش اعظمی از صهیونیست‌ها گردد


هرتصل؛ یک یهودی سکولار و بی‌دین!

دوران کودکی و جوانی

هرتصل در شهر پست (Pest) مجارستان و در یک خانواده یهودی متولد گشت. وی فرزند دوم جانت و جاکوب هرتصل بود. خانواده آنها به زبان آلمانی تکلم نموده و پایبند به اعتقادات مذهبی نبودند. وی در دوران مدرسه نتوانست در حوزه علوم به موفقیتی نائل آید و بعدها علاقه زیادی به شعر و علوم انسانی نشان داد. این علاقه باعث گردید که بعدها دارای یک شغل موفق ودر حوزه روزنامه‌نگاری گردد.


هرتصل نوجوان در کنار خانواده‌اش

میراث سکولار خانوادگی

هرتصل در دوران کودکی و نوجوانی‌اش هیچ علاقه‌ای به معنویات یهودی نداشت. این امر را می‌توان ناشی از پرورش خانوادگی وی دانست زیرا والدین وی هیچ نوع دلبستگی به آداب و رسوم یهودی نداشتند. مادر وی بیشتر بر سنت انسانگرایانه فرهنگ آلمانی توجه داشت و پسر خود را نیز بر اساس آموزه‌های فرهنگ آلمانی پرورش می‌داد. وی به عنوان یک "پسر یهودی کاملا بی‌ایمان، ضد سنت و سکولار" پرورش یاقت که دین را به کل رد می‌نمود و همیشه با یک "بدبینی تمسخرآمیز" راجب یهودیت سخن می‌گفت. وی با نگاهی تحقیرآمیز به دین نگاه کرده و آن را پدیده‌ای نامتمدن می‌نامید. به نوشته الون (Elon)، حتی پس از علاقه‌مندی هرتصل به "مسأله یهود" می‌توان رگه‌هایی از خودتحقیری یهودی را در نوشته‌های وی مشاهده نمود.


هرتصل در قامت یک روزنامه‌نگار جوان

البته در برخی منابع بدین امر اشاره شده که مادر هرتصل یکی از حامیان وی در ترویج اندیشه صهیونیسم سیاسی بود اما باید بدین نکته توجه داشت که احتمالا شاخصه سکولار و غیردینی این اندیشه باعث گردیده بود که مادر هرتصل نیز به صف حامیان آن بپیوندد. هرتصل با دختری به نام جولیا ازدواج نمود که بنا بر برخی گزارش‌ها یهودی نبود. در مورد اینکه همسر وی هیچ علاقه‌ای به صهیونیسم نداشت در میان محققین اتفاق نظر وجود دارد. اما نکته جال اینجاست که در یهودیت فرزندان بر دین مادر خود هستند و بنابراین در صورت غیریهودی بودن جولیا (که به احتمال زیاد چنین است) فرزندان بانی صهیونیسم سیاسی و پدر اسرائیل یهودی نبودند.


هرتصل در کنار خانواده

نسل هرتصل درنهایت برافتاد. دختربزرگش پالین اختلال روانى پیداکردو ازشوهرش طلاق گرفت وبه کارهرزگى روى آورد؛چنانکه معتادبه موادمخدرنیزشدو سرانجام دربیمارستان درگذشت.

پسربزرگ او هانس نیزمخالفت بابرخى تعالیم یهود رابه منصه ظهوررساند. اونیزبه افسردگى واختلال روانى دچارگردیدوبه مسیحیت روى آورد،ودرنهایت،خودکشى کرد. دخترکوچکش تراد معروف به مارگارت هم دایم بیماربود. نوه دخترى‏اشاستفانتئودورنیومن که تامقام افسرى ارتش انگلستان پیشرفته بود،درواشنگتن خودرا ازبالاى پل به رودخانه انداخت.


آیا ماجرای دریفوس باعث تحول فکری هرتصل گشت؟

گفته می‌شود در جریان محاکمه دریفوس (افسر یهودی ارتش فرانسه که متهم به جاسوسی برای آلمان شده بود) هرتصل با عقاید و افکار ضدیهودی مردم اروپا (احساسات ضدیهودی مردم اروپا دارای دلایل فرهنگی و اجتماعی بسیاری می‌باشند که در مجالی دیگر باید به آنها پرداخت) آشنا شده و چنان تحت تأثیر این قضایا قرار گرفت که مسیر زندگی خود را به طور کامل عوض نموده و روی به سویصهیونیسم و یافتن وطنی برای یهودیان برآمد تا در این وطن جدید دیگر کسی نتواند به آزار، اذیت و تعقیب یهودیان بپردازد.


تأثیرپذیری هرتصل از ماجرای محاکمه دریفوس افسانه‌ای است که هرتصل بعدها ضرورتی برای رد آن ندید

با این حال صحت و سقم این ماجرا محل تردید دارد. برخی محققین به مانند کورنبرگ (Kornberg) بر این باورند که روایت مذکور افسانه‌ای بیش نیست که هرتصل ضرورتی برای انکار آن ندید و اینکه حتی خود هرتصل نیز در زمان مذکور معتقد به گناهکار بودن دریفوس بود. تاریخ‌نگاران بر این باورند که آنچه بیش از هر چیز بر تغییر عقاید هرتصل تأثیرگذار بود به قدرت رسیدن کارل لوگر (Karl Lueger) از حزب سوسیال مسیحی در وین (1895) بودکه که معروف به برخورداری از عقاید ضدیهودی بود. در همین زمان بود که هرتصل تصمیم گرفت برای تأمین امنیت یهودیان باید آنها دارای سرزمینی باشند که در آن اکثریت را داشته باشند.


دولت یهودی؛ نسخه هرتصل برای حل مسأله یهود

هرتصل در اوایل سال 1895 کتابی به نام "دولت یهودی" را منتشر نمود که در فوریه 1896 به چاپ رسیده و سر و صدای زیادی به راه انداخت. در این کتاب دلایلی چند در این باب ضرورت ترک اروپا توسط ملت یهود و اسکان آنها در آرژانتین و یا فلسطین [هرتصل در کتاب خود سرزمین فلسطین را با نام جعلی و غیرواقعی اسرائیل معرفی می‌نماید] مطرح شده بود. کتاب هرتصل به سرعت در جهان یهودیت پخش شده و توجهات بسیاری را معطوف به خود نمود. حامیان جنبش صهیونیستی به مانند "هووی صهیون" (Hovevei Zion) فورا از افکار وی استقبال نمودند. این در حالی است که یهودیت سنتی با وی مخالفت نمود زیرا این تفکر را تهدیدی برای تلاش‌های آنها در جهت پذیرش در کشورهای محل سکونت یهودیان و نیز در تضاد با اراده خداوند می‌دانستند.


هرتصل در کتابی با نام "دولت یهود" دعوت به ایجاد کشوری یهودی می‌کند

سرزمین مورد نظر وی برای این کار فلسطین بود اگرچه پیشنهادهای دیگری چون آرژانتین و یا اوگاندا را نیز بررسی نمود.

هرتصل معتقد بود یهودیان بیگانگانی هستند که هیچگاه در کشورهای اروپایی مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت و تنها راه چاره باقی‌ مانده کوچاندن آنها است. وی معتقد بود، تنها با راه‏حل سیاسى، یهودیان مى‏توانند تغییر شکل و سبک بدهند و شرایط بهترى در زندگى پیدا کنند؛ که آن‏هم تنها با تأسیس دولت مستقل یهودى و با رضایت قدرت‏هاى بزرگ جهان امکان‏پذیر خواهد بود. این دولت مى‏تواند در اسرائیل یا در آرژانتین با اراده و تصمیم قوم یهود شکل گیرد. هرتصل مى‏گوید: تحقق این طرح مستلزم تأسیس دو ساختار است: جامعه یهودیان که بتواند نمایندگى قوم یهود را در یک ساختار کاملاً قانونى رهبرى کند و شرکت یهودى که کار کنترل امور تجارى و بازار کار را بر عهده داشته باشد.


هرتصل تنها راه حل مسأله یهودیان اروپا را در کوچ آنها به آرژانتین یا سرزمین فسلطین و تشکیل دولت و کشوری یهودی در آنجا معرفی نمود


تبدیل صهیونیسم از ایده به عمل؛ آغاز فعالیت‌های هرتصل به عنوان نماینده جنبش صهیونیسم

هرتصل صهیونیسم را از فکر و اندیشه صِرف، به جنبش و سازمان تبدیل کرد و قراردادهاى خاموش میان تمدن غرب و سازمان صهیونیسم به عنوان نماینده یهودیان اروپا برقرار ساخت. در این مرحله، هرتصل فعالیت‏هاى صهیونیستى خود را به شیوه‏اى سنتى آغاز کرد و به رهبران سنتى یهودیت (خاخام‏ها و ثروتمندان) و نیز صاحب ‏نفوذان سنتى که به او با نوعى نفرت و بى‏تفاوتى نگاه مى‏کردند روى آورد.


نقشه فلسطین و اراضی اشغالی از سال 1948 تا سال 2012

تنها صهیونیست‌های حامی بازگشت به فلسطین بودند که به حمایت از ایده هرتصل حمایت کردند

همین امر موجب گشت که وی فلسطین را به عنوان سرزمین دولت یهود انتخاب نماید

در آغاز ایده‌های وی توجه زیادی را جلب خود نکرد و اکثریت یهودیان پرنفوذ و ثروتمندی که وی بر حمایت آنها دل بسته بود چندان نظر مساعدی نسبت به وی نشان ندادند. همین امر باعث گشت که وی برخی اصلاحات را در اندیشه‌های خود انجام داده و کتاب "دولت یهود" را منتشر نماید تا شاید بتواند از این طریق حمایت افکار عمومی یهودیان را جلب نماید. متعاقب این امر، بخش عمده جنبش محبان صهیون و دانشجویان صهیونیستى در اتریش و کشورهاى دیگر از حامیان جدى هرتصل شدند و وى را رهبر خود معرفى کردند. اتفاقا به خاطر ارتباط زیاد با جنبش محبان صهیون، هرتصل به این جمع‏بندى رسید که تنها سرزمینى که مى‏تواند ایده خود را در آنجا اجرا کند، فلسطین است.


فعالیت‌های سیاسی هرتصل برای پذیرفته شدن ایده دولت یهودی اسرائیل از جانب دولت‌های بزرگ

هرتصل در 10 مارس 1896 با یک کشیش اوانجلیکی به نام ویلیام هشلر (William Hechler) دیدار نمود. دیداری که سهم بسزایی در مشروعیت بخشیدن به جنبش صهیونیسم سیاسی داشت. هرتصل بعدها در کتاب خاطرات خود چنین نوشت: "من باید رابطه‌ای ممستقیم و آشکار با یک حاکم مسؤول یا غیر مسؤول، یعنی یک وزیر دولت یا شاهزاده، برقرار سازم. در این صورت یهودیان مرا باور کرده و از من تبعست خواهند نمود. مناسب‌ترین فرد می‌تواند قیصر آلمان باشد." کشیش اوانجلیکی به وی کمک کرد تا ابتدا با فردریک اول، دوک بزرگ بادن و دایی قیصر ویلهلم دوم آلمان و سپس با خود قیصر دیدار نماید. این دیدارها باعث گشت تا جنبش صهیونیستی کهرتصل مشروعیت زیادی در میان یهودیان کسب نماید. وی بعدها نیز چند دیدار با قیصر داشت.


هرتصل از همان ابتدا فعالیت‌های تبلیغاتی را در دستور کار خود قرار داد

وی دیداری با قیصر آلمان داشت تا بدین ترتیب چهره‌ای موجه و مشروع از جنبش صهیونیستی خود به یهودیان و سایر مردم جهان به نمایش گذارد

هرتصل بعدها به ترکیه نیز سفری داشته و توانست با سلطان عثمانی دیدار نماید اما در کسب نظر موافق وی برای برپایی دولت صهیونیستی در فلسطین موفق نبود


برگزاری کنگره صهیونیستی و تلاش برای کسب نظر موافق دولت‌های بزرگ

هرتصل در سال 1897 نشریه "دای‌ولت" را برای انتشار عقایدش در وین تأسیس نمود و سپس برنامه‌ای برای برگزاری اولین کنگره صهیوینستی در بازل سوئیس تدوین کرد. وی به عنوان رئیس این کنگره انتخاب گردید (سمتی که تا زمان مرگ در سال 1904 در اختیار داشت). وی علاوه بر دیدار با ویلهلم دوم به کنفرانس صلح لاهه نیز دعوت شده و در آنجا با استقبال گرم دولتمردان اروپایی مواجه گشت.


اولین کنگره صهیونیسم که هرتصل بنیانگذار آن بود

هرتصل در سال‌های 1902 و 1903 به کمیسیون سلطنتی بریتانیا در امور مهاجرت بیگانگان دعوت شد. وی در انجا با اعضای دولت انگلیس بالاخص چمبرلن، وزیر وقت مستعمرات، آشنا شده و از وی خواست تا در اسکان یهودیان در صحرای سینا یاری رساند.


از مصر تا اوگاندا و مرگ

پس از شکست طرح صحرای سینا، در گفت‏وگوى هرتصل با گرینبرگ و چمبرلیندر ۲۰مى ۱۹۰۳، گرینبرگ طرح سکونت یهودیان در جزیره قبرس را برجسته کرد، در حالى که چمبرلین پیشنهاد سکونت در اوگاندا را داد، ولى هرتصل آن را نپذیرفت. لیکن شرایط اروپاى شرقى، هرتصل رامصمم کرد تا ضمن از سرگیرى مذاکرات با دولت بریتانیا، حتى طرح اوگاندا را مدنظر داشته باشد. تا با این کار هم با دولت بریتانیا روابط حسنه خود را حفظ نماید و هم با مطرح شدن گزینه‌ای دیگر عثمانی را تحت فشار قرار دهد.


جوزف چمبرلن، وزیر وقت مستعمرات بریتانیا همکاری نزدیکی با هرتصل برای یافتن سرزمینی به منظور تشکیل دولت یهودی داشت

با توجه به اینکه دولت بریتانیا نسبت به اجراى ایده صهیونیستى در اوگاندا نظر مساعد داد و اعلام کرد هیأتى براى شناسایى منطقه به آنجا برود، هرتصل طرح اوگاندا را به کنگره ششم صهیونیستى برد. در این کنگره هرتصل بیان کرد که طرح اوگاندا هدف اصلى صهیونیسم نیست، بلکه هدف اصلى احیاى سرزمین اسرائیل است. اما این پیشنهاد مخالفان سرسختی در میان سایر صهیونیست‌ها داشت. جریان مخالفان تا آنجا پیش رفتند که طى یک نشست در نوامبر ۱۹۰۳ نماینده‏اى را نزد هرتصل فرستادند و از او درخواست کردند تا طرح اوگاندا ملغا اعلام شود و فقط فلسطین مورد توجه قرار بگیرد. گرچه هرتصل در ملاقاتى با شوراى صهیونیست توانست تا حدودى از موج مخالفت‏ها بکاهد، لیکن همچنان مخالفت‏ها با فراز و فرود ادامه داشت تا اینکه هرتصل در سوم جولاى ۱۹۰۴ درگذشت.


ارزیابی نهایی

ایده صهیونیسم قبل از هرتصل نیز وجود داشت و با گذر زمان قدرتمندتر شد تا اینکه هرتصل توانست آن را تثبیت نموده و تشکیل یک دولت یهودی را تبدیل به هدف اصلی بخش اعظمی از یهودیان و نیز دولت‌های بزرگ اروپا نماید. بعدها رواج افسانه هولوکاست باعث گردید تا صهیونیست‌ها فریاد مظلومیت و دادخواهی سر داده و دولت‌های اروپایی نیز که موقعیت را مناسب می‌دیدند طرح اسکان آنها را در فلسطین به مرحله اجراء گذاردند.


مرگ مشکوک هرتصل فرصت نداد تا وی شاهد عملی گشتن آرزوی شومش باشد

بدین ترتیب دولت مد نظر هرتصل در سال 1948 و در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به مانند غده ای سرطانی متولد گشت. البته مرگ مشکوک وی فرصت نداد تا وی شاهد تحقق آرزویش باشد. مرگی که شاید یکی از دلایل آن عدول نسبی وی از خواسته بزرگان صهیون یعنی اسکان حتمی یهودیان در فلسطین بود.


منابع و مآخذ:
1. Elon, Amos (1975). Herzl, p.21-22, New York: Holt, Rinehart and Winston. ISBN 978-0-03-013126-4.
2. http://www.ido.ir/a.aspx?a=1386071001
3. http://chaimsimons.net/herzl.html
4. http://library.gayhomeland.org/0001/EN/introduction.htm
5. http://www.matthias-fuchs.de/docs/Herzl.htm
6. http://www.geschichteinchronologie.ch/judentum-aktenlage/zionismus/zionisten/EncJud_Herzl01-weg-zum-zionismus-ENGL.html
7. http://www.matthias-fuchs.de/docs/Herzl.htm
8. http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Herzl
9. http://www.jgh.ca/en/HerzlFamilyPracticeCentre
10. http://www.vision.org/visionmedia/article.aspx?id=5834
11. http://www.nkusa.org/activities/statements/062504Vienna.cfm


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • yaser ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    4 0
    گل کاشتی مشرق ، خدا قوت
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    2 0
    آفرین بر مشرق همیشه پیشتاز در ناگفته ها
  • hamid ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    مشرق =عشق
  • آزاد ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام با سپاس ، کاش در مورد عهد نامه بالفور و مرگ هرتزل بیشتر اطاعات می نوشتید.
  • hamid ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    3 0
    لعنت برصهیونیسم لعنت بر نژاد پرستان یهود
  • بهار ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    چقد موجود خشنیه خشانت از چشم بچه هاشم میباره
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    افرین برروشنگری ات
  • رسول ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    2 1
    مطالب تامل برانگیزی هستند.کاش یه سری مسایل مربوط به هیتلر و یهودیان رو هم درج کنین.تا قضیه هولوکاست هم روشنتر شه چون هیتلر هم نفرت داشت نسبت به یهود اما قتل و عامی که اینا میگن صورت نگرفت.از کتاب" نبرد من "نوشته هیتلر هم میتونین استفاده کنین جالبه.واقعا نقش آلمان در تحولات دنیا از تمام کشورها بیشتره.بخصوص مسایل پشت پرده که ماها فکر میکنیم انگلیس تعیین کننده بوده.در ضمن متن به این خوبی نباید اینهمه غلط املایی داشته باشه.
  • مجتبي ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 1
    با سلام، مطالب خيلي كامل نيست داراي تناقض است.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    ريشه اي برخورد نشد هرتزل صحيح است
  • رسول ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    3 0
    درست میگه آقا مجتبی.به نظر من این قضایا باید بازتر بشه و در چند بخش مجزا و کامل بررسی شه.مشرق مقصر نیست خواسته یه دنیا جریان رو در یک قالب متن جا بده.خواهشا یه سری مطالب مربوط به آلمان و یهودیت رو جدا و کامل بررسی و درج کنید.آلمان اون پشت یه کارایی کرده که زیاد لو نرفته.
  • محمد110 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 1
    خستته نباشی مشرق خیلی استفاده کردم
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    اقای پروفسور لطفا تناقض ها را ذکر کنید تا ما بی سواد ها هم متوجه شویم!
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    در مورد مرگ او هم که نوشتید مشکوک بوده بنویسید. عالی بود.
  • یوسف ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    4 0
    هرتصل:"دولت اسرائیل تشکیل میشود ودامنه ی آن تا بین النهرین هم گسترده خواهد بود" ..آخی بیچاره نمیدونسته یه نیروی مقاومتی هم وجود داره.... خدا ریشه اینا روبکنه..یاعلی
  • یوسف ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    معلومه که چقدر اهل مطالعه وروشن فکری ...نظرت درباره هیتلر عالی بود...یاعلی
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    بهترین کتاب در مورد یهودی های اروپا کتاب آرتور کستلر بنام قبیله 13 که در ایران بنام خزران ترجمه شده است که باید مطالعه کرد.
  • رسول ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    ولی کامنت شما خیلی کامل و روشنگرانه و دارای ادله و اثبات بود... مرسی از این همه اطلاعات که دادی!! :D
  • علی اکبر ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    سلام: همیشه یکسری سوالات در ذهن من بود که با مطالعه این چند سطر بعضی هاشو گرفتم.خسته نباشید،باز هم این روشنگریها رو ادامه بدهید.
  • hamid ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    خودمونیم اگه مشرق که عشق منه و هرروزو هرشب مطالب انرا میخونم عشق شماها نیست پس یککم منفیها را نگاه کنید
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    ممنون از زحماتتون
  • میترا ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    جدا از طرحهای خود دول غربی چیزی که جلب توجه میکنه اینه که اونها هم میخواستن از شر این صهیونیستهای کثیف رها بشن تا گورشونو زودتر گم کنن واسه اینه که طرحش مورد قبول واقع شد چون واقعا بخاطر نژادپرست بودن یهودیا توکشورای غربی حتی همین حالا هم چشم دیدنشونو ندارن
  • Hossein ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 2
    خدا لعنت کنه هرکی منفی داده
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    اقای ریشه ای شما بفرما مشرق چکار کنه؟؟!!!!
  • مشرق نیوز دات آی آر ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    کوچیکتیم دربس!
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    ...تیم داداش!
  • آنتی فمینیسم ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 1
    تو از کجا میدونی؟؟؟؟باز حرف زدی؟!!!! ضعیفه رو چه به صهیونیسم! برو غذاتو بپز!
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    این جوابی نیست آقای آنتی فمینیسم بدهی چون در شان شما نیست
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    من که میگم اصلا به ما چه از اینا تو کار خودمون موندیم اولین راه دینداری خودشناسی و خود سازی هست من که هنوز احساس ضعف می کنم پس به من چه از دیگران
  • ایرانی م ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    معلومه این آنتی هم یه صهیونیسم کثیفه که اینجوری جواب خواهرمون را داد مرگ بر صهیونیسم غاصب
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    همواره عرض کردم در مسایل فرهنگی دربست مشرق رو قبول دارم و بسیار نکته سنج هستند. ولی در بعد سیاسی اشتباهاتی داشت در 4-5 سال اخیر که دیگه خوشم فهمیده
  • mohamad ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    با سلام در کنفرانس بال سوئئس در 1895 بحث پنج سال یا پنجاه سال دیگر ما کشوری از ان خود خواهیم داشت طرح شد و هیتلر نیز ابزاری بود که با اون یهودی ها را کیش بدن به فلسطین . ئالا هیتلر دایم الخمر را کسی به چیزی نمی گرفت چه رسد به این که صدر اعظم بشه. از منابع مرکز مطالعات ختور میانه خوب میتمنید استفاده ببرید. افسانه هولوکاست هم فقط یک لولو بود که باهاش انگیزه هجوم به سمت فلسطین را کلید زدند . با هیچ منطقی سازگار نیست که در طول جنگ 2 با اون فضای کم اشویتس این حجم یهودی را یسوزانند . قربانیان واقعی هولو کاست مسلمانان بودند . در 1895 جمعیت مسلمان فلسطین پنج میلیون و سیصد هزار نفر بود و یهودی ها هفت صد هزار نفر و در سر شماری 1990 جمعیت مسلمان در فلسطین هفت صد هزاز نفر و یهودی ها پنج میلیون و سیصد هزار نفر . این امار نشان میدهد قربانیان هولو کاست مسلمانان بودند نه یهودیان . اما ایجا همون مثل است که دزده میدزده و جلو میدوه و فریاد میزنه دزد را بگیرید.
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    البته مشرق باید توجه کند تحت تاثیر سیاست انگلیسی ها قرار نگیرد که برای رفع اتهام از خود و نقش کثیف شان در تاسیس این غده سرطانی می گویند نظر آنها تاسیس آن در اوگاندا بوده است.
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    يعني جي هر كه منفي ميده خدالعنت كنه!؟ هر كسي ازاده هر چي ميخواد بده + يا - بعدشم بعضيا دستشون ميخوره عين خودم
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    آقای آنتی فمینیسم خیلی بی شعوری
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    اسراییل عروسکی است که توانسته سر خیلی از کشورهای عربی را مثل بازی های دیگه گرم کنه
  • رسول ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    آقا یوسف اینکه هیتلر با یهود خوب نبود نظر من نیست نظر خود آدولف هیتلره.اما صهیونیزم از این به نفع خود استفاده کرده.مشرق قضیه خیلی پیچیده است این یک مسله جهانیست که خیلی باید مواظب هر حرف کوچیکتون هم باشین که با دلیل و سند باشه.منتظر تحقیقتون در مورد دلایل ظهور هیتلر و نقش قوم یهود در این مورد هستم.
  • سلمان پور ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    سلام از قضا هرتزل صحیح نیست و هرتصل صحیح است من اندکی عبری بلدم یکی از حروف عبری تصادی نام دارد و صدای به شکل تص می دهد هرتصل با این حرف نوشته شده
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    لطفا بی ادبی نکنید با نظر میترا کاملا مخالفم به هیچ وجه چنین چیزی نبوده و طرح اشغال فلسطین کاملا عمدی و با هدایت یهودی های زرسالار اروپا و آمریکا اجرا شد در این مورد اسناد فراوان تاریخی وجود داره اما نظر میترا خانم رو حتی یک سند تایید نمی کنه این حرف رو یه آدم مشکوک و مقدس نما در داخل کشور هی مطرح میکنه که باید دید هدف اصلیش از این صحبت های غیرعلمی و ناصحیح چیه؟ چرا هی داره آدرس غلط میده؟ برای اهل فضل عرض می کنم،..
  • محمود ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    این را می باید در هر نوشته ای راجع به صهیونیسم ( چه سیاسی و چه معنوی ) اشاره کنید هر فردی در یهودیت ( تأکید می شود هر فردی ) به دنیا آمده و پرورش می یابد با این طرزفکر و جهان بینی شوم و غیرمنطقی بار می آید که فردی از قوم برگزیده است . به همین خاطر درنظر کل یهودیان ، آنها غیریهودیان را باعرض پوزش ، پست و مانند حیوان محسوب می دارند و این یکی از دلایل مهم جنایتکاربودن این قوم است چون همانگونه که آدمیان برای جان حیوانات چندان ارزشی قائل نیستند ، یهودیت در نگاه کلی برای جان غیریهودیان . دیگر اینکه شما به دلایل اصلی مؤفقیت صهیونیست ها در تشکیل رژیم جعلی اسرائیل و غصب سرزمین فلسطین اشاره ای نکردید و این عامل مهم همانا استفاده از ثروت های زیادی بود که یهودیان باشیوه های غیرانسانی در طی قرنها برای خود فراهم نموده و در میان سرمایه داران که عموماً متنفذین و دولتمردان اروپائی آمریکائی بوده و هستند ، نفوذ فوق العاده ای داشته و دارند . حرص جمع آوری پول از راه های کثیف و غیر انسانی عامل اصلی تنفر مردمان ساده اروپا و دیگر ملل عالم از این قوم بقول خودشان برگزیده است !
  • آنتی فمینیسم ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    ای بابا یهو بیا سنگ سارمون کن راحت شیم! بابا ایشون طبق کدام دلیل اثبات شده این حرف رو میزنه! دلیل نشد که هر کسی هرچی میگه چون به دشمنمون میگه درست باشه! اگه نظرات منو که تا حالا گذاشتم بخونی میفهمی هیچکدومش رو بیخودی نگفتم! البته معلومه که شمایی که چش بسته تهمت میزنی بی سوادی ولا غیر!
  • آنتی فمینیسم ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    در ضمن از مشرق هم تشکر میکنم که در نهایت رعایت آزادی بیان و عقیده نظراتمو میزاره! ممنونم مشرق جان.
  • محمود ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    روشنفطر عزیز روشنفکر چی اخه اینا هم همش از تفکرات دانشمندان یهودی و شاگردانش اومده بیرون
  • ario ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    http://www.jgh.ca/en/HerzlFamilyPracticeCentre این منبع چه ربطی به مقاله داره.تابلوها.معلومه رفتب تو گوگل سرچ کردی لینکی مثلا هرتزل و خانواده داشتی به عنوان منبع گذاشتی.اگه مرد باشی سانسور نمی کنی.
  • محمودی ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    با نظر محمود کاملا موافقم یهودیت معاصر دیگر یک دین نیست بحث نژاد و قومیت است اینطور نیست که یهودی های بد صهیونیست باشند و یودی های خوب در کنیسه ها به حضرت موسی متوسل شوند همگی باهمند شاهد می خواهید؟ به گزارش پوریم مشرق مراجعه کنید همه یهودی ها پوریم و ایرانی کشی را جشن می گیرند حتی یهودی های ایران هم این روز را جشن می گیرند صهیونیسم 100 سال است که به وجود آمده ولی جنایات یهود هزاران سال است که ادامه داشته و دارد به مشرق و تیم رسانه ای که این مباحث ظریف تاریخی را حلاجی می کنند تبریک می گویم خداقوت برادران عزیز
  • سيد قاسم ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    صهيون نابود شدني است و ظلم ناپايدار وبد عاقبتي درهمين دنيا در انتظار ظالمي است
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    1 0
    این تهمت ها به مشرق نمی چسبه بس کنید فقط بلدید مشرق رو تخریب کنید
  • تاجیک ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    Salom bazham benevis

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس