ناوشکن های کلاس "Udaloy" از 2 پرتاب گر 4 تایی اژدر با کالیبر 533 میلی متری بهره می برد که می تواند اژدرهایی با سر جنگی متعارف و یا اتمی را تا فاصله 45 کیلومتری بر علیه اهداف سطحی و یا زیر سطحی پرتاب کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در روزهای اخیر یک فروند ناو روسی  به نام "مارشال شاپوشینکوف" به منظور تحکیم روابط بین نیروهای دریایی دو کشور ایران و روسیه در سواحل جنوبی ایران و در مسیر خود به سمت خلیج عدن پهلو گرفت. اما حضور این شناور روسی چه اهمیتی دارد؟

این ناوشکن روسی در سال 1986 میلادی خدمت خود را در ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی ارتش شوروی سابق آغاز کرده و در فاصله دسامبر 1990 تا آگوست 1991 نیز در خلیج فارس به سر می برده است.


ناوشکن روسی " مارشال شاپوشینکوف " در بندر عباس

این شناور روسی در سالهای اخیر بیشتر در خلیج عدن حضور داشته و به عملیات بر علیه دزدان دریایی مشغول است. پرسنل این شناور در ماه می سال 2010 میلادی موفق شدند در طی یک عملیات موفق یک تانکر روسی که توسط دزدان دریایی ربوده شده بود را نجات دهند.

در طول سالهای جنگ سرد، نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی سابق بخش عمده ای از توان یگان های سطحی خود را به بحث جنگهای ضد زیردریایی " Anti-Submarine Warfare: ASW " اختصاص داد. بسیاری از شناورهای روسی دارای سیستم های سونار نیرومندی برای کشف زیردریایی بوده و تعدادی از شناورهای روسی نیز به صورت اختصاصی برای جنگ ضد زیردریایی توسعه یافتند.

در حال حاضر یکی از اصلی ترین شناورهای ضد زیردریایی نیروی دریایی روسیه، ناوشکن های کلاس " Udaloy " به حساب می آید که ناوشکن "مارشال شاپوشینکوف" از جمله شناورهای این کلاس است؛ شناورهایی که قدمت آنها به دهه 1970 میلادی برگشته و امروزه هنوز 13 فروند از این شناورها در نیروی دریایی روسیه به خدمت مشغول هستند. این شناورها با طول 162 متر، عرض 20 متر و وزن 7900 تن در حالت بارگیری کامل، یکی از اصلی ترین شناورهای ضد زیردریایی نیروی دریایی روسیه به حساب می آیند.


ناوشکن روسی " مارشال شاپوشینکوف "

در زمان جنگ سرد نقش اصلی این شناورها انجام ماموریت ضد زیردریایی بود. این شناور به غیر از تسلیحات ضد زیر سطحی به تعدادی توپ و موشک ضد هوایی نیز مجهز شده اما عمدتا برای دفاع از خود در برابر تهدیدات سطحی و هوایی به شناورهای همراه خود متکی است.

این ناوشکن برای کشف اهداف زیرسطحی به دو سیستم سونار فرکانس پایین که در بدنه آن کار گذاشته شده مجهز شده است. این دو سیستم می توانند تهدیدات زیر آبی را تا شعاع 100 کیلومتری شناسایی کنند. اما با توجه به افزایش توان تهاجمی زیردریایی ها در دوران جنگ سرد و لزوم افزایش برد شناسایی ضد زیر سطحی در این شناور از دو فروند بالگرد کاموف 27 برای امور شناسایی، هدف یابی و جنگ ضدزیردریایی استفاده می شود.


بالگرد ضد زیردریایی کاموف 27

عموما این بالگردها خود به سامانه های سونار مجهز بوده و می توانند محموله تسلیحاتی به وزن 4000 کیلوگرم شامل: اژدر و بمب های ضد زیردریایی را با خود حمل کنند. برد این بالگرد نیز در حدود 1000 کیلومتر بوده که خود شعاع عملیاتی مناسبی را برای این بالگرد فراهم می کند. به غیر از این سامانه های سونار این ناوشکن به رادارهای جستجوی سطحی و هوایی و همچنین سامانه های اقدام متقابل الکترونیکی نیز مجهز شده است.

اما دو سلاح اصلی ضد زیردریایی این شناور به ترتیب سامانه های راکت انداز ضد زیردریایی " RBU-6000 " و موشک های سری " Metel " است. سامانه " RBU-6000 " یک راکت انداز 12 تایی کالیبر 212 میلی متری است که می تواند راکتهای هدایت شونده را تا فاصله 5800 متری پرتاب کند.

 این راکتهای ضد زیردریایی به وسیله سامانه های آشیانه یاب به سمت زیردریایی هدف جذب شده و به کمک سر جنگی 25 کیلوگرمی خود باعث غرق زیردریایی می شوند. این راکت توان نفوذ تا عمق 500 متری را دارد. بر روی این شناور 2 پرتاب گر از این مدل نصب شده است.

اما سلاح زیر سطحی به کار رفته دیگر در این شناور، سامانه " Metel " است. این سیستم شامل اژدرهایی با سیستم پیشرانه موشکی است. بعد از کشف هدف مورد نظر این موشک ها شلیک شده و در ارتفاع 400 متری از سطح دریا پرواز می کنند و پس از رسیدن به منطقه مورد نظر که زیردریایی دشمن در آنجا شناسایی شده است اژدر و یا خرج انفجاری همراه خود را به سمت هدف پرتاب می کند. سرعت این سامانه ضد زیردریایی در زمان حرکت در بیرون از آب در حدود 290 متر بر ثانیه، عمق عملیاتی آن 500 متر و برد آن 50 کیلومتر است.

در زمان جنگ سرد این موشک ها به طور معمول یا با خرج های انفجاری 185 کیلوگرمی و یا سر جنگ اتمی مسلح می شدند. امروزه با توجه به اتمام جنگ سرد و کاهش احتمال یک برخورد میان ابرقدرتها معمولا این شناورها تنها از سرهای جنگی شدید الانفجار بهره می برند.

ناوشکن های کلاس " Udaloy " از 2 پرتاب گر 4 تایی اژدر با کالیبر 533 میلی متری بهره می برد که می تواند اژدرهایی با سر جنگی متعارف و یا اتمی را تا فاصله 45 کیلومتری بر علیه اهداف سطحی و یا زیر سطحی پرتاب کند.


نمایی از توپهای 100 میلی متری و سامانه های موشکی SA-N-9 و Metel  در جلوی ناو

در بخش دفاع هوایی این شناور به دو سامانه موشکی " SA-N-9 " و " SA-N-11 " مجهز شده است. سامانه اولی گونه دریایی از سیستم پدافند هوایی " Tor M1 " است که توان مقابله با تهدیدات مختلف تا فاصله حدودا 12 کیلومتری را دارد. این موشک می تواند با تهدیدات با سرعت 700 متر بر ثانیه و تا ارتفاع 3.5 کیلومتری درگیر شود. در حقیقت نقش اصلی این سامانه " SA-N-9 " درگیری و منهدم کردن موشکهای کروز ضد کشتی است.

لایه دیگر دفاعی این شناور روس 2 سامانه دفاع نزدیک "کاشتان" است. این سامانه مشتمل بر دو توپ 6 لول 30 میلی متری و دو پرتاب گر موشکی مدل " 9M311 " است. این سامانه می تواند به صورت همزمان با 6 هدف در ارتفاع 3500 متر و ارتفاع 8000 متری درگیر شود. نواخت تیر این توپهای 30 میلی متری در کنار هم در حدود 10 تا 12 هزار گلوله در دقیقه است. 4 توپ 6 لول 30 میلی متری دیگر به صورت مجزا و 2 توپ 100 میلی متری در بخش جلویی این ناو دیگر تسلیحات حمل شونده بر روی این ناو روسی هستند.


سامانه دفاع نزدیک کاشتان

این شناور روسی از 4 توربین گازی با توان 12 هزار اسب بخار نیرو می گیرد که سرعتی در حدود 30 گره و برد عملیاتی در حدود 19 هزار کیلومتر را برای آن به ارمغان می آورد. این شناور دارای 220 نفر خدمه می باشد.

به نظر می رسد حضور این ناو روسی و آشنایی افسران جوان نیروی دریایی ایران با تجهیزات و عملکرد این شناور، می تواند کمک شایانی به افزایش تجارب نیروهای مسلح کشورمان در مقابله با شناورهای دشمنان فرامنطقه ای و بیگانه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    اصلا اینا تا خلیج فارس نمیرسن، تو خلیج عدن نابودشون می کنیم
  • پيام ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    ان شاالله به همت جوانان متخصص اين سرزمين ما هم بزدودي شاهد چنين پيشرفتهايي و چنيني تجهيزاتي خواهيم بود.
  • حسین ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    به هر حال بفهمن که ما هم متحدانی داریم، هر چند روسیه متحد قابل اعتمادی نبوده. انشا‌الله که مسئولین دفاعی حداقل بتونن از ظرفیت‌های علمی‌ روسها استفاده کنند،هر چقدر تو بعضی‌ از علوم تلاش و پیشرفتی نداشتند تو صنایع دفاعی فوق‌العاده پیشرفته هستندبه هر حال بفهمن که ما هم متحدانی داریم، هر چند روسیه متحد قابل اعتمادی نبوده. انشا‌الله که مسئولین دفاعی حداقل بتونن از ظرفیت‌های علمی‌ روسها استفاده کنند،هر چقدر تو بعضی‌ از علوم تلاش و پیشرفتی نداشتند تو صنایع دفاعی فوق‌العاده پیشرفته هستند
  • خان ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    مهمان حبيب خداست ...
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    وای به حال ما که باید اجازه بدیم پای ناو این روسهای کثیف که در طول چند صد سال اخیر از هیچ جنایتی درحق مردم ما فروگذار نکرده اند خلیج فارس باز بشه
  • پدرام ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    انشاالله خودمون از اينا بسازيم
  • اسحاق ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    سیستم دفاع نزدیک کاشتان رو عشقه ایران کی یه چیزه مثله این میسازه بشدت نیاز احساس میشه ناوشکن ها
  • رهگذر ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اولا که مهمان حبیب خداست... دوم اینکه فعلا که ظاهرش خوبه... سوما که ما باید بتونیم که از علمشون استفاده کنیم... و در آخر هیچ وقت نباید به اینها اعتماد کرد...
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    روسها فقط باید منافع مستقیم داشته باشن وگرنه مگه تهدیدات نظامی تازه رخ داده که اینا تازه سر و کلشون پیدا شده. ببین بوی چی رو شنیدن که اومدن این ورا
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    ایران منزوی...نیست...این بدترین خبر برای اسرائیل اروپا امریکا و دشمنان ایران هست
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اولا که قرار نیست انتقال تکنولوژی انجام بشه دوما همه ی این چیزایی که رو می کنن سوخته بعدشم از روسها اگه قرار بود خیری به ایران میرسید این جوری سر بوشهر سواری از ما نمی گرفتند
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اینطور رفت وآمدها یه کار روتینه که هرساله معمولا انجام میشه
  • پيمان ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اميدوارم هر چه زودتر متخصصان دفاعی کشورمان با ديدن اين سامانه های دفاعی نصب شده بر روی اين ناو؛نوع ايرانی آن بر روی ناو های خودمان سوار کنند.
  • حسین ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    با این مسائل که نمی‌شه احساسی‌ بر خورد کرد انگلیس و آمریکا و فرانسه از اون سر دنیا میان تو خلیج فارس خوب روسیه هم میتونه بیاد چون آب آزاد هست و اینکه در سواحل ما پهلو گرفتن هیچ اشکالی‌ نداره چون موقت هست و پایگاه که نزدند مثل آمریکا و انگلیس که پایگاه زدن در کشورهای عربی‌ ثانیا تاکتیها و علوم را باید یک جوری یاد گرفت،کار منطقی‌ این هست نه اینکه شروع کنیم از صفر ،این همه تجهیزاتی که ساخته شده متخصصین از صفر که نساختن منبع علمی‌ داشتند، و الان هم امیدواریم که از مزیتهای فنی‌ تجهیزات دریایی‌ روسها استفاده کنند
  • شناس ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اگه وارد خلیج بشن برادران سپاهی اون رو به ساحل می کشونن و تصاحب کنن .....
  • sajed ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    زرشک
  • ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    جماران یادت نره مشدی خیلی هم بالاتر ازاینه البته خوب این ناو خیلی قدیمیه
  • ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    انشاالله جماران 2 هم تو راه
  • ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    بحرین تو خلیج عدنه؟
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    این متحد برای ما در حد اسباب بازیه. تا وقتی اس 300 رو به ما نده در حد متحد نیست
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    همون آمریکای کثیف تنها خوبه! نه؟
  • صدرا ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    عزیزم قرار نیست هر چیزی که به چشم میاد رو نابودش کنیم
  • احمد ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    سالیان درازی رویای روس هاست دستیابی به آبهای آزاد جنوب ( خلیج فارس و دریای عمان ) و چه جنگ هایی که بواسطه همین حضور در افغانستان نشد و چه پیامدهای منفی که جنگ افغانستان نداشت و ندارد! هنوز هم زخمهای مردم افغانستان ترمیم نشده بلکه چرکی شد که کل منطقه رو فرا گرفت و آثارش رو در بروز القاعده و طالبانیسم می توان مشاهد کرد .
  • مصطفی ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    داداش این ناو شکن در برابر او کشتیشون که با 16 تا موتور تروبو جت یعنی یک چیزی شبیه موتور هوا 747 چیزی نیست یک دور تو یوتیوب بزنی شاید ببینیش
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    با تشکر از گزارش و مقاله کامل و جامعی که ارائه کردید امیدوارم زودتر ناوشکنهای ما هم به دژ های تسخیر ناپذیر تبدیل بشن
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اعتماد به روسیه اشتباه تاکتیکی و استراتژیکی بسیار بزرگی است. حداقل در کنار روسیه باید با یک قدرت دیگر به عنوان جانشین توافق شود.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    روسیه تو آخرین لحظه به خاطر منافع خودش از اینها بر علیه ما استفاده می کنه !
  • اسماعیل ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    وقتی ایران میخواست به هند گاز صادر کنه روس های پست فطرت به پاکستان گفتن اگر اجازه ندی از خاک پاکستان گاز ارسال بشه.ما خودمون(روس ها) 20 گاز مصرفی پاکستان رو مجانی تا مین میکنیم.ما فقط میتونیم رو خودمون حساب باز کنیم.پس فکر روسیه رو از سرتون بیارین بیرون که امتحانشو خوب پس داده.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    درسته که در طول تاریخ نه روسها و نه هیچ یک از اجنبی های غربی و شرقی دلشان جز برای خودشون نه تازه مردم خودشون نسوخته که البته نتیجه زندگی و جهان بی خدا جز این نمیتونه باشه ولی باید توجه داشت که ما هم ضمن توجه به اینکه به قول حضرت روح الله "غیر از خدا هیچ کس را نداریم"و به هیچ کس جز او هم اعتماد نمی کنیم نباید از امکان استفاده از توان غیر خودی در برابر دشمن چشم پوشید.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    بابا جو نگیرید این ناوشکن آمده ایران جهت آشنایی نیروی دریایی ما به تجهیزات و بعد همکاری با ایران در مورد خلیج عدن
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    بابا همش جنگ میکشیم میزنیم میبریم.پس اصل زندگی کجاست؟؟؟؟؟دلم زندگی میخواد کاش 500 سال پیش بدنیا میومدم..کااااااش
  • امیین ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    فکر کردین روسیه واقعا پشت ماس؟ با آمریکا دستشون تو یه کاسست. S300 چی شد؟ سهم 50 درصدی ما از دریای خزر چی؟ تا آخرین لحظه مارو سرکیسه میکنن
  • albert ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    . ادم باید عاقل باشه...کسی نیست که بیشتر بخواد حواسشو جمع کنه?!!
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اینقدر به روسیه نبالید!!!!مشرق خان
  • ممد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    مهمان؟
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    نه بخاطر امریکا به جنگ چین و روسیه که دو ابرقدرت هستن بریم..نه بخاطر چین و روسیه به جنگ امریکا و ناتو که دو ابرقدرت هستن بریم بهترین کار تشکیل بلوک قدرتمند منطقه ای با کشورهای احمق همسایه بود..که هر کدام ........
  • موساد ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    S-300 PMU2 ها رو آورد...RQ-170 ,ScanEagleو...را برد.......
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    روسیه وایران؟روسا میخوان خیربرسونن براخودشون نخواستیم!!
  • ناشناس ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    خیر؟منظور از خیر چیه؟
  • فدایی امام سید علی ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    فقط و فقط مقاومت اسلامی و دیگر هیییییییییییییییچ
  • ناشناس ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    خوش گلدین!!!
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    شما عادت داری لقمه را دور سرت بچرخونی !؟ اگر قرار بود چیزی بیاد یا بره از دریای خزر انجام میشد ....لطفا به نقشه جهان مراجعه فرمائید !
  • صابر ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    روسیه دوست یادشمن هست رونمیدونم قفط بگم سیاست کار پیچیده ای هست.البته سپاه پاسداران توخلیج فارس ودنیا قدرتی به حساب میاد.
  • ذره بین ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ناشناسه (انگل استان) میگه باید به امریکا بالید!!!!!!
  • واقعیت ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    بخاطر فشار امریکا اس 300 را نداد و معامله کرد ولی زیر آبی فناوریشو انتقال داد و داریم می سازیمش.
  • انگل ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    فقط باید پای انگلیس کثیف و امریکای کثیف به خلیج فارس وا بشه دیگه کثیفا اخند.
  • اضهال ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اسحاق رابین برو دکتور
  • راوی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ولی همیشه صلاح روسها قوی بوده
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    کم بخور دل درد می گیری می ترکی
  • حرف گوش کن ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    باشه جونم برو با امریکا صحبت کن.
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    بعد اونوقت یونانیها می کشتند
  • عاقل ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    فنآوریشو داده داریم می سازیمش
  • دانا ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    برو مشقاتو بنویس به بابات (سیا)می گما
  • حامد ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    روسا فناوری اس 300 را زیر آبی دادن و داریم می سازیم .
  • علی ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    یکم تاریخ بخونی بد نیست... در تمام اعصار گذشته جنگ وجود داشته... زندگی آدمی هم تماما جنگ میان نیکی و زشتی است تا ظهور منجی موعود که حکومت عدل تشکیل دهد...
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    کسی که اطلاعات لازم ازاوضاع منطقه نداره الکی نبایدنظربده وقضاوت کنه، سالهاست که صهیونیسم جهانی به سرکردگی آمریکاتمام تلاش خود رابرای مهارایران وتسلط برمنابع انرژی(نفت) بکارگرفته که باعنایت خداوهوشیاری مسئولین تاکنون نقشه های شوم وشیطانیشان نقش برآب شده وقدرت فراگیرونفوذایران درتمام کشورهای منطقه راهی جزجنگ به زعم ایادی شیطان برای ایجادخاورمیانه بزرگ باقی نگذاشته وهمین، منطقه رادرآستانه جنگی بزرگ وهمه گیرقرارداده وسیاست ایجاب میکنه ازسپردفاعی بنام روسیه وچین، بجزدیگرسپرهایی که اکنون درحال جنگنداستفاده کنیم،و طبیعتا"بایدهزینه هایی نیزبپردازیم واین لازمه ی استقلال واقتداره، ضمنا"شمانگران نباشیدسیاست ایران نه شرقی نه غربیه، شرق وغرب ضربه میخورندوپیروزنهایی ماییم
  • ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    وضعیت ایران و روسیه الان شده دقیقا مثل وضعیت هندوستان و آمریکایی‌ها
  • ساسان ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام من در سایت بلک ارمی مطلبی خوندم به اسم سربازان امریکایی نامرئی می شوند از سایت مشرق تقاضا دارم مقاله راجب راست یا دروغ بودن این ادعا عجیب داشته باشند
  • ناشناس ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    صنایع اسلحه سازی ایران انقدر ها هم ضعیف نیست این روس ها که ناوشون دهن همه رو باز مکنه تا حالا چند تا پهپاد امریکایی را پایین کشیدن با اون وسایل پیشرفته شون؟؟؟؟؟ حقیقت اینه که صنعت روسیه جز اسلحه سازی حتی توانایی رقابت با کشوری مثل کره را هم ندارد
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ما که امیدواریم پیروز بشیم ولی آثاری دیده نمیشه! بهم ریختن سوریه که به نظر قرار نیست آروم بشه-شکل گیری دلقک های اسراییلی جدیدی مثل بارزانی اردوغان امیرقطر انقلاب های منطقه مثل مصر که بوی معامله گری دوباره با آمریکا رو میده و .... نوید پبروزی نمی دهند!!
  • میثم ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    خوشم میاد تمام اطلاعات سری مملکت رو دارین و اینجا رو می کنین
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    s300 یک سیستم ضد موشکی خیلی قدیمی هست و اسکندر و s400 خیلی پیشرفته تر هستند ضمن اینکه s500 هم داره ساخته می شه.
  • ناوی سابق نیروی دریایی سپاه ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    سامانه های ما تا کیلوترها از فضای اقیانوس هند رو پوشش میده و اگه بخان اقدامی کنن اینجاها به خاک و خون کشیده میشن / رد خور نداره 100 در صد
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    گل گفتی
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    اومده برا بشار اسد اسلحه ببره
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    فقط و فقط ایران و دیگر هیچ
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا و انگلیس و قطر و عربستان و اسرائیل جنایتکار و مرگ بر همه طرفداران مزدور و احمق انها دوما ۴۰ سال است که قطر و عربستان و بحرین و کویت پایگاه نظامی ناتو و آمریکا با دهها بلکه صدها ناو و هواپیما است و کک کسی نمیگزد آنوقت یک ناو روسی یک هفته میهمان بندرعباس شده بلندگوهایشان گوش عالم را کر کرده است .
  • علی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    0 0
    امریکا اگه مرده بیاد جلو اسرایل هم که انقدر ادعاش میشه کسی نیست بهش بگه هزینت فقد 3 موشکه
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    ايران از روسيه أين أشكالها رو كيلويي ميخره كه تاريخ مصرفش تموم شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس