بنابر این گزارش، نادر طالبزاده در ابتدای این نشست با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره عمار گفت: آثار رسیده از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است و این جشنواره با نگاهی متفاوت به سینمای انقلاب، قدمهای جدیدی برداشته است.
وی با بیان اینکه شاهد افزایش کیفی و کمی آثار در سومین دوره جشنواره عمار هستیم، افزود: آثار رسیده به جشنواره عمار کیفیت خوبی داشته و این میتواند گامی اساسی برای انقلاب باشد.
* طالبزاده: جشنواره عمار تلاش میکند تحمل رسانه را برای نقد بالا ببرد
دبیر سومین جشنواره مردمی عمار تاکید کرد: علیرغم کیفیت بالای آثار رسیده به جشنواره عمار آثار رسیده به این جشنواره به دلایل خطوط قرمز قابلیت پخش در رسانه ملی را ندارد.
وی با بیان اینکه جشنواره عمار تلاش میکند تحمل رسانه را برای نقد بالا ببرد، افزود: به نظرم این خطوط قرمز نیازمند تغییر وضعی است و باید برای پخش این آثار تلاش کرد.
طالبزاده با بیان اینکه آثار رسیده به جشنواره عمار را میتوان در نشستهای مختلفی بررسی کرد، تصریح کرد: این آثار متاسفانه در رسانه ملی پخش نمیشود اما این آثار اعتماد ملی را بالا میبرد.
* جلیلی: جنبش 9 دی جنبش دفاع از جمهوریت است
در ادامه این نشست وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگزاری در سخنانی با بیان اینکه وجه تسمیه جشنواره مردمی عمار قیام و جنبش 9 دی 88 مردم ایران بود، گفت: جنبش 9 دی جنبش دفاع از جمهوریت در برابر اشرافیت است؛ در 9 دی مردم گواهی دادند که بهترین ضامن برای جمهوریت نظام، اسلامیت آن است در حالی که همه مدعیان دموکراسی از تل آویو تا تهران، کمر به درهم شکستن این جمهوری بسته بودند و روشنفکرترینها از تریبون دولت فخیمه انگلیس پرچم مناسبات قبیلگی را برافرشته بودند و میگفتند معیار انتخاب ملت نباید تحلیل عقلانی و واقع گرایانه بلکه داماد قبیله و فرزند قبیله بودن باشد.
وی افزود: جنبش 9 دی جنبش ملت بزرگی بود که نمی خواست رأیش موکول به تایید غربیها یا غرب زدهها باشد؛ جنبش دفاع از استقلال یک ملت بزرگ در مسیر حرکت تاریخی انقلابش بود؛ جنبش 9 دی جنبش جمهوری خواهی در برابر استبداد نخبگانی است.
جلیلی با بیان اینکه در 9 دی کسانی در کنار هم قرار گرفتند که درانتخابات هم یکسان رأی نداده بودند، تصریح کرد: آنها میدانستند که در هر انتخاباتی دو رأی داده می شود. یکی رأی به ثوابت نظام و دیگری رأیی برای تعیین متغیرهای نظام و جنبش 9 دی جنبش دفاع از ثوابت جمهوریت است؛ ثوابتی که امکان انتخاب های متفاوت و متنوع در طول زمان را فراهم میکند و فتنه 88 بیش از آن که متغیرهای جمهوری و رئیس جمهور منتخب را هدف گرفته باشد، ثوابت جمهوریت و بستر و ساختار و نظام انتخاب را هدف گرفته بود.
وی افزود: در 9 دی حتی کسانی که به منتخب رأی نداده بودند برای دفاع از حق رأیشان وارد میدان شدند. چون میدیدند غرب و غرب زدهها میخواهند ساز و کاری غیر از انتخابات را برای به دست گرفتن قدرت جایگزین کنند در حالی که همه ایرانیهایی که درانتخابات شرکت کرده بودند ارزش آرایشان و قدرت انتخابشان برایشان مهمتر از فردی که انتخاب میشود یا نمیشود، بود.
جلیلی ادامه داد: این قدرت انتخاب را 22 بهمن به آنها داده بود و آنها در 9 دی دوباره تثبیتش کردند، وگرنه غرب در طی زمان چه در حمایت از دیکتاتوری شاهنشاهی و چه در جنگ افروزی و تهدید و تحریمهای بعد از انقلاب نشان داده است که برای ایران و ایرانی حق رأی و امکان انتخابی قائل نیست و همه میدانند که در خاورمیانه رابطه غرب با دولتها دقیقا بر اساس دوری و نزدیکی آنها به دموکراسی تنظیم میشود و هر کشوری که از دمکراسی دورتر باشد، به میزانی که از دمکراسی دورتر باشد رابطه قوی تری با آمریکا و غرب دارد.
مسئول شورای سیاستگزاری جشنواره عمار، جشنواره عمار را ذیل جنبش مردمی 9 دی قابل فهم و تحلیل دانست و تصریح کرد: جشنواره عمار یک نوع جمهوریخواهی در عرصه هنر، سینما و رسانه است؛ جنبش دفاع از حقوق عامه در برابر منافع خاصه است؛ جنبشی که حقوق مساوی برای شهری و روستایی، تهرانی و غیرتهرانی قائل است.
وی افزود: متاسفانه سینمایی که سالی 100 فیلم میسازد که هشتاد ـ نود درصدش در شمال تهران است، نام خودش را سینمای ایران میگذارد؛ سیمای شمال تهران متأسفانه شناسنامه سینمایی به نام ایران برای خود جعل کرده است!
جلیلی ادامه داد: ما معتقدیم وضعیت سینمای امروز ایران مصنوعی و غیرطبیعی است؛ یک سینمای طبیعی در ایران امروز قاعدتا باید بهره ای از قهرمانان این ملت پیدا کند؛ نقشی در مواجهه تاریخی این ملت با بیگانگان داشته باشد.
* جلیلی: جشنواره عمار مورد حمایت ملت است و نه مورد حمایت دولتهای آمریکا و فرانسه
وی با اشاره به شعارهای جشنواره عمار، تاکید کرد: شعار ما، سینمای طبیعی و ملی در برابر سینمای مصنوعی و روشنفکری است؛ جشنواره عمار جشنواره دفاع از سینمای اصیل در برابر سینمای به شدت سیاسی و ایدئولوژیک روشنفکری است؛ جشنواره عمار جشنواره سینمای خودجوش و مردمی در برابر سینمای عمیقا سفارشی و جشنوارهای غرب زده است؛ جشنواره سینمای مورد حمایت ملت ایران، ایران بزرگ از منوجان و ایذه و اهر تا جاجرم و خاش و جازموریان است و نه ایران ایالات متحده تهران شمالی؛ جشنواره مورد حمایت ملت و نه مورد حمایت دولتهای آمریکا و فرانسه؛ جشنوارهای که از طالبزاده و بحرانی و میرباقری و تا دهنمکی و طالبی و دهها چهره پیشکسوت سینمایی ایران تا بسیاری از جوانان نوخاسته و نوآمده فیلمساز کشور را گرد میآورد تا در برابر هژمونی رسانهای جریان غربزده، علمی برافرازند.
جلیلی در عین حال افزود: البته جشنواره عمار قدر و قد خود را می شناسد؛ جشنواره عمار یک آب باریکه است ولی حاصل یک قنات ریشهدار است و نه یک رگبار تند؛ این قنات اگر لایروبی شود معلوم میشود که چه چشمه جوشانی است و جشنواره عمار گام در راه لایروبی قنات سینمای واقعی ایران، ایران بزرگ، ایران تاریخی، ایران فرهنگی، ایران انقلابی و ایران اسلامی گذاشته است.
وحید جلیلی در ادامه این نشست با بیان اینکه سومین جشنواره مردمی عمار در برابر دوره دوم یک گام بلند به پیش است، تاکید کرد: این نشان از یک ارتقای کامل در جریان فیلمسازی انقلاب اسلامی است و کما و کیفا متوسط آثار ارتقای خوبی یافته است.
وی افزود: نکته دیگری که در این باره قابل ذکر است گسترش اکرانهای مردمی جشنواره عمار است که در این دوره شاهد اکران در همه استانهای کشور خواهیم بود که این به مدد اخلاص و شوق در نسل تحقیر شده و انکار شده سینمای انقلاب اسلامی است.
* جلیلی: جشنوارهای به تنوع و تکثر و گستردگی جشنواره عمار در کشور وجود ندارد
جلیلی با بیان اینکه این جشنواره یک استثنا در میان دیگر جشنوارههای کشور است، تصریح کرد: جشنوارهای به این تنوع و تکثر و گستردگی در کشور وجود ندارد و مضامین متفاوت آن ارزشهای بالایی دارد که در بسیاری از تریبونها فرصت مطرح شدن نیافتهاند.
وی همچنین از تقدیر از سه چهره فرهنگی و هنری کشور در سومین جشنواره مردمی عمار خبر داد و گفت: در سومین دوره از داود میرباقری، بهزاد بهزادپور و رحیم مخدومی تقدیر خواهد شد.
جلیلی با بیان اینکه تقدیر از رحیم مخدومی به دلیل نقش او در ادبیات دراماتیک انقلاب اسلامی است، درباره تقدیر از میرباقری نیز افزود: در کنار فضایل سینمای و استادی این کارگردان سینمای ایران، این تقدیر بیارتباط با وجه تسمیه جشنواره عمار نیست چراکه او اولین کسی است که حضرت عمار(ع) را در درام به تصویر کشید و نخستین تصویری که از آن حضرت در اذهان نسل جدید وجود دارد نقش روشنگرانهای است که در سریال امام علی(ع) دیدهاند.
وی با اشاره به دلایل تقدیر از بهزاد بهزادپور، تصریح کرد: بهزادپور از افراد نادری است که در در همه فنون مختلف اعم از بازیگری در دهه 60، فیلمنامهنویسی، تدوینگری و کارگردانی تجربه کار دارد.
جلیلی با بیان اینکه بهزادپور به دلیل وضعیت مدیریت فرهنگی تنها یک کار سینمایی دارد، افزود: اما فیلم «خداحافظ رفیق» بهزادپور در یادها ماندگار شده است و در کنار این کار او این سالها کاری با نام شب آفتابی دارد که بسیار کمتر از ارزش و قدر و اندازهاش در دید رسانههای و نظریهپردازان بوده است.
وی ادامه داد: شب آفتابی ترکیبی از تئاتر، اپرا، تعزیه، موسیقی و ... است که باید دربارهاش بیش از این نظریهپردازی و سخن گفته شود.
* طالبزاده: فیلمسازی میرباقری بیادعا، مخلصانه و پرنفوذ است
نادر طالبزاده نیز با اشاره به اهمیت این تقدیرها به تقدیر از داود میرباقری اشاره کرد و گفت: میرباقری در عرصه رسانه موج ساز شده است و یادم هست در صحبتی که با یوسف اسلام خواننده مسلمان شده آمریکایی داشتم او از من خواست که سریال امام علی(ع) را ببیند.
وی افزود: اینکه کسی چون یوسف اسلام که تا قبل از 11 سپتامبر توسط
سلفیها احاطه شده بود برای آشنایی با فرهنگ تشیع دنبال سریال امام علی(ع)
بود نشان از قدرت میرباقری دارد و به نظرم فیلمسازی میرباقری در امام
علی(ع) و پس از در مختارنامه و کار بعدی او درباره سلمان فارسی بیادعا،
مخلصانه و پرنفوذ است.
* بامروتنژاد: 900 اثر به جشنواره عمار رسیده است
بنابر این گزارش حامد بامروتنژاد دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار نیز درباره آمار فیلمهای رسیده به این جشنواره گفت: تعداد آثار رسیده به جشنواره عمار 900 اثر است که تعداد فیلمنامه 187 اثر، نقد و مقالات سینمایی 93 اثر، و آثار تصویری 620 اثر است.
وی با بیان اینکه قالب آثار در قالبهای انیمیشن، داستانی کوتاه و بلند، مستند و نماهنگ است، افزود: در این بخشها به ترتیب 65، 165، 315 و 75 اثر ارائه شده است.
بامروتنژاد آمار تفکیک موضوعی جشنواره را 140 اثر در حوزه بیداری اسلامی، 270 اثر در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، 120 اثر در جنگ نرم، 140 اثر در بخش نقد درون گفتمانی و 14 اثر در بخش فتنه 88 اعلام کرد و گفت: آثار همچنان توسط هیئت انتخاب در حال مشاهده و غربال است و در پایان آذر آثار بخش مسابقه اعلام خواهد شد.
تجلیل از میرباقری، بهزادپور و مخدومی در جشنواره عمار
وحید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش به سه بزرگداشت در این دوره از جشنواره عمار هم اشاره کرد و گفت: در این دوره بزرگداشت آقایان داوود میرباقری، بهزاد بهزادپور و رحیم مخدومی برگزار خواهد شد.
وی درباره دلایل انتخاب افراد مختلف برای تقدیر در جشنواره عمار اظهار کرد: آقای میرباقری حق زیادی برگردن سینما، تلویزیون و فرهنگ ما دارد. یکی از جنبههای تقدیر ایشان، این است که او اولین فردی است که حضرت عمار را در سریال امام علی (ع) نشان داده و به درستی روشنگری ایشان را تصویر کرده است. در کنار این موضوع آقای میرباقری فضایل و دستاوردهای زیادی را برای سینما و تلویزیون انقلاب داشتهاند.
این فعال سیاسی و فرهنگی درباره سایر بزرگداشتها افزود: آقای بهزاد بهزادپور از نادر عناصر سینمای ایران است که در فنون مختلف سینمایی هنرنمایی کرده است. علاوه بر این، کار بسیار مهم ایشان که در چند دهه اخیر نمونهای برایش به یاد نداریم، اجرای پروژه بینظیر «شب آفتابی» است که کمتر از ارزشش مورد توجه رسانهها و نظریهپردازان قرار گرفت. آقای رحیم مخدومی هم به عنوان یکی از افرادی که در جشنواره عمار مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، از چهرههای بارز ادبیات دراماتیک انقلاب اسلامی هستند.
جلیلی: سخنان دارابی باعث انبساط خاطر شد و نمیدانستم ایشان تا این حد طنزپرداز ماهری است!
در ادامه این نشست، خبرنگار دیگری به ساخت فیلم درباره وقایع سال 88 و جریان 9 دی در صدا و سیما و همچنین سخنان دارابی، معاون سازمان صدا و سیما، درباره نبود فیلمسازانی که در این موضوعات آثاری تولید کنند، اشاره کرد و نظر جلیلی را در اینباره جویا شد.
جلیلی در این زمینه پاسخ داد: آن سخنرانی آقای دارابی را من هم دیدم و باعث استنباط خاطر شد. نمیدانستم ایشان تا این حد طنزپرداز ماهری هستند. ایشان گفته بودند که تلاش کردیم درباره 9 دی فیلم بسازیم، اما جز دو سه نفر، کسی نبود که این کار را انجام دهد. پس از این سخنان ایشان، بلافاصله یاد آن لطیفه معروف افتادم که فردی برای تهیه دارو به نفتفروشی رفته بود!
وی ادامه داد: بعید است که ایشان از برگزاری یک جشنواره سینمایی که به نام 9 دی شکل گرفته است، خبر نداشته باشند. اینگونه اظهارات نشان میدهد مدیریت فرهنگی ما نسبت به واقعیتهای فیلمسازی انقلاب اسلامی تا چه حد بیگانه است. همین بیگانگی باعث میشود که ایشان در سخنانشان اینگونه فیلمسازان انقلاب اسلامی را تحقیر کنند.
جلیلی در پایان، خطاب به دارابی و مدیران سینمایی و تلویزیونی گفت: درباره مضامین انقلاب اسلامی از جمله حماسه 9 دی هم نیروهای مستعد و حرفهای و هم آثار خوبی در حوزه مستند و ... وجود دارند که درخور توجه هستند. ضمن آنکه در حوزه دراماتیک هم آثار قابل توجهی در این مضامین وجود دارد. تنها به عنوان مثال میگویم که ما دو فیلمنامه کامل درباره 9 دی آماده ساخت داریم، اما چه کنیم که مدیران فرهنگی ما ترجیح میدهند چشمشان را ببندند و با چهار نفر روشنفکر دور و برشان گل بگویند و گل بشنوند!
نادر طالبزاده هم در تکمیل سخنان جلیلی خاطر نشان کرد: صدا و سیما در مقطع انتخابات علیرغم فرمایشات مقام معظم رهبری، آثار کمی در این زمینه تولید و پخش کرد. البته آثاری در این زمینه تولید شد که به عنوان مثال میتوانم از مستندی که خودم برای شبکه پرس تی وی ساختم و بارها پخش شد نام ببرم اما همانطور که گفتم تعداد آثار کم بود.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد بخشی از تقصیر در زمینه ساخته نشدن فیلمهایی درباره فتنه 88 و حماسه 9 دی را باید به گردن فیلمسازان بیاندازیم که در برخورد با این موضوعها دچار خود سانسوری شدهاند. بخش دیگری از تقصیر هم به گردن مدیران است که شاید به اندازه کافی فیلمسازان را برای ساخت چنین فیلمهایی تشویق نکردند. در صورتی که اگر تشویقهایی در این مضامین صورت میگرفت میتوانستیم شاهد آثار درخوری باشیم.
سومین جشنواره مردمی فیلم عمار از سوم تا نهم دیماه در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد شد. همچنین به گفته مسئولان این جشنواره، برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه و اکرانهای مردمی به صورت همزمان برای برخی از نقاط کشور پیشبینی شده است.