برخی از آباء کلیسا نیز به این حقیقت اذعان کرده‌اند که برنابا در شمار حواریون است. برای نمونه، کلمنت اسکندرانی (حدود 215 - 150) از برنابا همواره به عنوان رسول عیسی(ع) یاد می‌کرده و اقوالی از وی را نیز نقل نموده است (برای نمونه به کتاب مؤلفات (نوشته‌های پراکنده) او مراجعه کنید). البته این اختصاص به کلمنت ندارد. زیرا اوسبیوس قیصریه نیز برنابا را در شمار شاگردان عیسی(ع) آورده است.

گروه فرهنگی مشرق یوسف لاوی ملقب به برنابا یکی از مؤمنان اولیه به حضرت عیسی(ع) بوده است. او در جزیرۀ قبرس زاده شد و به سبب آنکه از سبط لاوی بود برای تحصیل علوم دینی به اورشلیم آمد و کارهای مهمی را در زمان حواریون بر عهده گرفت. مسیحیان مدعی هستند که او حضرت عیسی(ع) را ندیده ولی به نظر می‌رسد که شأن او در تاریخ عیسویان بسیار بالاتر از اینها باشد.
این مقاله سعی کرده صرفاً با استناد به اناجیل اربعه و کتب مورد قبول مسیحیان نشان دهد که برنابا شخص دوم نصارا محسوب می‌شده و یگانه حواری‌ باسواد بوده که می‌توانسته انجیل خداوند که شفاهآ از زبان عیسی(ع) قرائت می‌شده را مکتوب کند. ما در این مقال نشان خواهیم داد که یکی از منابع اصلی اناجیل اربعۀ مسیحی در واقع انجیل برنابا بوده است. به این ترتیب ملاحظه خواهیم کرد که علیه برنابا توطئه‌ای صورت گرفته است.
حتی الامکان سعی کرده‌ایم که مطالب به زبان ساده نگارش شود تا برای مخاطبان غیرمتخصص نیز قابل استفاده باشد. در نقل قول‌های عهدین، از ترجمۀ قدیم کتاب مقدس استفاده شده که چاپ نخست آن به سال 1895 میلادی در لندن بوده است.

******
   
برنابا یکی از دوازده حواری است
پولس در نامه خود به غلاطیان از نزاع خود با پطرس خبر داده است، نزاعی که همدلانه به نظر نمی‌رسد. او ضمناً چند نوبت نام برنابا را در میان حواریون ذکر کرده است، از جمله در این مورد آخر:
(11) اما چون پطرس به انطاکیه آمد، او را روبه‌رو مخالفت نمودم زیرا که مستوجب ملامت بود، (12) چونکه قبل از آمدنِ بعضی از جانب یعقوب، با امت‌ها غذا می‌خورد. ولی چون آمدند، از آنانی که اهل ختنه بودند ترسیده، باز ایستاد و خویشتن را جدا ساخت. (13) و سایر یهودیان هم با وی نفاق کردند، به ‌حدّی که برنابا نیز در نفاق ایشان گرفتار شد. (غلاطیان، باب 2)
و همچنین است در باب نهم از نامۀ اول پولس به مسیحیان ساکن در قرنتیه که ظاهراً آنها به او ایراد کرده بودند که اگر تو از ازدواج نهی می‌کنی و می‌گویی مرد را نیکو است که زن را لمس نکند (نگا. باب هفتم همین نامه) پس چگونه خودت هر نوبت با زنی دیده می‌شوی؟ پولس در پاسخ، نام برنابا را در ضمن اسامی رسولان و پطرس آورده است:
(1) آیا رسول نیستم؟ آیا آزاد نیستم؟ آیا عیسی مسیح خداوندِ ما را ندیدم؟ آیا شما عمل من در خداوند نیستید؟ (2) هرگاه دیگران را رسول نباشم، البته شما را هستم زیرا که مُهر رسالت من در خداوند شما هستید. (3) حجت من به جهت آنانی که مرا امتحان می‌کنند این است (4) که آیا اختیار خوردن و آشامیدن نداریم؟ (5) آیا اختیار نداریم که خواهر دینی را به زنی گرفته، همراه خود ببریم، مثل سایر رسولان و برادران خداوند و کیفا [= پطرس] ؟ (6) یا من و برنابا به تنهایی مختار نیستیم که کار نکنیم؟ (7) کیست که هرگز از خرجی خود جنگ کند؟ یا کیست که تاکستانی غرس نموده، از میوه‌اش نخورد؟ یا کیست که گله‌ای بچراند و از شیر گله ننوشد؟ (8) آیا این را به طور انسان می‌گویم یا شریعت نیز این را نمی‌گوید؟ (9) زیرا که در تورات موسی مکتوب است که «گاو را هنگامی‌که خرمن را خرد می‌کند، دهان مبند.» آیا خدا در فکر گاوان می‌باشد؟ (10) یا محض خاطر ما این را نمی‌گوید؟ بلی برای ما مکتوب است که شخم کننده می‌باید به امید، شخم نماید و خردکننده خرمن در امید یافتن قسمت خود باشد. (11) چون ما روحانی‌ها را برای شما کاشتیم، آیا امر بزرگی است که ما جسمانی‌های شما را درو کنیم؟ (12) اگر دیگران در این اختیار بر شما شریکند، آیا نه ما بیشتر؟ لیکن این اختیار را استعمال نکردیم، بلکه هرچیز را متحمّل می‌شویم، مبادا انجیل مسیح را تعویق اندازیم. (1 قرنتیان، باب 9).
برخی از آباء کلیسا نیز به این حقیقت اذعان کرده‌اند که برنابا در شمار حواریون است. برای نمونه، کلمنت اسکندرانی1 (حدود 215 - 150) از برنابا همواره به عنوان رسول عیسی(ع) یاد می‌کرده و اقوالی از وی را نیز نقل نموده است (برای نمونه به کتاب مؤلفات (نوشته‌های پراکنده) او مراجعه کنید.)2 البته این اختصاص به کلمنت ندارد. زیرا اوسبیوس قیصریه3 نیز برنابا را در شمار شاگردان عیسی(ع) آورده است.

قسطنطین اولین امپراطور مسیحی روم که شهر قسطنطنیه (استانبول کنونی) را بنیان نهاد، یک کاتب امین به نام اوسبیوس (حدود 339 ـ 260) داشت که متولد شهر قیصریه در فلسطین و از علمای نصارا بود. به همین دلیل قسطنطین او را وقایع‌نویس شورای نیقیه کرد، شورایی که در سال 325 میلادی برای رفع اختلاف میان نصارا و مسیحیان4 در شهر نیقیه (در نزدیکی قسطنطنیه) برگزار شد. اوسبیوس کتاب معروفی دارد به نام «تاریخ کلیسا» که از شهرت خاصی برخوردار است. در فصل اول این کتاب، نام برنابا به عنوان یکی از هفتاد شاگرد حضرت عیسی(ع) آمده است.5 آن حضرت این هفتاد نفر را طبق نقل انجیل لوقا در میانۀ رسالت خود، به شاگردی قبول کرده بود (لوقا 10/ 1). با استفاده از سخن اوسبیوس ملاحظه می‌شود که برنابا جزو شاگردان عیسی(ع) بوده است. لهذا از این لحاظ با پولس که حتی یک نوبت حضرت عیسی(ع) را ندیده است آشکارا تفاوت دارد.

لکن دلایل مهم‌تری در خود کتاب عهد جدید وجود دارد که برنابا یکی از دوازده حواری عیسی(ع) بوده است. در فصل اول رسالۀ اعمال رسولان نام دو نفر از حواریون آمده که قرار است یکی از آنها جانشین یهودای اسخریوطی شود؛ اول «یوسف ملقب به برسَبا» و دومی «متیاس» که نام هر دو به نظر ناشناخته می‌آید. حواریون به سرپرستی پطرس نمی‌دانند کدام یک را می‌بایست انتخاب کنند. لذا قرعه می‌اندازند و متیاس انتخاب می‌شود. سخنان پطرس در این مقام این است:

(21) «الحال می‌باید از آن مردمانی که همراهان ما بودند، در تمام آن مدتی که عیسی خداوند با ما آمد و رفت می‌کرد، (22) از زمان تعمید یحیی تا روزی که از نزد ما بالا برده شد، یکی از ایشان با ما شاهدِ برخاستن او بشود.» (23) آنگاه دو نفر، یعنی یوسف مسمّی به بَرسَبا که به یوُستُس ملقّب بود و مَتِیاس را برپا داشتند (24) و دعا کرده، گفتند: «تو ای خداوند که عارف قلوب همه هستی، بنما کدام یک از این دو را برگزیده‌ای (25) تا قسمت این خدمت و رسالت را بیابد که یهودا از آن باز افتاده، به مکان خود پیوست.» (26) پس قرعه به نام ایشان افکندند و قرعه به نام متیاس برآمد و او با یازده رسول محسوب گشت. (اعمال، باب 1)

رسالۀ اعمال رسولان دو نسخۀ قانونی دارد که هر دو به زبان یونانی است. این دو نسخه در بیست درصد موارد با هم اختلاف دارند:
1. نسخۀ شرقی یا اسکندریه 6 (نسخۀ رایج کنونی)
2. نسخۀ غربی7
در دائرة المعارف وزین  فرهنگ آثار در مدخل «اعمال رسولان» اینچنین آمده است:
از این کتاب دو متن یونانی در دست است که هر دو پذیرفتۀ کلیسای کاتولیک است. کلیسا هنوز مشخص نکرده است که آیا چند آیۀ روایت بلندتر (یعنی روایت غربی) را باید تفسیرات متن اولیه دانست یا اضافات یا تغییرات آن.8

اما آنچه به بحث ما مربوط می‌شود این است که در باب نخست از نسخۀ غربی اعمال رسولان به جای «برسبا»، نام «برنابا» آمده است.9
تفسیر رایج مسیحیان از این واقعه که در باب نخست اعمال رسولان ثبت شده این است که چون بعد از خودکشی یهودای اسخریوطی (نگا. انجیل متی 27/ 5) تعداد حواریون به یازده نفر رسیده بود آنها خواستند با اضافه کردن یک شاگرد دیگر به جمع خود، تعدادشان را مجدداً به دوازده نفر برسانند! ولی در این نظریه چندین ایراد فاحش به چشم می‌خورد:

اولاً در اینجا پطرس می‌گوید که این دو نفر از زمان تعمید یحیی(ع) تا عروج عیسی(ع) با ما بوده‌اند (اعمال 1/ 21 و 22). این سخن پطرس در واقع وصف و تعریف دوازده حواری عیسی(ع) است. زیرا فقط آنها از ابتدا تا پایان رسالت حضرت عیسی(ع) پیوسته با وی در سفر و حضر همراه بوده‌اند. پس معلوم می‌شود که این دو نفر یعنی برنابا و متیاس بایست جزو دوازده رسول عیسی(ع) بوده باشند و نه حتی آن هفتاد شاگرد که از سال دوم یا سوم رسالت آن حضرت با او همراه شده‌اند.

ثانیاً قضیه این نبود که پطرس بخواهد یک نفر به جمع خودشان داخل کند تا دوازده نفر بشوند،10 بلکه مسئله این است که پس از مرگ یهودا که خزانه‌دار عیسی(ع) و حواریون بود (نگا. انجیل یوحنا 13/ 29) اکنون مسئولیت امور مالی، بدون سرپرست مانده است. لذا پطرس به عنوان جانشین عیسی(ع) می‌خواست که سِمت مهم یهودا را به یک نفر از یازده حواری بسپارد، در نهایت چون دو نفر واجد شرایط بودند حواریون نتوانستند تصمیم بگیرند که کدام‌یک را انتخاب کنند و لذا به قرعه متوسل شدند و طبق آنچه که در رسالۀ اعمال رسولان آمده «متیاس» انتخاب شد. با توجه به آنچه گفته آمد نتیجه می‌گیریم که این متیاس نیز باید همان «متی معروف به باجگیر» باشد، که قبل از آنکه حواری عیسی(ع) بشود برای رومیان کار می‌کرد و خراج‌گیر بود و در انجام امور مالی سابقه داشت. متأسفانه سعی شده که نام «متّی» با اضافه کردن پسوند مذکر یونانی به «متیاس» تغییر یابد و او فرد جدیدی قلمداد شود.

ثالثاً از آنجا که حواریون در واقع شاهدان اعمال عیسی(ع) هستند (نگا. انجیل لوقا 24/ 48 ـ اعمال 4/ 20 ـ 10/ 39 ـ 13/ 31) لذا هیچ توجیهی وجود ندارد که آنها کسی را که فقط شاهد قسمتی از سخنان و معجزات حضرت عیسی(ع) بوده است را به عنوان یک شاهد کل بپذیرند. شهادت دروغ دادن و جعل شاهد، در ادیان الهی یک جرم بزرگ محسوب می‌شود. و این البته یک امر عقلی نیز هست.

رابعاً که در همین رسالۀ اعمال رسولان آمده است که «احدی از دیگران جرأت نمی‌کرد که به رسولان ملحق شود» (اعمال 5/ 13). پس چگونه مسیحیان مدعی هستند که متیاس به یازده حواری ملحق گشت تا تعداد آنها دوازده شود؟! جالب توجه اینکه در این قرائت مسیحیان، هیچ توضیحی وجود ندارد که متیاس کیست و چرا قبل و بعد این ماجرا خبری از او نبوده و نیست. یکی از کشیشان کلیسای گریگوری در تهران در پاسخ به این پرسش اینجانب، جواب گفت: «آنها متیاس را انتخاب کردند که تعدادشان دوازده نفر شود ولی خداوند او را قبول نکرد بلکه ارادۀ خدا در آن بود که پولس انتخاب شود، لذا می‌بینید که از این پس از متیاس خبری نیست.» در حالیکه مطابق انجیل متی، حضرت عیسی(ع) اتفاق نظر حواریون را خواست خداوند دانسته است:

باز به شما می‌گویم هر گاه دو نفر از شما در زمین دربارۀ هر چه که بخواهند متّفق شوند، هرآینه از جانب پدر من که در آسمان است برای ایشان کرده خواهد شد (متی 18/ 19).
مضافاً که دعای حواریون آن بود که خداوند خواست خود را به آنها بنماید و لذا آنها انتخاب را به خداوند واگذاردند و به قرعه متوسل شدند. بنابراین دیده می‌شود که قرائت مسیحیان از این واقعه نادرست است. زیرا آنها سعی کرده‌اند که نام برنابا را از شمار حواریون دوازده‌گانۀ حضرت عیسی(ع) حذف کنند، و لذا دچار این تکلّفات و تناقضات شدند.

به این ترتیب صرفاً با مداقّه و تأمل در کتاب عهد جدید مسیحیان به روشنی اثبات می‌شود که برنابا یکی از دوازده رسول عیسی(ع) است که از ابتدای رسالت تا وقت عروج آن حضرت با وی همراه بوده است. اگر اینچنین باشد ما اکنون باید در این پرسش تأمل کنیم که چرا نام برنابا در اناجیل مذکور نیست. پاسخ مختصر ما این است که هرچند نام برنابا واضحاً مذکور نیست ولی توصیفاتی از او در اناجیل وجود دارد.

محقق و نویسنده: امیر اهوارکی


پانوشت‌ها:
1. Clement of Alexandria (ca. 150 – 215)
2. the Apostle Barnabas/ Barnabas the Apostle/ a witness the Apostolic Barnabas/ See: The Stromata, or Miscellanies, Book II, Chap. 6, 7, 20
"Apostle" به معنی «رسول» و «فرستاده» است و نام خاصی است برای نامیدن دوازده «حواری» عیسی(ع).
3. Eusebius of Caesarea (ca. 260 - 339)
4. در خصوص تفاوت نصرانی و مسیحی در ادامه سخن خواهیم گفت.
5. Eusebius, The history of the church, i.12.1, [Penguin books, 1986,  p. 64]
6. Alexandrian text of Acts of Apostles
7. Western text of Acts of Apostles
8. رضا سید حسینی (زیر نظر)، فرهنگ آثار، 6 ج، انتشارات سروش، 1378؛ ج 1، ص 425
9. "(23) And he put forward two, Joseph called Barnabas, who was surnamed Justus, and Matthias", The Codex Bezae, The Western Text of the Acts of the Apostles, Canon J. M. Wilson (tr.), 1923
برای مطالعۀ ترجمۀ انگلیسی این متن، به این دو سایت مراجعه فرمایید:
http://codexbezae.perso.sfr.fr/cb/ac/ac.php?chapter=1&lang=en
http://www.tertullian.org/fathers/acts_long_02_text.htm
10. اگر برخی مسیحیان بخواهند استدلال کنند که به فرمودۀ حضرت عیسی(ع) دوازده حواری او باید در روز قیامت بر دوازده سبط بنی‌اسرائیل داوری کنند (متی 19/ 28) خواهیم گفت که از این لحاظ ایرادی وجود ندارد. زیرا با مرگ یهودا، یازده حواری با حضرت عیسی(ع) در مجموع دوازده نفر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حامد ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    درود بر شما. خیلی جالب و متقن از کتب خودشون اثبات کردید که برنابا حواری بوده. واقعاً اونها در حق برنابا و انجیلش ظلم کرده اند. البته دود آتیش اونها، اول به چشم خودشون رفته که از انجیل نورانی او محروم شده اند.
  • امیرانی ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    خیلی عالی بود. مستدل، متین و غیر قابل انکار.
  • امیرانی ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    خیلی عالی بود. مستدل، متین و غیر قابل انکار.
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 2
    این اجنبیا به ما چه ربطی دارن آخه؟!؟!؟!؟؟!
  • شرف الدین ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    استدلال شما به کتب مورد قبول مسیحیان مرا یاد روش علامه امینی در نگارش کتاب الغدیر می اندازد. مرحباً بکم. این مسئله نشان می دهد که خداوند دست تحریف گران را کاملاً باز نمی گذرد و حقیقت را در کتب تحریف شده نیز می توان یافت فقط باید آنها را با دقت بیشتری خواند و افزون تأمل کرد. از شما تشکر دارم که حواری بودن برنابا را علن نمودید.
  • امیر ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    ربطش در کتاب شریف «انجیل» است که سخنان خداوند متعال می باشد. در انجیل برنابا که انجیل تحریف نشده است ذکر حضرت رسول خاتم آمده و البته ذکر بسیاری از انبیاء و حضرت عیسی ع.
  • piter ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 1
    اقای محقق کلامی از طرف کسی قرائت نشده که کسی بخواهد کتابت کند پس ۱- شرایط نگارش -۲ سال نگارش انجیل ۳- دقت کنید متی یعنی کسی که مورد لطف خداوند قرار گرفته در زبان عبری و با میتیاس فرق دارد اقای محقققققققققق پس با مطالعه بیشتر و تحقیق کاملتر بنویسید. جواب شما را در مطلب قبلی دادم ولی متاسفانه به گوش شما مثل اینکه نرسیده است
  • راقم ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    پاسخ به جناب piter بهترین تعریفی که از «انجیل» می‌توان داشت همان است که قرآن کریم فرموده است. زیرا تفسیر مسیحیان از این کتاب دارای اشکالات زیادی است. مثلاً اینکه این نام اصولاً از کجا آمده و چرا پولس نیز آن را به کار برده (غلاطیان 1/ 6 تا 11) در حالیکه آن زمان انجیلی وجود نداشته است و ایرادهای دیگری که در اینجا مجال بحث ندارد. به این ترتیب، «انجیل» کتابی نازل شده از سوی خداوند بر حضرت عیسی(ع) است و آن حضرت مطالب آن را برای مردم بیان می‌کرد. خود حضرت عیسی از برنابا خواست که انجیل او را کتابت کند و به لطف خداوند آن سخنان حفظ شده است. برنابا تنها فرد لاوی (باسواد) در میان حواریون بود ولی انجیل‌های اربعه را کسانی نوشته‌اند که شناخته شده نیستند. حتی انجیل‌های متی و یوحنا نیز که به متی و یوحنای حواری منسوب هستند در واقع نوشتۀ آنها نیست. زیرا نویسندگان خودشان را معرفی نکرده‌اند، و روایت آنها نیز روایت یک ناظر عینی نیست. متی هم باجگیر بوده و نه انجیل نویس. در اعمال 4/ 13 نیز آمده که یوحنا و پطرس بی‌سوادند. طبق ادعای مسیحیان او انجیلش را اواخر قرن اول در سال 96 میلادی نوشته است. چه دلیلی دارد که یوحنا بخواهد نگارش انجیلش را تا 63 سال پس از صعود عیسی(ع) تأخیر بیاندازد؟ ولی انجیل برنابا نخستین انجیل بوده و آن انجیلی که لوقا در جملۀ اول انجیلش به آن اشاره می‌کند در واقع انجیل برنابا است. ما در این خصوص در ادامۀ مقاله به قدر کفایت سخن گفته‌ و نشان داده‌ایم که انجیل برنابا منبع نویسندگان چهار انجیل بوده است و همان انجیل Q است که محققان علی الظاهر به دنبال آن می‌گردند. در انجیل شاه جیمز، نام «متی» به این صورت درج شده: (Matthew) و با نام «مَتیاس» (Matthias) فقط در پسوند یونانی آن تفاوت دارد. بر خلاف آنچه شما نوشته‌اید این کلمه واضحاً «میتیاس» نیست.
  • piter ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 1
    برادر گلم ما اهل کتاب نیستیم. اعمال رسولان 11- ایه 26 = چون ما مثل مسییح زندگی می کنیم. چون شاگردان مثل مسیح زندگی کردند در انطاکیه به مسیحی ملقب شدند. چون کلام جسم شد و در بین ما ساکن شد. عیسی از کسی نخواسته چیزی کتابت کند. برای اطلاع شما – لوقا پزشک بود. و ما مسیحی ها ادعای علم نداریم مثل متی و یوحنا افتخار ما به علم نیست افتخاردما به سرشار بودن از روح القدس است. اولین انجیل در حدود سال 50 نوشته شده. و باز هم تکرار می کنیم ما اهل کتاب نیستیم و اهل مسیح کلام زنه هستیم. و دلیل کتابت اناجیل هم این بود که حوارین نمی توانستند در عین حال در چند شهر باشند. کارهایی که مسیح انجام داده بود را نوشتند و این خبر خوش یعنی انجیل را نوشتند. و متی یعنی متای کسی که مورد لطف خدا قرار گرفته است. متی یک یهودی بود.
  • میترا ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    0 0
    اجنبی ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 0
    شما برای گفته خود دلیل بیارید اینکه متی همان متیوس است خیلیها اتفاق نظر دارن
  • مهرابی ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 0
    مسیحیان نه به اناجیل و نه به کتب آباء کلیسا رحم نکرده و نمی کنند.
  • راقم ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 0
    پاسخ به کامنت دوم piter از هلند در ابتدا درخواست می‌کنم که از این پس با رعایت استاندارد تایپ کنید. نمی‌دانم مشکل کامنت‌های شما چیست که از کادر بیرون می‌زند. لذا من مجبور شدم که کامنت شما را مجدداً تایپ کنم. 1. نمی‌دانم مقصود شما از اینکه ما اهل کتاب نیستیم چیست. در نوبت دوم که کلام مغشوش‌تر شد و اصلاً جمله نامفهوم می‌شود. 2. شما دارید با کلمات بازی می‌کنید. مراد شما از «مسیح» واضحاً آن کلمۀ «المسیح» که در قرآن یازده نوبت تکرار شده نیست (که به معنی «ماسحاً فی الارض» آمده: کسی که پیاده می‌پیمود) بلکه مقصودتان «ماشیَح» در دین یهود است. به عبارت دیگر شما حضرت عیسی(ع) را پیامبر خاتم می‌خوانید. این ادعایی بود که پولس نخستین مرتبه در دمشق مطرح کرد (اعمال 9/ 22). و البته حضرت عیسی(ع) تحذیر داده بود که کسانی می‌آیند که مرا «ماشیح» می‌خوانند و بسیاری را گمراه خواهند کرد (متی 24/ 5) و حواریون هم مثل معلمشان، ادعا نداشتند که عیسی(ع) همان پیامبر موعود است (نگا. اعمال 3/ 20 تا 26). پطرس به سخنان موسی(ع) احتجاج می‌کند که ماشیح باید از میان برادران شما بیاید (تثنیه 18/ 18) یعنی از بنی‌اسماعیل و نسل پسر ارشد ابراهیم. «مسیحی» یعنی کسی که معتقد است عیسی همان ماشیح و پیامبر خاتم است. این بدعت‌ها را پولس گذاشته و اینها نتیجۀ کار اوست. اما حواریون در فلسطین چنین حرف‌هایی نمی‌زدند. لذا آنها نصارا (اعمال 24/ 5) لقب گرفتند. ما در این خصوص در قسمت سوم و چهارم بحث کرده‌ایم و در قسمت‌های بعد نیز از این موضوع سخن گفته شده است. 3. برای اینکه سخنان و افعال حضرت عیسی(ع) بماند باید کتابت می‌شده. لوقا هم در اولین بند از انجیل خود مدعی است که آن انجیلی که قبلی‌ها نوشتند مورد پسند ما نیست و ما می‌خواهیم انجیل خودمان را بنویسیم. این نشان می‌دهد که از همان زمان در خصوص اینکه حضرت عیسی(ع) که بوده و چه کرده نزاع و اختلاف بوده. حالا شما ادعا می‌کنید که اصلاً نیازی به کتابت نبوده است؟! اگر لازم بوده پس باید آن شخص را خود حضرت عیسی(ع) معین کرده باشد تا اختلافی پیش نیاید. تاکنون هیچ کس بجز برنابا چنین ادعایی نکرده‌ است که عیسی(ع) گفت که باید انجیل مرا بنویسی. سرشار بودن از روح القدس یک ادعای گزاف و بیهوده است. روح القدس بر کسی که اصلاً پیامبرش را نمی‌شناسد و پیرو پولس بدعت‌گذار است نازل نمی‌شود. شما در این مخالفت کردن با علم به پولس اقتدا کرده‌اید. زیرا او خودش نوشته است که به شهرهایی می‌رفت که کسی در آن شهرها از عیسی خبری نداشته باشد (رومیان 15/ 20). این کار او برای آن بود تا او به هر طور که خواست عیسی را مصلوب و رسوا و ملعون معرفی کند (نگا. غلاطیان 3/ 1 و 13). در تمام نامه‌های پولس حتی یک جمله از حضرت عیسی(ع) نیست که در اناجیل موجود باشد. آیا دقت کرده‌اید که شما دینتان را از چه کسی گرفته‌اید؟ از دشمن خونی عیسی(ع)؟ شما تحقیق کنید که مطالب فوق الذکر در این مقاله صحیح است یا نه. چرا در نسخۀ غربی اعمال رسولان نام «برنابا» هست ولی در نسخۀ شرقی نام او به «برسابا» تبدیل شده است؟ جالب اینکه هر دو نسخه نیز مورد قبول کلیسا هستند. خلاصۀ سخن من این است که جرأت کنید و انجیل برنابا را بخوانید و خودتان قضاوت کنید که آیا حضرت عیسی(ع) در آن انجیل بهتر و معقول‌تر و حکیمانه‌تر است یا در اناجیل اربعه.
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 0
    افرین به نویسنده و پاسخهای مستدل او. خداوند به او خیر دهد و توفیقاتش را بیافزاید.
  • حجت ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    امیرجان، من اطلاعات زیادی از اناجیل و حواریون بیشتر از آنچه در کتاب مقدس ما اومده ندارم. اما برام شنیدنی و جالب است در کارت پیروز باشی
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    1 0
    این عالیست که سایت شما فقط به انتشار اخبار سیاسی که گاهی بی مصرف هم هست و دانستن یا ندانستن انها چندان گره ای را باز نمی کند نمی پردازد این روند رو ادامه بدهید خدا نگهدارتان باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس