کد خبر 178396
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱

کارگردان مستند ‌«پیرمرد» با محوریت زندگی حاجی‌بخشی گفت: این مستند در مراحل پایانی فنی است تا برای سی و یکمین جشنواره فیلم فجر آماده شود.

به گزارش مشرق، «سید‌جواد میرهاشمی» مستند‌ساز در گفت‌وگو با فارس در خصوص مراحل ساخت مستند «پیرمرد» بیان داشت: ساخت این مستند به پیشنهاد دوستم جناب سید محمد میرکانی بود.

وی ادامه داد:کسانی که مستندهای شخصیت‌های مرا دیده باشند احتمالا می دانند محوریت تمام فیلم هایم عاشقان ایران است و ثبت زندگی کسانی که خود را وقف این آب و خاک کردند گاه می‌تواند دکتر منوچهر ستوده ایران شناس باشد و گاه دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی و زنده یاد استاد ایرج افشار ایران شناس برجسته (به تعبیر مقام معظم رهبری) و رزمندگانی که جان فشانی کردند مانند حاجی بخشی .

 این مستندساز ادامه داد: این مستند را در سال آخر حیات «حاجی بخشی» ساختیم، حاجی‌بخشی به دلیل شرایط سنی و وضعیت جسمی نامناسب هر کسی را برای مصاحبه و ساخت مستند نمی‌پذیرفت و من بعد از چند جلسه مشورت با یکی از دوستان داستان‌نویس جنگ خود ،توانستم با حاجی‌بخشی به توافق برسم که برای ساخت مستند با ما همکاری کند.

این مستندساز در ادامه توضیح داد: در دیدار اول با ذبیح الله بخشی پیر جبهه های ناخود آگاه به یاد این این شعر حضرت حافظ افتادم؛ من از دیار حبیبم نه از بلاد غریب/ مهیمنا به رفیقان خود رسان بازم.

میرهاشمی اظهار داشت: من می‌خواستم حاجی‌بخشی را بیرون از قاب تلویزیون و رسانه های مجازی، بشناسم. می توان گفت ایشان یک صندوق و گنج باز نشده از جنگ بود و مشاهدات و مکاشفات و رشادت های حاج بخشی کمتر  و یا اصلا به ثبت نرسیده بود. در تحقیقات خود زندگی حاجی بخشی را به سه قسمت مستقل قبل از انقلاب/ انقلاب و جنگ/ و بعد از جنگ تقسیم کردیم، اما در این مستند بیشتر به 8 سال دفاع مقدس از نگاه حاجی بخشی و خانواده بزرگوارش و دیگر هم سنگرانش پرداختیم.


میرهاشمی در ادامه افزود: زمانی که تدوین اولیه فیلم تمام شد، حاجی‌بخشی در بیمارستان بستری بود، ما به دیدار وی رفتیم و این آخرین ملاقات ما بود و در آخرین دیدار هم آماده بود تا از جنگ بگویید. چند هفته بعد هم در مراسم تشییع جنازه وی شرکت کردیم و من همسنگر نامهربانی را دیدم که زیر تابوت وی را گرفته بود، اما قبل از آن، دعوت حاجی بخشی را به صرف نهار و گفت‌وگو با ما رد کرده بود. این همسنگر نامهربان پس از درگذشت حاجی بخشی، به ما پیغام داد که حاضر است درباره حاجی بخشی حرف بزند، که دیگر دیر بود و حاجی در میان ما نبود و دیدار جمعی ما ماند بر سر پل صراط.

وی در مورد محتویات این مستند بیان داشت: حاجی‌بخشی به عنوان یک جانباز که فرزندانش شهید و جانباز شده، داماد و برادرش به شهادت رسیده بودند و بعد به عنوان یک پیر جبهه‌ها با ما صحبت کرد. حاجی بخشی که در هشت سال جنگ تحمیلی به پدر رزمندگان و بمب خنده و روحیه معروف بود، حال با عصا روزها در باغ قدم می‌زد و به یاد یار و دیار بود و هر شب در اتاق شخصی‌اش شام غریبان می‌گرفت و با عکس‌های رزمندگان؛ پسران و داماد و دوست و همرزمان شهیدش خلوت می‌کرد و از هشت سال دفاع مقدس می‌گفت.

میرهاشمی ادامه داد: این مستند هم‌‌اکنون در مراحل پایانی فنی است تا برای این دوره از جشنواره فیلم فجر آماده شود.

عوامل این مستند عبارتند از کارگردان سید‌جواد میرهاشمی، تهیه‌کننده سید‌محمد میرکانی، تصویر‌بردار علی اعلاء تدوین‌گران سید‌جواد میرهاشمی، پرویز حسن‌لو.

میرهاشمی در پایان در مورد ساخت مستند «ایرج افشار» ایران‌شناس برجسته خاطرنشان کرد: هنوز در صدد یافتن یک تهیه‌کننده برای ساخت این مستند هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رهگذر ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    خدا رحمتش کند... دست این کارگردانها هم درد نکنه که این مستند ها رو میسازند...ولی با این وجود هنوز هم کمه
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    پير مرد الهى

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس