به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، خانواده پهپاد "Shadow" به معنای سایه از جمله پهپادهای کارکشته آمریکایی است که در چند سال اخیر به صورت گسترده توسط نیروی زمینی و سپاه تفنگداران دریایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. این گونه از پهپاد توسط شرکت آمریکایی "AAI" طراحی و ساخته شده است و در حال حاضر مسئولیت عمده شناسایی برای نیروهای آمریکایی در سطح گردان و تیپ را بر عهده دارد.


پهپاد RQ-7

حجم زیادی از ماموریتهای در حوزه شناسایی به مانند هدف یابی، تخمین خسارت وارده در میدان نبرد، ارسال زنده تصاویر و دیده بانی از جمله توانایی های RQ-7 است. برای نمونه این پهپاد می تواند یک خودروی تاکتیکی نظامی را در شب و یا روز از فاصله ای در حدود 3.5 کیلومتر و ارتفاع 2400 متری تشخیص داده و تعقیب کند.

اولین اعضای این خانواده پهپادی در سال 1999 با عنوان RQ-7A وارد خدمت ارتش آمریکا شد. در سالهای بعد مدل ارتقاء یافته با نام RQ-7B به خدمت وارد شده و مدل A نیز از خدمت خارج شده است. گونه دیگری از RQ-7 نیز که اخیرا وارد خدمت شده است مدل "600" شناخته می شود. این مدل از لحاظ سامانه های شناسایی تفاوتی با سایر مدلها ندارد و به عنوان مدلی بزرگتر از لحاظ بدنه و با پایایی پروازی بیشتر شناخته می شود.

هر واحد پهپاد RQ-7 به صورت استاندارد شامل سه پرنده بدون سرنشین بعلاوه یک عدد رزرو، دو ایستگاه کنترل ثابت، یک ایستگاه کنترل متحرک و یک کامیون حاوی سیستم پرتاپ پر پهپاد می باشد. کل این سیستم را می توان در دو فروند هواپیمای باربری سی 130 حمل کرد.

دوربین الکترواپتیکال و حرارتی آن که در یک سکوی کروی درجه آزادی که به طور الکترونیک پایدار شده زیر بدنه آن قرار داشته و به وسیله نیتروژن مایع خنک می شود. این دوربین تصاویر خود را به صورت بیدرنگ(real time) از طریق یک خط انتقال داده باند C که در دید مستقیم گیرنده عمل می کند به پایگاه زمینی می فرستد.

هر چند نخستین پرواز نمونه اول این پهپاد در سال 1991 بوده اما در سال 2002 وارد تولید شده و بیش از 500 فروند از آن تولید و نزدیک به 100 فروند دیگر نیز سفارش داده شده است.

هر فروند از این پهپاد در سال 2011 قیمتی بالغ بر 50هزار دلار داشته و کل سامانه های آن یعنی با احتساب قیمت بخش های زمینی 15.5 میلیون دلار که شامل چهار هواپیما، خودروهای حامل و پرتابگر و سامانه بازیابی و هدایت زمینی است. یک مجموعه کامل این پهپاد از سری 200، به 22 نفر سرباز برای کاربری احتیاج دارد.

یکی از مهمترین مشخصات این پهپاد استفاده گسترده از مواد کامپوزیت و همچنین موتور وانکل در آن است. استفاده از مواد کامپوزیت این پهپاد را کوچک و سبک کرده و استفاده از موتور کم توان باعث شده است تا کمترین بازتاب راداری و فروسرخ از این پهپاد ساطع شده و شناسایی آن مشکل شود.


پهپاد RQ-7B در حال آغاز پرواز

اما محموله قابل حمل توسط این پهپاد با توجه به نوع ماموریت آن تغییر می کند. حسگرهای الکترواپتیکال، فروسرخ و رادار روزنه مصنوعی با توان نقشه برداری از سطح زمین از جمله تجهیزات قابل هم توسط این پهپاد است. اما از دیگر سامانه های پیشرفته قابل حمل توسط این پهپاد حسگرهای "تصویربرداری فراطیفی" است.

در این بخش این حسگرها این توانایی را دارند که نورهای فرابنفش و فروسرخ که چشم انسان توان دیدن آن را ندارد شناسایی کرده و با استفاده از طیفهای الکترومغناطیسی موجود، هر منطقه و یا شیء را بازرسی کرده و حتی به مواد تشکیل دهنده آن نیز پی ببرد. به عنوان مثال تشخیص دهد تانک یا موشک قرار گرفته در این منطقه واقعی است یا نه.

یکی از انواع مجموعه سامانه های شناسایی که در نمونه هایی از این پهپاد استفاده می شود ساخت صنایع هوایی اسرائیل بوده که شامل یک دوربین حرارتی جلو نگر، دوربین فیلمبرداری دید در روز و نشانه گذار لیزری است. ارابه فرود این پهپاد شامل سه چرخ است، یک چرخ زیر دماغه و در چرخ اصلی زیر بدنه. عملیات فرود پهپاد شدو با کمک سامانه فرود تاکتیکی خودکار مدیریت شده و پس از فرود یک قلاب باعث توقف آن در مسافتی کمتر از 52 متر می شود.

پهپاد RQ-7 اخیرا با سامانه الکترواپتیکی مدل WESCAM 11SST مجهز شده است. این حسگر 7 تصویر ویدئویی در ثانیه را دریافت کرده و به سرعت در اختیار مرکز فرماندهی قرار می دهد. با کمک این سامانه می توان از ارتفاع 4000 متری فضایی به مساحت 300 کیلومتر مربع را در ظرف تنها یک ساعت پوشش داده و تصاویری بسیار با کیفیت از آن تهیه کرد.

از دیگر سامانه های قابل نصب بر روی "Shadow " دوربین های مخصوص عملیات در روز با توان زوم 14 برابر است که به این پهپاد کمک می کند پس از شناسایی اهداف و زوم بر روی آنها بحث هدف گیری و ارائه مختصات به واحدهای تهاجمی را نیز به انجام برساند.

پهپاد RQ-7 از یک موتور مدل " UEL AR 741 " نیرو می گیرد که توانی در حدود 28.3 کیلو وات را برای آن فراهم کرده و آن را قادر می سازد تا با سرعت 148 کیلومتر در ساعت تا ارتفاع 4500 متری پرواز کند. برد این سامانه در حدود 100 کیلومتر و توان ماندگاری در حدود 6 تا 9 ساعت را بر روی منطقه مورد نظر دارد. البته در مدل " 600 " با افزایش دهانه بال و قدرت موتور توان ماندگاری و سرعت این پهپاد افزایش پیدا کرده است. در این مدل ماندگاری در آسمان به 12 الی 14 ساعت رسیده و می توان با مسافتی در حدود 200 کیلومتر را با آن پوشش داد.


پهپاد RQ-7 مدل 600

برای به پرواز درآوردن این پهپاد نیز از یک سامانه پرتاب هیدرولیکی که بر روی چرخ قرار دارد استفاده می شود. این سامانه پهپاد را با سرعت 350 تا 400 متر در دقیقه پرتاب می کند و سپس پس از فعال شدن موتور این سامانه به پرواز می پردازد. برای فرود نیز " RQ-7 " می تواند بر روی باندی به طول 95 متر فرود بیاید و یا با نصب قلاب هایی بر روی بدنه آن این پهپاد را در آسمان به وسیله کابلهای گیرنده متوقف کرد.

پهپاد RQ-7 اصولا یک پرنده بی سرنشین شناسایی به حساب می آید که قابلیت حمل تسلیحات را ندارد. اما اخیرا گزارش هایی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان از علاقه نیروهای مسلح آمریکا به مسلح کردن این پهپاد دارد.

این پهپاد در ماه جولای سال 2007 به رکورد 200هزار ساعت پرواز رسید که رکورد قبلی آن که 100هزار ساعت در 13 ماه بود را دو برابر می کرد. در ماه آوریل سال 2008 شدو به رکورد 300هزار ساعت پرواز رسید و در ماه می سال 2010 ساعات پروازی آن به بیش از 500هزار ساعت رسید. این نشاندهنده میزان اهمیت شدو در مأموریت های تاکتیکی آمریکا در این مدت و میزان اعتماد و ارزش سامانه های آن است.

در 6 آگوست سال 2012 اعلام شد این پهپاد رکورد 750هزار ساعت پرواز و 173هزار مأموریت رزمی را به جای گذاشته است.

نمونه B آن که از سال 2004 تولید شد (بنا بر اعلام برخی رسانه های غربی این مدل، در اختیار ایران قرار دارد) دارای بال های بزرگتر با دهانه بال 4.3 متر است که نه تنها از لحاظ آیرودینامیک مداومت بیشتری داشته بلکه امکان حمل سوخت بیشتری تا 44 لیتر را برای رسیدن به مداومت پروازی 6 ساعت فراهم آوردند. همچنین میزان محموله قابل حمل آن به 45 کیلوگرم افزایش یافت.

همچنین در نمونه ای از "شدو"، سامانه های اویونیک هم ارتقاء یافتند و دستگاه های رله مخابراتی هم در بال های آن نصب شد تا این پهپاد نقش سامانه هوایی رله مخابراتی را هم بین نیروهای زمینی و مراکز فرماندهی ایفا کند. در ادامه موتور این پهپاد نیز بهسازی شد و در نمونه هایی از موتورهای دیگری هم استفاده شد و نمونه هایی از این پهپاد با دهانه بال 6.1 متر به مداومت پروازی 9 ساعت می رسند.

یکی از سامانه های جانبی آزمایش شده روی نموه های از این پهپاد یک جمر است که می تواند محوطه ای 4*4 کیلومتری را تحت تأثیر قرار دهد.



از نکات جالب توجه رقابت شرکت های بزرگی مانند لاکهید مارتین، جنرال دینامیکز و ریتئون برای ساخت تسلیحات قابل حمل توسط پهپاد "شدو" است که مورد توجه ارتش آمریکا قرار دارد.  تعدادی جایگاه حمل بار خارجی برای آن در نظر گرفته شده که میتواند تسلیحاتی نظیر پرتابه های هدایت شونده کالیبر 81 میلیمتری و یا بسته های امدادی برای رها کردن برای سربازان روی زمین را حمل کند.

برای این پهپاد طرح های توسعه ای دیگری هم وجود دارد که در حال پیگیری است. این نشان دهنده این مطلب است که شدو پهپاد مهم و ارزشمندی برای آمریکایی ها محسوب می شود زیرا هم به طور گسترده آن را به کار گرفته اند و هم به دنبال توسعه نمونه های مختلف آن هستند.

سرعت بیشینه نمونه های سری200 این پهپاد بالغ بر 204 کیلومتر برساعت و سرعت پیمایشی آنها 130 کیلومتر بر ساعت بوده و به برد 109 کیلومتر دست می یابند. سقف پرواز این نمونه ها در حدود 4570 متر با حفظ خط دید مستقیم ارتباطی است.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، پهپاد "شدو" نیز در اختیار ایران است. در بین پهپاد های ایرانی نمونه سهند که پیش از این در سلسله گزارش های مربوط به پهپادهای تولید شده در کشورمان به آن پرداخته بودیم شباهت قابل توجهی به شدو دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمید ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    با این تفاسیر بزودی خبرهایی از در اختیار داشتن F117 و B2 رو هم با اطلاع دولت آمریکا خواهیم رساند. ماشاالله به رزمندگان اسلام
  • حسن ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    @ و معادلات و محاسبات، گام به گام برای دشمنان بهم میریزد
  • مهدی11 ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    با زبون خوش خودتون میدید یا جور دیگه برخورد کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • پدرام ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    واقعا دم برو بچه هاى سپاه و ارتش گرم هر روز ه جور غافلگيرى براى دشمن دارن
  • Ali ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    با این حرفها باز ما حریف الوات آقا زاده‌ها را نمیشویم یا نمیخواهیم بشیم چرا ؟ ما میتوانیم ؟ "یا" ما نمیتوانیم ؟ الله اکبر
  • ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    به امید نشسان بدون مشکل گلوبال هاوک در ایران
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    لطف کنید، فیلم یا فایل صوتی (کامل) سخنرانی سردار حاجی زاده، در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را برای دانلود،.. اگر دارید و امکانش هست روی سایت بگذارید...
  • رامین ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    خوب اومدی :))
  • حجت ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    من یه دو سه تایی B2‌ یه چهار پنج تایی B1‌ یه 10، 12 تایی B52 می خوام.
  • منتقد ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    خوب بود در مورد زمان در اختیار در آوردن این پهپاد هم اطلاع رسانی میکردید
  • پدرام ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    انشالله به جايي برسيم كه بتوانيم كنترل ماهواره هاي جاسوسي ابرقدرت هاي زورگو را نيز در اختيار بگيريم و از تكنولوژي خودشان عليه خودشان استفاده كنيم. به اميد آنروز
  • سجاد ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    فکر می کنم که سپاه گیر اندختن پهپادو کنترات برداشته !!!
  • محمد ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    ما آمریکا را زیر پا می گذاریم.
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    ومکروا و مکرالله والله خیر الماکرین
  • مجتبی از اهواز ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    به آمریکائیها پیشنهاد میکنم یه پول کلونی به عنوان رشوه به ما بدن تا بقیه سوتیهایی که دادن ، رو نکنیم
  • قاسم ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    انشاالله ناسا رو هم 6 ماه دیگه از ماه میکشیم میاریم.فقط اگه می شد این ناوهای هواپیمابر رو از خلیج فارس وادار به پهلو گرقتن در ایران می کردیم چی میشد؟؟؟
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    سامانه پرتابش نیوماتیکی هست نه هیدرولیکی
  • کمیل ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    الاسلام یعلو و لا یعلی علیه اسلام برتر است و چیزی بر آن برتری ندارد
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    مرگ و ننگ بر آمریکا
  • س ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    شنیدیم اینجا از نوکرهای سیا و موساد دارن لول میخورن!! شماها فقط تو کشتن مهارت دارین ما تو زنده گرفتن طعمه از ریگی گرفته که همکاران وزارت سالم اوردنش ایران تا پهبادهای آمریکا که خودشونم هنوز تو کفش موندن!! یاعلی
  • همراه ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    دانشمندان ما بهترشم طراحی و می سازن بهولوقوه الهی .
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    خودمونیم بالا غیرتا این ادعا ها را جای دیگه مطرح نکن اقای گروه دفاع .
  • صادق ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    همه به پیش جاویدان ایران اسلامیمان درود درود درود .
  • مریم ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    بسیار به جا بود جناب کمیل بر دین مبین اسلام دستهای پلید امریکا وجود ندارد
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    لول یا وول؟
  • حقیقت مطلق ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    از ابتدای ورود حدود7000 ساله آقای آدم(ع) به زمین از این حرفهای من و منیت و عملکردهای غلط که نتوانسته از آدم,انسان خدایی بسازد بوده و هست. از گذشته های بسیار دور بگذریم.در دوره جدید پس از انقلاب قرار بود اسلام جهان و انسان را دوباره متولد کند و به واقعیتهای پنهان خلقت برساند....
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    حجت جان کجا پارکشون می کتی؟ کلی باید پول پارکبان بدی ها!
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    ایول دمتون گرم خیلی به روز و سریع کار میکنید و گزارشهای خوبی میزنید
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    زحمت می کشیدی میرفتی تا خاکسفورد(خاکسفید) خودت گوش می کردی اگه تو تهران بودی و کار خاصی نداشتی
  • اسحاق ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    از نونه خوششششکی های افغانستان خریدینش سپردین بگردن هر اهن قرازه ای پیدا کردن براتون بیارن آی نونه خوشکیه نمکیه نون خشک بیار نمک بگیر پهپاد بیار نمک بگیر
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    ایول دم همه پاسداران این مرزو بوم گرم گرم گزارش خوبی بود
  • سوم شخص مفرد ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    من دانشجوی ارشد - الکترونیک هستم . زمانی برای انجام یک تحقیق نظامی از وزارت مجوز گرفتم و وارد ناو شکن ... شدم . در مدتی که در حال انجام وظیفه بودم به ما خبر دادن قرار ناو امریکا از فاصله 10 کیلومتری ما عبور کند . وضعیت اماده باش کامل بود . اما نکته جالب ان بود که حتی اتو و پنکه ما هم از کار افتاده بود و تنها وسیله دفاعی برای ما چنگال های غذا خوری و پوتین هامون بود . واقع بین باشیم و به جای این کارهای بیهوده(بازی با پهپادها) باید به فکر مقابله با جنگ الکترونیک و ضد الکترونیک باشیم . باید بستر سازی کنیم . وفقط یک راه مقابله وجود دارد وان هم فیبر نوری است و تا جایی که من خبر دارم کار درستی در این بخش انجام نشده .شاید فراموش کردیم در همین لحظه چیزی حدود 400 موشک توماهاک مجهز به EMB در خلیج فارس به سمت ایران عزیز نشانه رفته که در صورت شلیک فقط 10 موشک بخش بزگی از کشور به 200 سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد .
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    سایت خوبی دارید من جدیدا از طریق لینک یکی از گزارش های نظامی شما که یکی از سایتهای خبری گذاشته بود اشنا و مشتری سایت شماشدم لظفا بیشتر از این دست گزارشها کار کنید .متشکر
  • چهارم شخص غائب ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    من دانشجوی ............... هستم چه غلطای زیادی ، تو رو چه به اطلاع از یگانهای پیشرفته سپاه بچه جون مگه ما امثال شما رو تو یگان های خودمون به راحتی راه میدیم یا به جایی تو ناوهای استراتژِیکی ( سپاه ) راه میدیم که مثل نماینده های خائن مجلس ششم بری همه اطلاعات و ... به ارباباتون لو بدین پیشته پیشی کوچولو یه سرباز گمنام بسیار کوچک در لشکر پر هیبت سربازان گمنام بزرگ امام زمان (عج) و ایران اسلامی
  • اول شخص جمع ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    لابد اون تصاویر زنده از بالا سر ناوهواپیمابر هم توسط پهپاد اتفاقی بوده و اتفاقی در جنگال گرفتار نشده بود،ایران به خوبی در مواقعی که نیاز باشد پاتک ها رو رو میکنه،
  • قاسم ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    نکنه اشتباهی روی یه لنج رفتی تحقیقووگولت زدن گفتن ناو جنکیه ایرانیه.سوسولارو واس چی بردن رو ناو جنگی؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    پهپاد اولی رو پارسال ارتش در کاشمر گرفت ولی به اسم سپاه تموم شد .
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    به حول وقوه الهی!!!
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    اگر ادعای شما صحیح باشه ناو شما برقش خاموش شده بود...وگرنه جم شدن رادار و سیستم های مخابراطی در جنگ الکترونیک بین ناوها یا پرنده ها و... ربطی به خاموش شدن اتو و پنکه نداره!!!!!!!!!!! منظورت از EMP هم نسل دوم بمب های اتمی از نوع گداخت یا همان هیدروژنی هست نه؟ به هر حمله ای در سطح خودش جواب می دهیم.....
  • نادر ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    حالا که این قدر پیشرفت کردیم خوبه از امکانات این پهبادها کمی هم در پراید بکار ببرید تا مردم این قدر تلف نشن گناه دارن به خدا
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    اون پهپادها 40 تیکه بودن
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    گل بگیرند درب اون سازمان نظامی رو که کیلویی میشه رفت توش وتحقیقات هم کرد
  • حسین ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    لطفا هرچه زودتر رونمایی کنید.
  • عیخپسع ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    خودمونیم بالا غیرتا این حرفارو جای دیگه مطرح نکن آقای ناشناس!
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    یعنی اربابات تا این حد بدبختن؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
  • عیخپسع ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    خوش اومدی داداش ! کجاشو دیدی؟مشرق یه دونس!
  • خواجه نصیر ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    قبل از همایش منت مشرقی هارو می کشیدیم که خبر همایش و کار کنن اما با کمال بی تفاوتی پاسخ منفی دادن حالا هم ما عمرا فیلم و فایل صوتی رو در اختیارشون بزاریم
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    عجب ! لابد emp استفاده کرده بودند که همه چیز از کار افتاد ...عزیز من دیگران را در حد کانا فرض نکن و قبل از داستان سرایی احتمال بده مخاطب شما هم چیزی از الکترونیک و برق میفهمد حضرت اقا ....
  • hadi ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    دم تمام رزمندگان اسلام گرررررررررررررررررم ادم احساس غرور میکنه
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    الان عصمت دانشجویی رو ...... بی سواد emp اون نه emb. خلاصه تو که راس میگی ولی اونجای آدم خالی بند ....
  • حجت ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    مفرد جان خواستم جواب بدم دیدم دیروقته باید برید لالا.
  • حجت ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    جاپارک دارم. برادران صهیونیست رو که کفن کردیم جا وا می شه.
  • حجت ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    اسحاق جان نیاز نی بگید مایحتاجتونو از کجا تهیه می کنی.
  • حجت ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    ای EMB‌ شناس؛‌ ای دانشجوی ارشد؛ ای الکترونیک،‌ ای بر ناو سپاه سوار شده. اول می شه بگی سپاه ناوش کجا بود که تو سوار شدی تا بعد بگم که چرا چرت می گی
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    اگر آمریکا جرأت دارد شیک کند فقط مشکل عده ای وطن فروش خائن است. که با امریکا همکاری تنگا تنگ دارند آن هم برای مال دنیا بی وفا . اگر واقعاً ایرانی هستید ایرانی بمانید چون آریو برزن . گکه راه را بر اسکندر مقدونی بست.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    Down with usa
  • سعید ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    عزیزان ارتشی خود چنین ادعائی ندارند . شاید از حربه نخ نمای اختلاف اندازی میخواهی استفاده کنی.
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    اگه خودروسازی رو هم بسپرن به مدیران توانمند و سیاسیون توش دخالت نکنن خیلی گلستان میشه همین منوچ منطقی که مدیرعامل ایران خودرو بود با اون کارنامه الان ببین تو صنایع هوایی تو همین چند وقته خیلی حرکتهای سازنده کرده چون سیاستمدارا و رانتخوارها اونجا راهی ندارن چون مجموعه نظامی هست
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    جناب خواجه نصیر ، اولا دیدی که زودتر از همه پوشش دادن دوما خودشون فایلهاش رو دارن سوما اگه بچه های بدی بودن اون کلیپ ضایعی که پخش شد به اسم آر-کیو ولی همش ایکس-47 بود رو تابلو میکردن حالتونو بگیرن ولی اینجوریا نیستن
  • علیرضا ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    اول که منظور ایشون ار emb بمب های الکترومغناطیسه که وقتی شلک بشن وسایل الکترونیکی رو از کار میندازن که هنوز کسی فیلم یا مدرکی از تستش ندیده.نمیگم که وج.ود نداره وجود داره ولی فقط علاوه بر دشمن خود سیستم های استفاده کننده رو از هم کار میندازه. این سیستم این قدر پیشرفته هست که اگر واقعا کشوری داشته باشدش می تونه به راحتی به جهان حکومت کنه اتفاقا الان یک سریالی توی امریکا پخش میشه به اسم revoultion به معنای انقلاب که دقیقا موضوعش شبیه چیزیه که ایشون گفتن یعنی همه ی وسایل برقی توی دنیا از کار افتاده که این بیشتر شبیه تخیله. به قول نظرات قبلی احتمالا سیستم برقتون از کار افتاده. اگر این طور باشه که باقی کشتی ها هم که در شعاع بوده باشن از کار می افتادن و بعد تا الان ما چیزی ازش نشنیدیم. تو رو خدا یکم سعی کنیم به شایعات علمی گوش ندیدم از این شایعات ضررهای زیادی کردیم
  • عباس ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    8سال با دست خالی با کل استکبار جنگیدیم به قبل از انقلاب برنگشتیم.
  • مجتبی از اهواز ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    آقای سوم شخص مفرد کافیه دیگه ما خیلی ترسیدیم....خخخخخخخخخخخخ
  • yaser ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    خب آقای دانشجوی ارشد الکترونیک لازم به ذکره اون بمبی که فرمودین الکترومغناطیس پالسه که میشه EMP نه EMB!!!!!!! بی هم با پی خیلی فاصله داره که بگی اشتباهی دستم خورده. در ضمن اگه یک وسیله مورد حمله با EMP واقع بشه کلا از کار میفته تا ابد !!!!! حالا شما سوار کدام ناوشکن شده بودید که حالا از کار افتاده؟ آخه مجبوری گپی بیای دانشجوی ارشد؟ :D
  • حسین ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    با عرض معذرت اما آخه گلابی!اولا ما که تو خلیج فارس سرباز بودیم به راحتی متوجه هر موضوعی نمیشدیم!!!و دوما اگه من با چشمای خودم تجهیزات و قدرت سپاه رو نمیدیدم غنیمت گرفتن حتی یه کلت کمری رو هم باور نمیکردم!(الان سپاه بگه ما ناو هواپیمابر رو هم به غنیمت گرفتیم باور میکنم)
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    مرگ بر امریکا...............................
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    تو غلط کردی که دانشجوی ارشد الکترونیک هستی اگه مردی و لاف نمیزنی اسمت را بگو تا به همه بگم دروغ میگی یاراست بیشتر بهت میخوره دانشجوی ارشد رشته ستون پنجمی باشی
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    باتشکر از این گزارش ایا ازاین سری پهباد یا نمونه مشابه مثل اسکن ایگل در ناوهای ایران هم استفاده میشه ؟؟؟؟
  • رهگذر ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    از ایرانی جماعت همچی بر میاد... فقط باید بخواد ... همونطور که امام هم گفت...
  • mehrdad ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    پس دیگه یعنی تمومه دیگه
  • حجت ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    سعید جان! جهت اطلاع باید بگم عزیزان ارتشی قرار نیست ادعایی بکنن. گرفتی مطلبو!؟
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    سلام درود بر جمهوری اسلامی ایران
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    حجت: پس قراره بعد اسرائیل ایران رو سر فلسطین خراب بشه؟
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    درؤد بر رزمندكان مؤمن
  • ناپی.. ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    منم ناپلئون بناپارتم!!
  • یوسف ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    من ارشد مخابرات علم و صنعت می خونم اراجیف این آقا از پایه غلطه ، توجه نکنید دوستان
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    لفظ تهدیدش خوب بود
  • فرهاد ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    در زبان مردم غرب کشور ، لول خوردن همان وول خوردنه دیگه
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    دیگه دارین بد عادتمون می کنید ها ! اگه یک ماه یک پهپاد نگیریم دمغ میشیم
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    اینم ایده خوبیه ها قابل توجه بچه های جمینگ برین تو کارش
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    آخه از کجا؟؟؟ نکنه اینم نشوندن؟؟ سپاه عاشقتیم بوس بوس !!!
  • اشکان نامدار ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    دوستان عزیز اینکه پهباد ارکیو 170 رو بچه های ارتش گرفتن هیچ شکی نیست . مصاحبه امیر فرزاد اسماعیلی رو بخونید که گفت ما در پنج مرحله گرفتیم . نکته دوم اینکه سردار حاجی زاده زمان رونمایی از ارکیو 170 که فیلمش رو تلویزیون نشون داد خودش علنا گفت که این پهباد با کمک بچه های ارتش به دام افتاد . نکته سوم اینکه که پهباد ارکیو 170 توسط قرارگاه خاتم به دام افتاد . نکته چهارم اینه که هم ارتش و هم سپاه برای ما عزیز هستند و هر دو سازمان هم در به دام انداختن پهباد توانا هستند
  • هفتم ش ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    برو عمو!
  • ارش ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    0 0
    فقط به بعضی دوستان بگم ارتش یا سپاه نداره که کدام یک پهپادها را نشاندتفرقه نیندازید فقط بدانیدکه با گرفتار شدن هر یک از این پهپادها ارتش امریکا بیشتر هراس وترس در دلش بوجود می اید خدارا شاکریم که قدرت ما کمتر از انان نیست
  • ارش ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    0 0
    اقای سوم شخص مفرد یه حرفهایی در مورداینکه ایشون رفته بودن توی ناو ایرانی ووقتی ناو امریکایی از10کیلومتریشون رد شد بود همه سیستمهای ناوبریشون قطع شده بود باید به ایشون گوشزد کنم حتما ایشون سوار قایق شده بودن اشتباهی عوضی گرفتن اقای محترم وقتی تکنولوژی نشاندن وهک کردن مغز یک پهپاد که نزدیک به 20 سال روی آن کار علمی انجام گرفته را دارند یک اهن پاره یا به قول بعضی هاناو هواپیما بر که گاها همین پهپادها از عرشه ان به پرواز در می اید برای رهگیری ناوهای ایرانی ایا توانایی چنین چیزی را دارد به شما بگویم اقای سوم شخص بهتر است بدانی سوار ناورزمی شدن به این اسانی هم نیست شما یا در مورد رزم ناوهای ایرانی نمی دانی یا می خواهی ترس ودلهره بیندازی اقای سوم شخص روزی بود در این مملکت جنگ بودوناوهای هواپیما بروهمه وهمه بود ولی جرات نداشتند به ایران حمله کنندتازه جنگ نفتکشهاهم بود که در ان ایران پیروز میدان بودحداقل سواد علمی ونظامی خود را با یک سرچ درمورد این جنگ افزارها بالا ببر این حرفا هم جایی در ادبیات نظامی امروز نداره اگه امریکا کسی بود به راحتی پهپادهای گرانقیمت خود را به دام ایرانیها نمیانداخت ار کیو170 دنیای عجیبی است که هک شد همین بس که ایران انرا در اختیار دارد
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    ما رو از فلان اسلحه و بهمان استراتژي نترسان اسلحه مومن دعاي اوست ، دعاي او اگر بالا رود .......... قرآن اگر خوانده باشي يكجايي نوشته بود "ولكن الله رمي" . ميدوني يعني چي؟ وقتي معتقد بشي ديگه از فلان اسلحه و بهمان استراتژي نميترسي
  • بيطرف ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    سوم شخص مفرد بد سوتي دادي ديگه!!!!!!!!!!!!!!!!! لااقليه كم اطلاعات كسب كن و بعد حرف بزن!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    حمید جان B2 یک هواپیما بمب افکن است و رادارگریز درضمن تا بخواهیم ان رابگیریم اون کارشو کرده ورفته دیگه وای نمی ایسته جاسوسی کنه تا بتونند اونو بگیرند
  • شهناز تهرانی ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    ارش جان این سوم شخص مفرد روبیار ارکیو 170 سقوط کرد بالش شکست ایران عرزه این کارارو نداره
  • محمد ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    خیلی خوشگله میخوامش هر وقت گرفتن بر بکس خواستن مونتاژش کنن منم خبر کنین برا پیش فروشش بردش فک کنم بالای 30000تاست لامصب
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    الساعه روش کار می کنم
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    ارتش و سپاه یکی هستند با وظایف مختلف همه برادر همیم بر تفرقه انداز و منافق جماعت لعنت حتی اگرم سپاه گرفته باشه اوردن نامشون به عنوان یک نام واخد به نام یربازان اسلام لازمه اوووووفتااد یا تکرار کنم
  • محمد ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    دیگه از اینده استمراری بگذریم وقتش رسیده بگیم ما امریکا را داریم زیر پا له می کنیم نمونشم اوضاع عراق سوریه و فلسطین هس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس