الگوریتم

این سریال که ادعای پلیسی بودن دارد، در عمل به مجموعه‌ای از برخوردهای سطحی و خط‌های فرعی پراکنده تبدیل شده و کوچک‌ترین نشانی از هوشمندی، عمق و تعلیق را ارائه نمی‌دهد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - اگرچه داستان‌های پلیسی همچنان یکی از پرمخاطب‌ترین ژانرهای جهان هستند، اما موج جدید تولیدات پلیسی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نشانه‌هایی نگران‌کننده از کاهش خلاقیت و کیفیت را نشان می‌دهد. به جای ابداع و عمق بخشی، بسیاری از این آثار، در دام تکرار ساختارها و شخصیت‌های تکراری افتاده‌اند و این تکرار، مخاطب را کم‌حوصله‌تر می‌کند.

معمایی که حل‌نشدنی نیست

یکی از جذابیت‌های ذاتی ژانر پلیسی، فراخواندن مخاطب به میدان حل معماست. ذهن انسان به طور غریزی در جستجوی الگوهاست و لذت ناشی از کنار هم چیدن تکه‌های پازل یک پرونده، بخش عمده‌ای از جذابیت این ژانر را شکل می‌دهد.

با این حال، در سریال «الگوریتم»، ما با یک نقص ساختاری روبرو هستیم، روایت سریال چنان پراکنده است که معمایی برای حل کردن وجود ندارد. روایت به جای آنکه مخاطب را در مسیر پیچیده‌ای از حدس‌ها، شواهد متضاد و کشف تدریجی حقیقت قرار دهد، صرفاً در همان خط روایی از پیش تعیین‌شده‌ای حرکت می‌کند که نویسنده بدون چالش و پیچیدگی واقعی، ترسیم کرده است. وضعیت‌های نمایشی دستگیری و مواجه با سوداگران و خلافکاران، ماهیت سریال تبدیل به اثری سبک‌سرانه کرده است.

«الگوریتم»؛ فرمولی از پیش‌نوشته‌شده برای شکست یک سریال پلیسی/ روایت‌هایی فراتر از خطوط قرمزهای رسانه ملی

در یک اثر پلیسی موفق، مخاطب هم‌سفر و هم‌فکر کارآگاه یا شخصیت‌های کلیدی پلیس می‌شود. متاسفانه در این سریال اصلا شخصیت کلیدی پلیسی وجود ندارد، تا سرنخ‌ها را بررسی کند، نظریه‌پردازی کند و در نهایت، از همراهی در فرآیند کشف، مخاطب لذت ببرد. دراین سریال مشارکت فعال از مخاطب سلب شده و روایت به گونه‌ای پیش می‌رود که گویی نویسنده تنها راه حل خود را می‌داند و مخاطب صرفاً تماشاگری منفعل است که قرار است در پایان، جواب آماده را دریافت کند، نه اینکه در فرآیند حل معما سهیم باشد و نادیده‌انگاری به این جنبه سریال لطمه زده و این امر، هسته تعاملی و جذابیت اصلی ژانر پلیسی را در این سریال خنثی می‌سازد.

«الگوریتم»؛ فرمولی از پیش‌نوشته‌شده برای شکست یک سریال پلیسی/ روایت‌هایی فراتر از خطوط قرمزهای رسانه ملی

تقلید سطحی از یک قاعده آشنا

در مواجهه با آشفتگی و بی‌عدالتی دنیای واقعی، ژانر پلیسی برای بسیاری حکم یک پناهگاه روانی را دارد. این ژانر یک قرارداد نانوشته و آرامش‌بخش با مخاطب می‌بندد: هرچقدر هم که بینظمی ناشی از جرم عمیق باشد، فرآیندی منطقی و خطی (تحقیق) در نهایت به بازگشت نظم (دستگیری مجرم) ختم خواهد شد. این پیروزی قطعی توسعه نمایشی و حتی کاذب عدالت و به کاتارسیس جمعی منجر نمی‌شود.

با این حال، سریال «الگوریتم» صرفاً به بازسازی مکانیکی مواجه پلیسی اکتفا کرده است، گویی تولیدکنندگان، تنها اسکلت خشک این قرارداد را دیده‌اند: یک حادثه، یک تحقیق، و یک حل مسئله. اما آنچه فراموش شده، روح این قاعده است: ایجاد باورپذیری در فرآیند کشف، ایجاد تنش واقعی بر سر نتیجه، و مهم‌تر از همه، القای این حس که نظمِ بازساخته‌شده، ارزش مبارزه را داشته است.

در «الگوریتم»، بازگرداندن نظم، بیش از آنکه یک کسب‌وکار دشوار و رضایتبخش باشد، به یک تکلیف از پیش تعیین‌شده و ساده شباهت دارد. در نتیجه، آن پیروزی نهایی، به جای ایجاد آرامش، ممکن است برای مخاطب تهی و پیش‌پاافتاده به نظر برسد. این شکاف بین قول ژانر و اجرای سریال، یکی از ضعف‌های بنیادین آن در جذب و نگهداشت مخاطب است.

«الگوریتم»؛ فرمولی از پیش‌نوشته‌شده برای شکست یک سریال پلیسی/ روایت‌هایی فراتر از خطوط قرمزهای رسانه ملی

ژانر پلیسی موفق، بر چند ستون اصلی استوار است که در سریال «الگوریتم» هر یک به گونه‌ای کمرنگ یا تحریف‌شده ظاهر می‌شوند:

فرار بی‌خطر یا تقلیدی بی‌حس؟

تماشای یک اثر پلیسی مؤثر، مانند سوار شدن بر یک ترن هوایی امن است: هیجانِ سقوط از ارتفاع را احساس می‌کنی، اما خطر واقعی نیست. «الگوریتم» ترن هوایی را طراحی می‌کند، اما مسیر آن آنقدر قابل پیش‌بینی و بدون افت‌وخیزهای حساب‌شده است که مخاطب هیچ‌گاه آن لرزش کنترل‌شده آدرنالین را تجربه نمی‌کند. خطر نمایش داده می‌شود، اما هرگز احساسنمی‌شود.

تاریکی روانی یا انگیزه‌های مسطح؟

عمق یک داستان پلیسی در کاوش «چرا» است؛ در سفر به اعماق انگیزه‌های تاریک انسانی. در «الگوریتم» انگیزه‌ها اغلب در سطح می‌مانند. شخصیت‌ها نه از پیچیدگی روانی برخوردارند و نه انگیزه‌های آنان از جنس کنکاش‌برانگیز و تفکرآمیز است. ما با «شروران» یا «مظنونان» ی روبرو هستیم که فاقد آن لایه‌های درونی هستند که بتوان با آنها هم‌زمان هم همدردی کرد و هم از آنها هراس داشت.

کاراکتر مرکزی پلیش به مثابه یک ابزار، نه یک شخصیت

یک اثر پلیسی موفق، خود یک معماست: ناقص، عجیب، و با بینشی خیره‌کننده. مخاطب برای حل پرونده و همچنین برای فهمیدن خود او داستان را دنبال می‌کند. در «الگوریتم»، پلیس فاقد این جذابیت و عمق است. او بیشتر شبیه یک عملگر منطقی متحرک است که وظیفه‌ای دارد، نه یک انسان زخم‌خورده، شهودی و جذاب که مخاطب بخواهد سفرش را دنبال کند.

انعطاف ژانری یا چسبیدن به یک فرمول تک‌بعدی

ژانر پلیسی این قابلیت شگفت را دارد که با ژانرهای دیگرادغام شود و هیبریدی جدید خلق کند. «الگوریتم» با وجود ظرفیت ذاتی داستانش عمدتاً در سطح مستندی برای دستگیری اشرار باقی می‌ماند

«الگوریتم»؛ فرمولی از پیش‌نوشته‌شده برای شکست یک سریال پلیسی/ روایت‌هایی فراتر از خطوط قرمزهای رسانه ملی

مشارکت فعال یا دریافت منفعل!؟

لذت نهایی مخاطب پلیسی، یا در حل معما پیش از پایان است (احساس هوشمندی) یا در تحسین زیرکی نویسنده هنگام افشای غافلگیرکننده پایان. «الگوریتم» به مخاطب خود سرنخ‌های منصفانه و چالش‌برانگیز برای مشارکت در حل معما نمی‌دهد. در نتیجه، پایان‌بندی ممکن است نه یک افشای هوشمندانه، بلکه یک نتیجه‌گیری از پیش معلوم به نظر برسد که مخاطب در شکل‌گیری آن نقشی نداشته است.

جهان این داستان، از انسان‌هایی خالی است که نفس می‌کشند. تنها سایه‌هایی هستند که از قابی به قاب دیگر می‌لغزند، گویی گرد و غبار فراموشی بر سرنوشت آنان نشسته و هرگز طلوع تغییری را به خود نمی‌بینند. ما تنها چهره‌هایی آشنا را می‌بینیم که در نقاب‌هایی تازه، همان تراژدی تکراری را زمزمه می‌کنند. اینجا هیچ بذری رشد نمی‌کند، هیچ شکوفایی رخ نمی‌دهد. خاک این روایت، برای رویش بسیار سترون است.

متاسفانه خط روایی سریال الگوریتم در پیچیده‌نمایی نمایش پلیس مکانیکی گمشده است. خطوط فرعی روایت آنقدر افزایش پیدا کرده که مخاطب نمی‌تواند مسئله اصلی سریال را درک کند. نویسنده این سریال تنها به فرمولی ثابت در فیلمنامه نویسی پلیسی امنیتی آگاه است که آن را تکرار می‌کند و حماسه پلیسی را در برخوردهای میکانیکی جستجو می‌کند. نظام کارمندی در شیوه نگار فیلمنامه الگوریتم دیده می‌شود که هیچ الگوریتمی پیروی نمی‌کند.

مرز اخلاقیات در این سریال کجاست؟

در این سریال مهرداد (پیام احمدی‌نیا) یکی از شخصیت‌های خلافکار در همکاری مشترک با همسرش صحنه مرگ خود را در یک تصادف طراحی می‌کند. او پس از آن حادثه طراحی شده، مرده تلقی شده و از کشور می‌گریزد. همسرش با استناد به این مرگ صحنه‌سازی شده با کاراکتر حمیدرضا کاشانی (علیرضا رئیسی) ازدواج می‌کند. در حالیکه ازدواج دوم با توجه به این مرگ مهرداد صحنه سازی بوده، باطل است. مهرداد پس از بازگشت با کشور، دوباره با همسرش رابطه می‌گیرد و در حالیکه ساغر با مرد دیگری زندگی می‌کند، تمنای رابطه با او را دارد. این خطوط روایی بسیار زننده و دور از شان سیمای ملی، در ترکیبی از یک روایت پلیسی گنجانده شده است. با چنین وضعیت‌های نمایشی آیا می‌توان اذعان داشت که اگر صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی نظارت قانونی دارد، سریال‌های نمایش خانگی از نمایش چنین روابط پرهیز کنند!؟

«الگوریتم»؛ فرمولی از پیش‌نوشته‌شده برای شکست یک سریال پلیسی/ روایت‌هایی فراتر از خطوط قرمزهای رسانه ملی

وعده برآورده‌نشده

سریال «الگوریتم» تمامی مولفه‌های ظاهری یک درام پلیسی را دارد: یک جرم، یک تحقیق، و یک حل‌وفصل. اما آنچه را که این ژانر واقعاً برای مخاطب جذاب می‌کند هیجان کنترل‌شده، عمق روانی، کاراکترهای به‌یادماندنی، هوشمندی تعاملی و انعکاس جامعهبه درستی ارائه نمی‌دهد. این اثر، صورت ژانر را دارد، اما از جان و روح آن تهی است. نتیجه، تولید اثری است که اگرچه در قالب پلیسی قدم برمی‌دارد، اما نتوانسته وعده اصلی این ژانر، یعنی ایجاد یک تجربه ذهنی و عاطفی غنی و رضایت‌بخش را محقق کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • FR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    4 2
    تمام 37 قسمت را تقریبا به زور تحمل میتوان کرد و بخصوص نقش پلیس بسیار بی حال و غیر جذاب است
    • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
      1 0
      ساخته علی فروغی
  • نام آشنا IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    3 2
    در این سریال نسبتا مهمل خلافکاران را همه فن حریف و بسیار شجاع و نترس و پلیس را بسیار ضعیف و تقریبا ناکارامد نشان میدهد که دائما دور خودش میگردد. البته امکان دارد برای کش دادن سریال و اب بستن به سریال برای بیشتر کردن تعداد قسمتهای سریال به این شکل پلیس را ناکارامد نشان میدهند.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    3 2
    فیلم دنباله دار بی سر و ته!،انگار دستگیری همه نوع مجرم را در یک تعقیب و گریز در دستور کار قرار گرفته!.
  • احمد IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    4 0
    علاوه بر مواردیکه به آن اشاره شد سریالهایی که توسط شبکه 3 پخش می شود کمتر می توان براحتی دنبال نمود زیرا در هفته معمولاً 3 الی 4 قسمت آن پخش می شود و سایر شبها یا فوتبال پخش می شود و یا تکراری روی آنت می رود!!
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    0 0
    کاملا درست است ما منتظریک که اشرار دستگیر شوند و قابل حدس است
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    0 1
    داستان قابل پیش بینی شد اوائل بهتر بود البته از بازی خوب مهدی زمین پرداز نباید گذشت
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    2 1
    بجای بنزین اینترنت رو گرون کردن متأسفم 🖤
  • لاله IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    0 0
    مطمعنی سریال رو خوب دیدی؟ تو سریال کاملا بیان میشه که ساغر قبل فوت ساختگی همسرش ازش جدا شده پس ازدواج دومش مشکل شرعی نداشته
  • وحبد IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    0 1
    چرت و پرت
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    1 0
    چرا همیشه ماموران آگاهی و ماموران امنیتی را یک مشت ادم بی تربیت و پرخاشجو و شکنجه گر معرفی میکنند ؟؟
    • FR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
      1 0
      کجا بی تربیت و پرخاشجو و شکنجه گر هستند ؟! مجرم ها که طلبکارند !
    • ناشناس IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
      0 0
      اول متن رو بخون !!! میگم چرا در سریال ها ماموران اگاهی و امنیتی رو اینجوری نشون میدن
  • نیک GB ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    0 0
    احسنت! به معنای واقعی حیف از هزینه در این تولیدات فرهنگی درحالیکه همین جنگ ۱۲ روزه تا الهام از سمفونی خرمشهر میشد ترکیب جذاب و غیرمستقیم بشه تولیدات حوزه امنیت فرهنگی نیاز به بومی سازی منطقه ای و بعد سرزمینی داره والا مثلا پیامش چی‌بود؟! Babylon Berlin و criminal بازسازی مدل و نوع شناسایی امنیتی در اتاق جاسوس یابی در چهار کشور و the bidge نسخه اولش که به واکاوی جرایم مرزی پل میان سوئد و دانمارک پرداخته مماليک النار، عربستان زمان کشمکش با ترکیه ساخت ۵ _ ۶ سال قبل و فیلم Yol ییلماز گونی که به وضعیت ستم به کردهای ترکیه طوری پرداخت که مسئله جهانی و جدی تر شد __ سیستم جدید امنیت فرهنگی ترکیه الیته کانلا متفاوته کپی نیست و برای منافع خودشون خیلی هم شیوه کادبردیه و اساسا از مدرسه دیپلماسی وزارت خارجه شون سمت و سوی لازم با ظرافت داده میشه محصولات فرهنگی ایران در مرکز مطالعات ارشاد از سال ۹۷ حداقل چیزی که بررسی شده کپی، بدون "چشم مشاهده گر" و بدون باز بودن برای کوچاندن موارد ضروری باتوجه به سرعت وقایع منطقه است.‌ حداقل وقتی از ۹۷ همینه، یعنی اساسا به نتیجه تحقیق کاربردی و راهبرد توجه نمیشه که! بیفایده طور
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    0 0
    فقط قسمت اول بقیه اش غیر قابل تحمل بود ...
  • علی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    1 0
    عقب ماندگی وضعف پلیس در این مجموعه عالی طراحی شده
  • سیدمهدی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    0 0
    واقعا نقش اقای قصاب چیه تواین فیلم حروم شده با چهارتا سکانس الکی
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
    1 0
    دست صدا و سیما دیگه برای ما رو شده.. اول میاد با پول بیت المال و با استفاده از تهیه کنندگانی که کاری جز آب بستن و پول به جیب زدن ندارند یه سری برنامه های آبکی درست میکنه و چهره سازی میکنه. بعد که چهره سازی کرد، اون چهره ها می رن در رسانه های موازی با صدا و سیما و میرینند به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی با الگو برداری و خط گیری از برنامه سازهای ترکیه ای ...
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
    2 0
    بسیار مزخرف، حیف پول که خرج چنین سریالی شود فقط پلیس را یک نیروی ضعیف و منفعل نشان میده و حوصله سربر
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
    1 0
    ساخته و تولید تحت مدیریت علی فروغی هست
  • میم پ IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
    1 0
    سریال باید ارزش داشته باشه که وقت گرانبها را صرف دیدنش کرد مانند: سرقت پول، بریکینگ بد، شنود، بازی مرکب و ...
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
    2 0
    عوضش یه نون حسابی به شبکه سه و مدیرانش رسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس