کد خبر 17663
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸

هاآرتص چاپ فلسطين اشغالي اذعان کرد: هدف از ترورر دانشمندان هسته اي ايران انتقال پيامي به جامعه علمي ايران و نيز ترساندن دانشمندان هسته اي ايران براي متوقف کردن همکاري اشان با برنامه هسته اي تهران است.

 

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر، در اين تحليل به قلم يوسي ملمان آمده است : روز دوشنبه سه رويداد خبري ظاهرا بي ارتباط با هم روي داد.

اين رويدادها عبارتند از: دو دانشمند هسته اي ايران در دو بمب گذاري جداگانه در تهران هدف قرار گرفتند که يک نفر کشته و يک نفر ديگر زخمي شد ، نخستين اسناد افشا شده وزارت امور خارجه امريکا منتشر شد از جمله اسنادي که به نگراني هاي سياسي امريکا ،اسرائيل وبرخي اعراب درباره برنامه هسته اي ايران مي پردازد و ديگر اينکه تامير پاردو به سمت رئيس موساد منصوب شد.

مشخص است که اين ترور و ترور نافرجام ديگر ، تصادفي نبودند. پشت اين ترورها فرد يا گروهي قرار دارد که از روش هايي استفاده مي کند که داراي برخي ويژگي هاي قابل تشخيص است.

ايراني ها در اين طرز تلقي که موساد مسئول اين حملات است تنها نيستند چرا که تحليلگران و مفسران در سراسر جهان نيز اينطور فکر مي کنند. اين تصور با توجه به اين موضوع تقويت مي شود که در کمتر از چهار سال گذشته دست کم چهار مورد تلاش براي ترور دانشمندان ايراني صورت گرفته است. البته روش اجراي اين حملات به تنهايي براي مشخص کردن اينکه کدام سازمان در انجام انها دست داشته است کافي نيست. هر گروه و سازمان اطلاعاتي مي تواند با استفاده از موتور سيکلت مواد منفجره را به خودرو متصل يا به طرف اهداف خود تيراندازي کند و در حقيقت افراد زيادي به اين شکل عمل کرده اند. موساد از اين روش بارها استفاده کرده و مشهورترين مورد ان نيز ترور فتحي شقاقي از رهبران جهاد اسلامي است که اکتبر هزار و نهصد و نود و پنج در مالت ترور شد.

در عين حال ، مشخص است اسرائيل همانطور که مقامات ان در اظهار نظرهاي عمومي اعلام کرده اند ، بي نهايت درباره پيشرفت هسته اي ايران نگران است و هر تلاشي براي مقابله با مسئله هسته اي ايران انجام مي دهد . از زاويه اي ديگردر ارتباط با متوقف کردن تلاشهاي هسته اي ايران ،ما با عملياتي سري روبرو هستيم که عناصر ان با هم ارتباط دارند. بنابراين مي توان خطي نامريي را شناسايي کرد که در فروش تجهيزات معيوب براي سانتريفيوژهاي تاسيسات غني سازي اورانيوم در نطنز ، کرم رايانه اي استاکس نت که به ادعاي برخي در عمليات اين تاسيسات اختلال بوجود اورد و ترور دانشمندان هسته اي ايران وجود دارد.

هدف از همه اين اقدامات انتقال پيامي بازدارنده به جامعه علمي ايران و نيز ترساندن دانشمندان هسته اي ايران براي متوقف کردن همکاري شان با برنامه هسته اي تهران است.

در حقيقت بايد گفت جامعه اطلاعاتي اسرائيل ، امريکا ، المان ، فرانسه و انگليس تلاشي همه جانبه را براي متوقف کردن و کارشکني در برنامه هسته اي ايران به عمل مي اورند.

البته کشورهايي که در پس اين تلاش ها قرار دارند مي دانند که موفقيت انها مشخص نيست وسد کردن راه پيشرفت هسته اي ايران با دشواريهاي فرواني روبروست .اين را تاريخ معاصر نيزبه ما مي آموزد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس