کد خبر 176521
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳

هم اکنون در همه کشورهايي که در آنها بيداري اسلامي رخ داده، جاي يک رهبر خالي است و کسي مانند امام خميني (ره) در آنها وجود ندارد و اين خلاء را دانشگاه و اساتيد آن پر کرده اند.

به گزارش مشرق ،فواد ايزدي با بيان اين که نمي توان نقش پررنگي براي يک گروه از انقلابيون در بيداري هاي اخير در کشورهاي منطقه مشخص کرد، گفت: از ديدگاه من اين انقلاب ها همه مردمي بوده و نمي توان گفت که مثلا اساتيد دانشگاه در آن نقش جدي تري داشته اند.

وي افزود: با اين وجود مي توان اساتيد دانشگاه در اين کشورها را به دوبخش تقسيم کرد. بخشي که با رژيم هاي پيشين همسو بودند و هنوز هم از آنها دافع مي کنند و بر سر راه انقلاب ها مانع ايجاد مي کنند، و بخش ديگر کساني که همراه مردم به بيداري اسلامي رونق دادند و در حال حاضر به دنبال راهي براي کمک به آنها هستند.

ايزدي با اشاره به اين که برخي اساتيد دانشگاه در هدايت دانشگاهيان و دانشجويان نقش مهمي ايفا کردند، اظهار کرد: اين شبکه اجتماعي که سرشاخه آن اساتيد دانشگاه و بدنه مياني آن دانشجويان بودند، توانست درون جامعه نفوذ کند و مردم را بيدار کند.

وي در ادامه به نقش اساتيد دانشگاه در ادامه مسير انقلاب هاي منطقه اشاره کرد و گفت: شايد در هنگام انقلاب همه مردم يکسان بودند، اما پس از انقلاب و در زمان شکل گيري حکومت، اين نخبگان و اساتيد دانشگاه هستند که مي توانند رد شکل دادن حکومت نقش جدي ايفا کنند. تهيه قانون اساسي و شيوه اداره کشور، کاري است که دانشگاهيان و نخبگان از پس آن بر مي آيند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با بيان اين که دانشگاهيان مي توانند عقب افتادگي کشورهاي منطقه را به روشهاي علمي و عملي جبران کنند، گفت: هم اکنون در همه کشورهايي که در آنها بيداري اسلامي رخ داده، جاي يک رهبر خالي است و کسي مانند امام خميني (ره) در آنها وجود ندارد و اين خلاء را دانشگاه و اساتيد آن پر کرده اند.

او با تاکيد بر اين که آمريکا و غرب تلاش دارند بيداري اسلامي منطقه را به نفع خود مصادره کرده و آن را منحرف کنند، گفت: نخبگان کشورهاي منطقه بايد از تجربيات ساير کشورها از جمله ايران براي جلوگيري از افتادن به اين دام استفاده کنند.

او اجلاس تهران را محل خوبي براي تبادل تجربه و نظريات و انديشه هاي اساتيد و نخبگان کشورها دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اشرافي که ايران بر اين گونه مسائل دارد، شايد ديگر کشورها از ما انتظار دارند که راه را به آنها نشان بدهيم و البته اين انتظار به حقي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس